Taas pituusaiheinen artikkeli Hesarissa
Tällä kertaa teemasta pitkä nainen ja lyhyt mies.
Nopealla googletuksella ilmeni, että huhtikuussa 2026 on ollut juttu miesten pituudesta (deittailu) sekä kesäkuussa 2025 myös pitkistä naisista juttu, Hesarissa nekin.
Yli 190 cm naisesta oli tänä keväänä myös iltapäivälehdessä juttu.
Aiheen siis ajatellaan kiinnostavan. Kiinnostaako teitä?
Kommentit (22)
Aikuisten pituudet ihan sama, mutta lapsia pitää koputella mittatikulla päähän, että ovatko tarpeeksi pitkiä 😄
Se tämän päivän juttu on maksumuurin takana. Mikä on sen pääsanoma?
Miksi naisen on ok sanoa "ei alle 180cm miehiä" mutta miehen ei ole ok sanoa "vain alle 60kg naiset" ?
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta. Mua kiinnostaa ainoastaan pitkät miehet, lyhyillä ei tee mitään.
Näkisitpä naapurini! Pikku ukko, viisas kuin mikä, mikä lie tohtorin tohtori avaruus-matkailu-lääkäri-professori.
Vaimo on kuin suoraan miss Suomi kisoista, pitkä ja kaunis! Tai no, ikääntynyt kaunotar, sanotaan näin.
Mies kun puhuu niin ääni on kuin kuin...en osaa edes sanoa, viisaita sanoja vaan tippuu suusta!
Menetät paljon kun tuijotat pituuteen, pitkät miehet ovat usein typeriä!
Yhteiskunta on opettanut naiset suosimaan pitkiä miehiä "vahvoina ja haluttavina", mutta kylmä biologinen todellisuus on päinvastainen. 180 cm on ihmiselle raja, jonka jälkeen keho alkaa hajota usealla tasolla, kyseessä on yksinkertaisesti tilastoilla osoitettava evoluution epäonnistuminen.
Seksuaalinen suorituskyky: Pitkät miehet kärsivät useammin erektiohäiriöistä. Mitä pidempi verenkiertoetäisyys, sitä heikommin ääreisverenkierto toimii. 180+ cm miehillä peniksen verenkierto heikkenee merkittävästi. Lyhyemmillä (<180 cm) verenkierto on tehokkaampaa ja erektiohäiriöt harvinaisempia (Travison et al., JCEM 2007).
Testosteronitasot: Pituus ei nosta miehisyyttä. Pitkillä on usein matalammat vapaat testosteronitasot. Lyhyemmillä hormonitasot pysyvät vakaampina, mikä tukee myös fertiliteettiä.
Syöpä: Pituus kasvattaa syöpäriskiä selkeästi. Jokainen 10 cm lisää riskiä 1015 %. Pitkillä esiintyy enemmän suolistosyöpää, eturauhassyöpää, rintasyöpää, munuaissyöpää, kilpirauhassyöpää, melanoomaa ja lymfoomia (Green et al., Lancet Oncology 2011). Lyhyemmillä pienempi solumassa tarkoittaa vähemmän mutaatiopainetta ja alempaa riskiä.
Sydän: Pitkä keho kuormittaa sydäntä raskaammin. Eteisvärinä, vajaatoiminta ja veritulpat ovat yleisempiä 180+ cm miehillä (Silventoinen et al., JECH 2003). Lyhyemmillä sydän toimii taloudellisemmin.
Nivelet ja luusto:
Pitkillä nivelrikko, murtumat ja selkäongelmat yleistyvät painopisteen noustessa ja kuormituksen kasvaessa (Cooper et al., Ann Rheum Dis 2000). Lyhyemmillä biomekaaninen rakenne on kestävämpi.
Elinajanodote: Pitkän kehon ylläpito kuluttaa elimiä nopeammin. Lyhyemmät miehet elävät keskimäärin pidempään (Samaras et al., JECH 2003).
Alle 180 cm miehet ovat biologisesti tehokkaampia, terveempiä ja kestävämpiä. Pitkät miehet näyttävät vahvoilta ulospäin, mutta ovat rakenteellisesti hauraampia. Naisia on jostain syystä systemaattisesti opetettu valitsemaan näkyvä, mutta heikko sukulinja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkisitpä naapurini! Pikku ukko, viisas kuin mikä, mikä lie tohtorin tohtori avaruus-matkailu-lääkäri-professori.
Vaimo on kuin suoraan miss Suomi kisoista, pitkä ja kaunis! Tai no, ikääntynyt kaunotar, sanotaan näin.
Mies kun puhuu niin ääni on kuin kuin...en osaa edes sanoa, viisaita sanoja vaan tippuu suusta!
Makunsa kullakin. Sori not sori 🤷
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisen on ok sanoa "ei alle 180cm miehiä" mutta miehen ei ole ok sanoa "vain alle 60kg naiset" ?
Aika pieni on alle 60 kg ”nainen”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Ei se hissi mene aina ylös asti.
Vierailija kirjoitti:
Että miehen lyhyys on vamma sen korvien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole. Mun suvussa miehet on pitkiä ja fiksuja. Yrität nyt epätoivoisesti hypettää puutarhatonttuja nimittelemällä pitkiä typeriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienillä miehillä on heikko itsetunto ja se purkautuu usein aggressiona. Varsinkin naisia kohtaan.
Syrjäytyneet miehet syrjäytyy ikävän luonteensa takia.
Jos mies mitään tajuaa, kukaan ei näe sen lyhyyttä, pientä munaa eikä tilin saldoa, mutta paska luonne näkyy ja kuuluu kauas.
Ja se kallis autokin näkyy lähinnä heikon itsetunnon kompensaationa. Mitä pienempi mies, sitä ökympi auto. Maailman seksikkäin 2-metrinen naapurini taitteli itsensä Smartiin. Hän ei selvästi kaivannut tukikeppiä eikä munanjatketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienillä miehillä on heikko itsetunto ja se purkautuu usein aggressiona. Varsinkin naisia kohtaan.
Jännintä on, että itsetunto rakennetaan itse sisäisten ominaisuuksien varaan. Sitä ei voi eikä pidä rakentaa ulkonasten seikkohen varaan, koska ulkoiset asiat muuttuvat: työn ja statuksen voi menettää ja ulkonäkö on katoavainen.
S.o. pienet kiukkuäijät on matalaälyisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä vamna saattaa vuosien mittaan saa kuulla nälvintää ja halveksintaa omasta pituudestaan. Tämä palsta on niitä harvoja paikkoja, joissa olen voinut kohdata heitä, joilke oma pituus on vain oman valinnan ja päätöksen tulos. Samalka tavoinn kun osa on voinut valita palkkansa ja varallisuutensa määrän tai sairastuvatko syöpään vai koronaan vai ivatko saamatta kumpaisestakaan tartuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Ei se hissi mene aina ylös asti.
Lyhyiltä pihatontuilta puuttuu hissi. Se ei ollut pakollinen 3-kerroksisissa
Eipä kyllä pahemmin kiinnosta. Itselläni ei ole koskaan ollut pahemmin mitään pohdintoja tai epävarmuuksia omasta pituudestani ja muissa ihmisissä ulkoiset ominaisuudet ovat pääsääntöisesti se vähiten kiinnostava asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä vamna saattaa vuosien mittaan saa kuulla nälvintää ja halveksintaa omasta pituudestaan. Tämä palsta on niitä harvoja paikkoja, joissa olen voinut kohdata heitä, joilke oma pituus on vain oman valinnan ja päätöksen tulos. Samalka tavoinn kun osa on voinut valita palkkansa ja varallisuutensa määrän tai sairastuvatko syöpään vai koronaan vai ivatko saamatta kumpaisestakaan tartuntaa.
Jos nälvintä vaikuttaisi, naiset olisivat edelleen miesten orjia. Sensijaan naiset ottivat vapautensa ja määrittåvät itse itsensä.
Rakenna itsetunto omien hyvien puoliesi eikä ympäristösi tolvanoiden varaan.
Miksi te miehet olette niin helvetin riippuvaisia muiden miesten mielipiteistä? Olette pelkureita. Laumasieluja, epäitsenäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pieni on alle 60 kg ”nainen”
Se on anorektinen teini. Poikamainen, pitkäksi venähtänyt tyttö. Homopenttien pedofiilisten halujen kohde.
Vierailija kirjoitti:
Eipä kyllä pahemmin kiinnosta. Itselläni ei ole koskaan ollut pahemmin mitään pohdintoja tai epävarmuuksia omasta pituudestani ja muissa ihmisissä ulkoiset ominaisuudet ovat pääsääntöisesti se vähiten kiinnostava asia.
Olen pitkä, ja elämässäni muita on pituuteni kiinnostanut, itseäni ei niinkään. Aihe lähinnä haukotuttaa.