Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankittiin matkailuauto, omaan käyttöön, mutta lainaajia riittäisi

Vierailija
18.07.2026 |

Tuli tuosta mökin hankkimisesta salaa tuli mieleen, että kyllä matkailuautokin kelpaisi sukulaisille ja kavereille lainaan ihan sillä perusteella, että ettehän te itse ole nyt lähdössä mihinkään. 
Ollaan laitettu se itselle kivaksi, omat petivaatteet, astiat ja muut esim tekstiilit ja käyttötavarat. En haluaisi omaa ”kakkoskotia” antaa kenenkään käyttöön. Mutta kovin ollaan yllättyneitä jos ei autoa lainata. Ja ehkä vähän suututaankin.
Ylläpitäminen myös maksaa, huollot, vakuutukset ja ihan kuluminen käytössä. Auto ei ole mikään hieno, mutta meille rakas ja olisi kiva mennä sinne aina omilta jäljiltä. 

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se parkissa omassa pihassa vai taloyhtiön parkkipaikalla? Ainakin, jos on omassa pihassa, voi varmaan sanoa kyselijöille että ei lainata kun se on  xx:lle (joku perheenjäsen) tärkeä paikka, jossa viihtyy ja nukkuu välillä öitä vaikka oltaisiin vain kotona. 

Miksi naiset keksii aina tällaisia ihmeselityksiä? 😂 

Sanotte että ajoneuvo ei ole lainatavissa eikä vuokrattavissa. Jos siitä joku mummo suuttuu, niin se on hänen ongelmansa. Tuskin edes suuttuu, jos on normaali. 

Vierailija
22/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän ongelma taitaa olla se, että ollaan aika kilttejä ihmisiä :)

On ollut hankala tilanne sanoa, että ei me sitä anneta lainaan. Täytyis olla vähemmän tossukka, eikä murehtia sitä, että joutuu torppaamaan toisen suunnitelmat.

Mutta ajatuskin siitä, että joku nukkuu mun sängyssä on ihan mahdoton. Ja ihmisillä on eri käsitys mikä on siistiä, ja kun ei ole oma, niin ei se nyt niin nuukaa ole. 

Ei tarvitse perustella oikeutusta. Jos et halua lainata et halua ja se on ok. Harvempi haluaa ja nämä "lainailijat" ovat usein mitä ovat. Tavara ei parane lainassa koskaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän ongelma taitaa olla se, että ollaan aika kilttejä ihmisiä :)

On ollut hankala tilanne sanoa, että ei me sitä anneta lainaan. Täytyis olla vähemmän tossukka, eikä murehtia sitä, että joutuu torppaamaan toisen suunnitelmat.

Mutta ajatuskin siitä, että joku nukkuu mun sängyssä on ihan mahdoton. Ja ihmisillä on eri käsitys mikä on siistiä, ja kun ei ole oma, niin ei se nyt niin nuukaa ole. 

Tämäpä juuri. Tavarat eivät lainassa parane.

Ja monilla vielä ikävä asenne, että ilmaiseksi lainaan saatua ei arvosteta senkään vertaa. Palautetaan töhryisenä tai kolhiintuneena. Mitä väliä-asenne.

Minä tiedän kilttinä ihmisenä, että ein sanominen on vaikeaa. Mutta auttaa kun miettii vuorosanat ja harjoittelee ne etukäteen. Sitten se on kuin näytelmä, jossa esittää rooliaan ja pystyy sanomaan mitä vaan ystävällisesti ja hämmentymättä. Kun tietää haluavansa sanoa ei, on paras sanoa ei heti eikä mitään joojaajuu mietitään asiaa. Keksitte yhdessä jonkun vakiovastauksen kyselijöille, esim. Ei voida lainata, tarvitsemme autoa itse.

Kun olen sanonut ei, kukaan ei ole loukkaantunut tai suuttunut. Kaikki on jatkunut kuten ennenkin. Minä olen vain vetänyt rajani ja välttynyt tekemästä jotain, mitä en ole halunnut tehdä.

Vierailija
24/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuo, että oletetaan, että sillä voi lähteä reissuun ilman korvausta. Riittäisi kun tankkaa.

Kysyä tietysti aina saa, ei siinä mitään, mutta on ollut tilanteita kun vastaus ei ihan miellytä. En antaisi sitä kenellekään reissuautoksi edes korvausta vastaan. Ap

Vierailija
25/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittävän suolainen vuokra, sanotaan vaikka 1500 (tuhatviisisataa) euroa viikko, niin kyselijät ovat vähissä.

Ja sanoo vaan, että se on jo vuokrattu vuosiksi eteenpäin, joten odotelkaan rauhassa, rauhassa, rauhassa, vaan...

Tai sitten, että myytiin sukulaisille, mutta sitä säilytetään edelleen meidän pihalla. Tai että se on nykyään kimppaomistuksessa, eikä toinen omistaja halua antaa muille käyttöön. Vuokrasta ne alkaa aina tinkiä ja kitistä. 

Vierailija
26/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lainasin henkilöautoani tutulle, tankki oli täynnä lähtiessä.

Tuttu palautti auton parin päivän päästä hymyillen ja sanoi, että vielä jäi vähän bensaa tankkiin.

Vierailija
27/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se  on henkilökohtainen, en lainaisi.  Vuokrajutut. erikseen. Lainasin sähköpyörää ja tyyppi sai senkin epäkuntoon. Ei kertonut edes  palautettuaan hölmöilystään.   Ei saanut kunnolla korjattuakaan niin piti ostaa uusi.

Vierailija
28/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se parkissa omassa pihassa vai taloyhtiön parkkipaikalla? Ainakin, jos on omassa pihassa, voi varmaan sanoa kyselijöille että ei lainata kun se on  xx:lle (joku perheenjäsen) tärkeä paikka, jossa viihtyy ja nukkuu välillä öitä vaikka oltaisiin vain kotona. 

Miksi keksiä tekosyitä? Pelkkä ei pitäisi riittää, ellei kyseessä ile Solsidanin Ove.

Vierailija
29/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittävän suolainen vuokra, sanotaan vaikka 1500 (tuhatviisisataa) euroa viikko, niin kyselijät ovat vähissä.

Ja sanoo vaan, että se on jo vuokrattu vuosiksi eteenpäin, joten odotelkaan rauhassa, rauhassa, rauhassa, vaan...

Tai sitten, että myytiin sukulaisille, mutta sitä säilytetään edelleen meidän pihalla. Tai että se on nykyään kimppaomistuksessa, eikä toinen omistaja halua antaa muille käyttöön. Vuokrasta ne alkaa aina tinkiä ja kitistä. 

MIksi ihmeessä keksiä tekosyitä ja selityksi. Minä sanon suoraan, että ei käy, en lainaa kenellekään. 

Vierailija
30/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu palautti auton parin päivän päästä hymyillen ja sanoi, että vielä jäi vähän bensaa tankkiin.

Törkeä ihminen. Olisin hymyillyt takaisin ja sanonut, että hyvä. Pääset sillä siis vielä tankille tankkaamaan auton täyteen.

Vierailija
31/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään tällaisia. Sitten kun se perheenjäsen lähtee vuodeksi vaihto-oppilaaksi tai jäätikölle tutkimaan pingviinejä, niin joku luulee, että nyt se on ok lainata. Joutuu keksimään uuden valheen.

Vierailija
32/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä naisten ihme selityksiä. Ei ihme että draamaa tulee porukassa 😂 

Vierailija
33/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vaihdoin asuntoautoni uuteen malliin, jonka kokonaispaino on lähes 4000 kiloa, ei naapurin mies enää voinut lainata sitä, kun hänen ajokorttinsa on vain AB ja tuohon autoon vaaditaan ABC-kortti.

Vierailija
34/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lainaisi tälle ihmiselle enää ikinä mitään.

Vierailija
35/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha keksiä valkoisia valheita. Sano, että on vain omassa käytössä. Valitettavasti emme lainaa.

Vierailija
36/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entinen naapuri pakotti mut myymään uuden talvitakkini sille kympillä. Sanoin että ei käy niin sanoi ottavansa sen sitten ilman maksua.

Vierailija
37/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha keksiä valkoisia valheita. Sano, että on vain omassa käytössä. Valitettavasti emme lainaa.

Tämä. Yleensä kaikki (miehet ainakin) myös näkee niiden selitysten läpi ja ajattelee että olipa outo tyyppi, miksi ei vain sanonut suoraan että ei. 

Vierailija
38/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun entinen naapuri pakotti mut myymään uuden talvitakkini sille kympillä. Sanoin että ei käy niin sanoi ottavansa sen sitten ilman maksua.

Tuliko kauppoja? 

Vierailija
39/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vuokrattiin retkeilyauto viikoksi ennenkuin ostettiin oma.

Kun tuota meidän autoa joku kysyy lainaan annan ko. firman yhteystiedot ja kerron että sieltä voi vuokrata.

Vierailija
40/50 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innokkuus lainaamiseen vähenee kun ostaa vanhemman auton ja valittelee kuinka auto saattaa hajota seuraavan mutkan taakse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi