Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isovanhemmat ostavat lapsenlapsille krääsää, mutta eivät halua käyttää samaa summaa muuhun?

Vierailija
18.07.2026 |

Tämä asia on tullut koettua niin omakohtaisesti kuin kaveripiirissä, olemme kolmekymppisiä vanhempia.

Heti alkuun: isovanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta auttaa taloudellisesti, emmekä minä tai kaverini ole sellaista pyytäneet. Monien kohdalla tilanne on kuitenkin se, että isovanhemmat haluavat ostaa lapsille kaikenlaista krääsää. Ei siis mitään tarpeellista. Jos lapsi tarvitsisi vaikka isompia sukkia tai alushousuja, niin sellaisia ei haluta hankkia. Sen sijaan lapsille ostetaan kaikenlaista krääsää: helposti rikkoutuvia halpoja leluja, huonokuntoisia tavaroita kirppiksiltä jne. 

Kun vanhemmille on sanottu, että tällaista tavaraa ei tarvita (lapsilla on jo leluja riittävästi ja tuollainen halpa krääsä ei ole luonnonkaan kannalta hyväksi), mutta isovanhemmat eivät usko asiaa. Saattavat seuraavalla näkemiskerralla olla tyhjin käsin (onneksi!), mutta sitten krääsän tuominen taas jatkuu. On yritetty sanoa, että eikö sen 5 e/10 e, jonka krääsään käyttää, voisi vaikka tallettaa lapsen säästötilille, niin ei voi. Tällä tavalla säästämällä lapsi myös oppisi säästäväisyyden ja rahan arvon merkityksen eri tavalla kuin jostain kotiin tupsahtavasta krääsästä, joka hajoaa parin leikkikerran jälkeen.

Miksi isovanhemmat ostavat lapsenlapsille krääsää, mutta eivät halua käyttää samaa summaa muuhun? Miksi sillä summalla ei voisi ostaa jotain oikeasti tarpeellista tai sitten säästää summaa lapselle?

Ap

Kommentit (400)

Vierailija
81/400 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
82/400 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhat ihmiset rakastavat tavaraa. Kaapit ja tasot täyteen turhaa krääsää, niin on yltäkylläinen ja turvallinen olo. Haluavat samaa hyvää fiilistä lapsille ja lapsenlapsille, eivätkä ymmärrä miksi ei arvosteta.

Onko kolmikymppisten vanhemmat vanhoja ihmisiä?

Mä täytän tänä vuonna 35v ja mun vanhemmat ovat 69v. Joten kyllä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/400 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Sainpas hirmuisen 

määrän posinuolia 

2 x (tiivisväli-)ketjuviestiini

muutama pvä sitten. 

Kiitos. E

Vierailija
84/400 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laitetaan kaikki krääsä suoraan kirppikselle. Lapsi saa kerran leikkiä isovanhemoien edessä ja heihei.

Vierailija
85/400 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhat ihmiset rakastavat tavaraa. Kaapit ja tasot täyteen turhaa krääsää, niin on yltäkylläinen ja turvallinen olo. Haluavat samaa hyvää fiilistä lapsille ja lapsenlapsille, eivätkä ymmärrä miksi ei arvosteta.

Onko kolmikymppisten vanhemmat vanhoja ihmisiä?

Mä täytän tänä vuonna 35v ja mun vanhemmat ovat 69v. Joten kyllä. 

Sama. Täällä haukuttiin pari päivää sitten vanhempiani, kun olivat muka poikkeuksellisen iäkkäät vanhemmat ikäiselleni.

Vierailija
86/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä krääsän lisäksi juttu tuntuu olevan, että isovanhemmalla on joku pakottava tarve ostaa mahdollisimman ISOJA lahjoja lapselle. Siis valtavan kokoisia leluja tai muuta härpäkettä, joka ei kokonsa puolesta sovi meidän asuntoon. Kyllä hän tietää miten pienessä asunnossa asumme ja ettei meillä riitä niille tila. Esim. valtava autorata, joka hankala laittaa osiin säilytystä varten. Sisällä ajettava potkuajoneuvo. Kiitos vaan aivan hirveästi. 

Meillä on isohko okt. Joten tilaa kuulemma on ihan kaikelle (anopin mukaan), mitä anoppi meille keksi aikoinaan raahata. Leikkihella. Kaksi (!!!) lasten työkalupenkkiä, molemmille pojille oma. Hillitön määrä kaikkea muutakin, aina se valikoiman isoin traktori. Usein vielä jotain pilipalimerkkiä, eli ei kestänyt leikeissä. Vaatteita tuli myös, koko oli vähän sinnepäin. Saattoi olla jo saadessa pari numeroa liian pieni tai sitten kasvunvaraa 15 senttiä.

Pahin oli, että osa tavaroista oli kirppikseltä ja jo valmiiksi rikki. Mulle anoppi ylväästi antoi tehtäväksi korjata vaatteet ja valisti, että tahrat ei lasten vaatteissa haittaa. Lelut hän toi sitten miehelleni korjattavaksi, kun selkeästi oli lasten lempilelu, kunhan vaan korjataan. Kahden pienen lapsen kanssa ei tietenkään ole muuta tekemistä iltaisin kuin korjailla anopin löytöjä? Yhtä ainoaa anopin tuomaa rikkinäistä riepua en korjannut (esim puhki kulunut talvahaalari, johon olisi pitänyt vaihtaa vetoketju). Mies vei ne äitinsä romut autotalliin, ja jossain vaiheessa kärräsi kaiken kierrätykseen. 

Tästä selviää myös mysteeri, kuka ne riekaleiset vaatteet ostaa kirpulta. Mun anoppi.

Vierailija
87/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempi saa kiksit siitä sekunnin kestävästä riemusta lapsen kasvoilla. Siksi.

Totta. Isovanhempi ostaa jotta tuntee itse sen riemun siitä. Luulee itseään niin hyväksi isovanhemmaksi. Tylsän tavaran ostaminen kuuluu lapsen vanhemmille. Pelkkä iloisten asioiden tekeminen isovanhemmille

Vierailija
88/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri on just tällänen mummo, ainakin hänen omien puheiden mukaan ja ei voi kun ihmetellä. Hän kun kertoo, että on menossa lapsenlapsen synttäreille, niin hänen pitää samalla viedä perheen muillekin lapsille jotain, että ei muille tule paha mieli. Hän myi asuntonsa ja veikkaan et nekin rahat on jo käytetty. Jos kuulemma yksi lapsenlapsi toivoo jotain, sanotaan vaikka yövalo. Niin hän ostaa niille kaikille sitten saman yövalon, ettei perheen muille lapsille tule paha mieli. Vähän hänen puheistaan voi päätellä, että elää nyt kädestä suuhun,kun tili tuli ja meni, kokoajan ostamassa niille lapsille jotain.

Vierailija
89/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori tyttökulta, ostan sille sinun lapselle, en sinulle. Se on sinun tehtäväsi olla se vastuullinen aikuinen joka huolehtii, että lapsella on esim sukat. 

Vierailija
90/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä krääsää toi täti. Aina pitää olla joku alelaarisukeltaja suvussa. Onko se joku pakkomielle, kun sanominen ei auta näihin ihmisiin. Jotain omaa traumaansa krääsäntuojat kai hoitavat?

Vierailija
91/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempi saa kiksit siitä sekunnin kestävästä riemusta lapsen kasvoilla. Siksi.

Totta. Isovanhempi ostaa jotta tuntee itse sen riemun siitä. Luulee itseään niin hyväksi isovanhemmaksi. Tylsän tavaran ostaminen kuuluu lapsen vanhemmille. Pelkkä iloisten asioiden tekeminen isovanhemmille

Meillä mummo suuttui sille lapselle (n 2 v), kun tämä ei innostunutkaan mummon tuomasta lelusta. Lapsi halusi vaan leikkiä duploillaan, joten mummo meni keräämään naama norsuv####lla niitä duploja ja informoi lasta, että nyt leikitään uudella lelulla. Seuraavaksi anoppi haukkui nut, kun kävin sanomassa, että lapsi saa leikkiä duploilla. 

Vierailija
92/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työkaveri on just tällänen mummo, ainakin hänen omien puheiden mukaan ja ei voi kun ihmetellä. Hän kun kertoo, että on menossa lapsenlapsen synttäreille, niin hänen pitää samalla viedä perheen muillekin lapsille jotain, että ei muille tule paha mieli. Hän myi asuntonsa ja veikkaan et nekin rahat on jo käytetty. Jos kuulemma yksi lapsenlapsi toivoo jotain, sanotaan vaikka yövalo. Niin hän ostaa niille kaikille sitten saman yövalon, ettei perheen muille lapsille tule paha mieli. Vähän hänen puheistaan voi päätellä, että elää nyt kädestä suuhun,kun tili tuli ja meni, kokoajan ostamassa niille lapsille jotain.

Kukaan ei ole mutään pyytänyt ja lapsiperhe on helisemässä, että mihin kaikki tavara pistetään. 

Joi, kirpputorit on, mutta oma vaivansa siitäkin on. 

Vierailija
93/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori tyttökulta, ostan sille sinun lapselle, en sinulle. Se on sinun tehtäväsi olla se vastuullinen aikuinen joka huolehtii, että lapsella on esim sukat. 

Sori, kurppa. Mun koti. Mun lapset. Sä et tuo mun lapsille mun kotiin yhtään mitään, jos mä ja/tai mun mies niin päätetään. 

Vierailija
94/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, kurppa. Mun koti. Mun lapset. Sä et tuo mun lapsille mun kotiin yhtään mitään, jos mä ja/tai mun mies niin päätetään. 

Voihan isovanhempi ostaa niitä leluja myös omaan kotiinsa niin lapselle on mummolassa eri leluja kuin kotonaan.

Vierailija
95/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan isovanhempi ostaa niitä leluja myös omaan kotiinsa niin lapselle on mummolassa eri leluja kuin kotonaan.

Tottakai. Oman kotinsa saa ihan vapaasti täyttää tavaroilla. Lapsen perheen kodissa ei samaa oikeutta ole. 

Vierailija
96/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu.Kannetaan kassikaupalla turhaa roinaa,jota halvalla saatu tai toinen ääripää eli ostetaan +50e kauluspaita,joka ehkä kerran ehtii käyttöön. Näistä lapsi ei yleensä edes ilahdu.Tykkää Pokemoneista ja jalkapallosta ja mitään näihin liittyvää ei kyllä koskaan saa isovanhemmilta.

Vierailija
97/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minun lapseni isovanhemmat halusivat ostaa lastenvaunut. Sain mennä kauppaan valitsemaan mallin ja isovanhemmat maksoi. Ei ollut krääsää.

Vierailija
98/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein on niin että isovanhemmat ostaa/maksaa kalleimmat hankinnat, ja sen lisäksi hankkii lapselle jotain kivaa ja mieluista pientä. Onneksi kaikki vanhemmat eivät hauku isovanhempia ja niputa meitä kaikkia kamaliksi. Suuri osa meistä hoitaa lapsenlapsia lähes päivittäin ja kuskaa harrastuksiin. Jos edes ovat vielä työelämästä eläkkeelle päässeet.

Vierailija
99/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein on niin että isovanhemmat ostaa/maksaa kalleimmat hankinnat, ja sen lisäksi hankkii lapselle jotain kivaa ja mieluista pientä. Onneksi kaikki vanhemmat eivät hauku isovanhempia ja niputa meitä kaikkia kamaliksi. Suuri osa meistä hoitaa lapsenlapsia lähes päivittäin ja kuskaa harrastuksiin. Jos edes ovat vielä työelämästä eläkkeelle päässeet.

No ei ole usein noin. Kuten ketjusta huomaat, isovanhemmat kantaa turhaa krääsää.

Vierailija
100/400 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummut, nuo kansakunnan sekavimmat….

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi