Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi elämä Espanjassa olisi rennompaa?

Vierailija
20.07.2026 |

"perhe pakkasi elämänsä laatikoihin, myi vanhan talonsa ja muutti Espanjaan tavoittelemaan rennompaa arkea ja parempaa elämänlaatua."

Mikä saa ihmiset kuvittelemaan, että Espanjassa arki olisi rennompaa? Sielläkin pitää tehdä kotityöt, herätä aamulla töihin ja kouluun. Ihan kuten Suomessakin.

Kommentit (221)

Vierailija
201/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kiva kun asunnoissa on oma uima-allasalue, palmuja ja vehreää puutarhaa. Ystäväni asuu tälläisessä ja olin hänen luonaan. Aika rentoa kuule oli joka päivä ottaa aurinkoa altaalla kuin hotellissa. Meri on lähellä, vehreää ja värejä, ihmiset iloisia, hyvää ja halpaa ravintoloissa... paljon kivoja ilmaisia nähtävyyksiä. Ei mulla täällä helsingissä ole tuollaista edes kesällä.

Ravintoloissa hyvää ja halpaa? Oletko edes käynyt Espanjassa 80 -luvun jälkeen? Mitä tavotteita sinulla on elämässäsi ja kuinka ne altaalla löhöillessäsi toteutuvat?

Joo itselläkin oli joskus 20 vuotta sitten vielä tärkeimpänä prioriteettina altaalla tai rannalla löhöily ja halpa viini ja kalja. Niitä kun on tarpeeksi päässyt nauttimaan lomamatkoilla, ei ole enää mitään tarvetta moiselle. Toki lyhyt loma joskus, mutta että oikein eläisi päivästä toiseen tuollaista, niin eihän siinä ole mitään järkeä.

Vierailija
202/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Espanja ole yksi huumebisnesten keskuksista Euroopassa? Voihan sekin tietysti olla joistain "rentoa"...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivän aterialla perhe mummusta lähtien vetää monta ISOA lasia punaviiniä. Sitten torkkumaan pariksi tunniksi pitämään siestaa. Sit ehkä virkistytään hetkeksi kunnes kohta aletaan olla valmiita illalliselle jossa sama toistuu. Rentoa kyllä, mut suomessa olisivat puliosastoa jos noin elettäisiin päivästä toiseen.

Vierailija
204/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsii muuttaa aurinkorannikolle, siel on paljon hiekkaa, aurinko ja halpaa viinaa.

Vierailija
205/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa on monilla kotiäideillä apuna siivooja ja jopa lastenhoitaja tai abualas osallistuvat paljon. Perhe tarkoittaa koko sukua ja apua saa. Sitä saa myös ystäviltä ja tuntemattomilta. 

Näille siivoajille ja lastenhoitajille varmasti maksetaan asianmukaista palkkaa ja heillä on samanlainen mahdollisuus ostaa palveluita omaan kotiinsa?

Vierailija
206/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin sopii. Mulle ei ole tärkeintä aurinko vaan ihan muut asiat.

Vierailija
207/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rennompaa , lähdet viikoksi pois kämpältäsi, arvaa mitä voi tapahtua  kun palaat  takaisin heh heh.?

Vierailija
208/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa, että suomalaisille se viina on ainoa, mikä pyörii päässä. Ei täällä kuulkaa juurikaan ole humalaisia, tai kun on, ne ovat joko suomalaisia tai brittituristeja.

Monta isoa lasia viiniä perhelounaalla? Vain suomalaisten märissä päiväunissa.

Vierailija
209/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rennompaa , lähdet viikoksi pois kämpältäsi, arvaa mitä voi tapahtua  kun palaat  takaisin heh heh.?

No kerro? Me olemme reissanneet vuodesta 2013 edestakaisin kahden kodin väliä ilman ongelmia. Tietenkin meillä on hälyt ja kamerat, myös kotimaassa. 

Vierailija
210/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän vastaavia Espanjan paluumuuttajia, joille on ollut pettymys tulojen väheneminen, lasten koulumaksujen suuruus ja asumiskustannukset. Etenkin, jos menee Aurinkorannikolle hintaviin kohteisiin ja haluaisi nauttia lomatunnelmista uima-altaan äärellä. 
Espanjassa olisi edullisempaa maaseudulla, mutta se onnistuu vain aikuisilta ja  lasten opintovelvollisuuksien jälkeen. 
Mutta arki on ihan samaa joka puolella maailmaa. 

Lapset espanjalaiseen valtionkouluun, ei ole mikään pakko laittaa lapsia kalliisiin yksityiskouluihin. 

Vierailija
211/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meri-ilmasto. Mutta se vaatii ehkä enemmän kuin Espanja, pitää olla ympäri vuoden pieni tuuli ja hyvä pikkulämpö? Tai sopivat aallot joita katsella ja ei liikaa kylmää tuulta. Ei vaarallista rantaa uimiseen.

Vierailija
212/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa on monilla kotiäideillä apuna siivooja ja jopa lastenhoitaja tai abualas osallistuvat paljon. Perhe tarkoittaa koko sukua ja apua saa. Sitä saa myös ystäviltä ja tuntemattomilta. 

Näille siivoajille ja lastenhoitajille varmasti maksetaan asianmukaista palkkaa ja heillä on samanlainen mahdollisuus ostaa palveluita omaan kotiinsa?

Minäkin olin sellainen kun aikoinaan Madridiin muutin. Työkaverina romanialainen nainen joka keräsi rahaa oman yrityksen perustamista varten. 

Vierailija
213/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kiva kun asunnoissa on oma uima-allasalue, palmuja ja vehreää puutarhaa. Ystäväni asuu tälläisessä ja olin hänen luonaan. Aika rentoa kuule oli joka päivä ottaa aurinkoa altaalla kuin hotellissa. Meri on lähellä, vehreää ja värejä, ihmiset iloisia, hyvää ja halpaa ravintoloissa... paljon kivoja ilmaisia nähtävyyksiä. Ei mulla täällä helsingissä ole tuollaista edes kesällä.

Jatkan, säiden takia tulee kökittyä kotona suomessa ihan hirvittävän paljon! Espanjassa tulee oltua niin paljon enemmän ulkona ja menossa niiden koulujen ja töiden jälkeen. Eikä niitä ihania ilmoja edes halua kökkiä kotona. Ja siis esim rannalla, puistoissa, altailla, näköalapaikoilla, linnoituksissa, luontopoluilla yms ilmaisissa. En tarkoita mitään kaupunkishoppailua. Ystäväni joka asuu aurinkorannikolla sanoo juuri tästä, että suomessa tuli oltua niin paljon yksin omissa kopeissa, espanjassa ihmiset ei koteloidu.

Eikö Espanjassa muka kukaan kökötä sohvannurkassa selaamassa puhelintaan?

Hah, luuria siellä käyttää paljon vähemmän kuin Suomessa. Niin paljon kaikkea muuta tekemistä esim. just ulkosalla. Somea tulee selattua ehkä iltaisin hetki sängyssä tai lentokentillä. Olen käynyt Espanjassa vaikka missä ulkoilmaharrastuksissa rantajoogasta ratsastukseen, Suomessa ei vaan tule lähdettyä samalla tavalla ulos urheilemaan tai pitämään hauskaa. Baareissa tai klubeilla en sijaan siellä kovin usein käy, korkeintaan kerran pari per pidempi loma.

Tää on totta, espanjassa ei todellakaan näe ihmisiä kiinni kännykässä. Ei edes julkisissa kulkuvälineissä. Taitaa olla niin paljon suomalaisten juttu -koska kökitään niin paljon kotona verrattuna espanjaan jossa ulkoillaan, harrastetaan ja ollaan syömässä porukalla ravintolassa illat. Ihmiset kommunikoi kasvotusten ja vain soittaen. Julkisissa jos jollain oli kännykkä kädessä, puhui henkilö puhelua.

Joo, mulle Suomessa asuvat espanjalaiset kaveritkin aina soittavat perään kun laitan wa viestin. 

Vierailija
214/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa, että suomalaisille se viina on ainoa, mikä pyörii päässä. Ei täällä kuulkaa juurikaan ole humalaisia, tai kun on, ne ovat joko suomalaisia tai brittituristeja.

Olen käytännössä tämän todistanut kun vierailimme muutaman viikon espanjalaisessa perheessä. Ja niiden viinilasillisten jälkeen lähdettiin iloisesti ajamaan autolla rannalle.

Vierailija
215/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yhden kesän Espanjassa, minulle siellä oli aivan liian kuuma +40C jatkuva aurinko ja lähes ilman varjoa, tuo tukalan olon. Lisäksi kaikki majoitukset oli kalliita ja täynnä rantojen lähellä ja rannatkin täynnä. Talvella varmaan parempaa. Oma terveys ei kestäisi niin kovaa hellettä. 

Vierailija
216/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edukas olut ja teguila. Voi jethrosti retroilla laahaavan kehityksen turvattina. 

Ei sitä kuukausi tolkulla jaksa ryypätä.

Hola! Mutta sama hinta joi tai ei. Vähä tossa mun kommentissa kuulsi suomalaisten lomakomedioiden ummehtunut leimahdus. Viis vuotta sitten viimeksi pari viikkoo Epsjanjassa uunoilin. Aurinko oli kiva ja maisema. Ihmiset: osin turistiharmistuneita ja osa palveluammateissa tienaavista huipputyyppejä. Ihan leppoisa loma. 

Vierailija
217/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käytännössä tämän todistanut kun vierailimme muutaman viikon espanjalaisessa perheessä. Ja niiden viinilasillisten jälkeen lähdettiin iloisesti ajamaan autolla rannalle.

Ja tämä vahvistaa sen, että kaikki näin tekevät? 

Vierailija
218/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää Asturiaan, Galiciaan tai vaikka Santanderiin Aurinkorannikon sijaan niin el tarvitse valittaa kuumuudesta. Siellä vielä sitten vuorille jos tulee helle. Mahtavat rannat,maisemat, historialliset nähtävyydet ja gastronomia. Järjetöntä mennä etelä Espanjaan ja valittaa kuumuudesta. 

Vierailija
219/221 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut yhden kesän Espanjassa, minulle siellä oli aivan liian kuuma +40C jatkuva aurinko ja lähes ilman varjoa, tuo tukalan olon. Lisäksi kaikki majoitukset oli kalliita ja täynnä rantojen lähellä ja rannatkin täynnä. Talvella varmaan parempaa. Oma terveys ei kestäisi niin kovaa hellettä. 

Matkustelit siis koko Espanjassa? Yleensä pohjoisessa ei ole niin kuumaa kuin etelässä. 

Vierailija
220/221 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä Iltalehden jutussa olleella perheellä ongelmana oli se, että vanhemmat olettivat puhelinmyyjän ja sekalaisia remontti-ja muuttohommia tekevän palkkojen riittävän keskiluokkalaiseen elämään Espanjassa. Sellaiseen että on asunto meren lähellä, on uima-allas ja puutarha taloyhtiössä, ja että lapsi käy yksityiskoulua. . Ei ne palkat riitä sellaiseen elämään. Tekivät duunarin hommia, yllättyivät kun palkat eivät riittäneet toimitusjohtajan elintasoon.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi