Saako lapsen kaverin jättää toiseen huoneeseen, kun perhe syö päivällistä? Tätä mieltä on perheneuvolan psykologi.
Milloin meistä on tullut kansa jolla ei ole lainkaan ajattelukykyä ja mielipahaa saadaan kaikesta mikä ei mene juuri niinkuin minulle sopisi parhaiten ...
JA
vastauksena otsikon kysymykseen:
On koh-te-li-as-ta tarjota kaverille sapuskaa.
Pakko ei ole mutta se on hyvän tavan mukaista.
Kommentit (724)
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan vuokralla eikä ole rahaa matkustaa ulkomaille. Eikä omisteta mökkiäkään.
Eikä ole myöskään asuntovaunua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te vieraanvaraiset teette siinä vaiheessa kun teillä notkuu useana päivänä viikossa urheilevan teinipojan viisi joukkuekaveria?
Taitaa olla noi tilanteet niin harvassa, että niitä voi sitten miettiä erikseen.
Eri
Jos oli juttu, että eläkeläisellä oli kotona sängyssä möngertänyt matoja, koska omaiset ei olleet pesseet lakanoita. Kotihoitaja vaihtaa vaipan, mutta ei pese pyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsen kaveri kylässä, em tuntenut, ei ollut ennen käynyt. Olin tehnyt thaimaalaista. Kutsuin pöytään. Lapseni onneksi älysi kysyä "Äiti onks täs pähkinää," Lassi" on allerginen". Lapsi itse ei älynnyt sanoa yhtään mitään allergiastaan. Ruoassa oli cashewpähkinää. Olisin siis pahimmillaan tappanut tämän vieraan mukulan pöytääni. Ei ole käynyt tämän jälkeen pienessä mielessäkään tarjota meillä mitään ruokia, yhtään kenenkään lapsille. Kun en heidän allergiastaan tiedä, en niitä kuitenkaan muista (lapsia meillä käy kymmeniä) eikä kaikki lapset osaa niistä itse kertoa.
Mä oon miettiny tätä samaa. Meil käy iso lauma lasten kavereita enkä todellakaa muista enkä jaksa pitää kirjaa siitä mitä kukakin saa ja voi syödä. Miten uakallatte ruokkia vieraiden penskoja joiden allergioista ja ruokarajotteista te ette voi olla varmoja? Vai käykö teil vaan pati tuttua lasta harvakseltaa ? Meil käy millon mitäki harrastua, koulu, kerho jne kaveria ihan päivittäin kun koulun vieressä asutaan. Vähän väliä on uus penska porukas ja noita kavereita kolmella lapsella riittää. Vai onks teil keittiön kaapis joku nimilista jossa allergiat yms ylhääl? En mä ainakaan muista että "Matti on maitoallerginen", "Liisa ei saa syödä kanamunaa", "Jessellä on keliakia", "Jimin perhe on vegaaneita", "Onni voi kuolla omenaan" jne.
Olen kysynyt lapsilta, etteivät ole allergisia sille ruualle, mitä olen tehnyt. En kutsu heitä penskoiksi, kuulostat inhottavalta.
Minäkin olen kysynyt lapselta pöydässäni onko allerginen millekkään. Ei ollut. Jännästi siinä pian ruoan jälkeen selvisi että on allerginen tomaatille ja tuli lääkäri reissu. Vanhemmat eivät onneksi nostaneet kummoista meteliä kun soitin meidän olevan lapsensa kanssa päivystyksessä, olisivat kyllä voineet nostaa ja minähän siitä olisin vastuussa ollut kun en heille soittanut ennen pöytän kutsumista. Meilläkin kutsutan lapsia penskoiksi ja mukuloiksi kuten täällä päin on ihan yleisesti tapana, eikä kukaan ole koskaan vetänyt hernettä nenään.
-Eri
Tässä ruokailuasiassa on aina kaksi puolta, ja se toinen joko useilta unohtuu, tai se halutaan tahallaan jättää ymmärtämättä. On ihan eri asia, jos jollakin ekaluokkalaisella on yksi kaveri kerran tai pari viikossa ruokapöydässä, kuin että kotona on joka ikinen päivä useammalla teinillä pari kaveria jokaisella viettämässä aikaa.
Itse pidän ruoanlaitosta ja haluaisin olla sellainen äiti, joka ruokkii koko naapuruston lapset hyvillä keitoksilla. Vaan kun ruokaa kuluu niin hirveitä määriä, ettei rahat riitä omankaan perheen ruokkimiseen, vaan ennen palkkapäivää on melkoinen miettiminen, mitä vielä syödään, niin se ei vaan ole mahdollista, vaikka miten on hyvien tapojen vastaista. Usein on vielä tilanne, että meillä on joku ruoka, minkä olen tehnyt kahdeksi päiväksi ja se juuri riittää siihen. Ei kai kukaan niin tee, että tarjoaisi ruoat vieraille ja oma perhe olisi sitten nälässä.
Omassa lapsuudessani kaikkien piti aina lähteä ruoka-ajaksi kotiin, ei tullut kuuloonkaan, että joku olisi jäänyt notkumaan kun toiset syövät, eikä häntä pöytäänkään kutsuttu. Ollaan sitten oltu huonotapaisia jo kauan sitten.
Joskus meillä tarjotaan ruokaa muillekin, mutta se on sitten ennalta mietitty, että tehdään vaikka lauantai-iltana pizzaa ja sitä tehdään sitten niin monta pellillistä, että riittää kaikille niin paljon kuin haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran tarjottiin ja söivät. Seuraavana päivänä ne lapset sano, että ei saa enää meillä syödä. Heidän vanhempi huusi ja kielsi. Tehtiin väärin. Heillä kun valmistettiin ruoka perheelle ja varmaan kiva kun kukaan ei syö. Siellä on pitkään tehty ruokaa ja hääritty keittiössä ja mitä,lapsilla mahat jo täynnä.
Kaikkialla maailmassa on lähes itsestään selvää kohteliaisuutta ja kuuluu sosiaalisiin tapoihin, että kaikki mahtuvat samaan pöytään.
Voihan olla, että se ruokailun ajaksi toiseen huoneeseen ajettu lapsi ei saa edes kotonaan kunnolla ruokaa.
Lapsille ruokailu on myös oppimistilanne.
Vanhempi, joka alkaa rähjätä ruuan tarjoamisesta, voi katsoa peiliin!
Ketjussa on selvästi väkeä, joka tieten tahtoen haluaa kylvää kiistaa suomalaisten välille. Jätetään täysin huomiotta se tosiasia, että Suomessa on meneillään painajaismainen taloustilanne ja että se tuntuu konkreettisesti täällä asuvien elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vieraalle tarjotaan ruokaa, jos talon oma väkikin syö. Millaisia käytöstapoja te oikein opetatte nuorille?
Äh.
Ei se ole epäkohteliasta.Lapsi voi leikkiä siellä huoneessa ihan hyvin js mennä kotiinsa syömään omaan ruoka-aikaan.
Toki voi kysyä, että syökö täällä, mutta ei tosiaan ole epäkohteliaisuuttaa, jos ei tarjoa ruokaa. Voi vaikka tarjota jotain pientä.Lapsen ruokkimatta jättäminen on kylmää ja barbaarista, ei vain sivistymätöntä ja epäkohteliasta.
Yhteisellä ruokailulla opetetaan hyviä ruokailutapoja ja käytöstä.
Tämä ei tulisi ollenkaan kyseeseen vieraanvaraisissa kulttuureissa.
Mikä ihme joitakin suomalaisia vaivaa?
Niinpä.
Todella moukkamainen ja itsekäs tuokin kirjoittaja, joka ei suostu jakamaan kanan rintafileistään. Kyllä ruokaa voidaan jakaa, se keneltäkään ole pois.
Ja on selvää, että vieraita varten tulee olla edes jotain pientä tarjota, esim. pakastettuja pullia ja kahvia.
Onhan se hyvänen aika pois siltä perheenjäseneltä, jonka ruoka-annos yhtäkkiä puolitetaan.
Tottakai on. Ikävä olla sitten nälissään.
Eläkeläisille tiedoksi, että kotiavustajat mitä oli vielä 1980-luvulla laitettiin pois 1990-luvun lamassa.
Vierailija kirjoitti:
Kerran tarjottiin ja söivät. Seuraavana päivänä ne lapset sano, että ei saa enää meillä syödä. Heidän vanhempi huusi ja kielsi. Tehtiin väärin. Heillä kun valmistettiin ruoka perheelle ja varmaan kiva kun kukaan ei syö. Siellä on pitkään tehty ruokaa ja hääritty keittiössä ja mitä,lapsilla mahat jo täynnä.
Harmi, tehtyä ruokaahan ei ikinä voi syödä seuraavana päivänä. Huutaminen on myös hyvä tapa kommunikoida, opettaa lapsille hyvät verbaaliset taidot elämään. Osaavat sitten töissä ja parisuhteissa ilmaista itseään selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisille tiedoksi, että kotiavustajat mitä oli vielä 1980-luvulla laitettiin pois 1990-luvun lamassa.
Ei tule enää kukaan ilmaiseksi siivoamaan eikä tekemään ruokaa eikä käymään kaupassa paitsi korkeintaan aikuinen lapsesi.
Taidan elää keskiluokkaisuuden kuplassa, meillä eletään kuin IKEA-mainoksessa: syömässä on milloin kukakin, keitteään enemmän riisiä ja pöytää jatketaan tarvittaessa. Muutaman kerran on käynyt niinkin, että oma teini on mennyt harjoituksiin ja kaveri on jäänyt meille tekemään kouluprojektia valmiiksi ja syömään. En laita yhtään pahakseni.
En ruoki muiden lapsia kun en halua olla vastuussa siitä jos syövät jotain heille sopimatonta. Lapset eivät aina osaa sanoa olevansa allergisia, tai HALUA sanoa kun tekee mieli herkkua. Omani on allerginen suklaalle ja olen erikseen tämän soittanut kaikille tiedoksi, lapsi kun on useammin kuin kerran pienempänä ollut koura ojossa kun sitä on kyläpaikassa tarjottu, puhumatta mitään allergiastaan jotta saisi herkun. Ei ole tämmöinen käynyt teillä koskaan mielessä että lapsetkin voi VALEHDELLA saadakseen namia, etenkin nuorempana, kun eivät ymmärrä asian vakavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Taidan elää keskiluokkaisuuden kuplassa, meillä eletään kuin IKEA-mainoksessa: syömässä on milloin kukakin, keitteään enemmän riisiä ja pöytää jatketaan tarvittaessa. Muutaman kerran on käynyt niinkin, että oma teini on mennyt harjoituksiin ja kaveri on jäänyt meille tekemään kouluprojektia valmiiksi ja syömään. En laita yhtään pahakseni.
Todellakin elät kuplassa. Toivottavasti se ei poksahda, jos irtisanotaan. Minulla elää myös tuttuja kuplassa, rakensivat talon eikä vanhaa taloa osta kukaan, nyt niitä taloja on sitten heillä kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan riippuu onko miten tuttuja ne kaverit ja minkä ikäisiä. Esim joku ekaluokkalaisen uusi tuttavuus ei välttämättä osaa kieltäytyä jostain ruuasta jolle on allerginen. Lähtökohtaisesti siis ehdottomasti tarjotaan mutta olisi ehkä hyvä tuntea lähimpien kavereiden vanhemmat myös ja keskustella pelisäännöistä.
Pähkinäjäämiä voi olla ja vieras voi saada allergiakohtauksen.
Juuri niin. Kaikki, missä on suklaata, voi olla riski. Sitä ei edes ajattele, jos omassa perheessä ei ole allergioita.
Kun on yli positiivinen niin on kaksi taloa tai oikeastaan voi olla kohta kolme, jos vanhempi kupsahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vieraalle tarjotaan ruokaa, jos talon oma väkikin syö. Millaisia käytöstapoja te oikein opetatte nuorille?
No ei todellakaan tarjota! Me ei olla mikään syöttölä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin elät kuplassa. Toivottavasti se ei poksahda, jos irtisanotaan. Minulla elää myös tuttuja kuplassa, rakensivat talon eikä vanhaa taloa osta kukaan, nyt niitä taloja on sitten heillä kaksi.
Olen yrittäjä, joten riskejä on kyllä elämä pullollaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun on yli positiivinen niin on kaksi taloa tai oikeastaan voi olla kohta kolme, jos vanhempi kupsahtaa.
Ja jos tohon kohtaa tulee yt-neuvottelut niin 🥂👏👏👏👏👏👏👏👏
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne sen tietää.
Onhan se hyvänen aika pois siltä perheenjäseneltä, jonka ruoka-annos yhtäkkiä puolitetaan.