Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 60-vuotias, muuttaisitko asuntoon jossa lähin kauppa 1km päässä jos ei ole autoa?

Vierailija
21.07.2026 |

Miten on???

Kommentit (151)

Vierailija
141/151 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, nyt asun n 200m päästä kaupasta ja bussipysäkki on n 300m päässä.

Vierailija
142/151 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli seitsemänkymppinen ja tuttavapiirissä kaikki samaa ikälupkkaa kävelet päivittäin 1-7 km. Itselläni lähikauppa 2 km  ja käyn usein kävellen kaupassa ja joka ikinen aamu sauvakävelen vähintäin 2km säällä kuin säällä. Muuten pian on liikuntakyvytön ja lihakset surkastuvat. 

Ja kyllä muuttaisin, minusta se olisi lyhyt matka kauppaan, jos kilometri. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/151 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 65 v ja hyvään kauppaan on 2,5 km, lähempänäkin  on pieni kauppa, jossa pieni valikoima. Olen  ajatellut, että hankin rollaattorin jossain vaiheessa vaikka en sitä tarvitsisi ihan kauppamatkaa varten. Sillä on helpompi potkutella menemään kuin polkupyörällä kesät talvet eikä tarvitse kantaa ostoksia. 

Vierailija
144/151 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus/kysymys.  Mutta vaikea etukäteen ajatellen, kun kukaan ei voi taata, että kauppapalvelu säilyy edes sen kilsan päässä.   Muut palvelut olisi huomioitava myös.  Miten julkinen liikenne toimii mikäli oma liikkuminen huononee/voimat vähenee, kotona haluaa kuitenkin asua, eikä palvelupaikkoja muutenkaan ole tarpeeksi tarjolla.  Mulle ihanteellinen asuinpaikka olisi sellainen missä toimii ratikkaliikenne.  Ratikkaan on helppo nousta kyytiin.  Bussien suhteen on aina jännitteitä, osaako kuljettaja pysäyttää tarpeeksi lähelle ajoväylää korkeammalla olevaa pysäkkikoroketta.  Vai noin 1/2m päähän siitä.  Palvelut eivät jatkossakaan koske vain ikääntyviä, vaan iästä huolimatta kaikkia joilla on liikkumisessa rajoitteita, myös kivun/säryn/tilapäisen tai pysyvän vammankin takia.    

Vierailija
145/151 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilometri on naurettavan lyhyt matka. Jos tuota ei jaksa kävellä, niin sitten sr on menoa.

pitää siellä kaupassa hoitaa ne ostoksetkin ja tulla niiden painavien ostosten kanssa takasinkin päin. Ei se pelkkä menomatka.

Vierailija
146/151 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilometri on naurettavan lyhyt matka. Jos tuota ei jaksa kävellä, niin sitten sr on menoa.

pitää siellä kaupassa hoitaa ne ostoksetkin ja tulla niiden painavien ostosten kanssa takasinkin päin. Ei se pelkkä menomatka.

Oletko koskaan kuullutkaan repusta? Itse käyn kaupassa puolen kilsan päässä ja tullessa on monesti noin 10 kiloa painava kaupan kestokassi olkapäällä. Hyvin sen jaksaa kantaa pysähtelemättä.

T N65

Vierailija
147/151 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kauppa pysymässä paikoillaan, vai lakkautetaanko se joskus. 

Onko jostain saatavilla kotiinkuljetusta. 

Vierailija
148/151 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vielä asutaan 2 km päässä keskustasta.65 v. molemmat ja auto.En kyllä asuisi jos ei olisi autoa.Käyn kyllä lenkillä joskus mutta en halua raahata kauppa tavaroita noin kaukaa enkä ala maksamaan jostain kuljetuksista ja puoli mädistä sapuskoista.

Vierailija
149/151 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70 v. Ja lähin kauppa kilsan päässä. 
Tosi hyvä, siinä samalla tulee ulkoultua huonollakin kelillä. Kannatan!

Vierailija
150/151 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli seitsemänkymppinen ja tuttavapiirissä kaikki samaa ikälupkkaa kävelet päivittäin 1-7 km. Itselläni lähikauppa 2 km  ja käyn usein kävellen kaupassa ja joka ikinen aamu sauvakävelen vähintäin 2km säällä kuin säällä. Muuten pian on liikuntakyvytön ja lihakset surkastuvat. 

Kyllähän pari kilometriä kävelee kuka vaan,ei tässä siitä ole kysymys,ettei kävellä jaksa.Vaan jos on raskaita kantamuksia,vaikka maito-mehulitraa,vehnäjauhoja,postipakettia ym.ym.on pitkä matka raahata kantamuksia.

Erittäin omakohtainen kokemus itsellä,kun en omista autoa ja menen kävellen jokapaikkaan aina.😅

Vierailija
151/151 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän pari kilometriä kävelee kuka vaan,ei tässä siitä ole kysymys,ettei kävellä jaksa.Vaan jos on raskaita kantamuksia,vaikka maito-mehulitraa,vehnäjauhoja,postipakettia ym.ym.on pitkä matka raahata kantamuksia.

Erittäin omakohtainen kokemus itsellä,kun en omista autoa ja menen kävellen jokapaikkaan aina.😅

Se reppu avittaa kummasti. Lisäksi monen yli kuusikymppisen ei tarvitse kovin usein tilailla mitään paketteja, koska monella on sitä maallista materiaalia jo kertynyt tarpeeksi. Tuo ikäluokka on myös oppinut käymään oikeissa kaupoissa, joskus tehdään jopa ostosmatkoja erikseen. Ne käyvät muuten myös lenkkeilystä eli samalla reissulla on monta hyötyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän