Minkälaista on työ pankissa?
Mietin tässä elämää hoitovapaan jälkeen, ja mahdollisesti uutta työpaikkaa.. Työ pankissa kiinnostaisi, olisi kiva kuulla kokemuksia pankissa töissä olleilta/olevilta, minkälaista työtä se on?
Kommentit (2)
Minulla 17 vuoden kokemus pankkityöstä. Jääköön pankkiryhmä mainitsematta mutta seuraavassa yleisesti työstäni.
Pankkityö on nykyään erittäin haasteellista tekijälleen. Ehkä tärkeimpänä henkikökohtaisena ominaisuutena pitäisin kovaa stressinsietokykyä sekä uuden omaksumista. Asiakaspalvelussa työskentelevänä myöskin ulospäinsuuntautuneisuutta ja hymyä pitää löytyä huumorista puhumattakaan!
Pankkityöhän ei enää nykyään ole sitä " rahan jakamista asiakkaille" , vaan usein erittäin haastavien sijoitus-, rahoitus- ja yritysratkaisujen tarjoamista asiakkaille. Pankkityöhön ovat tulleet mukaan vakuutusyhtiöt mitkä tarjoavat oman haasteensa työhön. Työn kuva onkin muuttunut 15 viimeisen vuoden aikana täysin uudenlaiseksi.
Omassa työssäni antoisinta on vaihtelevuus ja työn haasteellisuus. Joka päivä kohtaan erilaisia ihmisiä erilaisissa elämäntilanteissa. Minun tehtäväni on koota ja tarjota heille eri osista koostuva ratkaisu. Kiire on jokapäiväinen työkaveri ja sen kanssa pitää tottua elämään. Toimistorottaa minusta ei saa tekemälläkään, vaan nautin sosiaalisuudesta työssäni!
Olin itse opiskeluaikoina kaksi kesaa toissa pankissa (Nordea), joten kokemusta ei ole kummoisesti, olin ensimmaisen kesan valuuttakassalla ja toisen pankkineuvojana, mutta tassapa mietteita:
- Hommat vaihtelevat sen mukaan oletko asiakaspalvelussa vai et ja mita ylipaansa pankissa tekisit
- Minusta tyo oli kurinalaista, tarkkaa ja osittain hyvin tylsaa
- Hyvana puolena saannolliset tyoajat, ei iltatoita
- Pankki kouluttaa mielellaan tyontekijoitaan ja etenemismahdollisuuksia on ja mahdollisuuksia vaihteluun, jos on itse aktiivinen
- Palkkaus oli minusta ihan ok ja etujakin oli vahan
- Asiakkaat osasivat olla valilla tosi kenkkuja ja valilla oli hurja kiire
- Toisaalta erilaiset asiakkaat erilaisine asioineen toivat vaihtelua
- Pankissa pitaa olla aidosti palveluhenkinen ja vahan myyntihenkinen myos, jos on asiakaspalvelutehtavissa
- Liikoja tyontekijoita ei pideta, joten paivat ovat paasaantoisesti kiireiset
- Osa tyokavereista oli ollut pankissa kymmenia vuosia ja sen kylla huomasi, niin hyvassa kuin pahassa
Toivottavasti jotain apua, mutta kuten sanottu vain yhteensa noin 8 kk:n kokemus ja sekin kahdessa osassa.