Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten monilla tuntuu olevan rahaa kuin roskaa? Sijoittaako he osan palkastaan vai mitä tekee, että rahaa kertyy?

Vierailija
20.07.2026 |

Itsellä tuntuu, että elän kokoajan kädestä suuhun. Säästötililläkään paljoa mitään. Mitä sitä pitäisi tehdä, että saisi rahan poikimaan?

Kommentit (380)

Vierailija
321/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pitää varmasti olla vakituinen työpaikka tai pitkiä jatkuvia työsuhteita että voisi sijoittaa. Käsittääkseni työtön ei saa sijoittaa. Nykyään työttömät on usein pätkätyöllistettyjä ihmisiä. Työttömällä ei saa olla omaisuutta.

Käsityksesi on päin persettä. MISSÄÄN ei ole kielletty työttömiä sijoittamasta. Olin viime vuonna 9 kk työttömänä ja silti pidin sijoitukseni ja ostin lisää viikottain. Ei kukaan sitä tullut kieltämään. Ja työttömän omaisuuttakaan ei ole missään rajattu. 

Kyllä nyt voimassa olevat asumistuki ja yleistuki estävät pienenkin omaisuuden. Ei heti alussa mutta jos työttömyys vähänkin pitkittyy.

Asumistuessa EI "pienet omaisuudet " vaikuta mitenkään. Yksinasuvalla saa olla 10 000 varallisuutta ennen kuin alkaa vähän vaikuttamaan ja vasta 50 000 tuki katkeaa. Ja vaikka asumistuki lakkaakin niin se ei tarkoita että sijoittaminen olisi kiellettyä ja yleistuessa ei ole omaisuusrajoja. 

Nuo ovat hyvin pieniä omaisuuksia. Jos joutuu esim 20v työuran jälkeen tahtomattaan työttömäksi eikä kukaan enää palkkaa niin sellaista henkilöä ei pitäisi rangaista omaisuuden nollaamisella vaan antaa se perustason työttömyysturva ja asumistuki tai mahdollistaa uuden ammatin opiskelu. Nollasta on aika viheliäistä aloittaa suomessa enää yli 45 vuotiaana. Yleistuki alkujakson eli leikatun ja nykyisin hyvin lyhyen ansiosidonnaisen jälkeen on täysin tarveharkintainen ja omaisuus viedään vaikka henkilöä pidetään vastoin tahtoaan työttömänä eikä uutta työpaikkaa anneta hakemisesta huolimatta. Sairasta.

Näin minullakin. Joudun syömään säästöjäni ja aikaa myöten omaisuuteni on kulutettu loppuun. Sitten valtion pitää alkaa hoitamaan kaikki kuluni. Nyt, jos työttömyysturva olisi riittävä, ei valtion tarttis koskaan "ruokkia minua". Ja kulutustaso pysyisi normaalina, eli voisin ostaa palveluita tämän "joka sentti talteen pahan päivän varalle (joka on kyllä jo nyt mutta...) , jolloin työttömyyttäkään ei niin paljon olisi ja saisin kenties vielä työpaikankin. Tämän hallituksen virkaan tullessa ja ankeutuksien jobesille tillessa ilman täytäntöönpanoa menetin työpaikkani adiakaskadossa. Työpaikan, missä olin saanut olla yli 10 vuotta! Hallitus alkoi esittelemään säästötalkoitaan, niin kohdakkoin sen jälkeen alkoi asiakkaat katoilla ja sain potkut per.. sinne!

Vierailija
322/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te halua nauttia elämästä? Tottakai kannattaa säilyttää järki ja ostaa se asunto ja laittaa hiukan sukanvarteen, jos vaan on riittävästi tuloja siihen. Mutta mitä tavoitellaan sillä jatkuvalla säästämisellä? Itse olen pihi-iitojen suvusta ja olen vasta keski-iässä tajunnut, että elämä on elettävänä ja raha on sitä varten, että sillä saa kivoja asioita ja/tai muistoja. Mihin minä säästän? Jotta lapseni perivät jokusen Euron enemmän sitten 60-vuotiaana? Annan mieluummin lapsille nyt ja nautin itse mukavuuksista. Olen nyt suht vakaassa tilanteessa ja nämä nykyiset varat saa riittää. Jos enemmän kertyy, hienon juttu, mutta tärkeintä on nauttia elämästä nyt. Ei huomenna. Sitä huomista ei välttämättä tule ja osaisiko sitä sitten alkaa edes nauttia joskus 75-vuotiaana, kun teorian mukaan sitten olisi sitä rahaa käyttää. Suurin osa vanhoista elää pientä elämää. Kun kunto menee alas, se elämä supistuu kotiin. Miksen menisi nyt, kun jaksan vielä ja lapset on isoja? En roiku sossun niskoilla, on sen verran varallisuutta, että hätätilanteessa on, mistä ottaa ja asuntolaina on maksettu. Perintöäkin ehkä vielä tulossa, jos nuukat vanhempani eivät innostu tuhlailuun. 

Miten kukakin ymmärtää elämästä nauttimisen.  Vaikka ei olisi toisten määrittämiä kulisseja, kyllä silti sanon, en usko jääneeni mistään paitsi.  Parempi jokaisen ajatella jo nuorena, ettei vasta korkeassa iässä ala säästää kuin henkensä hädässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aloittanut sijoittamisen 17-vuotiaana js olen aina sijoittanut osan tuloistani. Vaurastuin myös perinnöllä isäni kuoltua. Perintö oli osakesijoituksia ja käteistä sekä talon puolikas. 

Onhan se hienoa jos 17-vuotiaana on jo rahoja mitä voi sijoitella. Minulla ja monella muullakin ne vähäiset rahat mitä nuorena on itse kokoon saanut ovat menneet ihan tähdellisiin ja välttämättömiin hankintoihin ja sellaiseen ovat vanhemmatkin meistä saadut lapsilisät joutuneet säästötilille jemmaamisen sijasta käyttämään. Jos ei kotoa saa mitään pesän munaa itsellisen elämän aloittaessaan niin aika kauan työelämään päästyäänkin ne tienestit menevät asunnon vuokraan ja elämän perushankintoihin eikä omasta omistusasuntoa voi edes ajatella ainakaan jos vanhemmista ei ole edes pankkilainan takaajiksi.

Espanjalainen asuu kotona ja säästää ja sijoittaa 700 €/kk. Espanjalaisella on 10 vuoden kuluttua pesämuna 120 000 € jolla hän ostaa asunnon. 

Sinä muutat vuokralle ja maksat vuokraa 700 €/kk. Sinulla on 10 vuoden kuluttaa 0 €.

Elämä on valintoja

Mitäs siihen sanot, että olenkin asunut vuokralla yli 10 v ja on kertynyt samalla hieman yli 130 000 e salkku? Sulaa hulluuttaahan nyt olisi ostaa koko rahalla omistusasunto ja luopua kaikesta tuottavasta omaisuudesta. Mitä onkaan 10 vuoden kuluttua asunnonostajan sijoituksissa ja paljonko on minulla jos jatkan vuokra-asunnossa? 

Vierailija
324/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole auton korjaamiseen taitoja, tiloja eikä välineitä. Renkaatkin säilytän ja vaihdatan rengasliikkeessä. En rupea raahaamaan renkaita säilytykseen kellarin häkkivarastoon. Osaan tehdä monta muuta asiaa, mutta en ole joka asian taituri.

Minä korjaan autoni ihan tunkin ja apupukin varassa jne. Ja renkaat siellä häkkivarastossa. Ja jo ennen oli huolto-oppaita eri autoihin, sitten videoita ja nykyään vielä tekoäly, joten en näe syytä olla osaamatta yhtään mitään, paitsi jos kyseessä on oikeasti jonkun erityisen raskaan osan vaihto taikka jonkun sellaisen, joka on vain tahallaan tehty tosi hankalaksi tms. No esim. ilmastoinnin täyttöhuoltoa taikka renkaita vanteille en itse laita. Tai nelipyörä-suuntausta tee. Mutta about kaiken muun kyllä itse teen. Köyhyys on usein oma syy.

Vaikka käytän auton kohdalla palveluja, se ei tarkoita sitä, että minun viimeiset rahat menisi siihen. Tiedän tarkalleen, mihin minun rahat menee ja mitkä on ne asiat, missä säästän. Sijoituksiin menee tietyt summat joka kuukausi.

Auton huoltamisessa itse työ on se KALLEIN osa, ihan huomattavasti kallein. Ja oikeastaan ihan kaikessa muussakin. Palvelu on ihan oikeasti luksusta. Yksi harvoista palveluista joita joskus käytän, on hieronta. Onkin tullut nyt käymättä hieronnassa pitkään aikaan. Voisi joskus mennä. Täytyy kuitenkin pitää lihakset ja hermosto kunnossa. Noi DIY hommat vievät aikaa muilta asioilta ja välillä paikat voivat mennä hieman jumiin ja kipeytyä. Hieronta loppupeleissä halpaa ja kilpailu pitää hinnat kurissa. Tärkeintä onkin pitää itsensä toimintakunnossa, että voi auttaa itse itseään. En minä ainakaan luota siihen, että kukaan muu minua auttaisi. Kaikista vähiten Suomen kleptokratia valtio auttaa.

Vierailija
325/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottavat lainaa

Vierailija
326/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottavat lainaa

Tämä on totta. Tämmösenä keski-ikäisenä DIY miehenä kauhistelen kun näen parikymppisiä ajavan uusilla öky-autoilla, kun itse olen vain ostanut autoni keskimäärin 14 vuotta vanhoina ja huoltanut ITSE aina kun tarvinnut. Niin tulee kyllä varmaan todella kalliiksi tuollaiset velkapommit! Ja nuoret myös ajavat noilla VUOKRA-skuuteilla. Eivät oikeasti omista mitään ja ovat "onnellisia". Nuorille ei näköjään opeteta enää mitään vastuuta ja omista asioista välittämistä. He tekevät kaiken kuten suuret korporaatiot ja valtiot käskevät heidän tekevän. Drooneja ovat. Tosin ovat siis tulleet boomereihin. Nykyiset eläkeläiset ovat samaa kastia. Uskovat kaiken mitä auktoriteetti sanoo, eivätkä kyseenalaista mitään.

Vierailija
327/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ainakasn lähetetä väärennettyjä laskuja! 

Vierailija
328/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tuhlaa juomaan ja ruokaan 

Vierailija
329/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lisääntynyt sekä köyhyys että varakkuus. 

Toiset on velkaantuneita, tai muuten tosi tiukilla. 

Vierailija
330/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittamalla sitä rahaa saa.. Eli kun on fiksu rahan käyttäjä, on mahdollisuus sijoittaa ja sitä myöten sitä rahaakin kertyy. Ei tarvitse olla mitkään ihmeelliset tulotkaan. Minäkin ihan tavallisena duunarina olen saanut kerättyä satojentuhansien eurojen osakesalkun, ja sijoitan noin 2000 €/kk. Ja kyllä, "elänkin" eli kulutan rahaa. Syyslomalle menen kahdeksi viikoksi Côte d’Azurille. 

Nettona saan osinkoina enenmmän rahaa kuin kuukauden perusmenot ovat, joten palkkahan näin jää käytettäväksi ihan mihin lystää. 

Miten kauan olet sijoittanut ja miten paöjon kuussa? Itse duunari 3200 r kuussa brutto, ei jää juurikaan ylimääräistä auton, asunnon ja ruokakulujen jlk.Autokin 15 v vanha.

Vierailija
331/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te halua nauttia elämästä? Tottakai kannattaa säilyttää järki ja ostaa se asunto ja laittaa hiukan sukanvarteen, jos vaan on riittävästi tuloja siihen. Mutta mitä tavoitellaan sillä jatkuvalla säästämisellä? Itse olen pihi-iitojen suvusta ja olen vasta keski-iässä tajunnut, että elämä on elettävänä ja raha on sitä varten, että sillä saa kivoja asioita ja/tai muistoja. Mihin minä säästän? Jotta lapseni perivät jokusen Euron enemmän sitten 60-vuotiaana? Annan mieluummin lapsille nyt ja nautin itse mukavuuksista. Olen nyt suht vakaassa tilanteessa ja nämä nykyiset varat saa riittää. Jos enemmän kertyy, hienon juttu, mutta tärkeintä on nauttia elämästä nyt. Ei huomenna. Sitä huomista ei välttämättä tule ja osaisiko sitä sitten alkaa edes nauttia joskus 75-vuotiaana, kun teorian mukaan sitten olisi sitä rahaa käyttää. Suurin osa vanhoista elää pientä elämää. Kun kunto menee alas, se elämä supistuu kotiin. Miksen menisi nyt, kun jaksan vielä ja lapset on isoja? En roiku sossun niskoilla, on sen verran varallisuutta, että hätätilanteessa on, mistä ottaa ja asuntolaina on maksettu. Perintöäkin ehkä vielä tulossa, jos nuukat vanhempani eivät innostu tuhlailuun. 

Mitenkähän sijoittaminen estää elämisen? 

Vierailija
332/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän sijoittaminen estää elämisen? (tai siis elämästä nautimisen)

Vierailija
333/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sijoitan, olen aloittanut ns nollasta, ja silti olen voinut koko ajan nauttia myös elämästä. 

Vierailija
334/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutukseen nähden törkeän iso palkka, kohtuulliset (ei ylettömän säästäväiset tai tuhlaavat) elinkustannukset ja pienimuotoinen sijoittelu ovat pitäneet oman nenän vedepinnan yläpuolella jo kymmeniä vuosia.

Vierailija
335/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittamalla sitä rahaa saa.. Eli kun on fiksu rahan käyttäjä, on mahdollisuus sijoittaa ja sitä myöten sitä rahaakin kertyy. Ei tarvitse olla mitkään ihmeelliset tulotkaan. Minäkin ihan tavallisena duunarina olen saanut kerättyä satojentuhansien eurojen osakesalkun, ja sijoitan noin 2000 €/kk. Ja kyllä, "elänkin" eli kulutan rahaa. Syyslomalle menen kahdeksi viikoksi Côte d’Azurille. 

Nettona saan osinkoina enenmmän rahaa kuin kuukauden perusmenot ovat, joten palkkahan näin jää käytettäväksi ihan mihin lystää. 

Miten kauan olet sijoittanut ja miten paöjon kuussa? Itse duunari 3200 r kuussa brutto, ei jää juurikaan ylimääräistä auton, asunnon ja ruokakulujen jlk.Autokin 15 v vanha.

Minä olen tuo keski-ikäinen DIY tyyppi, jolla jää asuntolainan ja vastikkeen jälkeen 1400 € kk rahaa ja ajaa keskimäärin 14v vanhalla autolla ja silti riittää aina silloin tällöin rahaa sijoituksiin. Jos sinulla ei riitä, niin olet kyllä todella paha tuhlaamaan! Ihan oma syy!

Vierailija
336/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja osinkoloisten hyysäämisen takia hyvinvointiyhteiskunnan kimpussa on Satoset ja Purrat.

Vierailija
337/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei tästä huutele, mutta aika moni elää leveämmin perintöjen avulla. Niin minäkin. Käyn toki pienipalkkaisessa työssä ja ajan vanhalla uskollisella Toyotalla. Mutta kiitos isovanhempien ja isäni pystyn maksamaan perinnöllä matkoja, ravintolasyömisiä ja parikymppisten lasteni autoja vuokria ym

Vierailija
338/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin sijoittamista kaksi kertaa. Oli ihan paskaa. Ei olisi kannattanut. Vai muka sijoittaminen kannattaa? No ei kannata!

Vierailija
339/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitusomistusten jakautuminen Suomessa
Mediaani: 6 000 euroa (puolella omistajista on enemmän, puolella vähemmän).
Alempi neljäsosa (25 % omistajista): Arvo alle 1 150 euroa.
Ylempi neljäsosa (25 % omistajista): Arvo yli 23 000 euroa.
Top 10 %: Arvo yli 73 600 euroa

Jestas miten köyhiä me ollaan. Noh ehkä tulevaisuudessa ollaan varakkaampia kun ei tää sijoitushomma ole oikein kansan syvien rivien harrastuksena ollut kun reilu 10v

Oma salkku vajaa 800k ja monen mielestä varmaan olen ihan järjetön porho. Jenkeissä jotain 1M salkkua pidetään ihan miniminä että sen verran vähintään pitää kasassa olla kun eläkkeelle pääsee.

Vierailija
340/380 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin sijoittamista kaksi kertaa. Oli ihan paskaa. Ei olisi kannattanut. Vai muka sijoittaminen kannattaa? No ei kannata!

Annas arvaan. Olet ostanut silloin kun kaikki muutkin, ja hinnat ovat olleet huipussaan. Sitten kun korjausliike on tullut, olet panikoinut ja myynyt sijoituksesi? 

Miksi toimit noin typerästi? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan