Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesäloma lapsiperheessä uuvuttaa, kun tukiverkkoja ei ole

Vierailija
17.07.2026 |

Aina tulee joku kommentoimaan, että mitäs olet perustanut perheen ja niin sitä on ennenkin pitänyt pärjätä itse. Omassa lapsuudessani ysärillä aika pienetkin lapset saatettiin laittaa keskenään ulos, jotta vanhemmat saivat omaa aikaa. Nykyisin tulisi lasu, jos 5 v vahtisi 2 v ikäistä pihalla ja aikuisia ei olisi läsnä. Omassa lapsuudessani vanhempani kävivät meidän lasten kanssa mummoloissa kolmen viikon välein, vaikka matkaa mummolaan oli 200 km. Isovanhemmat leikkivät meidän lasten kanssa, puuhastelivat ulkona, laittoivat ruokaa ja vanhemmat saivat levätä. Omasta lapsuudestani muistan, miten vierailtiin sukulaisten luona ja sukulaiset leikittivät meitä lapsia tai veivät katsomaan paikallisia nähtävyyksiä. Mieheni on muistellut, miten ysärillä hänen vanhempansa veivät miehen parivuotiaana muutamaksi viikoksi mummolaan ja lähtivät sitten takaisin Helsinkiin töiden ja lapsivapaan pariin.

Meillä kesälomien (ja ihan sen arjenkin) todellisuus on jotain toista. Lapsilla ei ole tätejä, setiä eikä enoja, jotka olisivat elämässä läsnä. Isovanhemmat eivät todellakaan ole ottaneet samanlaista vastuuta omista lapsenlapsistaan, kuin mitä itse omilta vanhemmiltaan ysärillä saivat omien lastensa kanssa. Pahimmillaan meillekin on hämmästelty, miksi olemme väsyneitä. Meillä isovanhempien luona vierailut eivät ole sitä, että saisimme vaikka parisuhdeaikaa tai kunnolla lepoa. Isovanhemmat jaksavat korkeintaan hetken olla lasten kanssa, mutta kaikki arjen vastuu jää meille vanhemmille. Kaikki lasten ruokailuista, iltarutiineista ja muista jää meille. Ei puhettakaan, että voitaisiin vaikka jättää lapset illaksi mummolaan ja lähteä miehen kanssa kesäteatteriin/syömään/iltakävelylle ilman lapsia.

Muitakaan tukiverkkoja ei ole. Lapsettomia velakavereita ei lasten seura kiinnosta tippaakaan, lasten kummit eivät ole koskaan ehdottaneetkaan lastenhoitoapua ja perheelliset kaverit ovat itsekin uupuneita. Ylipäätään lomat pikkulapsiperheessä ovat raskaita, kun arjen pyörityksestä ei tule yhtään taukoa. Aamusta iltaan on lasten asiat hoidettavana ja jossain välissä pitäisi palautuakin työvuoden rasituksesta. Näin kesäloman loppuessa huokaisen, että pääsee "töihin lepäämään", vaikka sielläkin on paljon hommaa. Töissä sentään saa muutaman tauon päivän aikana.

Kaipaisin täältä vertaistukea, enkä kuittailua. On oikeasti raskasta elää viikkotolkulla niin, että on aina vastuussa kaikesta. Ja puolison kanssa vuorottelukin turhauttaa välillä, kun yhteistä aikaa ei juuri ole. Jos toinen tarvitsee lepoa, on toiset otettava koppia lapsista.

Kommentit (743)

Vierailija
701/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan lapset vietti keskenään aikaa pihalla kesäisin, tai lähtivät isommalla joukolla pyöräillen uimaan muutaman vanhemman kanssa läheiselle lammelle, ja jos joku perrrseili, "niin koko kylä kasvatti" -menetelmän mukaan joku vanhemmista tuli komentamaan ja tämä oli kaikille vanhemmille ookoo.

Nykyään jos menet komentamaan jotain pihalla muita lapsia väkivaltaisesti kohtelevaa nulikkaa, saat kimppuusi nulikan vanhemmat saman tien.

Vierailija
702/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mieleenkään rasittaa huonokuntoisia isovanhempia viemällä 24/7 hoitoon taaperoita tai sairaita päiväkotilaisia. Meillä tosin ei ole edes erityisen sairaat isovanhemmat. Mutta kun ei onnistu edes koululaisten kanssa mikään tekeminen. Kyse ei ole silloin mistään raskaasta hoitamisesta. Olisipa ilo, jos kiinnostaisi lähteä niiden kanssa vaikkapa uimaan, kesäteatteriin tai valvomaan läsnäolevaksi huvipuiston penkille. Eiköhän se hetki tule kun itse ovat avun tarpeessa. Siihen on repliikit valmiina. 

"Voi voi, semmoista se on". 

"Onpa kurjaa, kyllä te pärjäätte". 

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Oman isäni klassikko: "Se on se vanhemman osa."

Oikeassa sun isä on. Nykyään on paljon ihmisiä, jotka hommaavat niin lapsia kuin lemmikkejäkin ajattelematta asiaa sen pidemmälle. Sitten alkaa vinkuminen kun ei olekaan parisuhdeaikaa eikä voi vapaasti tulla ja mennä. Ja ihan yllätyksenä tulee että koira/kissa/hamsteri tarvitsee reissun ajaksi hoitajan. Sitten syytellään sukulaisia on ovat niin ilkeitä kun eivät hoida muiden ihmisten lapsia/koiria/kissoja jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan lapset vietti keskenään aikaa pihalla kesäisin, tai lähtivät isommalla joukolla pyöräillen uimaan muutaman vanhemman kanssa läheiselle lammelle, ja jos joku perrrseili, "niin koko kylä kasvatti" -menetelmän mukaan joku vanhemmista tuli komentamaan ja tämä oli kaikille vanhemmille ookoo.

Nykyään jos menet komentamaan jotain pihalla muita lapsia väkivaltaisesti kohtelevaa nulikkaa, saat kimppuusi nulikan vanhemmat saman tien.

Juu ja ne pennut haistattelee ja uhkailee. 

Vierailija
704/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin täti vastasi tähän samaan aiheeseen, kun kysyin ohimennen tuleeko lapsenlapset heille käymään kesälomalla (halusin tietää koska ne lapset tulee kylään, jotta voimme itse lähteä lomalle niinä päivinä ja ettei tarvitse kuunnella meteliä ;D )

Kuulemma ne lapset on nykyään niin huonosti käyttäytyviä, nirsoilijoita, levottomia, pään aukojia, rikkovat kaikkea ja saavat liikaa vaikutteita somesta kuten tiktokista, joten isovanhemmat eivät jaksa viettää aikaa kanssaan. Jokaiselle lapselle joutuu valmistaa erikseen ruuat, mikä on kuulemma uuvuttaaa. Ja kun isovanhemmille on sanottu että lapset kasvatetaan vapaasti joten heille ei saa sanoa EI jotteivät traumatisoidu.

Siksi käyvät lastensa luona kesällä, eikä lapsenlapset ole haluttua seuraa näiden vanhusten kodissa eli meidän naapurissa.

Kertoisin tuon mummon lapselle mikä paska mummo on.

Vierailija
705/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläpä toisen vanhemman oltava töissä ja toinen oli yksin lähdössä viiden tunnin junamatkan päähän lasten kanssa mummolaan. Kyllä vaan on isovanhemmille vaikeaa lainata autoa saati lähteä avuksi mihinkään kesähuvitukseen. Vapaaehtoisesti eivät tee mitään tai keksi kivaa tekemistä lasten iloksi. Lapset ei ole mitään taaperoita. Kyse on vaan ettei kiinnosta. 

Oma elämä ilman apuja alkoikin tuntua helpommalta, joten parempi olla menemättä

Pitäiskö teidän joskus vaan oppia olemaan ilman että koko ajan täytyy olla jotain erityistä ohjelmaa ja viihdettä? Ei ihme että vanhemmat on nykyään niin uupuneita, ei osata rauhoittua hetkeksikään, vaan pää kolmantena jalkana painetaan menemään ja lapsiakin pitäisi viihdyttää 24/7.  

Eikä vaan viihdyttää vaan HOITAA. Mulla on ystävä, jonka kanssa meillä on suht samanikäiset lapset. Esikoisten aikaan myös hän oli kotona (minä myös toisen kanssa heti perään). Ja mäkin hengästyin hänen suorittamisestaan. Kauhealla stressillä aamupuuro piti olla 7:46 pöydässä ja eka ulkoilu 9:02 ja ekat päikyt 11:57 jne. Sitten päikkyjen aikaan itketään kun ei ole ehtinyt itse edes syödä. Onneksi tuli järkiinsä ennenkuin palasi töihin. Mä en ole kertaakaan juonut aamukahviani kylmänä tai kokenut stressiä lapsista. Parasta aikaa oli kotonaolon aika, nyt teen töitä mahdollisimman vähän jotta edelleen voin olla lasten kanssa mahdollisimman paljon eikä ahdista ollenkaan. 

Niin ihanan totuudenmukaista ja sisarellista paatosta sinäkin syydät. Totta kai sen esikoisen kanssa on erilainen kuin seuraavien kanssa. Ei se tee susta yhtään sen parempaa ihmistä. Tuo sinun sävysi sen sijaan rumentaa. 

Taisi osua ikävästi. Allekirjoitan täysin sen että kontrollifriikkeydellä vanhemmat itsensä väsyttävät ihan turhaan. 

Vierailija
706/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilla ei kavereita,ei harrastuksia,...

Vierailija
707/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläpä toisen vanhemman oltava töissä ja toinen oli yksin lähdössä viiden tunnin junamatkan päähän lasten kanssa mummolaan. Kyllä vaan on isovanhemmille vaikeaa lainata autoa saati lähteä avuksi mihinkään kesähuvitukseen. Vapaaehtoisesti eivät tee mitään tai keksi kivaa tekemistä lasten iloksi. Lapset ei ole mitään taaperoita. Kyse on vaan ettei kiinnosta. 

Oma elämä ilman apuja alkoikin tuntua helpommalta, joten parempi olla menemättä

Pitäiskö teidän joskus vaan oppia olemaan ilman että koko ajan täytyy olla jotain erityistä ohjelmaa ja viihdettä? Ei ihme että vanhemmat on nykyään niin uupuneita, ei osata rauhoittua hetkeksikään, vaan pää kolmantena jalkana painetaan menemään ja lapsiakin pitäisi viihdyttää 24/7.  

Eikä vaan viihdyttää vaan HOITAA. Mulla on ystävä, jonka kanssa meillä on suht samanikäiset lapset. Esikoisten aikaan myös hän oli kotona (minä myös toisen kanssa heti perään). Ja mäkin hengästyin hänen suorittamisestaan. Kauhealla stressillä aamupuuro piti olla 7:46 pöydässä ja eka ulkoilu 9:02 ja ekat päikyt 11:57 jne. Sitten päikkyjen aikaan itketään kun ei ole ehtinyt itse edes syödä. Onneksi tuli järkiinsä ennenkuin palasi töihin. Mä en ole kertaakaan juonut aamukahviani kylmänä tai kokenut stressiä lapsista. Parasta aikaa oli kotonaolon aika, nyt teen töitä mahdollisimman vähän jotta edelleen voin olla lasten kanssa mahdollisimman paljon eikä ahdista ollenkaan. 

Niin ihanan totuudenmukaista ja sisarellista paatosta sinäkin syydät. Totta kai sen esikoisen kanssa on erilainen kuin seuraavien kanssa. Ei se tee susta yhtään sen parempaa ihmistä. Tuo sinun sävysi sen sijaan rumentaa. 

Taisi osua ikävästi. Allekirjoitan täysin sen että kontrollifriikkeydellä vanhemmat itsensä väsyttävät ihan turhaan. 

Ja todellaikin parempi sanoa mitä tehdä toisin kuin vain sisarellisesti myötäillä epätoimivaa/virheellistä toimintatapaa. Mitä se hyödyttää? 

Vierailija
708/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kohtuutonta ja epäreilua kun pitää omien lasten kanssa olla.

Vierailija
709/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kohtuutonta ja epäreilua kun pitää omien lasten kanssa olla.

Ja vielä LOMALLA! 

Siis nuoret ihmiset ei jaksa lapsiaan edes lomalla, vaan sukulaisten ja vela ystävien pitäisi rientää apuun. Lyön vaikka vetoa, ettei tuo mamma itsekään hoida lapsia jos joskus mummoksi päätyy. 

Vierailija
710/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää vanhempien  käytöstä.

Eikö riitä ,että äiti on saanut  omat lapset jo aikuiseksi. Menitte siis mummolaan, että vanhemmat saa levätä ja olla kun hotellissa. Mummo hoitaa lapset ja tekee ruuat. Ei varmaan olisi halunnut teitä noin palvella, mutta ei uskaltanut sanoa ,ettei välit mene poikki. Hoiditeko ja kannoiteko heistä vastuuta sitten kun olivat itse huonona. Olisi ainakin pitänyt

Vierailija
711/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkiabortti?

Vierailija
712/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotelkaa jätä  miehelle lapset pariksi päivää. Lähde itse jonnekin huilaamaan. Meillä on neljä lasta ei olla koskaan käyty missään yksin.  Lomalla Suomea kierretty lasten kanssa. Koti äitinä olen ja eniten tietty lasten kanssa. Mies onneksi käy kaupassa ja  eniten  tekee perheelle ruokia.

Vierailija
713/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurin täti vastasi tähän samaan aiheeseen, kun kysyin ohimennen tuleeko lapsenlapset heille käymään kesälomalla (halusin tietää koska ne lapset tulee kylään, jotta voimme itse lähteä lomalle niinä päivinä ja ettei tarvitse kuunnella meteliä ;D )

Kuulemma ne lapset on nykyään niin huonosti käyttäytyviä, nirsoilijoita, levottomia, pään aukojia, rikkovat kaikkea ja saavat liikaa vaikutteita somesta kuten tiktokista, joten isovanhemmat eivät jaksa viettää aikaa kanssaan. Jokaiselle lapselle joutuu valmistaa erikseen ruuat, mikä on kuulemma uuvuttaaa. Ja kun isovanhemmille on sanottu että lapset kasvatetaan vapaasti joten heille ei saa sanoa EI jotteivät traumatisoidu.

Siksi käyvät lastensa luona kesällä, eikä lapsenlapset ole haluttua seuraa näiden vanhusten kodissa eli meidän naapurissa.

Kertoisin tuon mummon lapselle mikä paska mummo on.

En tiedä, onko aiempi tarina totta, mutta kukaan ei todellisuudessa pidä huonostikasvatetusta, riehuvasta ja ilkeästä lapsesta, varsinkin jos käytökseen ei saa puuttua. Ei pidetä päiväkodissa eikä koulussa, ei kyläpaikoissa, marketeissa, leikkipaikoilla jne. Isovanhemmat ehkä yrittävät uskotella itselleen että sitä kuuluu rakastaa. Ja vanhemmat uskottelevat rakastavansa rasitetta.

Vierailija
714/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:ltä haluaisin kysyä, että millä tavalla hän on itse auttanut niitä peräänkuuluttamiaan tätejä, setiä, enoja, lapsettomia kavereita?? 

Lapsettomana on tullut huomattua, että perheellisiltä on turha odottaa mitään vastavuoroisuutta. 

Vierailija
715/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin vissiin. Muuta omakotitaloon niin saat omat pentus pitää omalla pihalla. 

En tunnista kuvaustasi ollenkaan. Ilmeisesti asut jossain slummissa

Vierailija
716/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun vanhempien tarvitsekaan jaksaa lastenlasten kanssa,.kun vaikka hetken.  Osaavat joka laittaa teille rajat. Tai  ovat itse huonokuntoisia/ sairaita. Ei heidän tarvitse olla hoitovastuussa lapsistamme kun ovat sinun jo kasvattaneet. Hyvä neuvo tuolla,että pitäkää vuorotellen pieni loma  lapsista  Omaa yhteistä aikaa on harvoin. Niin totta harvoin lapsilta saa yhteistä aikaa.  Meillä ei ollut koskaan, kun mitä  ilta myöhään tai  yöllä. 

Vierailija
717/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli yhdet hautajaiset johon sain lapsille hoitajan.  Suru oli rinnassa, mutta  nautimme  matkat kun saimme olla kahdestaan.  Eikä  ollut aikaa poiketa minnekään. Nyt sitten on omaa aikaa olen ehtinyt kirjoja lukemaan. Kun lapset oli pieniä kahta jännitys sarjaa.katselin, se toi vaihtelun päiväni. Siihen aikaan kyllä naapurit lapsineen kävivät toistensa luona kylässä. Oli yhteinen kiva kahvihetki. Pihassa oltiin porukalla.

Vierailija
718/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näitä olen lukenut ,niin tuli mieleen oma tarina. Tykkäsinme aina katsoa Samu Sirkan joutervehdyksen. Lumiukko laulu on kaunis. Koskaan  en ehtinyt rauhassa kuuntelemaan. Oli jännä kokemus kun lapset kasvoi ja ehdin kunnolla  laulun tunnelmaan. 

Vierailija
719/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun näitä olen lukenut ,niin tuli mieleen oma tarina. Tykkäsinme aina katsoa Samu Sirkan joutervehdyksen. Lumiukko laulu on kaunis. Koskaan  en ehtinyt rauhassa kuuntelemaan. Oli jännä kokemus kun lapset kasvoi ja ehdin kunnolla  laulun tunnelmaan. 

Lumiukkolaulu on masentava ja ahdistava ulina. Vihasin sitä jo 1982

Vierailija
720/743 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyynel 😂😂 itse yksinasuva lapseton sinkku jolla ei tukiverkkoja hyvin pärjää sulla sentään oma perhe