Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaa olla säästäväinen

Vierailija
19.07.2026 |

Nettopalkkani on noin 3500 euroa. Siitä menee vuokraan 280 e (asun kimppakämpässä). Kuukauden ruuat ostan 100 eurolla ja laskuihin sekä muihin menoihin menee 60e. Loput 3060 euroa sijoitan. Tällä tavalla varallisuutta kertyy ihan järjettömän nopeasti.

Minulle on kertynyt viidessä vuodessa jo 230 000 euroa. 20 vuoden päästä minulla on lähes 3 miljoonaa euroa, ja voin jäädä eläkkeelle 45-vuotiaana. Elämä on ihanaa.

Kannattaa olla pihi.

Kommentit (108)

Vierailija
1/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kannattaa tehdä, vaikka palkka olisi pienempi. Silti voi vaurastua, vaikka siinä meneekin vähän kauemmin.

Vierailija
2/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kannattaa, mutta suvaitsen epäillä laskelmaasi, jonka perusteella sinulla on 20 vuoden päästä 3M€. Ellet sitten laske perinnön tai lottovoiton varaan. Edes pankin sijoitusneuvojiksi itseään tituleeraavat myyjät eivät kehtaa noin optimistisia korkoa korolle laskelmia esittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kannattaa, mutta suvaitsen epäillä laskelmaasi, jonka perusteella sinulla on 20 vuoden päästä 3M€. Ellet sitten laske perinnön tai lottovoiton varaan. Edes pankin sijoitusneuvojiksi itseään tituleeraavat myyjät eivät kehtaa noin optimistisia korkoa korolle laskelmia esittää.

230 000 euron alkusojoitus ja 3060 e kuukausisijoitus. Kyllä sillä taitaa tulla 20 vuodessa lähelle kolme miljoonaa esim. 8 % vuosituotto-odotuksella.

Vierailija
4/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

230 000 euron alkusojoitus ja 3060 e kuukausisijoitus. Kyllä sillä taitaa tulla 20 vuodessa lähelle kolme miljoonaa esim. 8 % vuosituotto-odotuksella.

8% vuosituotto-odotus on 30 vuotisen sijoittajakokemukseni perusteella yltiöoptimistinen. Etenkin, kun huomioi voitosta maksettavat verot.

Vierailija
5/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8% vuosituotto-odotus on 30 vuotisen sijoittajakokemukseni perusteella yltiöoptimistinen. Etenkin, kun huomioi voitosta maksettavat verot.

En maksa voitoista ollenkaan veroja, koska en saa mitään voittoja. Rahastot ovat kasvuosuudellisia, enkä ikinä myy omistuksia. Ei tule verotettavaa tuloa.

Vierailija
6/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En maksa voitoista ollenkaan veroja, koska en saa mitään voittoja. Rahastot ovat kasvuosuudellisia, enkä ikinä myy omistuksia. Ei tule verotettavaa tuloa.

En minäkään, koska olen tehnyt kapitalisaatiosopimuksen (kansanomaisemmin verokuori), jonka sisällä sijoitkseni ovat. Silti niistä täytyy maksaa verot, jos aikoo realisoida ja käyttää rahoja johonkin.

Vierailija
7/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä provo jo, menee melkein täydestä.

Harmi vaan, että kukaan ei usko sua siinä, että 3500 euron nettopalkalla elät jossain kimppakämpässä, käytät ruokaan KUUKAUDESSA sata euroa ja laitat KAIKEN pakollisten menojen ja ruoan jälkeen käteen jäävän palkan säästöön, siis ihan kaiken.

Ei ole yhtään uskottavaa :D

Vierailija
8/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi vaan, että kukaan ei usko sua siinä, että 3500 euron nettopalkalla elät jossain kimppakämpässä, käytät ruokaan KUUKAUDESSA sata euroa ja laitat KAIKEN pakollisten menojen ja ruoan jälkeen käteen jäävän palkan säästöön, siis ihan kaiken.

Ja ajattelee elävänsä noin seuraavat 20 vuotta. 

Kuinka köyhä voikaan olla, kun ei ole muuta kuin rahaa. 

Vierailija
9/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästät ja pihistelet koko nuoruutesi. Minä ainakin haluan matkustella ja käydä konserteissa ja huvitella ja nauttia elämästäni. Laitan toki hiukan myös säästöön "pahan päivän" varalle.

Vierailija
10/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän edelleen opiskelijabudjetilla, kun siihen ehdin tottua. En näe tarvetta nostaa elintasoa. Minulla ei ole kumppania tai muuta kallista kuluerää. Olen tosiaan aina ollut pihi, joten helppo olla nytkin.

Vierailija
11/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksoin enemmin lapselleni hyvän elämän harrastuksineen. Arvovalintoja. 

Vierailija
12/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästät ja pihistelet koko nuoruutesi. Minä ainakin haluan matkustella ja käydä konserteissa ja huvitella ja nauttia elämästäni. Laitan toki hiukan myös säästöön "pahan päivän" varalle.

Minua ei kiinnosta matkustelu, tai muukaan rahan tuhlaaminen. Ilmastonkin kannalta on parempi, että ihmiset eivät kuluta tai matkustele. Olen tyytyväinen elämääni nyt, joten en tiedä miksi pitäisi lopettaa pihistely.

Vierailija
13/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse maksoin enemmin lapselleni hyvän elämän harrastuksineen. Arvovalintoja. 

Minulla ei ole lapsia, enkä sellaisia halua. Maailma on jo ylikansoittunut, lapsia ei tarvita yhtään enempää. En usko että lapsilla olisi kummoista tulevaisuutta Suomessa.

Vierailija
14/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuhleailija mutta en saa säästöönkään rahaa kun on pienet tulot, rahat kuitenkin riittää. 

Vierailija
15/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kiinnosta matkustelu, tai muukaan rahan tuhlaaminen. Ilmastonkin kannalta on parempi, että ihmiset eivät kuluta tai matkustele. Olen tyytyväinen elämääni nyt, joten en tiedä miksi pitäisi lopettaa pihistely.

Tarjoatko koskaan kenellekään esim ruokaa kotonasi tai kahvilassa? Et koskaan käy missään riennoissa, edes kesäisin, jossa tuo budjettisi ei pidä? 

Kuulostaa oudolta etenkin kun et ilmeisesti siis koskaan eläessäsi aio kuluttaa sijoittamiasi rahoja. Saat ilon pelkästään siitä tietoisuudesta, että voisit myydä ne, muttet myy, koska sitten täytyisi maksaa veroa.

Vierailija
16/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs ajattelit rahoillasi tehdä sitten kun jäät 45-vuotiaana eläkkeelle? Jatkat säästämistä ja pihistelyä arvatenkin, koska kaikki kulutus kuormittaa ilmastoa. Jälkeläisiä ei ole eikä tule, mitä kaikelle sille rahalle tapahtuu kun sinä lähdet tästä maailmasta? Vai lahjoitatko jo elinaikanasi? Mikä on siis motivaatiosi kerätä mahdollisimman paljon rahaa? Sanot että kannattaa olla pihi ja säästää eli joku tavoite sinulla lienee mielessäsi? 

Kiinnostaa kyllä. 

Vierailija
17/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kämppikseni on hyvä ystäväni, asun mielelläni hänen kanssaan. Jos hän joskus haluaa muuttaa muualle, voin etsiä uuden kämppiksen tai muuttaa halpaan yksiöön.

En tiedä mitä tekisin rahalla. Syön jo nyt hyvää ruokaa, harrastan liikuntaa ja vietän aikaa ystävieni kanssa. En tiedä miksi minun pitäisi tuhlata rahojani.

Kuinka köyhä sinä olet, jos ajattelet hyvään elämään tarvittavan paljon rahaa.

Vierailija
18/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kämppikseni on hyvä ystäväni, asun mielelläni hänen kanssaan. Jos hän joskus haluaa muuttaa muualle, voin etsiä uuden kämppiksen tai muuttaa halpaan yksiöön.

En tiedä mitä tekisin rahalla. Syön jo nyt hyvää ruokaa, harrastan liikuntaa ja vietän aikaa ystävieni kanssa. En tiedä miksi minun pitäisi tuhlata rahojani.

Kuinka köyhä sinä olet, jos ajattelet hyvään elämään tarvittavan paljon rahaa.

Ymmärsit täysin väärin. Minusta hyvään elämään nimenomaan ei tarvita paljon rahaa. Sinähän sitä rahaa keräät, mutta mitä varten? Et ainakaan hyvää elämää varten, sellaistahan sinä elät jo. 

Vierailija
19/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elän edelleen opiskelijabudjetilla, kun siihen ehdin tottua. En näe tarvetta nostaa elintasoa. Minulla ei ole kumppania tai muuta kallista kuluerää. Olen tosiaan aina ollut pihi, joten helppo olla nytkin.

Olen tuo kapitalisaatiosopimuksen tehnyt ja kommentoin tähän vielä elintasoa. Ensinnäkin töissäkäyvä kumppani nostaa elintasoa, kun on kaksi maksajaa samassa taloudessa. Yhdessä asuen molemmat saavat saman elintason tilastojen ja tutkimusten mukaan noin 85%:n menoilla sinkkuun verrattuna.

Noin muuten päätin jo kauan sitten, että pakollisten menojen jälkeen säästöön jäävästä rahasta olen säästänyt ja sijoittanut puolet ja toisen mokoman olen pistänyt mukavaan elämään. Muutenhan voi kuolo korjata, ennen kuin vauraudesta on ehtinyt nauttia. Ei pelkkä tilisaldon tuijottaminen ainakaan minua onnelliseksi tee, vaikka se turvallisuudentunnetta tuokin.

Vierailija
20/107 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten pitäisi tehdä enemmän lapsia. Tiedän useampia sisaruksia joilla ei perillisiä ja perintönä maatiloja, valtiolle menee.