Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi elämä Espanjassa olisi rennompaa?

Vierailija
20.07.2026 |

"perhe pakkasi elämänsä laatikoihin, myi vanhan talonsa ja muutti Espanjaan tavoittelemaan rennompaa arkea ja parempaa elämänlaatua."

Mikä saa ihmiset kuvittelemaan, että Espanjassa arki olisi rennompaa? Sielläkin pitää tehdä kotityöt, herätä aamulla töihin ja kouluun. Ihan kuten Suomessakin.

Kommentit (250)

Vierailija
161/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa on valoa ja iloa.

Mutta ei Olavia?:(

Vierailija
162/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän  kuin yksi hellepäivä vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei edes tiedetä tai jopa pelätään mananaa ja siestaa. Olemme kulttuurisesti niin kaukana toisistamme.

Vierailija
164/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kiva kun asunnoissa on oma uima-allasalue, palmuja ja vehreää puutarhaa. Ystäväni asuu tälläisessä ja olin hänen luonaan. Aika rentoa kuule oli joka päivä ottaa aurinkoa altaalla kuin hotellissa. Meri on lähellä, vehreää ja värejä, ihmiset iloisia, hyvää ja halpaa ravintoloissa... paljon kivoja ilmaisia nähtävyyksiä. Ei mulla täällä helsingissä ole tuollaista edes kesällä.

Jatkan, säiden takia tulee kökittyä kotona suomessa ihan hirvittävän paljon! Espanjassa tulee oltua niin paljon enemmän ulkona ja menossa niiden koulujen ja töiden jälkeen. Eikä niitä ihania ilmoja edes halua kökkiä kotona. Ja siis esim rannalla, puistoissa, altailla, näköalapaikoilla, linnoituksissa, luontopoluilla yms ilmaisissa. En tarkoita mitään kaupunkishoppailua. Ystäväni joka asuu aurinkorannikolla sanoo juuri tästä, että suomessa tuli oltua niin paljon yksin omissa kopeissa, espanjassa ihmiset ei koteloidu.

Saattaa se +40 sää aiheuttaa aikalailla koteloitumista.

Vierailija
165/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain suomalaisilla ei kyllä ole mitään käsitystä muiden maiden palkkatasosta. Ja ettei siellä mitään sunnuntailisiä ym makseta. Kannattaisi tutkia etukäteen.

Vierailija
166/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielikuvia. Oikeasti elämä ei ole yhtään sen rennompaa. Samat asiat sielläkin joutuu tekemään. Asunnon osalta kannattaa pitää huoli, että se on asuttu koko ajan, ettei saa nauttia asunnonvaltaajista, joita ei sitten saakaan asunnostaan ulos, kun laki sallii asunnon valtauksen. Jos olet asunnostasi pois, jonkun täytyy vahtia asuntoasia, ettei sitä vallata poissaolon aikana. Viikon lomareissun jälkeen voi sohvallasi maata joku toinen, jonka jälkeen joudut siviilioikeudessa hakemaan häätöä, johon menee kuukausia… 

Hälytysjärjestelmä ja kamerat.

Vierailija
167/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kiva kun asunnoissa on oma uima-allasalue, palmuja ja vehreää puutarhaa. Ystäväni asuu tälläisessä ja olin hänen luonaan. Aika rentoa kuule oli joka päivä ottaa aurinkoa altaalla kuin hotellissa. Meri on lähellä, vehreää ja värejä, ihmiset iloisia, hyvää ja halpaa ravintoloissa... paljon kivoja ilmaisia nähtävyyksiä. Ei mulla täällä helsingissä ole tuollaista edes kesällä.

Jatkan, säiden takia tulee kökittyä kotona suomessa ihan hirvittävän paljon! Espanjassa tulee oltua niin paljon enemmän ulkona ja menossa niiden koulujen ja töiden jälkeen. Eikä niitä ihania ilmoja edes halua kökkiä kotona. Ja siis esim rannalla, puistoissa, altailla, näköalapaikoilla, linnoituksissa, luontopoluilla yms ilmaisissa. En tarkoita mitään kaupunkishoppailua. Ystäväni joka asuu aurinkorannikolla sanoo juuri tästä, että suomessa tuli oltua niin paljon yksin omissa kopeissa, espanjassa ihmiset ei koteloidu.

Eikö Espanjassa muka kukaan kökötä sohvannurkassa selaamassa puhelintaan?

Hah, luuria siellä käyttää paljon vähemmän kuin Suomessa. Niin paljon kaikkea muuta tekemistä esim. just ulkosalla. Somea tulee selattua ehkä iltaisin hetki sängyssä tai lentokentillä. Olen käynyt Espanjassa vaikka missä ulkoilmaharrastuksissa rantajoogasta ratsastukseen, Suomessa ei vaan tule lähdettyä samalla tavalla ulos urheilemaan tai pitämään hauskaa. Baareissa tai klubeilla en sijaan siellä kovin usein käy, korkeintaan kerran pari per pidempi loma.

Vierailija
168/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä loppusyksystä lopputalveen siellä voi olla ok asustella mutta ei kyllä näin kesällä jos lämpötilat pääosin 30-44 asteen välillä jossa ei jaksa tehdä mitään ja uv-indeksi siinä 10 paikkeilla jolla ihan saa poltettua nopeasti.

Vierailija
169/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ehkä rentouteen niinkään liity, mutta tässä yli 50 vuotiaana olen huomannu että toimin aika pitkälti aurinkoenergialla ja silloin kun aurinko ei paista olen enemmän tai vähemmän stand-by-tilassa. Jos aurinkoisia päiviä olisi enemmän jaksaisi tehdäkin enemmän.

Ihan mielenkiinnosta, niin mitä se tekeminen olisi siellä Aurinkorannikolla? Terassille ja takaisin lyllertäminen?

Kerro Sherlock mitä tekemistä Suomessa on?

Vierailija
170/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tietysti kauhean vaikeaa uskoa, että jossain muualla voisi mitenkään olla parempaa kuin täällä Suomessa!

Itse ainakin häippäisen heti kun työt antavat siihen tilaisuuden. Kesäksi voisin palata, mutta kuraa ja lonkeron väristä taivasta ei tule ikävä.

Noita lähtölupauksia annetaan av.llä joka päivä useita.

Vierailija
171/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirvottävää tuhoa ne maastopalot ovat paikoitellen aiheuttaneet, myös ihmisuhteja.

Kova ilmasto se eteläinenkin on, toki erilailla kuin pohjoinen.

Hirvittävää tuhoa sai aikaan tulipalo juuri Norjassakin.

Lämpötilasta johtuva maastopaloko?

Ei ollut.

Vierailija
172/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nyt ilmeisen vaikeaa myöntää että suomessa on ainakin 8kk surkea ilmasto, vähän valoa, hemmetin kallista kaikki, muu kuin luonto rumaa (espanjassa sekin on kauniimpaa), ihmiset vittumaisia änkyröitä, päihde- ja velkaongelmia, suurin työttömyys jne... Tyytymättömyyttä näkyy suurimman osan ihmisten elämässä. Ero oli järkyttävä kun olin kevään espanjassa ja palasin sateiseen ja kylmään kesäsuomeen, todella alakuloine.n tunnelma.

Vierailija
173/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Espanjassa muka kukaan kökötä sohvannurkassa selaamassa puhelintaan?

Hah, luuria siellä käyttää paljon vähemmän kuin Suomessa. Niin paljon kaikkea muuta tekemistä esim. just ulkosalla. Somea tulee selattua ehkä iltaisin hetki sängyssä tai lentokentillä. Olen käynyt Espanjassa vaikka missä ulkoilmaharrastuksissa rantajoogasta ratsastukseen, Suomessa ei vaan tule lähdettyä samalla tavalla ulos urheilemaan tai pitämään hauskaa. Baareissa tai klubeilla en sijaan siellä kovin usein käy, korkeintaan kerran pari per pidempi loma.

Tää on totta, espanjassa ei todellakaan näe ihmisiä kiinni kännykässä. Ei edes julkisissa kulkuvälineissä. Taitaa olla niin paljon suomalaisten juttu -koska kökitään niin paljon kotona verrattuna espanjaan jossa ulkoillaan, harrastetaan ja ollaan syömässä porukalla ravintolassa illat. Ihmiset kommunikoi kasvotusten ja vain soittaen. Julkisissa jos jollain oli kännykkä kädessä, puhui henkilö puhelua.

Vierailija
174/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ehkä rentouteen niinkään liity, mutta tässä yli 50 vuotiaana olen huomannu että toimin aika pitkälti aurinkoenergialla ja silloin kun aurinko ei paista olen enemmän tai vähemmän stand-by-tilassa. Jos aurinkoisia päiviä olisi enemmän jaksaisi tehdäkin enemmän.

Ihan mielenkiinnosta, niin mitä se tekeminen olisi siellä Aurinkorannikolla? Terassille ja takaisin lyllertäminen?

Kerro Sherlock mitä tekemistä Suomessa on?

Urheilemiseen saa jo menemään valtaosan elämästään ja Suomessa sen voi tehdä siedettävämmässä lämpötilassa kuin Espanjassa. Toki 2-3 kuukautta talvella voisi viettää Espanjassa.

Vierailija
175/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on nyt ilmeisen vaikeaa myöntää että suomessa on ainakin 8kk surkea ilmasto, vähän valoa, hemmetin kallista kaikki, muu kuin luonto rumaa (espanjassa sekin on kauniimpaa), ihmiset vittumaisia änkyröitä, päihde- ja velkaongelmia, suurin työttömyys jne... Tyytymättömyyttä näkyy suurimman osan ihmisten elämässä. Ero oli järkyttävä kun olin kevään espanjassa ja palasin sateiseen ja kylmään kesäsuomeen, todella alakuloine.n tunnelma.

Eipä oikeastaan ole. Ilmasto on Suomessa ihan hyvä maaliskuusta marraskuulle. 3-4 kuukautta on kylmää ja pimeää.

Vierailija
176/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei edes tiedetä tai jopa pelätään mananaa ja siestaa. Olemme kulttuurisesti niin kaukana toisistamme.

Kuka pelkää,kuka ei.

Otan päivätupluurit Suomen kodissani harva se päivä.

T. Kerttu

Vierailija
177/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

154. Vartiointiliikkeiden puoleen kannattaa kääntyä suosiolla. Siitä ei voi tinkiä Espanjassa. Näin ainakin itse olen nyt menetellyt, kun vietän kesäpäiviä täällä kotomaan kamaralla. Ensi kuun alussa lähden taas talvehtimaan Fugen aurinkoiseen lämpöön.

ei hirveän rennolta kuulosta, kun joutuu vartioliikkeisiin turvautua pelkästään asumisen takia.  Kun olet kotoa pois, saat kytätä puhelinta, koska hälytys lähtee päälle…

Vierailija
178/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tietysti kauhean vaikeaa uskoa, että jossain muualla voisi mitenkään olla parempaa kuin täällä Suomessa!

Itse ainakin häippäisen heti kun työt antavat siihen tilaisuuden. Kesäksi voisin palata, mutta kuraa ja lonkeron väristä taivasta ei tule ikävä.

Noita lähtölupauksia annetaan av.llä joka päivä useita.

Näin on. Harmi, että pettävät lupauksensa 

Vierailija
179/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun käy Espanjassa ainoastaan lomailemassa niin helposti voi ajatella että elämä on siellä pelkkää lomailua ja leppoisaa siestailua. 

Espanjassa tehdään töitä enemmän kuin Suomessa. Keskimääräinen viikkotuntimäärä on 36,4h kun se on Suomessa vain 34,8h.

Itse asiassa Suomea lyhyempää työviikkoa tehdään ainoastaan hyvin varakkaissa maissa eli Norja, Tanska, Belgia ja Sveitsi. 

Pisintä työviikkoa tehdään Etelä-Euroopan maissa ja Baltiassa. 

Häh? Suomessa normaali viikkotuntimäärä on kyllä 37,5. Tai 40h jos ruokatunti ei ole palkallinen. Eli sittenhän espanjassa tehdään vähemmän töitä.

Vierailija
180/250 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä oikeastaan ole. Ilmasto on Suomessa ihan hyvä maaliskuusta marraskuulle. 3-4 kuukautta on kylmää ja pimeää.

Totta.

Minulle kesä on Suomessa vapusta syyskuulle. Siihen mahtuu aurinkoa, tuulta, sateita, viileyttä, lämpöä ja kaunista luontoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi