Saako lapsen kaverin jättää toiseen huoneeseen, kun perhe syö päivällistä? Tätä mieltä on perheneuvolan psykologi.
Milloin meistä on tullut kansa jolla ei ole lainkaan ajattelukykyä ja mielipahaa saadaan kaikesta mikä ei mene juuri niinkuin minulle sopisi parhaiten ...
JA
vastauksena otsikon kysymykseen:
On koh-te-li-as-ta tarjota kaverille sapuskaa.
Pakko ei ole mutta se on hyvän tavan mukaista.
Kommentit (724)
Vierailija kirjoitti:
Jos rahaa olisi oikeasti vähän, niin minä iskisin lapselle banaanin tai omenan käteen, ja sanoisin, että odottaa hetken ja kaveri palaa kohta, kunhan on syönyt.
Jos rahaa olisi oikeasti vähän ymmärtäisit että niitä omenoita ja banaaneita ei ole varaa ostaa edes omille kuin satunaisesti. Elämme eri todellisuuksissa. Meillä ei ole varaa ostella kalliita hedelmiä kuin harvoin edes itsellemme.
Vierailija kirjoitti:
Se ei riitä naisille että lokkeilee puolisonsa rahoilla niin nykyään kehtaa vielä vielä vaatia muita ruokkimaan omat lapsetkin. Onko mitään asiaa missä äidit ei yrittäisi saada siirrettyä omia kustannuksia muiden maksettavaksi?
Mitä incel tekee tässä ketjussa?
Sanotaan nyt kuitenkin taas, miehet ovat nykyään niitä pahimpia lokkeja. Naisilla on tänä päivänä rahaa ja varallisuutta itsellään, joka sekä kiukuttaa miestä, että innostaa hyväksikäyttöön. Mutta...olet väärässä ketjussa. Mene pois. Hus.
Olen juuri sellainen kamala kaveriäiti, joka ensimmäiseksi kysyy, onko teillä nälkä ja laitanko vähän murkinaa, jäättehän syömään. Jos tiedän etukäteen kuka kaveri on kylässä, saatan jopa tehdä ruokaa, mistä tiedän heidän pitävän.
Lukematta ketjua muuten, oma tarinani 90-00-luvulta: Lapsia velloi ympäriinsä noin kylällinen. Kukaan ei siis ollut kutsuttuna kylään ja kaikki asuivat lähellä -> vieraat lapset laitettiin kotiin syömään kun ruoka-aika tuli. Ei minulla olisi ollut rahaa ruokkia päivittäin kymmentä ylimääräistä random- mukulaa.
Jos lapsi oli meillä kutsuttuna vaikka yökylään, hänelle tarjottiin tietenkin aina ruokaa.
Sitten oli yksi poikkeuslapsi, tämä tyttö tuli meille ihan joka päivä viimeistään aamulla kahdeksaksi, poistui käskettäessä klo 20. Koulussa oli tietysti päivisin tyttäreni kanssa samalla luokalla. Koskaan eivät tytön vanhemmat meihin yhteyttä ottaneet, mutta jotain siellä kotona oli varmaan tosi pahasti pielessä. Tälle lapselle annettiin ruokaa päivittäin, mutta annettiin myös tehtäviä meillä ihan samalla lailla kuin omille lapsille. Muutama vuosi tätä melkein meillä asumista jatkui.
Kauppa tuo eläkeläiselle ruokaostokset kotiin, mutta ottaa kotiinkuljetusmaksun.
Meillä oli usein monta lasta samaan aikaan kylässä ja tätä lähes joka päivä. En todellakaan alkanut ruokkimaan, meillähän olisi ruokakustannukset moninkertaistuneet! Eri asia jos on silloin tällöin yksi lapsi kylässä.
Vierailija kirjoitti:
Lukematta ketjua muuten, oma tarinani 90-00-luvulta: Lapsia velloi ympäriinsä noin kylällinen. Kukaan ei siis ollut kutsuttuna kylään ja kaikki asuivat lähellä -> vieraat lapset laitettiin kotiin syömään kun ruoka-aika tuli. Ei minulla olisi ollut rahaa ruokkia päivittäin kymmentä ylimääräistä random- mukulaa.
Jos lapsi oli meillä kutsuttuna vaikka yökylään, hänelle tarjottiin tietenkin aina ruokaa.
Sitten oli yksi poikkeuslapsi, tämä tyttö tuli meille ihan joka päivä viimeistään aamulla kahdeksaksi, poistui käskettäessä klo 20. Koulussa oli tietysti päivisin tyttäreni kanssa samalla luokalla. Koskaan eivät tytön vanhemmat meihin yhteyttä ottaneet, mutta jotain siellä kotona oli varmaan tosi pahasti pielessä. Tälle lapselle annettiin ruokaa päivittäin, mutta annettiin myös tehtäviä meillä ihan samalla lailla kuin omille lapsille. Muutama vuosi tätä melkein meillä asumista jatkui.
Olet ollut ihana tälle lapselle. Joskus se turvallinen aikuinen on ihan joku muu kuin oma vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Jos meillä on ruoka-aika niin kaikille kotona oleville tarjotaan ruokaa. Kun lapset oli pieniä, niin heidän kavereilleen aina tarjottiin, mutta heidän piti ensin soittaa kotiinsa ja varmistaa, että on ok syödä meillä.
Ymmärrän. Te olitte varmaan hyvätuloisia. Et tiedä, mitä pitkäaikainen puute on. Suomessa on tällä hetkellä paljon kotitalouksia, joissa raha on tiukalla. Ruokaa ostetaan sen mukaan, mihin raha riittää. Ei ole ylimääräistä tarjottavaa ulkopuolisille henkilöille olivatpa nämä lapsia tai aikuisia. Joku ehdotti, että perheen vanhempien pitäisi antaa omasta ruoastaan lapsen kaverille. Ei herranen aika. Köyhän perheen vanhemmat ovat todennäköisesti jo pitkään leikanneet itseltään, jotta omat lapset saisivat suuhunpantavaa. Vanhemmat tarvitsisivat itse kunnon ravintoa, jotta jaksaisivat huoltenpainamaa elämää.
Mulla ei ole hedelmiä kotona enkä ole itse syönyt kalaa vuoteen. Kala on kallista.
Itse kutsun lapsen kaveritkin pöytään jos ruokaa on riittävästi. Mielestäni tämä on hyvä keino opettaa lapsille hyviä tapoja ja pöytätapoja.
Jos ruokaa ei ole kaikille riittävästi, niin pahoittelen, että "näitä pihvejä ei nyt riitä kaikille mutta voit tulla ottamaan esimerkiksi hedelmän/ voileivän ja juotavaa tässä samalla kun me syödään".
Useimmat lapset eivät ota muuta kuin lasin maitoa/ vettå/ mehua ja tekevät ehkä sen yhden leivän.
Jotkut sanovat, että kiitos mutta menen kotiin syömään ihan kohta kun äiti sanoi että ruoka on pian valmista.
Onpas omituinen ketju.
Täällä jotkut kylmät ja välinpitämättömät ihmiset puolustelevat ruoan antamatta jättämistä LAPSELLE!
Mikä näitä oikein vaivaa? Eikä kyse varmasti ole vain niistä, joilla ei oikeasti ole varaa, vaan niistä, jotka eivät vain välitä.
Eikö näillä ihmisillä ole ollenkaan sydäntä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole hedelmiä kotona enkä ole itse syönyt kalaa vuoteen. Kala on kallista.
Työttömänä syön nykyään ruoaksi nuudeleita tai makaroonia. Ei ole lisäksi muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö siis jatkuvasti ostaa ja tehdä ylimääräistä ruokaa siltä varalta, että lapsen kaveri sattuu olemaan paikalla ruoka-aikaan ? Jos on ostettuna vain yksi kanan rintafilee per ruokailija niin kuka luopuu omastaan sille vierailijalle ? Lapsiko ? Entä jos vieraalle varattu ruoka ei maistukaan vieraalle heitetäänkö se pois vai joutuuko joku syömään tupla-annoksen ja lihomaan turhan päiten?
Ei lapset niin paljon syö. Tarvittaessa voi laittaa lisäksi leipää pöytään ja kun vieraita kotona, niin siinä vaiheessa kysyä, että kaikki on syömässä ja keittää vaikka lisukkeita päälle. Ihan normaalia. Meillä on joskus ollut kesällä lasten viisi kaveria syömässä. Olivat siihen aikaan kaikki ala-asteikäisiä tai päiväkoti-ikäisiä tosin.
On olemassa paljon syöviä lapsia. Lapsen ikä ei vaikuta siihen. Tunsin 6-vuotiaan tytön, joka söi valtavia annoksia. Hän ei ollut ylipainoinen millään mittarilla. Murrosikäiset pojat ovat tunnetusti nälkäisiä ja ruokaa uppoaa tosissaan, jos se on mieluisaa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vieraalle tarjotaan ruokaa, jos talon oma väkikin syö. Millaisia käytöstapoja te oikein opetatte nuorille?
Pienituloisille toisten lasten ruokkiminen ei onnistu, hyvä jos on varaa ruokkia oma jälkikasvu.
Vierailija kirjoitti:
Onpas omituinen ketju.
Täällä jotkut kylmät ja välinpitämättömät ihmiset puolustelevat ruoan antamatta jättämistä LAPSELLE!
Mikä näitä oikein vaivaa? Eikä kyse varmasti ole vain niistä, joilla ei oikeasti ole varaa, vaan niistä, jotka eivät vain välitä.
Eikö näillä ihmisillä ole ollenkaan sydäntä?
No, mikset ota työttömiä töihin, kun he teidän työpaikkaan hakevat töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos meillä on ruoka-aika niin kaikille kotona oleville tarjotaan ruokaa. Kun lapset oli pieniä, niin heidän kavereilleen aina tarjottiin, mutta heidän piti ensin soittaa kotiinsa ja varmistaa, että on ok syödä meillä.
Ymmärrän. Te olitte varmaan hyvätuloisia. Et tiedä, mitä pitkäaikainen puute on. Suomessa on tällä hetkellä paljon kotitalouksia, joissa raha on tiukalla. Ruokaa ostetaan sen mukaan, mihin raha riittää. Ei ole ylimääräistä tarjottavaa ulkopuolisille henkilöille olivatpa nämä lapsia tai aikuisia. Joku ehdotti, että perheen vanhempien pitäisi antaa omasta ruoastaan lapsen kaverille. Ei herranen aika. Köyhän perheen vanhemmat ovat todennäköisesti jo pitkään leikanneet itseltään, jotta omat lapset saisivat suuhunpantavaa. Vanhemmat tarvitsisivat itse kunnon ravintoa, jotta jaksaisivat huoltenpainamaa elämää.
Täå kulttuuri että lapset ensin menee mielestäni jollain tapaa liiallisuuksiin se että pitää uhrata oma hyvinvointi että lapsille riittäis ruokaa on naurettavaa, todellakin vanhempikin tarvitsee ravintoa että jaksais pyörittää arkea ja käydä töissä. Joillakin täällä on tilannetaju hämärtynyt, eri asia on silloin tällöin tarjota kuin että ruokkis vaikka nyt kesällä esim koko kylän lapsen. Muutenhan se hyväksikäyttö kukoistaa kun sen kaverin lapsen vanhemmat sanoo että syöt sitten siellä ja vastavuoroisuutta ei ole.
Ja yleensä ne rikkaimmat on niitä piheimpiä eivät ruoki edes omia lapsiaan säännöllisesti tai harvoin saatikka lapsensa kavereita vaikka olis rahaa ruokkia pieni kylä saatikka sitten oikeasti pienituloisten perheiden kotitaloudet
Olen saanut kelasta rahaa viimeksi toukokuussa. He saavat itse palkan tilille niin ei ole sairaiden tuilla kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö siis jatkuvasti ostaa ja tehdä ylimääräistä ruokaa siltä varalta, että lapsen kaveri sattuu olemaan paikalla ruoka-aikaan ? Jos on ostettuna vain yksi kanan rintafilee per ruokailija niin kuka luopuu omastaan sille vierailijalle ? Lapsiko ? Entä jos vieraalle varattu ruoka ei maistukaan vieraalle heitetäänkö se pois vai joutuuko joku syömään tupla-annoksen ja lihomaan turhan päiten?
Ei lapset niin paljon syö. Tarvittaessa voi laittaa lisäksi leipää pöytään ja kun vieraita kotona, niin siinä vaiheessa kysyä, että kaikki on syömässä ja keittää vaikka lisukkeita päälle. Ihan normaalia. Meillä on joskus ollut kesällä lasten viisi kaveria syömässä. Olivat siihen aikaan kaikki ala-asteikäisiä tai päiväkoti-ikäisiä tosin.
On olemassa paljon syöviä lapsia. Lapsen ikä ei vaikuta siihen. Tunsin 6-vuotiaan tytön, joka söi valtavia annoksia. Hän ei ollut ylipainoinen millään mittarilla. Murrosikäiset pojat ovat tunnetusti nälkäisiä ja ruokaa uppoaa tosissaan, jos se on mieluisaa.
Edellinen kirjoittaja ei ole koskaan ikinä nåhnyt liikkuvien ja harrastavien teinipoikien ruokahalua, siinä jää ammattisyöjäkin kakkoseksi kun teinipoika ahmii kaikkea mitä käsiinsä saa ja siltikin on jatkuva nälkä, että onnea vaan lapsen teinipoikakaverin ruokkimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vieraalle tarjotaan ruokaa, jos talon oma väkikin syö. Millaisia käytöstapoja te oikein opetatte nuorille?
Äh.
Ei se ole epäkohteliasta.Lapsi voi leikkiä siellä huoneessa ihan hyvin js mennä kotiinsa syömään omaan ruoka-aikaan.
Toki voi kysyä, että syökö täällä, mutta ei tosiaan ole epäkohteliaisuuttaa, jos ei tarjoa ruokaa. Voi vaikka tarjota jotain pientä.
Jep. Sitten kun perhe on syönyt huudetaan se kaveri sieltä toisesta huoneesta paikalle järsimään tähteitä.
Itsekin vastausta odotellessa, luultavasti vetävät uhriutumiskortin ja polkevat jalkaa että on julmaa olla ruokkimatta kaverin lasta päivittäin tai viikottain jopa näin loma aikoina.