En ymmärrä ihmisiä, jotka muuttavat pikkukyliin
Varsinkaan perheellisiä.
Jostain syystä algoritmi tuuttaa mulle vaikuttajia, jotka ovat muuttaneet perheensä kanssa isosta kaupungista pieneen kylään. Ja nyt valittavat, kuinka lapsilla ei ole kavereita, ei harrastusmahdollisuuksia, heitä kiusataan ja aikuiset kyttäävät toisiaan.
Itse kasvoin vähän vastaavassa perheessä vastaavissa oloissa. Äitini muutti kaupungista maalle tavattuaan isäni. Oli kyllä alunperin kotoisin ankeasta tuppukylästä josta pakeni 15-v kaupunkiin. Mutta sitten hän rakastui, sekosi ja muutti uuteen vastaavaan kylään isän perässä.
Meidän lasten lapsuus oli juuri tuota ankeutta, ja masentunut äiti ei jaksanut mitään. Isä vaan touhusi omiaan ja kylillä puhuttiin että pettää. Äiti sanoi isän kuoltua, että katuu kuolemaansa asti sitä, ettei tarjonnut meille parempaa kasvuympäristöä. Itsellä ei oikein sympatiaa meinaa riittää. Sanoi, että jo naimisiin mentyään alkoi pohtia tehneensä elämänsä virheen. Ja sitten kuitenkin piti pykätä lapsia kun muillakin oli. Erota ei voinut ettei mene maine.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Pitkä koulumatka lapsena on ihan kauheeta.
Niin ja työikäisenä työnperässä muuttaminen kun se äitikin jäisi. Pikku kylillä tuo muuttaminen työnperässä on täysin normaalia, ei jäädä sosiaalipummiksi.
Vierailija kirjoitti:
asun pikkukaupungissa ja uskallan vielä mennä bussilla iltaisin yksin kauppaan...puolensa kaikella
😂 Ei taida Suomessa olla kovin vaarallista missään liikkua julkisilla.
Miksi aloittajaa kiinnostaa niin paljon, jos joku haluaa asua maalla? Vaikutat ennemminkin katkeralta tai kateelliselta, kun noin haukut muiden ratkaisuja? Eiköhän se elämä voi olla hyvää sekä huonoa sekä maalla että kaupungissa. Kaikessa on puolensa niin maalla kuin kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Pitkä koulumatka lapsena on ihan kauheeta.
Itselläni oli keskikouluaikaan luokkakavereita, joilla oli tunnin bussimatka suuntaansa. Päinvastoin, olivat tyytyväisiä siihen. Saivat aamulla jatkaa uniaan ja iltapäivällä saivat tehtyä läksynsä bussissa. Kotonaoloajan he pystyivät siis käyttämään muihin aktiviteetteihin kuin kouluasioihin.
meidän kylältä moni talo on myyty moneen kertaan . aina tulee toinen toistaan hullumpi heppa, koira, lampuri tai salaatin kasvattaja. maalla on ihanaa 3 vuotena jo alkavat meitä alku asukkaita neuvomaan miten maalla pitää olla ja elää. kamalinta on heille kun tien aurauksesta, heinistä ja poltto puista pitää maksaa luuleevat rassukat että ihan talkoilla heille toimitetaan. aikoinaan oli kyläkaupalla veto miten kauvan ovat. 2,5- 3 lähtevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuinta mitä olen 2000-luvulla tehnyt oli muuttaa parin sadan ihmisen kylään. Kaupunkiin aina pääsee jos jostain syystä haluaisi ja etätyö pyörii. Omaa rauhaa ei korvaa mikään.
Tää se on jännä termi: oma rauha. Itse olen saanut kaikkein parhaiten siinä omassa rauhassani nimenomaan isossa kaupungissa. Kukaan ei kyttää, ketään ei kiinosta mitä teen tai mitä olen. Se johtuu väenpaljoudesta ja ihmisten omasta aktiivisesta elämästä. Vieras ihminen ei ole mikään uutinen eikä tapahtuma kuten maaseudulla ja pienillä paikkakunnilla.
Hienoa, jos peukunkäyttäjät ja muut nistit ovat jättäneet sinut rauhaan. Minua eivät, ja osittain tämän vuoksi muutin asumaan isosta kaupungista pois. En enää ikinä halua, että kukaan päihdeongelmainen käy minuun käsiksi omilla kotikulmillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuinta mitä olen 2000-luvulla tehnyt oli muuttaa parin sadan ihmisen kylään. Kaupunkiin aina pääsee jos jostain syystä haluaisi ja etätyö pyörii. Omaa rauhaa ei korvaa mikään.
Tää se on jännä termi: oma rauha. Itse olen saanut kaikkein parhaiten siinä omassa rauhassani nimenomaan isossa kaupungissa. Kukaan ei kyttää, ketään ei kiinosta mitä teen tai mitä olen. Se johtuu väenpaljoudesta ja ihmisten omasta aktiivisesta elämästä. Vieras ihminen ei ole mikään uutinen eikä tapahtuma kuten maaseudulla ja pienillä paikkakunnilla.
Hienoa, jos peukunkäyttäjät ja muut nistit ovat jättäneet sinut rauhaan. Minua eivät, ja osittain tämän vuoksi muutin asumaan isosta kaupungista pois. En enää ikinä halua, että kukaan päihdeongelmainen käy minuun käsiksi omilla kotikulmillani.
Aika pieni prosentti kaupungeissa asuvista on mitään nistejä. Kommentti sivusta.
Ei sinun tarvitsekkaan tajuta. Ei minua yhtään haittaa, eikä kiinnosta tajusit sinä valintojani vai et. En ole niitä vuoksesi tehnyt vaan itseni.
Johan oli taas urbaania legendaa, bullshit-bingossa olisi varmaan saanut kaikki kliseet rastittua tässä avautumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muutin lasten kanssa Helsingin kantakaupungista pieneen kylään, koko kunnassa noin 6000 asukasta. Ihan parasta. Katukuvasta puuttuu narkit ja väärän väriset leikkisät, löyhät kaveripiirit.
Puuttuu myös Syk:n eliittikoulu. Asuuko siellä yhtään akateemista perhettä?
Aika harva sinne Syk:iin kuitenkaan menee vaikka Helsingissä asuisikin. Sinä et taida olla kovinkaan opiskellut ihminen kun tyhmiä kyselet. Akateemisia kun asuu kaikkialla, ei pelkästään Helsingissä.
Pääsykoe karsii pölöt pois ja lapsi saa opiskella fiksujen ikätoverien kanssa. Skutsissa joutuu samalle luokalle siivoojien ja maanviljelijöiden lasten kanssa.
Minä fiksu olen tehnyt siivoustyötä. Erittäin tärkeää työtä se on.
kaupungit muuttuu mogadishuiksi, ja vielä niitä valuu pienempiikin kyliin. jos haluan nähtä jotain ulkomaalaista, menen ulkomaille. rajat kiinni ja suomi suomalaisille.
En tiedä millaista on nykyään, mutta 80-luvulla isot maanviljelijäsuvut oli jotain pienellä paikkakunnalla. Samaten pankinjohtajat. Ne tietyt suvut oli jotain ja jos et ollut oikeasta suvusta ei ollut mahdollisuuksia päästä hyviin virkoihin ja hyviin työpaikkoihin. Duunareiksi kyllä. Nykyään kun käyn lapauuspaikkakunnalla en tunne oikein ketään kun kaupassa käyn, on sielläkin vaihtunut väki. Ehkä suvutkin.