Saako lapsen kaverin jättää toiseen huoneeseen, kun perhe syö päivällistä? Tätä mieltä on perheneuvolan psykologi.
Milloin meistä on tullut kansa jolla ei ole lainkaan ajattelukykyä ja mielipahaa saadaan kaikesta mikä ei mene juuri niinkuin minulle sopisi parhaiten ...
JA
vastauksena otsikon kysymykseen:
On koh-te-li-as-ta tarjota kaverille sapuskaa.
Pakko ei ole mutta se on hyvän tavan mukaista.
Kommentit (724)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista lukea, miten paljon pihejä ja epävieraanvaraisia ihmisiä Suomessa on. Aika monessa maassa oltaisiin aika järkyttyneitä tuollaisesta asenteesta, ja ne maat eivät ole taatusti kaikki varakkaampia maita kuin Suomi. Kyse on asenteesta. Haluaako olla muille ystävällinen.
Ja mikään ruoka ei ole kiveenhakattu niin, ettei sitä olisi helppo jatkaa lisäämällä riisiä, pastaa, perunaa tms. Lihasta voi tehdä suikaleita, eikä kukaan huomaa mitään. Eikä koskaan muutenkaan lapsiperheessä voi tehdä tarkkoja annoskokoja, koska mistä voisi etukäteen tietää, kuinka nälkäinen kukin on.
Eli esim kesällä, kun lapset oli pieniä, tein ison iltaruuan, josta riitti lapsille ja vieraillekin. Jos jäi yli, kuten yleensä jäi, syötiin se seuraavan päivän lounaalla sopivasti sovellettuna. Ihmisen pitää minusta kyetä jonkinlaiseen joustavuuteen.Laupias samarialainen on hyvä ja laittaa osoitetietonsa niin me tullaan koko 8 henkinen perhe syömääm ilmatteeks, kiitos jo etukäteen maistuvista lihapöperöistä 😋
Meillä on ollut vaikka kuinka monta kertaa isompiakin porukoita syömässä. Ei ole mikään ongelma. Tykkään järjestää juhlia, mihin kutsutaan vaikkapa 5-6 lapsiperhettä kerralla, esim uusi vuosi tai vappu. Ja tottakai tarjoamme ruuat. Joten ei tuo ole mikään uhkaus. Joten en ymmärrä ihmisiä, joille yksi lapsi on ongelma.
Yksi lapsivieras ei olekaan ongelma. Jos sulla olisi kolme lasta, kaikilla vähintään se yksi kaveri, osa teini-ikäisiä urheilevia poikia ja ruokabujetti valitettavan rajallinen, niin sekin olisi ihan ok. Kertaluonteisesti. Mutta kuvittelepa sama tilanne päivästä päivään, vuodesta toiseen. Et ikinä voisi ostaa mitään kivaa miettimättä riittääkö tästä omien lasten lisäksi myös niille kavereille. Pahimmillaan rahasi loppuisivat jo ennen tilipäivää.
Ja ei. Et voisi kutsua vieraita kylään, harrastaa tai käydä missään, koska kaikki raha menisi ruokaan, laskuihin, työmatka- ja lämmityskuluihin.
Satunnainen yksittäinen lapsivieras ei ole mikään ongelma. Se on ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tunnu olevan siis ruokitaan koko kaupunki ihmisillä siis rahasta pulaa kerta ruokkivat lapset, aikuiset, kissat, koirat vaikka koko Suomen, ihanaa että miljardöörejä löytyy tästä maasta, varaa siis vaikka joka päivä syöttää ja juottaa koko Suomi👍
Kyllä. Unohtamatta, että soittavat kunkin lapsen vanhemmalle erikseen ja varmistavat ensin allergiat, erikoisruokavaliot, eettiset ravitsemusmieltymykset ja perheen noudattaman ravintoympyrän.
Sitten he huomioivat jokaisen lapsivieraan erityisesti. On halal karitsaa, vegaania sekä se maidoton, pähkinätön ja gluteeniton allergikko. Ja sitten vielä se yksi kirjolla oleva lapsi, joka syö vain sileäksi ajettua ruokaa jokainen ainesosa erikseen soseutettuna, eikä ruuat saa koskettaa lautasella toisiaan ja ruoka pitää tarjota vain punaiselta muovilautaselta tasan 70-asteen lämpöisenä pikkulusikalla syötettynä suoraan suuhun valkoisen kohinan soidessa taustalla. Ei kai ole liikaa vaivaa?
Ruokailu meillä vaatii joko sitä että asut meillä tai sinut on erikseen kutsuttu meille, AIKUISEN toimesta. Lapsi vieraita täällä käy jatkuvasti ihan ilman kutsuakin. Lapsilla kun on lupa pyytää kavereitaan ei harrastus päivinä ja ei viikonloppuina ihan vapaasti kotiintulo/meno aikojen puitteissa, ilman erillistä luvan kysymistä. En ruoki näitä lasten kutsumia päivä vieraita. Oletan että osaavat itse mennä kotiinsa syömään kun osaavat itse meille tullakkin. Toki jos eivät älyäisi nälän iskiessä lähteä kotiinsa syömään niin käskisin itse kotiinsa. Ei kyllä ole koskaa vielä tarvinnut. Älkää hyvät ihmiset lähettäkö lapsianne nälissään toisten nurkkiin ja odottako että heidät muiden pussista kyläpaikoissa syötetään. Hakekaa/käskekää ne kotiin kun niillä on nälkä/ruokaaika ja ruokkikaa ne ennen lylään lähettämistä. Ei muiden tehtävä ole heidän syömisistään huolehtia ja niitä kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskan aggressiivista porukkaa. Vinkki: opettakaa lapsenne tavoille. Onnistuu, jos on pienestä pitäen sosiaalista elämää ihan kotonakin.
Joo nää "kaikki on pakko ruokkia" pummit on kieltämättä varsin kireää ja kiukkuista sakkia. Liekkö siksi kun se oma Juha-Pekka on vaan halvempi ja näppärämpi syöttää muiden pöydissä ja vituttaa kun kaikki ei syötä että jäis enemmän sosialisointi rahaa sinne lähikapakkaan.
Ymmärrättekö että jos teillä on esim. 7v lapsi kylässä, olette vastuussa sen vierailun ajan myös siitä lapsesta. Samaten ne toiset vanhemmat ovat vierailun ajan vastuussa sinun lapsestasi. Jos ei voi ruokkia lasta, ei anneta lapsen olla kylässä niin kauan että sille tulee nälkä.
Olen halvauksen seurauksena puoliksi toimiva ihminen. Lapsia on 3. Pyöritän arkea pyörätuolista käsin melko normaalisti. Avustaja käy 3 kertaa viikossa. Lasten kavereita on kylässä keskimäärin 1-6 joka päivä.
Meillä syödään lähes pelkkiä valmisruokia ja tuoretiskiltä tilattuja ruokia, koska ruuanlaitto on minulle vaikeaa ja tulipalo- ja palovamma-altista. Yksi lasteni lempiruoista on valmissushi, jota ostamme noin kerran viikossa. Ruuat tilataan tarkkoina annoskokoina per hlö.
Jos joku olettaisi, että ostaisin näille vieraileville lapsille päivittäin myös valmisateriat, se tarkoittaisi noin 500 euron lisälaskua kuukaudessa. Sitä summaa minulla ei ole kuukaudessa muiden ruokkimista varten. (Jos joku tätä ihmettelee, niin yksi normaalikokoinen lounasannos valmissushia maksaa noin 10-12 euroa). Minulla on varaa ruokkia omat lapseni. Mutta minulla ei ole varaa ruokkia myös naapurien lapsia.
Mistä ehdotatte, että hankin rahat myös naapurilasten ruokkimiseen, jos se kerran on joku sivistyksen mittari? Lähetänkö ennakkolaskun lasten vanhemmille - tai valtiolle? Tai onko jotain "Huonot vanhemmat eivät ruoki lasten kavereita" -järjestöä, jolle voisin lähettää ruokatilauslaskut ennakkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskan aggressiivista porukkaa. Vinkki: opettakaa lapsenne tavoille. Onnistuu, jos on pienestä pitäen sosiaalista elämää ihan kotonakin.
Joo nää "kaikki on pakko ruokkia" pummit on kieltämättä varsin kireää ja kiukkuista sakkia. Liekkö siksi kun se oma Juha-Pekka on vaan halvempi ja näppärämpi syöttää muiden pöydissä ja vituttaa kun kaikki ei syötä että jäis enemmän sosialisointi rahaa sinne lähikapakkaan.
Ymmärrättekö että jos teillä on esim. 7v lapsi kylässä, olette vastuussa sen vierailun ajan myös siitä lapsesta. Samaten ne toiset vanhemmat ovat vierailun ajan vastuussa sinun lapsestasi. Jos ei voi ruokkia lasta, ei anneta lapsen olla kylässä niin kauan että sille tulee nälkä.
Ei meillä annetakkaan. Meiltä lähetetään kotiin syömään jos eivät itse ymmärrä lähteä kun nälkä kurnii. Kun olivat pienempiä sovittiin koska hakevat lapsensa kotiin ja tämä oli hyvissä ajoin ennenkun kun meillä alkaa lähestyä oman perheen yhteinen ruokahetki.
Vierailija kirjoitti:
Olen halvauksen seurauksena puoliksi toimiva ihminen. Lapsia on 3. Pyöritän arkea pyörätuolista käsin melko normaalisti. Avustaja käy 3 kertaa viikossa. Lasten kavereita on kylässä keskimäärin 1-6 joka päivä.
Meillä syödään lähes pelkkiä valmisruokia ja tuoretiskiltä tilattuja ruokia, koska ruuanlaitto on minulle vaikeaa ja tulipalo- ja palovamma-altista. Yksi lasteni lempiruoista on valmissushi, jota ostamme noin kerran viikossa. Ruuat tilataan tarkkoina annoskokoina per hlö.
Jos joku olettaisi, että ostaisin näille vieraileville lapsille päivittäin myös valmisateriat, se tarkoittaisi noin 500 euron lisälaskua kuukaudessa. Sitä summaa minulla ei ole kuukaudessa muiden ruokkimista varten. (Jos joku tätä ihmettelee, niin yksi normaalikokoinen lounasannos valmissushia maksaa noin 10-12 euroa). Minulla on varaa ruokkia omat lapseni. Mutta minulla ei ole varaa ruokkia myös naapurien lapsia.
Mistä ehdotatte, että hankin rahat myös naapurilasten ruokkimiseen, jos se kerran on joku sivistyksen mittari? Lähetänkö ennakkolaskun lasten vanhemmille - tai valtiolle? Tai onko jotain "Huonot vanhemmat eivät ruoki lasten kavereita" -järjestöä, jolle voisin lähettää ruokatilauslaskut ennakkoon?
Kunhan vaan hyvesignaloivat ja leikkivät parempaa ihmistä täällä palstalla todellisuudessa eivät ole yhtään sen "vieraanvaraisempia" Kuin me muutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö siis jatkuvasti ostaa ja tehdä ylimääräistä ruokaa siltä varalta, että lapsen kaveri sattuu olemaan paikalla ruoka-aikaan ? Jos on ostettuna vain yksi kanan rintafilee per ruokailija niin kuka luopuu omastaan sille vierailijalle ? Lapsiko ? Entä jos vieraalle varattu ruoka ei maistukaan vieraalle heitetäänkö se pois vai joutuuko joku syömään tupla-annoksen ja lihomaan turhan päiten?
Onko elämä joillekin oikeasti näin vaikeaa?
On se. Kaikilla ei ole varaa ylimääräiseen
- ei omakohtaista-
Kuulostaa lähinnä emotionaaliselta pihiydeltä tuommoinen. Pari kaveria tunsin aikanaan, jotka olivat tuommoisia. Kaikki kyllä kelpasi tarjottuna, mutta kovin meni vaikeaksi, jos itse piti joskus kukkaronnyörejä hellittää. Verrukkeena milloin mikäkin. Ensin oltiin köyhiä opiskelijoita, mutta myöhemmin ainakin toisella heistä kovapalkkainen työ, ja itseäni paremmat tulot. Aivan yhtä pihejä silti.
Heijastuu myös moneen muuhun seikkaan, esim. avun saamiseen ja vastaanottamiseen. Heille kyllä oltiin muuttoapuna ja sitä ja tätä. Kun itse tarvitsisi jotain, niin aina jotain menoa tai "emmätiiä". Totesin hiukan liian myöhään, että vîttúun sellaiset "ystävät", mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan.
Viimeinen niitti toisen kaverin kohdalla oli kun saatiin kutsu hänen uuteen kotiinsa. Kontekstina se, että hän oli vuosien aikana nauttinut meillä useampia aterioita laidasta laitaan, juomineen. Ja safkapuoli meillä on aina ollut kunnossa, se hätäisempikin ramen on tehty itse porsaanluista haudutettuun liemeen. Neljälle henkilölle (muuttanut yhteen uuden tyttöystävän kanssa) tarjottavana oli joku puolen kilon valmisquiche ja jokin salaatintapainen, jossa oli viipaloitua kurkkua, tomaattia, muutama salaatinlehti ja pari ruokalusikallista hernemaissipaprikaa sekä lasilliset helsinkiläistä hanavettä.
Nämä varmaan lisääntyvät ja kipuilevat laskiessaan senttejä, kun lapsen kaveri syö neljän lihapullan sijasta viisi. No, onneksi tuolla menolla sillä lapsellakaan ei ole kohta kyläileviä kavereita. Suomessa tuollainen jopa koomisia piirteitä saava roopeankkamainen pihiys on jostain syystä sosiaalisesti hyväksytympää kuin monessa muussa maassa. Tietyissä paikoissa Aasiassa tai Välimerellä vieraanvaraisuus menee joskus omasta vinkkelistä aika överiksi. Jos vaikka Sisiliassa tai Thaimaassa kieltäytyisit antamasta ruokaa lapsen kavereille muiden syödessä, tulisi varmaan molotovin cocktail ikkunasta sisään. Törkeä pihiys on siellä kuin isku vasten kasvoja, ja osittain ymmärrän miksi. Pihi ottaa, mutta ei anna.
Oletko sattunut huomaamaan että asumme suomessa, emme thaimaassa? Tule vain paiskaamaan, tulee safkan sijasta linna tuomio. Siitä ei tule että ruokin vain omani, myös jatkossa.
Ei lapseni kavereilla ole moisia pihivanhempia, eikä minulla ole mitään tarvetta soveltaa vieraiden maiden kunniakäytäntöjä täällä. Kunhan ihmettelen, että miten kaltaisiasi niljakkaita pihistelijöitä ei syrjitä laajemmin.
Koskaan whatsapp-aikakaudella ei ole muodostunut ongelmaksi joku lasten ateriointi. Olen myös tarjonnut huvipuistorannekkeen ja jäätelön, ajatella! Ja omallekin lapselle on tarjottu asioita, ja häntä kutsutaan synttäreille ja yökylään. Laitatko lastesi yökyläilevät kaveritkin katsomaan nälässä kun "ruokit vain omiasi"?
Hyvä tapa kuolla yksin tuo elämänfilosofiasi. Jatka samaan malliin.
Meillä oli juuri viikonloppuna yhden lapsen kaveri mukana mökillä ja hän sai ruoat ja herkut siinä missä omatkin lapsemme. Vaan arvaapa mitä, silti tänäänkin lähetin hänet kotiin kun meillä alkoi olla ruoka-aika, enkä kutsunut syömään. Haluamme arkena rauhoittaa edes puoli tuntia päivästä perheen yhteiselle ruokailulle ja vuorovaikutukselle, eikä se onnistu silloin, jos lapsella on kiire jatkamaan leikkejä kaverin kanssa. Ei elämä ole niin mustavalkoista, että jos emme tarjoa päiväruokaa lasten kavereille, niin emme tarjoa ikinä mitään muutakaan.
Pakko vielä sanoa, että enpä olisi uskonut aikuisen ihmisen suusta kuulevani "en kutsu sua mun synttäreille, jos..." -korttia...
Minä tarjosin ruokaa naapurin lapselle yhdessä lasteni kanssa, hän mielellään söi mutta äitinsä soitti kipakkana ettei lapselleen maistu enää sitten ruoka kotona, niin lopetin. Lapsella saattaa olla myös allergioita, erikoisruokavalio. Mielestäni ei pidä antaa ruokaa vaan kehottaa lasta syömään kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä aikuisvieraat? Tarjoatteko edes kahvin/teen kun juotte, vai pitääkö sen vieraan lähteä kotiin hörppimään?
Jos joku ystävä joskus tulee kylään, niin tarjoan kahvin sekä jotain makeaa tai suolaista kahvileipää. Miten se liittyy asiaan?
Siten että miksi lapsivieras on vähemmän arvoinen, ja ei voi mitään pientä edes tarjota. Ihminen se lapsikin on, ja sinun lapsesi ystävä vaikkei sinun.
Lapsiko ne ruoat ostaa? Ei ainakaan meillä. Meillä ne maksan ja valmistan minä joten minä päätän kuka niitä syö.
No sitten ei vieraita teille ruoka-aikaan. Simppeliä
Meillä ei ole kiinteitä ruoka-aikoja kun minulla ei ole kiinteitä työaikoja vaan syömme 17-20.00 haitarilla illallisen. Vieraita saa olla lapsilla arkisin klo. 18.30 asti ja vieraat saavat joko odottaa tai jos syömme ennen "kotiin meno" aikaa. Usko huviksesi että meillä vieraiden kyläily ajoista päätän minä, et sinä. Jos on vieraita ilmoitan että meillä syödään nyt, saa joko odottaa tai jos on nälkä niin lähteä kotiin syömään. Meillä toimitaan näin, sopi se sinulle tai ei.
Suurimmassa osassa maailman kulttuureita ruokitaan vaikka ventovieraatkin ja olisi ihan hirvittävä häpeä pitää vieraita nälässä.
Koskaan ei olla oltu rikkaita, silti olen ruoka-aikaan tarjonnut kavereille vähintään jotain. Joskus olen sanonut, että pääruokaa on vähänlaisesti, maistuisiko vaikka voileivät tms.
Suomalaiset on oikeasti kitsaita ja aika ihmisvihaajiakin lopulta, vain ihan lähipiiri merkitsee. On ihan ok, ettei kaikille ole niitä fileepihvejä, mutta voi nätisti kysäistä, että mikä fiilis, haluaisitko voileivän ja mehua vai onkohan kotona ruoka odottelemassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä aikuisvieraat? Tarjoatteko edes kahvin/teen kun juotte, vai pitääkö sen vieraan lähteä kotiin hörppimään?
Jos joku ystävä joskus tulee kylään, niin tarjoan kahvin sekä jotain makeaa tai suolaista kahvileipää. Miten se liittyy asiaan?
Siten että miksi lapsivieras on vähemmän arvoinen, ja ei voi mitään pientä edes tarjota. Ihminen se lapsikin on, ja sinun lapsesi ystävä vaikkei sinun.
Lapsiko ne ruoat ostaa? Ei ainakaan meillä. Meillä ne maksan ja valmistan minä joten minä päätän kuka niitä syö.
Ja edelleen tässä kiteytyy että lapsivierasta pidetään mitättömänä, toisin kuin aikuista jolle tarjoat kahvileipää ja kahvia, tai leivonnaista. Mutta lapselle ei mitään, ei edes leipää, tai hedelmää? Vaikka itse olet antanut luvan lapsellesi kutsua kaverin kylään?
Hyvien tapojen mukaista on myös viedä mukanaan jotain tuliaisia, kun menee kylään. Mitä sinun lapsesi vie tuliaisiksi, kun menee kaverille? Kai laitat edes kahvipaketin ja lämpimäisiä mukaan, ettei ihan kahta kättä heilutellen mene vierailulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten ei vieraita teille ruoka-aikaan. Simppeliä
Meillä ei ole kiinteitä ruoka-aikoja kun minulla ei ole kiinteitä työaikoja vaan syömme 17-20.00 haitarilla illallisen. Vieraita saa olla lapsilla arkisin klo. 18.30 asti ja vieraat saavat joko odottaa tai jos syömme ennen "kotiin meno" aikaa. Usko huviksesi että meillä vieraiden kyläily ajoista päätän minä, et sinä. Jos on vieraita ilmoitan että meillä syödään nyt, saa joko odottaa tai jos on nälkä niin lähteä kotiin syömään. Meillä toimitaan näin, sopi se sinulle tai ei.
Korjaus. Saavat joko odottaa tai LÄHTEÄ. Tippui sana vahingossa välistä näköjään.
Asiaa sivuten
Joskus skidinä syötiin kaverin kanssa mun mummon vaivalla ja hartaudella paistama naudanpaisti melkeen kokonaan. :D Ihan omine lupinemme ennen kuin perheellä oli ees ruokaa pöydässä. Saatiin kunnon huutolähdöt kun mummo tän näki. Olis tullut vitsasta varmaan jos ei ois karattu paikalta.
Rip mummo. Hyvä hoitaja olit.
M45
Ei siinä mitään lakia rikota jos ei ruokaa kaverille tuputa niin tottakai saa. Mieluusti kehottaa vielä menemään kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Mie oon ainaki ruokkinut mun lasten kaverit :D eikä oo ollu mikää ongelma. En tiiä sit oonko sit jotain väärin täs. Ihan hyvää hyvyyttäni oon näin tehny.
Moni pahoittaa mielemsä kun luulee että sä pidät heitä köyhinä. Vaikka kyse on siis näkemyserosta pitääkö kylässä kursailla jos tarjotaan
Vierailija kirjoitti:
Kaverin lasta? Kysymys on lapsen kavereista.
Täällä ilmeisesti joku lukihäiriöinen on meuhkannut viestitolkulla, kun on itse luullut, että joku vie oman kylään tulleen kaverinsa lapsen eri huoneeseen siksi aikaa, kun muu seurue juo kahvit :DDDD
Mitähän ne muutkin nyt meistä ajatelee kun ruoka äna on eineslihapullia ja muusia...
Vastaus. Hyvä juttu. Minttupetteri pitää niistä ja joskus meilläkin käytössä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen tässä kiteytyy että lapsivierasta pidetään mitättömänä, toisin kuin aikuista jolle tarjoat kahvileipää ja kahvia, tai leivonnaista. Mutta lapselle ei mitään, ei edes leipää, tai hedelmää? Vaikka itse olet antanut luvan lapsellesi kutsua kaverin kylään?
Hyvien tapojen mukaista on myös viedä mukanaan jotain tuliaisia, kun menee kylään. Mitä sinun lapsesi vie tuliaisiksi, kun menee kaverille? Kai laitat edes kahvipaketin ja lämpimäisiä mukaan, ettei ihan kahta kättä heilutellen mene vierailulle?
Lapsilta ei voi odottaa samaa etikettiä kuin illanistujaisiin tulevalta aikuiselta. Yhtä lailla sinun pitäisi olla turvallista olettaa että pieni, kasvava lapsesi saa jonkun hedelmän sentään kylässä. Älä anna lapsesi kutsua kavereita kylään, jos leipä tai hedelmä on mahdoton ajatus ja odotat LAPSELTA jotain tupaantuliaisia. Lapsellista aikuiselta. Aikuinen kaverisi voi viinipullon tuodakin. Mutta miksi toinen aikuinen laittaisi lapsen tuomaan jotakin, jos hänellä on usein se vaiva tuoda ja hakea, bensaa kuluu. Silloin olisi hyvän tavan mukaista antaa jotain välipalaa sentään, kun se toinen aikuinen on nähnyt vaivan tehdä sinun lapsesi iloiseksi päästämällä sen kylään, kuskaamalle sen kylään ja niin edelleen.
Poikkeus toki jos lapsi asuu ihan lähinaapurissa.
En ruoki. Lähetän kotiinsa syömään jos ovat nälkäisiä. Omani kutsun pöytään eikä minua haittaa jos joku jää odottamaan, se on oma valinta. Halutessaan voi myös piipahtaa sillä aikaa kotiinsa syömään, mutta jos ei ole nälkä niin saa meilläkin odotella kunnes omat palaa pöydästä. Ei meillä ei tarvitse nälkäisenä olla, meiltä pääsee kyllä lähtemään koska haluaa tai sitten olla lähtemättä, "vierailu aika" päättyy klo. 18.30 mennessä, silloin lähtee halusi tai ei.