Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten monilla tuntuu olevan rahaa kuin roskaa? Sijoittaako he osan palkastaan vai mitä tekee, että rahaa kertyy?

Vierailija
20.07.2026 |

Itsellä tuntuu, että elän kokoajan kädestä suuhun. Säästötililläkään paljoa mitään. Mitä sitä pitäisi tehdä, että saisi rahan poikimaan?

Kommentit (315)

Vierailija
281/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat kaverit elää kaikki velaksi. Jopa pizza tilataan velaksi puhelinlaskuun, taloista, autoista ja pikavipeistä lähtien. 

Ei kannattaisi pitää tuollaisia ihmisiä kavereina. Ei ainakaan kovin läheisinä. Seura tekee kaltaisekseen jne. ym. Juokse äkkiä karkuun!

Vierailija
282/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja pidensi keräysajan 12 kuukauteen.

https://www.tyj.fi/lakimuutokset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin rahan käyttää on vähemmän tärkeää kun mihin sitä ei käytä. Itsellänikin on kai tuon ap:n kuvailema "rahaa kuin roskaa" -tilanne, mutta vain sen takia ettei minulla ole autoa (+300 eur/kk) olen kilpailuttanut kaiken mahdollisen (+100 eur/kk), ei lapsia (+500 eur/kk), ei opintolainaa (+150 eur/kk), kauppareissuilla jätän kaikki kalliit juustot, namit, heräteostokset hyllyyn (+10 eur * 10 kertaa/kk) ja ostin taloni osin viime asunnon myyntivoitoilla enkä 100% lainalla (+300 eur/kk).

Toisin sanoen jos olisin opintolainallinen, perheellinen, vuokralla asuva ostoksia sen tarkemmin miettimätön, niin elintasoni ei näyttäisi hirveän eirlaiselta kuin nyt mutta rahaa menisi 1550 euroa enemmän kuin nyt. Tuohon minulla ei sitten enää olisikaan varaa ja miettisin kuten ap että miten ihmeessä kaikki muut saa kaiken maksettua.

Vierailija
284/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat

Vierailija
285/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aloittanut sijoittamisen 17-vuotiaana js olen aina sijoittanut osan tuloistani. Vaurastuin myös perinnöllä isäni kuoltua. Perintö oli osakesijoituksia ja käteistä sekä talon puolikas. 

Onhan se hienoa jos 17-vuotiaana on jo rahoja mitä voi sijoitella. Minulla ja monella muullakin ne vähäiset rahat mitä nuorena on itse kokoon saanut ovat menneet ihan tähdellisiin ja välttämättömiin hankintoihin ja sellaiseen ovat vanhemmatkin meistä saadut lapsilisät joutuneet säästötilille jemmaamisen sijasta käyttämään. Jos ei kotoa saa mitään pesän munaa itsellisen elämän aloittaessaan niin aika kauan työelämään päästyäänkin ne tienestit menevät asunnon vuokraan ja elämän perushankintoihin eikä omasta omistusasuntoa voi edes ajatella ainakaan jos vanhemmista ei ole edes pankkilainan takaajiksi.

Ei.

Vaan ensin maksetaan asuminen, sitten itselle ja lopuilla voi hankkia kattiloita ja iipoka (ja niissäkin kannattaa todella harkita mikä on tarpeellista).

On ihan eri asia aloittaa sitä itsellistä elämää ilman mitään tyhjällä pankkitilillä kuin jos pankkitilillä on on ne vanhempien sinne säästämät lapsilisät ja vaikka vielä päälle mummojen ja pappojen lapsenlapsilleen säännöllisesti säästöön laittamat rahasummat.

On tietenkin eri asia. Mutta mitä sille pitäisi tai voisi tehdä? Jokainen vanhempi haluaa lapselleen parasta (tai jos ei halua, niin se voi olla lasun paikka). Ei kai voida kieltääkään lapsen auttamista? Se on huono asia, ehkä sitten kuitenkin, että leikitään, että kaikki lähtisivät muka samalta viivalta. Ei lähdetä, ei oo koskaan lähdetty. Aina on joku, jolla on jotkut tai jopa kaikki asiat paremmin kuin jollakulla toisella. Ehkä olisi hyvä tuoda tuo ero esille, jos/kun se ei jo lapsille tule koulussa ym. ilmi. Että ei, meidän perhe ei voi ostaa sitä ja tätä tai tehdä tätä ja tuota, koska meidän perheellä ei ole yhtä paljon rahaa kuin naapurin virtasilla. Köyhemmän/vähävaraisen/yksinhuoltajaperheen lapsi lähtee aina tietyltä takamatkalta rikkaampiin verrattuna. Millään muulla kuin omalla työllä ei pääse eteenpäin ja ylöspäin. Meillä on 50+ vuotta ollut koulutusjärjestelmä, joka tarjoaa samat mahdollisuudet kaikille, mammasta ja pappasta huolimatta. Ja huom! on edelleen. Se vain pitää saada iskostettua köyhemmänkin perheen lapsen päähän, että vain kovalla työllä (ja lapsen/nuoren/opiskelijan työ = koulu ja opinnot) voi päästä eteenpäin. Nimenomaan siitä syystä, kun niitä apuja ja tukia ja verkostoja ei sieltä kotoa käsin tule. 

Vai onko joku eri mieltä? 

Vierailija
286/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä kuuluu toimeentulotuen asumismenoihin.

- se osuus pääoma- tai rahoitusvastikkeesta, jolla katetaan yhtiölainan KORKOJA."

www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin#hyvaksyttavat-asumismenot-er…

Vierailija
287/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sioitan joka kuukausi rahastoon A, rahastoon B ja eläkevakuutukseen. Suoria osake ostoksia en ole tehnyt vähään aikaan. Sioittaminen niihin vaatisi aikaa, jota ei ole.

Vierailija
288/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä kuuluu toimeentulotuen asumismenoihin.

- se osuus pääoma- tai rahoitusvastikkeesta, jolla katetaan yhtiölainan KORKOJA."

www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin#hyvaksyttavat-asumismenot-er…

Eli kela ei maksa yhtiölainaa, vain sen korot.

Vierailija
289/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yleistukea pienentävät tulot

- omat palkkatulosi

- vanhempiesi tulot, jos asut heidän kanssaan

- muut kuin palkkatulosi, esimerkiksi tuet ja pääomatulot

Otamme tulot huomioon bruttona (Bruttotulo on tulojen määrä, josta ei ole vähennetty veroja eikä muita pakollisia maksuja)."

www.kela.fi/tyottomyys-yleistuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot

Vierailija
290/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö kokoajan kädestä. Kokoaja haluaa varmaan syödä itse.

Vierailija
291/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen katsonut, niin pk-seudulla esitetään, mutta pohjoisessa ei niinkään. Poislukien ökylomailupaikat.

Vierailija
292/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkään (20+ vuotta) tehnyt tulotasooni nähden vaatimattomia valintoja ja tinkinyt itsestäni. Tai ei se oikeastaan ole tinkimistä kun olen aina ollut vähään tyytyväinen. Ehkä siksi sitä rahaa on alkanut kertyä. Ja ehkä sitten nyt jollekin ulkopuoliselle tilanteeni saattaa näyttäytyä siltä että "rahaa on kuin roskaa" kun olen pystynyt mahdollistamaan lapsilleni asioita joita edes kahden vanhemman perheessä ei aina pystytä mahdollistamaan. 

T. Kahden teinin yksinhuoltaja 

Tarvitaan kuitenkin ihan kunnon työ mistä saa kunnollista kelvollista palkkaa. Ei ne säästöt ala karttumaan muutoin. Toisekseen tuollainen 20 vuoden nuukailu voi sairastuttaa herkimmät ihmiset mökkihöperöksi, kun elää säästeliäästi niin ei tule käytyä missään ja ihmiskontaktit on ne missä säästöjä syntyy paljon. Ollaan koko rahan edestä vuokra-asunossa. Teineillehän se ei kauheen hyvää tee tai lapsille elää eräänlaisessa vankilassa. 

Varsinkin ne ihmiset jotka luontaisesti on ok asian kanssa ja tyytyy vähään, niin eristäytyy muista köyhyyden takia lähinnä. Siinä sitten selitellään itselle että säästetään. No pakon edestä kyllä säästellään ja ei käydä missään, ei välttämättä oman vanhemman hautajaisissakaan voi käydä, koska matkat maksaa ja junaliput pitäisi varata kuukausia ennen että ne on kelvollisia köyhän ostaa palkallaan. Niin ei elämän pitäisi olla sellaista nykyaikana. 

Asioita voitaisi säätää siten että jokainen työtätekevä voisi kuluttaa luonnollisesti eristäytymättä yhteiskunnasta. 

Lapsille kamala paikka elää säästäväisen ihmisen kanssa, kun heillä ei ol mitään kontakteja ulkomaailman. Myöhemmin näistä tulee ihan kauheeta laskua yhteiskunnalle kun ovat oppineet vain olemaan neljän seinän sisällä. Se on vanhemmalle haastaavaa yrittää ilman rahaa näitä virikkeitä tarjota ja lapset kasvaa ihan laatikossa kirjaimellisesti.

Kyllä työtätekevällä pitäisi saada olla rahaa peruskuluttamiseen ja virkistystoimintaan. Alle 15e tuntipalkoilla tämä ei oikein onnistu nykyisellä ostovoimalla!

Köyhyys kasvattaa mielenterveysongelmia. Pienituloisimamt voisi miettiä tarkkaan että lähteekö säästelemään, jos on niitä lapsia. Se kerran viikossa 20e menetys uimahalliin esimerkiksi on hyvä säästö tulevaisuuteen. Käykää jossain ihmiset ja maksakaa siitä lastenne takia. Itsehän olette jo päästänne vialla ja keräätte jotain pieniä hippusia hiluja pankkitilille. Köyhän ei ole tarkoitus säästää. Säästäminen on keskituloisille ja isotuloisille. 

Olisihan se suotavaa jos pienituloisillein myönnetttäisi oikeus säästää siten ettei siitä vaarannut mielenterveys ja eristäydy yhteiskunnasta. Tämä on kuitenkin vakava uhka jokaiselle pienituloiselle joka säästää. Talous on säädetty niin että teidän ei pidä säästää yhtään. Otatte riskin ja altistatte lapset siihen myös. Älkää säästäkö vaan sijoittakaa tulevaisuuteen tuhlaamalla kaikki. Kädestä suuhun on matalatuloisen elämä säädelty johtoportaasta käsin.

Suomessa on joku sairas meininki käynnissä josa säästämisestä on tehty joku hyve. Se on sairautta.

No nyt kyllä tehtiin melkoisia johtopäätöksiä. Ihan normaalia elämää ollaan eletty, enkä ole koskaan tinkinyt lasteni tarpeista. Mielestäni yritin juuri sitä sanoa. Vaatimattomilla valinnoilla tarkoitan esimerkiksi sitä että ostin 200 000 euron talon kalliimman sijasta. Tai että auto on aina ollut halpa käytetty. Ja kuten mainitsin, nämä ovat olleet vaatimattomia tulotasooni nähden

Sulla on ilmeisesti sitten hyvä palkkataso! Älä ala mainostaa ja leikkii marttyyriä sinua pienituloisemmille. Sinulla on varaa säästää ja elää nuukasit. Muilla ei ole tuollaiseen leikkiin varaa. 

Hyvätuloisen ja pienituloisen huomaa siitä että hyvätuloisella on varaa ja puskuria käydä töissä tai ottaa työ vastaan, kun köyhällä ei ole varaa edes harkita.

Sen ei pitäisi mennä noin. Köyhän varsinkin pitäisi aina ottaa työ vastaan. Ihan hyvä, että kannustinloukkuja on purettu. Pitäisi purkaa vielä lisää. Kyllä, siitä seuraa useita yksittäistapauksia, joissa elämä ja elämänlaatu huononee, mutta kokonaisuutena tällä maalla ei ole enää siihen varaa, että työkykyiset työikäiset eivät tee työtä. Koko tämä systeemi on rakennettu niin, että töissä on käytävä. 

Vierailija
293/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka palkasta aluksi edes vähän säästöön. Ei poikkeuksia. 

Vierailija
294/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hurja määrä ulosmitattavaa omaisuutta odottaa nyt pakkomyyntiä."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011411337.html

Vierailija
295/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011794786.html

Ansiosidonnaista maksetaan vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot

Vierailija
296/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitusomistusten jakautuminen Suomessa
Mediaani: 6 000 euroa (puolella omistajista on enemmän, puolella vähemmän).
Alempi neljäsosa (25 % omistajista): Arvo alle 1 150 euroa.
Ylempi neljäsosa (25 % omistajista): Arvo yli 23 000 euroa.
Top 10 %: Arvo yli 73 600 euroa

Oikeesti??? Noin pieniä... Muutama vuosi ja pääsen top 10 -listalle. Uskomatonta, karkkirahoina omiani olen pitänyt. Toki mun salkut on pieniä aot ja ost yhteensä 30000 ja rahastoja saman verran, ei ne varmaan tilastossa yhteenlaskettuina ole.

Vierailija
297/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syntyvyys vähenee. Suomessa loppuu lähivuosina puolet peruskouluista. Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."

https://yle.fi/a/74-20182174

Vierailija
298/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syntyvyys vähenee. Naisille suunnitellaan armeijan käymistä pakolliseksi."

https://yle.fi/a/74-20197945

Vierailija
299/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti??? Noin pieniä... Muutama vuosi ja pääsen top 10 -listalle. Uskomatonta, karkkirahoina omiani olen pitänyt. Toki mun salkut on pieniä aot ja ost yhteensä 30000 ja rahastoja saman verran, ei ne varmaan tilastossa yhteenlaskettuina ole.

Tässä on se juju, että esim. omaa asuntoa, autoa, kesämökkiä ym. ei lasketa mukaan sijoitusvarallisuuteen koska ne on hankittu omaan käyttöön, ei sijoitusvälineiksi. Eli ihmisillä on kyllä enemmänkin varallisuutta, sitä ei vain lasketa mukaan tähän lukuun.

Vierailija
300/315 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on se juju, että esim. omaa asuntoa, autoa, kesämökkiä ym. ei lasketa mukaan sijoitusvarallisuuteen koska ne on hankittu omaan käyttöön, ei sijoitusvälineiksi. Eli ihmisillä on kyllä enemmänkin varallisuutta, sitä ei vain lasketa mukaan tähän lukuun.

No en minäkään laskenut asuntoJAni tai talletuksia mukaan, ei kyllä salkkuun varmaan rahastotkaan kuulu.

Mutta auto? Kulutushyödyke ja kuluerä, harvat niistä on sijotuksia.