Järkyttävää kyllä, miten jotkut pelkää sitä jos lapsi nyt vähän kesällä kastuu
Täällä oli äsken illalla sellainen sateen jälkeinen kostean nihkeä keli, mittarissa joku +18, niin tossa talon leikkipaikalla oli keinumassa lapsi kurahousuissa ja kurahanskat käsissä! No housut ehkä voi ollakin tarpeen, jos keinu on ollut märkä, mutta oikeesti, jos kädet nyt kesällä kastuu vähän, niin haittaako se ihan kamalasti? Eikä tää nyt mikään ihan vauva ollut, joku 6v ehkä, ei se nyt koulussa varmaan vielä ole, mutta iso kuitenkin.
Kommentit (152)
Minä juoksin varmaan pelkästään vaippa päällä ulkona kun osasin juuri ja juuri kävellä tuollaisella ilmalla. Arvatkaas mitä? Hengissä olen silti. :D En ole kuollut edes vesisateeseen ainakaan vielä. Vaikka moni olisi toivonut. Ei meitä sokerista ole tehty.
Vierailija kirjoitti:
Liika suojelu ja kaikki kieltäminen,niin lapsesta tulee erittäin kusipää ihminen myöhemmin aikuisena kun hän kasvaa ja saa olla oma itsensä.Se on kostotarina .
Sään mukainen pukeutuminen ei ole synonyymi liialle suojelulle ja kaiken kieltämiselle.
Pahinta on jos lapsi kastuu hiestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voit tietää,et se on vaikka itse halunnut laittaa ne kuravaatteet.
Ei sellaisia lapsia olekaan, joka ne vapaaehtoisesti pukisi.
Meidän poika 3v haluaisi ulkoilla aina kuravaatteissa 😬
Joskus lapset voi yllättää! Meillä 9 v. tyttö, joka ei ollu käyttäny kuriksia pariin vuoteen, innostui keväällä kurahaalareista, eli niistä täyshaalareista missä pehmeä fleecevuori ja ulkopinta on samaa muovia kuin tavallisissa kuriksissa. Sillain vaan vähän vitsinä kaupassa katsottiin, että mitkäs nämä on ja kokeilepa noita, ja hän kokeili ja suostuikin sellaiset ottamaan ja käytti lopulta koko kevätkauden kostean ajan niitä pihalla ollessaan. Nyt kesällä olisi tietysti liian kuumat, mutta katsotaan, jos syksyllä vielä kelpaa päälle.
- mutta katsotaan, jos syksyllä vielä kelpaa päälle.
Meidänkin koululainen tykkäsi noista vuorillisista kumihaalareista, kunhan niissä oli kiva väri ja hillitty kuosi, eikä liian kirjavia tai lapsellisia kuvioita.
Nyt on jo isompi, mutta nelosluokan keväälle asti vielä käytti, kotona vain, ei koulussa. Äidin näkökulmasta oli hyvä ulkoiluvaate, helppohoitoinen ja lapselle nopea pukea.
Kurarukkaset oli myös, mutta ne oli parhaimmillaan kylmässä loskakelissä, koska niihin sai lämpimät villaiset lapaset alle, oli loskassa sopivan lämpimät. Lämpimimmillä keleillä käytössä oli välikausisormikkaat ja kesällä paljain käsin.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on jos lapsi kastuu hiestä.
Helteellä näin voi käydä ilman kuriksiakin, eikä kukaan täyspäinen hellepäivään kuriksia edes puetuta lapsilleen.
Kylmemmillä säillä alle tulevaa vaatetusta säätämällä voi aika hyvin vähentää hikoamista silloin, kun kurikset on käytössä.
Lapsen äiti vain ennakoi sen, miten kylmä ja märkä nyt on.
Mulla on tuttu, joka saattaisi pukea lapsensa juuri noin kuten ap kuvasi. Tarkoitan että kuravaatteet on heillä lapsilla herkästi käytössä myös kesällä. Mutta ei hän ole lainkaan hysteerinen tai ylisuojeleva. Luulen, että se on vaan yksi tapa pukea lapsia ilman sen ihmeempiä syitä. Että ei varmaan kannata diagnosoida ihmisiä sen perusteella, millainen käytäntö heillä sattuu pukemisissa olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuttu, joka saattaisi pukea lapsensa juuri noin kuten ap kuvasi. Tarkoitan että kuravaatteet on heillä lapsilla herkästi käytössä myös kesällä. Mutta ei hän ole lainkaan hysteerinen tai ylisuojeleva. Luulen, että se on vaan yksi tapa pukea lapsia ilman sen ihmeempiä syitä. Että ei varmaan kannata diagnosoida ihmisiä sen perusteella, millainen käytäntö heillä sattuu pukemisissa olemaan.
etkö voi sanoa sille, että krhm, lapsesi ehkä tykkäisi olla kesällä ilman kuriksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
etkö voi sanoa sille, että krhm, lapsesi ehkä tykkäisi olla kesällä ilman kuriksia?
Jokainen tekee tavallaan. Ei kukaan tykkään sellaisista, jotka tulee sanomaan, että ei kannata tehdä noin, tehkää näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, jos lapsi olisi puettu lämmön puolesta yli tyyliin toppahaalari helteellä. Mutta ei siitä ole kyse. Lapsella on sinänsä sopiva määrä vaatetta päällä, mutta jos on kosteaa, tulee aika herkästi lisäksi myös kurahousut ja kurarukkaset.
Puen itsellenikin jonkinlaiset hanskat viileänä ja kosteana kesäpäivänä polkupyörällä ajaessa. Miksi lapsilla ei voisi olla kurahanskat vastaavanlaisessa säässä.
Kyllä kesälläkin voi tarvita kuravaatteita, mutta jos on tuollainen hölläkkä, kuten ap kuvailee, että lämpöä on lähemmäs +20 ja kyseessä on ollut sadekuuro, niin ei silloin. Lapsi vain hikoontuu turhaan, ja ainakin ne rukkaset on ihan liikaa noilla spekseillä. Jos lapsi haluaa keinua tai leikkiä hiekkalaatikossa, vaikka on märkää, niin silloin hän kestää ne märät tai hiekkaiset kädet leikkien ajan. Sisälle mennessä sitten pestään.
Tänään on meillä ulkolämpötila +12 ja sade on yhtäjaksoista. Pukisin kyllä lapsen kuravaatteisiin tällä kelillä, vuorettomiin toki.
Vierailija kirjoitti:
Kurahanskat on kesällä tarpeettomat, ellei ole todella kylmä sää ja pitkä ulkoilu. Vaikkei juuri sillä hetkellä sataisi, mutta maa on ihan märkä, lapselta kastuu samantien peppu, jos hän laskee liukumäessä, joka on märkä, tai istuu hiekkalaatikossa tai keinussa. Jos on ohuet housut, menee kyllä pikkareita myöten märäksi. Jos tämä ei lasta eikä vanhempaa haittaa, niin sitten voi olla ilman kurahousuja. Paksummat ulkohousut estää välittömän kastumisen, mutta ne voi olla sitten kuumat jalassa, riippuu jälleen lämpötilasta.
Äläpä. Oma mies ja sen äiti on myös ihan hysteerisiä tuon kastumisen suhteen. Aivan kauheaa jos menee sateella ulos ilman vettä pitäviä varusteita, kesälläkin! Koska tokihan siitä heti iskee joku tauti. Mies jaksaa toitottaa myös minulle aikuiselle ihmiselle jos satun sateella kävelemään vaikka autolle ilman hattua, huppua tai sateenvarjoa. Ihan kuin sulaisin parista pisarasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kesälläkin voi tarvita kuravaatteita, mutta jos on tuollainen hölläkkä, kuten ap kuvailee, että lämpöä on lähemmäs +20 ja kyseessä on ollut sadekuuro, niin ei silloin. Lapsi vain hikoontuu turhaan, ja ainakin ne rukkaset on ihan liikaa noilla spekseillä. Jos lapsi haluaa keinua tai leikkiä hiekkalaatikossa, vaikka on märkää, niin silloin hän kestää ne märät tai hiekkaiset kädet leikkien ajan. Sisälle mennessä sitten pestään.
Tänään on meillä ulkolämpötila +12 ja sade on yhtäjaksoista. Pukisin kyllä lapsen kuravaatteisiin tällä kelillä, vuorettomiin toki.
Lämpötilat vaihtelee nyt kovasti, joten ei ihme, jos joskus sattuu pukemaan väärin. Aamupäivällä oli tosi kylmää (+10 tai vähän yli?) ja kosteaa, vaikka ei enää varsinaisesti satanutkaan. Lähettiin aika aikaisin ulkoilemaan ja lapsi puki välikausitakin ja -housut, niiden päälle vuorittomat kurahousut, ohuet villasukat ja kumpparit, lapaset ja kurarukkaset ja päähän vielä trikoopipo. Mielestäni ei ollut yhtään liikaa! (ja 8-vuotias osaisi itsekin sanoa, jos olisi liian kuuma).
Tällä hetkellä tuolla on taas lähes +20 ja pärjää kevyellä vaatetuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämpötilat vaihtelee nyt kovasti, joten ei ihme, jos joskus sattuu pukemaan väärin. Aamupäivällä oli tosi kylmää (+10 tai vähän yli?) ja kosteaa, vaikka ei enää varsinaisesti satanutkaan. Lähettiin aika aikaisin ulkoilemaan ja lapsi puki välikausitakin ja -housut, niiden päälle vuorittomat kurahousut, ohuet villasukat ja kumpparit, lapaset ja kurarukkaset ja päähän vielä trikoopipo. Mielestäni ei ollut yhtään liikaa! (ja 8-vuotias osaisi itsekin sanoa, jos olisi liian kuuma).
Tällä hetkellä tuolla on taas lähes +20 ja pärjää kevyellä vaatetuksella.
Tuo onkin normaalia sään mukaista pukeutumista, mutta aloituksessa puhuttiin 18 asteesta! Eri asia kuin 10.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut aikuiset pukee itselleen muovisen sadetakin, jos tulee kaksi pisaraa vettä. Toiset ei pue ikinä, vaikka sataisi kaatamalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan ymmärrä miksi käsiä pitää suojata märältä ja lialta. Kädet on silleen kätevät, että ne on ihan vedenkestävät.
Jos vaikka haluaa suojata takin tai paidan hihoja kuraantumiselta? Kurarukkasen varsi puetaan hihan päälle, se siis suojaa käden lisäksi hihaa.
Kannattaa kesäkelillä laittaa ihan ohuet silkkivilla(?)-lapaset kurahanskojen alle.
Tää voi tulla yllätyksenä, mutta äiditkin on inhimillisiä olentoja, jotka saattavat tehdä virhearvion säätä koskien! Ehkä hän jostain syystä luuli, että oli jo viileämpää, eikä pukiessa tarkastanut asiaa. Lapsi tuskin siitä pilalle menee, jos kerran on kurarukkaset käsissään, vaikka ilmankin olisi pärjännyt.