Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako lapsen kaverin jättää toiseen huoneeseen, kun perhe syö päivällistä? Tätä mieltä on perheneuvolan psykologi.

Vierailija
21.07.2026 |

Milloin meistä on tullut kansa jolla ei ole lainkaan ajattelukykyä ja mielipahaa saadaan kaikesta mikä ei mene juuri niinkuin minulle sopisi parhaiten ...

JA 

vastauksena otsikon kysymykseen:

On koh-te-li-as-ta tarjota kaverille sapuskaa.

Pakko ei ole mutta se on hyvän tavan mukaista.

Kommentit (724)

Vierailija
721/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmassa osassa maailman kulttuureita ruokitaan vaikka ventovieraatkin ja olisi ihan hirvittävä häpeä pitää vieraita nälässä. 

Koskaan ei olla oltu rikkaita, silti olen ruoka-aikaan tarjonnut kavereille vähintään jotain. Joskus olen sanonut, että pääruokaa on vähänlaisesti, maistuisiko vaikka voileivät tms. 

Suomalaiset on oikeasti kitsaita ja aika ihmisvihaajiakin lopulta, vain ihan lähipiiri merkitsee. On ihan ok, ettei kaikille ole niitä fileepihvejä, mutta voi nätisti kysäistä, että mikä fiilis, haluaisitko voileivän ja mehua vai onkohan kotona ruoka odottelemassa... 

Ja monessa etelä-eurooppalaisessa maassa lasta heitettäisiin tohvelilla, jos hän a) ei olisi kotona ruoka-aikana, b) kotiin tullessaan sanoisi, ettei ole nälkäinen, sillä söi kaverilla voileivän ja c) meni kavereilla ruokapöytään ja söi voileivän, koska heillä ei ollut riittävästi pääruokaa.

Vierailija
722/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä ihan yksinkertaisesti pidätte huolta siitä, että lapsilla ei ole kavereita kylässä silloin kun teillä syödään. Sanotte lapsellenne jo etukäteen, että meillä aletaan syömään klo silloin ja silloin ja Villen tai Vilman pitää siihen mennessä lähteä kotiin, tai että saavat tulla vasta sen jälkeen, kun meillä on syöty. 

Teen vuorotöitä ja osa lapsista harrastaa. Meillä syödään, kun ehdin kotiin laittamaan ruokaa. Se ei ole joka päivä samaan aikaan. Minun tehtävä ei ole opettaa muitten lapsia käyttäytymään. Tosi moni vieras lapsi kävelee omine lupineen jääkaapille, lämmittää mikrossa mun huomisen päivän työeväät tai vetää puoli pakettia kalkkunaleikkeleitä/päivällisen jälkkärirahkat. Ja ihan sen ikäisiä ovat, että pitäisi kyllä tajuta, että eivät voi niin tehdä toisten kotona.

Jääkaappi on YKSITYISALUE. Sinne ei ole asiaa kuin perheenjäsenillä. Jos mun töihin varatut eväät olis joku ulkopuolinen syöny, niin olis saanu kunnolla turpaan. Toiv pääsit eroon siitä paskiaisesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä aikuisvieraat? Tarjoatteko edes kahvin/teen kun juotte, vai pitääkö sen vieraan lähteä kotiin hörppimään?

Jos joku ystävä joskus tulee kylään, niin tarjoan kahvin sekä jotain makeaa tai suolaista kahvileipää. Miten se liittyy asiaan?

Siten että miksi lapsivieras on vähemmän arvoinen, ja ei voi mitään pientä edes tarjota. Ihminen se lapsikin on, ja sinun lapsesi ystävä vaikkei sinun.

Lapsiko ne ruoat ostaa? Ei ainakaan meillä. Meillä ne maksan ja valmistan minä joten minä päätän kuka niitä syö. 

Ja edelleen tässä kiteytyy että lapsivierasta pidetään mitättömänä, toisin kuin aikuista jolle tarjoat kahvileipää ja kahvia, tai leivonnaista. Mutta lapselle ei mitään, ei edes leipää, tai hedelmää? Vaikka itse olet antanut luvan lapsellesi kutsua kaverin kylään?

Hyvien tapojen mukaista on myös viedä mukanaan jotain tuliaisia, kun menee kylään. Mitä sinun lapsesi vie tuliaisiksi, kun menee kaverille? Kai laitat edes kahvipaketin ja lämpimäisiä mukaan, ettei ihan kahta kättä heilutellen mene vierailulle?

Lapsilta ei voi odottaa samaa etikettiä kuin illanistujaisiin tulevalta aikuiselta. Yhtä lailla sinun pitäisi olla turvallista olettaa että pieni, kasvava lapsesi saa jonkun hedelmän sentään kylässä. Älä anna lapsesi kutsua kavereita kylään, jos leipä tai hedelmä on mahdoton ajatus ja odotat LAPSELTA jotain tupaantuliaisia. Lapsellista aikuiselta. Aikuinen kaverisi voi viinipullon tuodakin. Mutta miksi toinen aikuinen laittaisi lapsen tuomaan jotakin, jos hänellä on usein se vaiva tuoda ja hakea, bensaa kuluu. Silloin olisi hyvän tavan mukaista antaa jotain välipalaa sentään, kun se toinen aikuinen on nähnyt vaivan tehdä sinun lapsesi iloiseksi päästämällä sen kylään, kuskaamalle sen kylään ja niin edelleen. 

Poikkeus toki jos lapsi asuu ihan lähinaapurissa.

Eli ymmärrät kuitenkin itsekin, että lasten kyläilyt toistensa luona ovat eri asia kuin aikuisten kyläilyt toistensa luona?

Vierailija
724/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmassa osassa maailman kulttuureita ruokitaan vaikka ventovieraatkin ja olisi ihan hirvittävä häpeä pitää vieraita nälässä. 

Koskaan ei olla oltu rikkaita, silti olen ruoka-aikaan tarjonnut kavereille vähintään jotain. Joskus olen sanonut, että pääruokaa on vähänlaisesti, maistuisiko vaikka voileivät tms. 

Suomalaiset on oikeasti kitsaita ja aika ihmisvihaajiakin lopulta, vain ihan lähipiiri merkitsee. On ihan ok, ettei kaikille ole niitä fileepihvejä, mutta voi nätisti kysäistä, että mikä fiilis, haluaisitko voileivän ja mehua vai onkohan kotona ruoka odottelemassa... 

No, aloituksessa melkein 120 on on antanut yläpeukun sen puolesta, että lapsen kaverille on kohteliasta tarjota jotain särvintä. 👍  Ihan hyvä tulos. 🤗