Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kodin sotkuisuuden takia tehdä lastensuojeluilmoituksen?

Vierailija
22.05.2007 |

Esim. ikkunat pesemättä, parveke siivoamatta, vessa likainen, lattia tahrainen.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoan parhaani mukaan mutta kun mies ei osallistu niin minkäs teet?

Vierailija
2/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolestuttavampia asioita voisivat olla esimerkiksi nurkassa lojuva likainen lakanaton patja lapsen nukkumapaikkana, törkeä epähygieenisyys keittiössä ja vessassa sekä todella puutteellinen vaatetus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sotkua niin kyllä minusta voi. Kertoo elämänhallinnan puutteesta jo.

Vierailija
4/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki ole niin talousihmisiä.

Vierailija
5/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä kodin epäsiisteys ei todellakaan riitä ilmoituksen tekemiseen. Tai sitten olisin joutunut itse tekemään useammastakin tuttavaperheestä ilmoitukset, mukaan luettuna oma perheemme.

Mm. tällä hetkellä en vain jaksa tehdä kaikkea vauvan hoitamisen lisäksi (käyn osa-aikaisesti töissä & opiskelen kaiken ohella), mies kun ei ymmärrä, että siivoamiseen kuuluu paljon muutakin kuin imurointi (mielestään on siivonnut, kun imuroi lattian silloin tällöin, nykyisin myös " pesee" lattian=pyyhkii lattian veteen kostutetulla mopilla).

" Velvollisuuksiini" kuuluvat vauvan ja siivoamisen lisäksi viisi henkisen perheen pyykit ja tietysti ruuanlaitto...

Nyt olen taas vaihteeksi saanut siivottua (imuroitua&pestyä lattia, pölyt vielä odottavat) saanut ikkunat lähes kokonaan pestyä, mutta jälkikasvu sotkee sitä myöten kun ehtii putsata... Ja nuo pyykit tuntuvat palaavan non-stop pestäviksi...

Vierailija
6/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen terveys on vakavasti uhattuna kodin sotkuisuuden takia: tyhjiä/vajaita kalja ym. viinipulloja lattioilla lapsen saatavilla, pesemättömät likaiset vaatteet päällä, ei ruokaa, ulosteita esim. (eläinten) lattialla lapsen saatavilla ym ym. niin kyllä voit.

Kuka tahansa voi tehdä ilman nimeä tai omalla nimellään ilmoituksen lapsen oloista lasusossulle (siis lastensuojelutyöntekijälle:) ) heillä on velvollisuus ainakin käydä tsekkaamassa tilanne. Kuka sitä lapsiparkaa muuten auttaisi jos vanhemmat ei esim. jaksa!! Se on meidän kanssaihmisten asia.

Ihan liian harvoin ja liian vähän puututaan toisten asioihin ja ajatellaan vain omaa napaa, kuka lasta puolustaisi ellemme me joilla siihen riittää älyä ja taitoa? Vanhemmat ovat useimmiten kuitenkin onnellisia että joku auttoi kun ei itse jaksanut. Perhe voi saada vaikka siivousapua tilanteeseensa, ei siinä ole mistään huostaanotosta kyse, se on kunnille niin kallista hommaa että joskus liiankin kauan autetaan perhettä erilaisin tukitoimin omille jaloilleen ja huomataan parin vuoden päästä ettei se mitään auttanut, huostaanotto on ainoa vaihtoehto, mutta pitkään se tukeminen Suomessa kyllä kestää.

Tee vaan jos siltä tuntuu, et ole naapuripetturi!!!!!!!!!

T. Sossu itsekin

Vierailija
7/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap kysyi pesemättömistä ikkunoista, tahraisista lattioista ja likaisesta vessasta. Ei niiden perusteella kyllä lastensuojeluilmoituksia tehdä.

Eiköhän niistä viinipulloista ja ulostekasoista lattioilla olisi ollut ihan oma maininta, mitä luulet?

Vierailija
8/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä piti katsoa että mihin astui... pissaa siellä täällä... joskus jopa kakkapökälekkin! hajua aivan kaamea! sukat tarrautui lattiaan kiinni.. vessassa en voinut edes asioida... en pahimmassakaan baarissa ole niin siivottomaan vessaan eksynyt.

Olin suorastaan järkytynyt kun pääsin kotiin .

Vierailija
9/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 oliko vanhemmat mt potilaita tai alkoholisteja/pilvenpolttelijoita?

Vierailija
10/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun yhellä tutulla on niin paskasta, ettei sinne edes viitsi mennä. Heidän vauva on puolivuotias. Siellä on puolen vuoden ajalta kahvikupit, karkkipaperit ym. peruspöly. Sitten heidän kissansa ja koiransa kusee ja paskoo mihin sattuu, tää täti suihkuttaa vaan hajuvettä kissankuseman sängyn päälle, ettei haise. HYI YÄK!

Vierailija
11/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pölyjä ei ole pyyhitty kuukauteen, pyykit levällään makuuhuoneen penkillä(puhtaat), Tiskit röhnöttävät tiskipöydällä kuivuneina, ruuanjämät kuivuneina pöydällä aamupalan jäkleen....

Silti olen nähnyt 100 kertaa sotkuisempiakin asuntoja ja en niistä ilmoittaisi.

Nuo uloste ja viinat lasten ulottuvilla on eri asia :(((

Vierailija
12/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinullekin lastensuojeluviranomaiset kertovat joidenkin lasten todellisesta hädästä, älä huolehdi! Olet varmasti todella huolissasi kyseisen perheen lapsista, eikä tarkoituksesi mitenkään ole muuta kuin hyvä...

Pässi.

Vierailija
13/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän pyysi minua kastelemaan kukat lomalla ollessaan ja eläissäni en ole nähnyt niin hirveää läävää. Hellaankin oli pinttynyt ainakin kymmenen vuoden lika. Hän oli perhepäivähoitaja ja oikein hyvä sellainen ja itse tosi siisti ja hoidettu. Nykyään on päiväkodinjohtajana ja siinäkin työssä oikein hyvä, lapsensa hyvinhoidettuja ja pärjääviä, mutta se koti oli kyllä järkytys...

Vierailija
14/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pointtisi etsitä vikoja toisista tai kyylätä heidän hyvinvointiaan?

Mistäköhän se johtuu, että siellä on niin sotkuista?

Kerronpa oman kokemukseni.

Meillä on sotkuista ja varmaan myös epähygieenistä. En ole jaksanut hoitaa kotia niinkuin haluaisin; pyykkikasa on valtava vuori, kulkiessa on usein raivattava tietä ja loikittava yli mitä suurempien esteiden. en kehtaa pyytää meille ikinä ketään sisään kun häpeän kotiamme.

Vuosikausia olen kärsinyt masennuksesta ja debressiosta, johon olen myös apua lääkkeillä saanut.

Meillä sosiaalityöntekijä on käynyt auttamassa - juuri sellainen lastensuojelu ihminen - ja hän aidosti näkee mitä apua tarvitaan. Meillä kävi jonkinaikaa esim. perhetyöntekijät, jotka auttoivat vanhinta lastamme oman huoneensa siivouksessa ja keskustelivat monesta käytännön asiasta. Nyt olen itse saamassa siivousapua heidän kauttaan, kun itse en kerran jaksa. Olen todella kiitollinen tällaisesta avusta!

Ajatella - olen varmaan joku hirveä äiti??

En suinkaan. En myönnä olevani enkä ole.

Vaan kun voimavarat ovat hiipuneet, apua on saatavilla. Olkoon sitten vaikka lastensuojelusta. Hehän pyrkivät nimenomaan vain auttamiseen ja koko perheen hyvinvointiin eivätkä suinkaan ensimmäisenä ole ottamassa lapsia huostaan kun et itse jaksa.

Suosittelen toisillekin!!

Vierailija
15/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin, helpommihan lapsi juoksee päin lasia jos se on niin puhdas ettei sitä näe?

Mutta oikeasti, ei kai nyt noin ap:n mainitsemat " epäkohdat" ole lähelläkään lapsen huostaan ottoa? Muuten todellakin varmaan puolet lapsista olisi jo huostaanotettu.

Viinapullot nurkissa kertoo jostakin, mutta epäjärjestys nyt ei vielä mistään muusta kun vanhempien luonteesta.

Vierailija
16/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

15

Vierailija
17/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsiperheistä joissa joskus vallitsee moinen tilanne!!! Saat ilmoittaa ainakin sitten kaikista perheistä jotka minä tunnen ja niitä on paljon. Saisihan sitten palkattua lisää sosiaali-ihmisiäkin asioita tutkimaan niin tekisit samalla toisenkin hyvän työn kun saisit ihmisille lisää työpaikkoja.

Hyvä sinä !

Vierailija:

Esim. ikkunat pesemättä, parveke siivoamatta, vessa likainen, lattia tahrainen.

Vierailija
18/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmuuteen kuuluu niin paljon muutakin, sitten ymmärrän jos esim. lapsi ei saa ruokaa, rakkautta ja rajoja ja sen lisäksi kotikin on kuin pommin jäljiltä, tulee asiaan puuttua.

Meillä naapurin rouva siivoaa ylen aikaa, koti kiltää kun palatsi, lapset ovat useita tunteja ulkona kavereidensa kanssa. Meillä koti on sikisokin joskus ja tavarat hujan hajan..joku jos tekisi lastensuojeluilmoituksen meistä kyllä ottaisi päähän, etten ole siivonnut vaan hoitanut omia ja naapurian lapsia.

Kyllä tilanteita pitää katsoa kokonaisvaltaisesti, ei pelkästään siisteystasoa katsomalla.

Vierailija
19/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti olette tehneet lastensuojeluilmoituksen!

Vierailija
20/22 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pelkkä siisteys takaa että lapsilla on hyvä olla. Joskus tuntuu että joissain perheissä olisi hyvä jos joskus vanhemmat käyttäisivät sitä siivousaikaa lastensa kanssa olemiseen.

Vierailija:

Vanhemmuuteen kuuluu niin paljon muutakin, sitten ymmärrän jos esim. lapsi ei saa ruokaa, rakkautta ja rajoja ja sen lisäksi kotikin on kuin pommin jäljiltä, tulee asiaan puuttua.

Meillä naapurin rouva siivoaa ylen aikaa, koti kiltää kun palatsi, lapset ovat useita tunteja ulkona kavereidensa kanssa. Meillä koti on sikisokin joskus ja tavarat hujan hajan..joku jos tekisi lastensuojeluilmoituksen meistä kyllä ottaisi päähän, etten ole siivonnut vaan hoitanut omia ja naapurian lapsia.

Kyllä tilanteita pitää katsoa kokonaisvaltaisesti, ei pelkästään siisteystasoa katsomalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi