Miten monilla tuntuu olevan rahaa kuin roskaa? Sijoittaako he osan palkastaan vai mitä tekee, että rahaa kertyy?
Itsellä tuntuu, että elän kokoajan kädestä suuhun. Säästötililläkään paljoa mitään. Mitä sitä pitäisi tehdä, että saisi rahan poikimaan?
Kommentit (315)
"Eduskunta hyväksyi potkulain."
Miten joillakin voi olla kesämökki kun itse murehdin riittääkö rahat ruokaan.
"Vuoden työsopimukset ilman perustetta lakimuutokset voimaan 1.6.2026"
https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/maaraaikaisia-tyosopimuksia-joustav…
Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025
Potkulaki ja vuoden työsopimukset ilman perustetta koskevat myös julkista eli esim. sairaaloita.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittamalla sitä rahaa saa.. Eli kun on fiksu rahan käyttäjä, on mahdollisuus sijoittaa ja sitä myöten sitä rahaakin kertyy. Ei tarvitse olla mitkään ihmeelliset tulotkaan. Minäkin ihan tavallisena duunarina olen saanut kerättyä satojentuhansien eurojen osakesalkun, ja sijoitan noin 2000 €/kk. Ja kyllä, "elänkin" eli kulutan rahaa. Syyslomalle menen kahdeksi viikoksi Côte d’Azurille.
Nettona saan osinkoina enenmmän rahaa kuin kuukauden perusmenot ovat, joten palkkahan näin jää käytettäväksi ihan mihin lystää.
Se on Ranskan Riviera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aloittanut sijoittamisen 17-vuotiaana js olen aina sijoittanut osan tuloistani. Vaurastuin myös perinnöllä isäni kuoltua. Perintö oli osakesijoituksia ja käteistä sekä talon puolikas.
Onhan se hienoa jos 17-vuotiaana on jo rahoja mitä voi sijoitella. Minulla ja monella muullakin ne vähäiset rahat mitä nuorena on itse kokoon saanut ovat menneet ihan tähdellisiin ja välttämättömiin hankintoihin ja sellaiseen ovat vanhemmatkin meistä saadut lapsilisät joutuneet säästötilille jemmaamisen sijasta käyttämään. Jos ei kotoa saa mitään pesän munaa itsellisen elämän aloittaessaan niin aika kauan työelämään päästyäänkin ne tienestit menevät asunnon vuokraan ja elämän perushankintoihin eikä omasta omistusasuntoa voi edes ajatella ainakaan jos vanhemmista ei ole edes pankkilainan takaajiksi.
Espanjalainen asuu kotona ja säästää ja sijoittaa 700 €/kk. Espanjalaisella on 10 vuoden kuluttua pesämuna 120 000 € jolla hän ostaa asunnon.
Sinä muutat vuokralle ja maksat vuokraa 700 €/kk. Sinulla on 10 vuoden kuluttaa 0 €.
Elämä on valintoja
Minä sijoitin Nokiaa n..
Oli kyllä tehokas tapa hävittää rahat kun kurssi laski kuukaudessa 14 eurosta 8.8 euroon...
Rahaa kertyy sijoittamalla.
Esim. Laittamalla syntyvälle lapselle tilille 5 000 € on se hänen siirtyessä eläkkeelle 300 000 €.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Laittamalla syntyvälle lapselle tilille 5 000 € on se hänen siirtyessä eläkkeelle 300 000 €.
Paitsi, jos ei saa töitä, kun valmistuu koulusta niin on säästöt käytettävä ruokaan. Tt-tukea ei saa, jos on säästöjä tai sijoituksia.
Suomessa on 57000 korkeakoulututkinnon suorittanutta työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, jos ei saa töitä, kun valmistuu koulusta niin on säästöt käytettävä ruokaan. Tt-tukea ei saa, jos on säästöjä tai sijoituksia.
Kuka tietää onko silloin 20 vuoden kuluttua toimeentulotukea edes olemassa. Raha todennäköisesti on.
Vierailija kirjoitti:
Älä tuhlaa elämyksiin ja viihtymiseen rahaa niin sinullakin jää rahaa säästöön ja tiedän kyllä että tähän kin tulee vastaus että minä en ala säästämään kun haluan elää ja kokea niin näille sanon jo etukäteen että älä sitten kehtaa valittaa rahan puutetta
Niin ne on niitä kuuluisia "valintoja". Ihana cappuccino tänään vai 8e johonkin osakkeeseen. Noin esimerkiksi.
"Valiokunta hyväksyi irtisanomissuojan heikennyksen, potkuihin ei enää tarvita painavaa syytä, asiallinen syy riittää. Laki tulee voimaan vuoden 2026 alusta."
https://yle.fi/a/74-20199250