Saako lapsen kaverin jättää toiseen huoneeseen, kun perhe syö päivällistä? Tätä mieltä on perheneuvolan psykologi.
Milloin meistä on tullut kansa jolla ei ole lainkaan ajattelukykyä ja mielipahaa saadaan kaikesta mikä ei mene juuri niinkuin minulle sopisi parhaiten ...
JA
vastauksena otsikon kysymykseen:
On koh-te-li-as-ta tarjota kaverille sapuskaa.
Pakko ei ole mutta se on hyvän tavan mukaista.
Kommentit (752)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä ihan yksinkertaisesti pidätte huolta siitä, että lapsilla ei ole kavereita kylässä silloin kun teillä syödään. Sanotte lapsellenne jo etukäteen, että meillä aletaan syömään klo silloin ja silloin ja Villen tai Vilman pitää siihen mennessä lähteä kotiin, tai että saavat tulla vasta sen jälkeen, kun meillä on syöty.
Teen vuorotöitä ja osa lapsista harrastaa. Meillä syödään, kun ehdin kotiin laittamaan ruokaa. Se ei ole joka päivä samaan aikaan. Minun tehtävä ei ole opettaa muitten lapsia käyttäytymään. Tosi moni vieras lapsi kävelee omine lupineen jääkaapille, lämmittää mikrossa mun huomisen päivän työeväät tai vetää puoli pakettia kalkkunaleikkeleitä/päivällisen jälkkärirahkat. Ja ihan sen ikäisiä ovat, että pitäisi kyllä tajuta, että eivät voi niin tehdä toisten kotona.
Jääkaappi on YKSITYISALUE. Sinne ei ole asiaa kuin perheenjäsenillä. Jos mun töihin varatut eväät olis joku ulkopuolinen syöny, niin olis saanu kunnolla turpaan. Toiv pääsit eroon siitä paskiaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä aikuisvieraat? Tarjoatteko edes kahvin/teen kun juotte, vai pitääkö sen vieraan lähteä kotiin hörppimään?
Jos joku ystävä joskus tulee kylään, niin tarjoan kahvin sekä jotain makeaa tai suolaista kahvileipää. Miten se liittyy asiaan?
Siten että miksi lapsivieras on vähemmän arvoinen, ja ei voi mitään pientä edes tarjota. Ihminen se lapsikin on, ja sinun lapsesi ystävä vaikkei sinun.
Lapsiko ne ruoat ostaa? Ei ainakaan meillä. Meillä ne maksan ja valmistan minä joten minä päätän kuka niitä syö.
Ja edelleen tässä kiteytyy että lapsivierasta pidetään mitättömänä, toisin kuin aikuista jolle tarjoat kahvileipää ja kahvia, tai leivonnaista. Mutta lapselle ei mitään, ei edes leipää, tai hedelmää? Vaikka itse olet antanut luvan lapsellesi kutsua kaverin kylään?
Hyvien tapojen mukaista on myös viedä mukanaan jotain tuliaisia, kun menee kylään. Mitä sinun lapsesi vie tuliaisiksi, kun menee kaverille? Kai laitat edes kahvipaketin ja lämpimäisiä mukaan, ettei ihan kahta kättä heilutellen mene vierailulle?
Lapsilta ei voi odottaa samaa etikettiä kuin illanistujaisiin tulevalta aikuiselta. Yhtä lailla sinun pitäisi olla turvallista olettaa että pieni, kasvava lapsesi saa jonkun hedelmän sentään kylässä. Älä anna lapsesi kutsua kavereita kylään, jos leipä tai hedelmä on mahdoton ajatus ja odotat LAPSELTA jotain tupaantuliaisia. Lapsellista aikuiselta. Aikuinen kaverisi voi viinipullon tuodakin. Mutta miksi toinen aikuinen laittaisi lapsen tuomaan jotakin, jos hänellä on usein se vaiva tuoda ja hakea, bensaa kuluu. Silloin olisi hyvän tavan mukaista antaa jotain välipalaa sentään, kun se toinen aikuinen on nähnyt vaivan tehdä sinun lapsesi iloiseksi päästämällä sen kylään, kuskaamalle sen kylään ja niin edelleen.
Poikkeus toki jos lapsi asuu ihan lähinaapurissa.
Eli ymmärrät kuitenkin itsekin, että lasten kyläilyt toistensa luona ovat eri asia kuin aikuisten kyläilyt toistensa luona?
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa maailman kulttuureita ruokitaan vaikka ventovieraatkin ja olisi ihan hirvittävä häpeä pitää vieraita nälässä.
Koskaan ei olla oltu rikkaita, silti olen ruoka-aikaan tarjonnut kavereille vähintään jotain. Joskus olen sanonut, että pääruokaa on vähänlaisesti, maistuisiko vaikka voileivät tms.
Suomalaiset on oikeasti kitsaita ja aika ihmisvihaajiakin lopulta, vain ihan lähipiiri merkitsee. On ihan ok, ettei kaikille ole niitä fileepihvejä, mutta voi nätisti kysäistä, että mikä fiilis, haluaisitko voileivän ja mehua vai onkohan kotona ruoka odottelemassa...
No, aloituksessa melkein 120 on on antanut yläpeukun sen puolesta, että lapsen kaverille on kohteliasta tarjota jotain särvintä. 👍 Ihan hyvä tulos. 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa maailman kulttuureita ruokitaan vaikka ventovieraatkin ja olisi ihan hirvittävä häpeä pitää vieraita nälässä.
Koskaan ei olla oltu rikkaita, silti olen ruoka-aikaan tarjonnut kavereille vähintään jotain. Joskus olen sanonut, että pääruokaa on vähänlaisesti, maistuisiko vaikka voileivät tms.
Suomalaiset on oikeasti kitsaita ja aika ihmisvihaajiakin lopulta, vain ihan lähipiiri merkitsee. On ihan ok, ettei kaikille ole niitä fileepihvejä, mutta voi nätisti kysäistä, että mikä fiilis, haluaisitko voileivän ja mehua vai onkohan kotona ruoka odottelemassa...
No, aloituksessa melkein 120 on on antanut yläpeukun sen puolesta, että lapsen kaverille on kohteliasta tarjota jotain särvintä. 👍 Ihan hyvä tulos. 🤗
Aloitushan (ja otsikko) on ihan puppua. Keneen otsikossa edes viitataan? En vetäisi mitään johtopäätöksiä peukutusten perusteella.
Totuus on, että jo minun lapsuudessani lapset kysyivät toisiltaan, että mitä teillä on ruokana ja kas, jos kaverilla oli parempaa, niin helposti kysyttiin, että saako tulla teille syömään. Eikä ruokana tarvinnut olla edes mitään ihmeellistä, kun se vain oli sen lapsen mielestä parempaa kuin kotona odottavat. Veljeni ei esim. voinut sietää porsaankyljyksiä, hänen kaverinsa taas vihasi tonnikalapastasalaattia.
Uskon, että pohjimmiltaan lähes kaikki vanhemmat ovat vieraanvaraisia ja haluavat olla ystävällisiä lastensa ystäviä kohtaan, mutta taloudellinen tilanne on haastava ja tuskin ihan heti helpottaa. Kaverille kans ruokaa on tuskin niin simppeli asia kuin joskus. Moni ajattelee selvästi, että miksei ruokita lapsen kaveria ja toiset taas ajattelevat rajan vetämistä ja ymmärrän hyvin. Lapseni viettävät paljon aikaa kaverien kanssa, myös kesällä. Meillä on kouluaikana selkeä aika, jolloin kaverien pitää lähteä, näin kesällä se joustaa. Sama ei kuitenkaan koske ruokailua, sillä etenkin yhdellä lapsella on seuraa lähes joka päivä. En aio varautua joka päivä ruokkimaan muutamaa ylimääräistä lasta. Osa on selvästi kasvuiässä ja tiedän, että pari näitä kavereista syö aikuisen normiannosta enemmän, joten varautuminen olisi vaikeaa etukäteen, kun on tylsästi hankitaan viikon ruoat kerralla- tyyppiä.
Jokainen päättää itse, miten perheessä eletään, sekä mihin rahat laitetaan. Vanhemmilla on vastuu perheen taloudesta ja siitä, että sitä rahaa on varallakin sitten jos tulee joku yllättävä asia, kuten sairastuminen, työttömyys yms. Jos ruokitaan kulmakunnan lapsia tämän tästä, niin kyllä se jotain maksaa. Ruoka ei ole ilmaista.
Mutta kuten todettu, jokaisen oma valinta.
Tarvitaanko tällaiseenkin asiaan psykologilta vastaus? Eikö ihmiset osaa enää itse ajatella yhtään mitään?
Yllättävän kärkkäästi tähän suhtaudutaan. Yhtäkkiä Suomi on täynnä talouksia joissa koko perhe syö yhdessä itsestäänselvästi klo 1800 ja se pitäisi kaikkien tietää. :D. No ala-asteelaiset lähtee muutenkin kotiin silloin, ellei nyt oo viikonloppu / loma tms. ja naapuri. Mutta teinit esim. menee milloin missäkin tohon aikaan jos omia nuoruusvuosiani muistelen. Harrastusta, kaveria leiriä. Töitä muun muassa oli ohjelmassa iltaisinkin.
Entäs jos se 8v kaveri pelmahtaakin naapurista paikalle klo 1100 lauantaina? Ja pihaleikit on just kuumimmillaan klo 1200 ja valmiina olisi kattilallinen spagettia ja jauhelihakastiketta? Mikä etikettivirhe se on tarjota naapurillekkin? Varsinkin jos vaikka aidan yli huikkaa vanhemmille asiasta ja toteavat, että seuraavan kerran sitten heillä? Ja kenen ruoka menee Hukkaan jos sitä ei heti syö?
Ihme säätöä. Joo säännölliset perheen ruokailut on hyvä juttu. Mutta niitä mahtuu viikkoon suurimmalla osalla ihan riittävästi. Ei noita vieraita muksuja ole ainakaan meillä kuin silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän kärkkäästi tähän suhtaudutaan. Yhtäkkiä Suomi on täynnä talouksia joissa koko perhe syö yhdessä itsestäänselvästi klo 1800 ja se pitäisi kaikkien tietää. :D. No ala-asteelaiset lähtee muutenkin kotiin silloin, ellei nyt oo viikonloppu / loma tms. ja naapuri. Mutta teinit esim. menee milloin missäkin tohon aikaan jos omia nuoruusvuosiani muistelen. Harrastusta, kaveria leiriä. Töitä muun muassa oli ohjelmassa iltaisinkin.
Entäs jos se 8v kaveri pelmahtaakin naapurista paikalle klo 1100 lauantaina? Ja pihaleikit on just kuumimmillaan klo 1200 ja valmiina olisi kattilallinen spagettia ja jauhelihakastiketta? Mikä etikettivirhe se on tarjota naapurillekkin? Varsinkin jos vaikka aidan yli huikkaa vanhemmille asiasta ja toteavat, että seuraavan kerran sitten heillä? Ja kenen ruoka menee Hukkaan jos sitä ei heti syö?
Ihme säätöä. Joo säännölliset perheen ruokailut on hyvä juttu. Mutta niitä mahtuu viikkoon suurimmalla osalla ihan riittävästi. Ei noita vieraita muksuja ole ainakaan meillä kuin silloin tällöin.
Jos aidan yli huikkaa vanhemmalle asiasta, kaveri asuu siis naapurissa? Voi sen kaverinkin samalla vaivalla käskeä sinne aidan toiselle puolelle syömään, jos ei itse tajua ruoka-aikana lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aidan yli huikkaa vanhemmalle asiasta, kaveri asuu siis naapurissa? Voi sen kaverinkin samalla vaivalla käskeä sinne aidan toiselle puolelle syömään, jos ei itse tajua ruoka-aikana lähteä.
Pointti oli, että Miksi se pitäisi käskeä sinne jos ruoka on meillä valmiina, ja aidan toisella puolella ei välttämättä ole? Sen ruuan teon sijaan pääsevat vaikka omiin menoihinsa sitten.
Lapset Saavat sitten seurustella pöydässä senkin ajan / vaihtaa kuulumisia.
Minä en pääsääntöisesti halua vieraita ihmisiä ruokapöytääni. Jos joskus kutsun ystävän kylään, kyseessä on ihminen, jonka tunnen hyvin, ja johon luotan. Olisi kamala ajatus, että kotini olisi joku liukuovilla varustettu tuulikaappi, jossa ramppaa vähän väliä puolituttua porukkaa milloin milläkin kokoonpanolla. Ja sitten kaikki heistä pitäisi vielä itsestäänselvästi kutsua ruokapöytään ja tarjota heille ruokaa. Outo ajatus. Kotini on rauhan ja puhtauden tyyssija, ja sellaisena haluan sen säilyttääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli, että Miksi se pitäisi käskeä sinne jos ruoka on meillä valmiina, ja aidan toisella puolella ei välttämättä ole? Sen ruuan teon sijaan pääsevat vaikka omiin menoihinsa sitten.
Eli he eivät ole suunnitelleet ollenkaan antavansa lapselleen ruokaa? Vai onko se ruoka tulossa vaikka puolen tunnin päästä? Ihan hyvin se naapurin lapsi voi puoli tuntia ruokaansa odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli he eivät ole suunnitelleet ollenkaan antavansa lapselleen ruokaa? Vai onko se ruoka tulossa vaikka puolen tunnin päästä? Ihan hyvin se naapurin lapsi voi puoli tuntia ruokaansa odottaa.
Tottakai voi. Ja useimmiten näin meneekin. Mutta miksi ei voisi syödä meilläkin?
Lähinnä ärsyttää toi jumitus siihen että on ihan pöyristyttävän huonoa käytöstä, että lapsi syö kyläpaikassa. Vaikka asiasta voisi olla joskus ihan etua noin maalasjärjellä ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Olen halvauksen seurauksena puoliksi toimiva ihminen. Lapsia on 3. Pyöritän arkea pyörätuolista käsin melko normaalisti. Avustaja käy 3 kertaa viikossa. Lasten kavereita on kylässä keskimäärin 1-6 joka päivä.
Meillä syödään lähes pelkkiä valmisruokia ja tuoretiskiltä tilattuja ruokia, koska ruuanlaitto on minulle vaikeaa ja tulipalo- ja palovamma-altista. Yksi lasteni lempiruoista on valmissushi, jota ostamme noin kerran viikossa. Ruuat tilataan tarkkoina annoskokoina per hlö.
Jos joku olettaisi, että ostaisin näille vieraileville lapsille päivittäin myös valmisateriat, se tarkoittaisi noin 500 euron lisälaskua kuukaudessa. Sitä summaa minulla ei ole kuukaudessa muiden ruokkimista varten. (Jos joku tätä ihmettelee, niin yksi normaalikokoinen lounasannos valmissushia maksaa noin 10-12 euroa). Minulla on varaa ruokkia omat lapseni. Mutta minulla ei ole varaa ruokkia myös naapurien lapsia.
Mistä ehdotatte, että hankin rahat myös naapurilasten ruokkimiseen, jos se kerran on joku sivistyksen mittari? Lähetänkö ennakkolaskun lasten vanhemmille - tai valtiolle? Tai onko jotain "Huonot vanhemmat eivät ruoki lasten kavereita" -järjestöä, jolle voisin lähettää ruokatilauslaskut ennakkoon?
Niin. No olettaisin että tiedät itsekkin olevasi hieman poikkeus sääntöön? Kuten jo selitit. Turha verrata mielestäni ns. normaalitilanteeseen jossa on kaksi tervettä aikuista ja spagettikattila valmiina tms.
Tsemppiä kuitenkin. Ja hienoa että teidän taloudessa on asiaan keksitty teille sopivat ratkaisut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin siellä naapurissa koko muu perhe jättää lounaan syömättä sen takia, että yksi lapsi söi sen jo aidan toisella puolella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä aikuisvieraat? Tarjoatteko edes kahvin/teen kun juotte, vai pitääkö sen vieraan lähteä kotiin hörppimään?
Jos joku ystävä joskus tulee kylään, niin tarjoan kahvin sekä jotain makeaa tai suolaista kahvileipää. Miten se liittyy asiaan?
Siten että miksi lapsivieras on vähemmän arvoinen, ja ei voi mitään pientä edes tarjota. Ihminen se lapsikin on, ja sinun lapsesi ystävä vaikkei sinun.
Lapsiko ne ruoat ostaa? Ei ainakaan meillä. Meillä ne maksan ja valmistan minä joten minä päätän kuka niitä syö.
Ja edelleen tässä kiteytyy että lapsivierasta pidetään mitättömänä, toisin kuin aikuista jolle tarjoat kahvileipää ja kahvia, tai leivonnaista. Mutta lapselle ei mitään, ei edes leipää, tai hedelmää? Vaikka itse olet antanut luvan lapsellesi kutsua kaverin kylään?
Hyvien tapojen mukaista on myös viedä mukanaan jotain tuliaisia, kun menee kylään. Mitä sinun lapsesi vie tuliaisiksi, kun menee kaverille? Kai laitat edes kahvipaketin ja lämpimäisiä mukaan, ettei ihan kahta kättä heilutellen mene vierailulle?
Lapsilta ei voi odottaa samaa etikettiä kuin illanistujaisiin tulevalta aikuiselta. Yhtä lailla sinun pitäisi olla turvallista olettaa että pieni, kasvava lapsesi saa jonkun hedelmän sentään kylässä. Älä anna lapsesi kutsua kavereita kylään, jos leipä tai hedelmä on mahdoton ajatus ja odotat LAPSELTA jotain tupaantuliaisia. Lapsellista aikuiselta. Aikuinen kaverisi voi viinipullon tuodakin. Mutta miksi toinen aikuinen laittaisi lapsen tuomaan jotakin, jos hänellä on usein se vaiva tuoda ja hakea, bensaa kuluu. Silloin olisi hyvän tavan mukaista antaa jotain välipalaa sentään, kun se toinen aikuinen on nähnyt vaivan tehdä sinun lapsesi iloiseksi päästämällä sen kylään, kuskaamalle sen kylään ja niin edelleen.
Poikkeus toki jos lapsi asuu ihan lähinaapurissa.
Jos tilanne on se että vanhemmat sopivat lasten kyläilyistä ja kuljettavat heitä, niin silloin sovitaan tietysti ruokailuistakin. Omia aikojaan kulkevat lapset voivat mennä kotiinsa syömään kun tulee nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin siellä naapurissa koko muu perhe jättää lounaan syömättä sen takia, että yksi lapsi söi sen jo aidan toisella puolella?
Saattaapi näin ollakkin. Jos muu perhe on vaikka teinejä ja kaksi aikuista. Kuten sanoin voi olla ihan omat aikataulut heillä ja vain toi napero tarvisi ruokkia...
Sitten ne varmaan siitä aidan yli voi sanoa, että ollaan just laitettu ruoka koko porukalle, että nakkaa se meidän minttupetteri tänne syömään. Aina ei vaan oo niin mustavalkoista mitä oon elävästä elämästä nähnyt....
Ihmettelyni kohdistuu siis lähinnä siihen, että kaikissa tapauksissa on pöyristyttävää että kylävieras kehtaa syödä kyläpaikassa, jos tarjotaan. Eikö oo tapoja opetettu? No on... Ja joskus on ihan kohteliasta myös istua pöytään jos kutsutaan.
Ihmiset on sairaita. Koittakaa nyt ymmärtää että on todellakin teidän velvollisuus ruokkia minun lapsi jos hän on teillä silloin kun te syötte. Pahin oli eräs perhe kun kehtasi lähettää minulle laskun siittä että minun lapsi söi heillä viikon ajan eikä todellakaan ymmärtänyt sitä että se on niiden velvollisuus eikä ole todellakaan minun kuulu maksaa niitä ruokia takaisin tälle perheelle. Lapset kuuluu aina ruokkia ole ne missä tahansa. Ei se ole pelkästään lapsen vanhempien velvollisuus vaan KAIKKIEN!!!!
Meillä kutsutaan ruokapöytään vain jos siitä on sovittu etukäteen kaverin vanhempien kanssa. Muuten sanotaan että meillä on nyt ruoka, voit odottaa xx:n huoneessa tai lähteä kotiin syömään. Omena-aikaan saa tietysti syödä pihasta niin paljon kuin sielu sietää.
Ja monessa etelä-eurooppalaisessa maassa lasta heitettäisiin tohvelilla, jos hän a) ei olisi kotona ruoka-aikana, b) kotiin tullessaan sanoisi, ettei ole nälkäinen, sillä söi kaverilla voileivän ja c) meni kavereilla ruokapöytään ja söi voileivän, koska heillä ei ollut riittävästi pääruokaa.