Saako lapsen kaverin jättää toiseen huoneeseen, kun perhe syö päivällistä? Tätä mieltä on perheneuvolan psykologi.
Milloin meistä on tullut kansa jolla ei ole lainkaan ajattelukykyä ja mielipahaa saadaan kaikesta mikä ei mene juuri niinkuin minulle sopisi parhaiten ...
JA
vastauksena otsikon kysymykseen:
On koh-te-li-as-ta tarjota kaverille sapuskaa.
Pakko ei ole mutta se on hyvän tavan mukaista.
Kommentit (724)
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri kirjoittaa sairaslomaa niin kela voi hylätä sen.
Ei auta B-lausunto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö siis jatkuvasti ostaa ja tehdä ylimääräistä ruokaa siltä varalta, että lapsen kaveri sattuu olemaan paikalla ruoka-aikaan ? Jos on ostettuna vain yksi kanan rintafilee per ruokailija niin kuka luopuu omastaan sille vierailijalle ? Lapsiko ? Entä jos vieraalle varattu ruoka ei maistukaan vieraalle heitetäänkö se pois vai joutuuko joku syömään tupla-annoksen ja lihomaan turhan päiten?
Lapselle varatun kanan rintafileen voi hyvin laittaa kahtia. Jos se oli suurin huolesi.
Ai teinipojan file kahtia? Nehän syö enemmän kuin aikuiset. Mikä siinä on, että jos on jo hengattu klo 14-18, niin ei vieras voisi jo vähitellen mennä kotiinsa syömään.
Osta ruokaa niin paljon että varmasti riittää. Jos teillä asuu teinipoikia, niin ei se ruoka jääkaappiin jää pilaantumaan. Kyllä sen joku syö aivan varmasti :-)
Osta! Siis kenen rahalla?
Minun lapsuudessani oli ihan selkeää että ruoka tarjottiin vain omalle väelle. Kaveri odotti lapsen huoneessa tai meni kotiinsa syömään ja leikit jatkuivat ruuan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut kelasta rahaa viimeksi toukokuussa. He saavat itse palkan tilille niin ei ole sairaiden tuilla kiire.
Muista silti ruokkia koko kylän lapset🤗
Vierailija kirjoitti:
Onpas omituinen ketju.
Täällä jotkut kylmät ja välinpitämättömät ihmiset puolustelevat ruoan antamatta jättämistä LAPSELLE!
Mikä näitä oikein vaivaa? Eikä kyse varmasti ole vain niistä, joilla ei oikeasti ole varaa, vaan niistä, jotka eivät vain välitä.
Eikö näillä ihmisillä ole ollenkaan sydäntä?
Minusta on lähinä omituista kuinka todellisuudesta vieraantunut olet. Kun ei ole varaa, ei ole varaa. Jokainen huolehtii ensisijaisesti omista lapsistaan ja siitä että heille riittää. Siinäkin riittä työtä (teen kahta) Suomessa on valtavasti köyhiä lapsiperheitä, mekin kuulumme niihin. Minä olen karsinut kaikki omat menoni minimiin jotta saan ruokittua edes omani, nipistänyt myös omasta ravinnostani ja sinä kutsut minua kylmäksi ja välinpitämättömäksi kun en jätä vieraiden lasten ruokinnan takia kokonaan omaa vähää ruokaani syömättä ja syötä sitäkin muille? Minä kutsun siinä tapauksessa sinua sairaaksi.
Kun teidät irtisanotaan töistä niin ansiosidonnaisen odottaminen kestää kaksi kuukautta, vaikka olisi lapsia. Sulla pitää olla säästössä rahaa siis.
2400 bruttopalkalla saa ansiosidonnaista 1000 netto kaksi kuukautta. Ja sitten porrastus ja 800 netto.
Vierailija kirjoitti:
2400 bruttopalkalla saa ansiosidonnaista 1000 netto kaksi kuukautta. Ja sitten porrastus ja 800 netto.
Väärä ketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärä ketju.
Ei ole. Potkulaki koskee myös julkista.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla syötettiin joka perheessä kaikki kaveritkin. Olin itse tämä kaveri. Kasarilla, kun minulla oli oma perhe, jatkoin tätä perinnettä, lasten kaverit söivät meillä aina kun olivat ruoka-aikaan käymässä. Onko ihmisten hyväntahtoisuus kadonnut netin myötä? Kaikki kysytään ja hyväksytään jollain tyyliin vauva.sivuilla.
Ihmisten eli suomalaisten tulotaso suhteessa maan hintatasoon on 70-luvun jälkeen laskenut tuntuvasti. Tämä on todellisuutta monissa kodeissa. Osa kansasta elää ilman huolen häivää - he ovat niitä, joiden näemme istuvan kahviloissa ja ruokapaikoissa ja jotka kertovat hienoista lomamatkoista ja kotiin tekemistään kallista hankinnoista. Osa taistelee joka päivä köyhyyden ja huolten keskellä. Viimeksimainittujen elämää varjostaa köyhyyden lisäksi jokapäiväiset uutiset työttömyydestä, vähenevistä työpaikoista ja globaalisti epävarmasta maailmantilanteesta ja Euroopassa käytävästä sodasta.
Vierailija kirjoitti:
Kun teidät irtisanotaan töistä niin ansiosidonnaisen odottaminen kestää kaksi kuukautta, vaikka olisi lapsia. Sulla pitää olla säästössä rahaa siis.
Juu, ja jos kuollakuupertaa et saa palkkaa etkä yleistukea. ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas omituinen ketju.
Täällä jotkut kylmät ja välinpitämättömät ihmiset puolustelevat ruoan antamatta jättämistä LAPSELLE!
Mikä näitä oikein vaivaa? Eikä kyse varmasti ole vain niistä, joilla ei oikeasti ole varaa, vaan niistä, jotka eivät vain välitä.
Minusta on lähinä omituista kuinka todellisuudesta vieraantunut olet. Kun ei ole varaa, ei ole varaa. Jokainen huolehtii ensisijaisesti omista lapsistaan ja siitä että heille riittää. Siinäkin riittä työtä (teen kahta) Suomessa on valtavasti köyhiä lapsiperheitä, mekin kuulumme niihin. Minä olen karsinut kaikki omat menoni minimiin jotta saan ruokittua edes omani, nipistänyt myös omasta ravinnostani ja sinä kutsut minua kylmäksi ja välinpitämättömäksi kun en jätä vieraiden lasten ruokinnan takia kokonaan omaa vähää ruokaani syömättä ja syötä sitäkin muille? Minä kutsun siinä tapauksessa sinua sairaaksi.
Kyllähän sitä nyt työssä käyvä aikuinen ihminen pärjää ravinnottakin, että saa näiden hyvätuloisten mukulat ravittua omista vähistä ottamalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse kutsun lapsen kaveritkin pöytään jos ruokaa on riittävästi. Mielestäni tämä on hyvä keino opettaa lapsille hyviä tapoja ja pöytätapoja.
Jos ruokaa ei ole kaikille riittävästi, niin pahoittelen, että "näitä pihvejä ei nyt riitä kaikille mutta voit tulla ottamaan esimerkiksi hedelmän/ voileivän ja juotavaa tässä samalla kun me syödään".
Useimmat lapset eivät ota muuta kuin lasin maitoa/ vettå/ mehua ja tekevät ehkä sen yhden leivän.
Jotkut sanovat, että kiitos mutta menen kotiin syömään ihan kohta kun äiti sanoi että ruoka on pian valmista.
Mun lapseni on nirso ja vähän huono syömään. En haluaisi, että hän syö sitä hedelmää/voileipää muualla päivälliseksi, koska sitten hän kotiin tullessa jättää ruoan syömättä, koska "ei ole nälkä, koska söin kaverilla". Tuo lapsi elää jollain pyhällä hengellä ja olisi oikeasti sitä mieltä, että hänellä ei ole nälkä, eikä söisi päivällistä kotona, koska on saanut sen jonkun omenan ja mehulasin ruoka-aikaan. Toivon myös sydämeni pohjasta, että meillä on osattu kotona opettaa lapselle hyviä tapoja ja pöytätapoja, ettei niitä tarvitse erikseen mennä kaverin kotiin opettelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ja jos kuollakuupertaa et saa palkkaa etkä yleistukea. ;D
Tuona aikana, kun odotat ansiosidonnaista et saa muuta tukea tilalle.
Hallitus leikkasi kelan sairaspäivärahan. 3000 bruttopalkalla saa 1300 netto, jos sairastuu syöpään.
Vierailija kirjoitti:
Onpas omituinen ketju.
Väittäisin että kylmiä ja välinpitämättömiä ovat ne vanhemmat, joilla ei tule mieleen käskeä omaa lastaan kotiin syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärä ketju.
Ei ole. Potkulaki koskee myös julkista.
Jaa lasten julkista syömistä kavereiden luona?
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi kelan sairaspäivärahan. 3000 bruttopalkalla saa 1300 netto, jos sairastuu syöpään.
Omistusasuntoon et saa yleistä asumistukea edes syöpäsairaana.
Meillä ei käy lukuisia lapsia kylässä joka päivä. Lapsilla on koulu, harrastuksia, jne ja se sanelee sen miten meillä saa vierailla.
Te, joilla se arki on yhtä kaaosta näiden kaverivierailujen kanssa alistettuteko olosuhteisiin ettei niitä teidän lapsia hylätä?
Jos lääkäri kirjoittaa sairaslomaa niin kela voi hylätä sen.