Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hääparin odotukset, kun häissä vieraana pienituloisia ihmisiä

Vierailija
17.07.2026 |

Olen opiskelija. Kukaan ei ikinä opettanut minulle säästämistä, luonut säästötiliä tms. Tyhmänä aloitin säästämisen osakkeilla ja menetin rahaa. Nyt ei ole sitten kuukausittain yhtään ylimääräistä, jota laittaa säästöön, ja säästötili on lähes tyhjänä (olisiko siellä 15 euroa). Opiskelusta ei tullut mitään rahatilanteen vuoksi. Sain työpaikan ja nyt on opiskelut välivuodella, yritän tänä vuonna säästää, jotta tilanne olisi ensi vuonna parempi. Palkkani on kuitenkin pieni, laskujen ja verojen käteen jää n. 80 euroa ruokaan kuukausittain. 

Sain tässä lähipäivinä kutsun tuttavapariskunnan häihin. Häihin tulee n. 15 perhettä/yksittäistä henkilöä. Pari on tehnyt lahjalistan, josta on sovittu, kuka ostaa minkäkin lahjan. Kaikki lahjat 100-300 euroa, joten en varmaan omaani pysty ostamaan. Lainaa en voi tässä kuussa enää ottaa. Nostan varmaan säästötililtä sen 15 euroa ja normitililtä 35 euroa, rahaa ruokaan jää vain alle sen 55 euroa sitten tässä kuussa (tällä hetkellä n. 16 euroa enää, koska tuosta on yli puolet käytetty jo ruokaan...) Laitan nyt varmaan vain siistiin kirjekuoreen viidenkympin setelin. Onhan se vähän noloa, kun en jotain Iittalan kahensadan lasivuokaa pysty tässä tilanteessa ostamaan. Mitä nuo hääparit oikein ajattelevat?! Tietävät hyvin, että esim. minäkin olen pienituloinen.

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen, siis sinulla on tälle kuulle enää vain 18e jäljellä? Onhan tuo 50 jo joku raha, ja ihan arvostettava määrä rahaa sinun taloustilanteessasi. Voit pahoitella, ettet saanut lahjaa ostettua, mutta jos he tuomitsevat senkin jälkeen he tuskin ymmärtävät vähempituloisten TUSKAA!

16 euroa jäljellä. Elän leivällä, koska tässäkin kuussa tarkoitus laittaa 10 euroa säästötilille. Ap

Kun rahaa on vähän, niin silloin se raha laitetaan ruokaan eikä säästöihin ja eletä sen vuoksi leivällä. Nyt järki käteen.

V

ja vaikka tekisit myöhemmin virraiöun niin et vie heille rahaa

Voi viedä kukkia, torilta saa edullisesti. 

Miltä torilta? Miksi jotkut eivät ymmärrä, että ei kaikki asu paikkakunnilla missä on torimyyntiä koko ajan ja sieltä voi ostaa vaikka mitä.

Vierailija
102/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijana viet tottakai vain kortin, mitä helvettiä. Ei kenenkään lahjaan käytetä säästöjä

Varsinkaan viimeisiä ruokarahoja ja säästöjä. Olkoonkin kuinka hyvästä ja tärkeästä ystävästä kysymys. Ja jos hän oikeasti on sellainen, hän kyllä ymmärtää.

yksi ongelma saattaa tässä olle sekin (oletan nyt, että seuraava on hääparin tiedossa), että hääpari tietää ap:n laittavan ylimääräiset rahansa sijoittamiseen ja olettavat siitä sitten, että koska ap on sijoittaja, niin hän voi ja kykenee noin vain irrottamaan aika kalliiseen häälahjaan ylimääräistä, koska sijoittajallahan on ylimääräistä. 

Olen itse törmännyt tähän tuttavapiirissäni. Jos kuka tahansa paljastuu sijoittajaksi, niin sitten häneltä yritetään vipata rahaa ja kallimpa lahjoja, koska ilmiselvästihän hänellä on ylimääräistä rahaa, koska ne laitetaan sijoittamiseen. Kun ei ymmärretä sitä, että monest ihmiset alkavat sjoittaa siksi, että joku päivä heillä olisi riittävästi rahaa saavuttaa oma tavoitteensa (mikä se kullakin sitten on). Ei niitä rahoja sijoiteta siksi, että voi ostaa kalliita häälahjoja sukulaisille tai varsinkaan siksi, etät joku hääpari voi määrätä minkä häälahjan kukin ostaa ja sitten ilmoittaa siitä muille häävieraille. Sellaista varten kaupoissa on lahjalistat, jossa voi käydä valitsemassa omasta mielestä sopivan häälahjan, jossa on pohditu omaa _sen hetkistä_ budjettia sekä sitten vaikka sitä miten läheinen hääpari on sukulaisuus mielessä (läheisimmät yleisesti ostaa kalliimmat lahjat). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen, siis sinulla on tälle kuulle enää vain 18e jäljellä? Onhan tuo 50 jo joku raha, ja ihan arvostettava määrä rahaa sinun taloustilanteessasi. Voit pahoitella, ettet saanut lahjaa ostettua, mutta jos he tuomitsevat senkin jälkeen he tuskin ymmärtävät vähempituloisten TUSKAA!

16 euroa jäljellä. Elän leivällä, koska tässäkin kuussa tarkoitus laittaa 10 euroa säästötilille. Ap

Kun rahaa on vähän, niin silloin se raha laitetaan ruokaan eikä säästöihin ja eletä sen vuoksi leivällä. Nyt järki käteen.

V

ja vaikka tekisit myöhemmin virraiöun niin et vie heille rahaa

Voi viedä kukkia, torilta saa edullisesti. 

Miltä torilta? Miksi jotkut eivät ymmärrä, että ei kaikki asu paikkakunnilla missä on torimyyntiä koko ajan ja sieltä voi ostaa vaikka mitä.

miksi et tajua, että tuollaiset esimerkit ovast vain havainnollistavia esimerkkejä. Että voi ostaa vaikka torilta. Se ei merkitse, että pitää ostaa torilta, vaan että se on yksi vaihtoehtoa, että ostaa torilta. 

Vierailija
104/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjalistaa ei tarvitse noudattaa. Osta jotain edullista, pientä kivaa esim. tyynyliinat. Tällöin 20 euroa riittää. Oleellisinta häissä ei ole lahjat, vaan paikalle saapuvat ihmiset!

Vierailija
105/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä ahneita ihmisiä on. Minä annoin aikuiselle lapselleni 1000 e ennen häitä, ja vielä kysyi häiden aattona, että ostathan sä sitten sen xxx:n meille häälahjaksi? Tuo lahja mikä mun olisi pitänyt ostaa, olisi maksanut vähän alle 200 e. Joo, en ostanut.

Minäkin annoin 500€ enkä koskaan saanut edes valokuvaa.

Vierailija
106/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä ahneita ihmisiä on. Minä annoin aikuiselle lapselleni 1000 e ennen häitä, ja vielä kysyi häiden aattona, että ostathan sä sitten sen xxx:n meille häälahjaksi? Tuo lahja mikä mun olisi pitänyt ostaa, olisi maksanut vähän alle 200 e. Joo, en ostanut.

Minäkin annoin 500€ enkä koskaan saanut edes valokuvaa.

En muuten minäkään saanut koskaan yhtäkään valokuvaa, ja annoin siis tuon tonnin. Ja tyttäreni häät oli siis kyseessä. Kelpasin sentään rahan antajaksi.

Vierailija
107/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet maksavat aikuisten lastensa häätkin! (Perinteisesti morsiamen vanhemmat Suomessa.)

Toki olihan tuo 1000 euroa ihan mukava summa sekin. 

Vai olisi mulla pienituloisella eläkeläisellä ollut vielä velvollisuus maksaa heidän häänsä. Salli mun nauraa!

Vierailija
108/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menimme mieheni kanssa jo aikoja sitten naimisiin, mutta hääjuhlia emme ole pitäneet. Joskus jos vielä pidämme ne, niin en halua vierailta mitään lahjoja. Itseäni hävettää kutsujien puolesta hääkutsut, jossa ohjataan laittamaan lahjaksi rahaa hääparin tilille..."häämatkan tukemiseksi" tjsp.

Vierailija
109/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siinä on, ettei asioista voi vaan nätisti sopia? Laittaa viestin/soittaa hääparille ja kysyy olisikohan teillä jotakin vähän vaatimattomampaa toivetta, minkä sinä voisit ostaa. Ei ole huonotapaista kertoa rehellisesti omasta taloudellisesta tilanteestaan. Hääpari ei ole ajatellut lahjalistaa loppuun asti ja hekin voivat tajuta, että olisi pitänyt ottaa huomioon vieraiden elämäntilanteet. 
Lahjan antaminen on muutenkin täysin vapaaehtoista, joten jos et kykene hankkimaan lahjaa se ei estä sinua olemasta mukana häissä. Voit jättää kortin,jossa on lupaus ostaa lahja sitten kun rahatilanteesi on parempi. 

Mitä ihmeen ohjeita nämä tällaiset on??? Häiden pitäisi olla iloinen ja onnellinen juhla yhdessä ystävien kanssa. Lahja on täysin toissijainen asia siinä. Jos jollakin ei ole varaa tai halua ostaa lahjaa, ei siihen ole mitään pakkoa. Eikä sitä mitenkään tarvitse korvata jälkikäteenkään. Hääparin pitää ymmärtää kutsua sellaiset ihmiset, ketkä haluaa paikalle ihan riippumatta mistään lahjoista. 

Vierailija
110/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lahjalistalla on kallis toive, on ideana myös se, ettei kukaan yksin osta jotain 300 euron härpäkettä, vaan siihen kootaan 2 tai 3 maksajaa ja lahja annetaan yhdessä. 

Yleensä jos häissä tarjotaan ruokaa, niin kohtuullinen lahjan arvo tai rahalahjan arvo on se, mitä kyseinen ruoka on tullut maksamaan henkilöltä. Tämä siis yksi tapa ajatella asiaa, jonka olen äidiltäni kuullut.

Höpö höpö. Vihkipari järjestää juhlat omasta tahdostaan ja tähän kuuluu ruokailu, jos ovat sellaisen järjestäneet. Lahja on eri asia ja vapaaehtoinen.  

Vierailija
111/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me sanottiin vieraille, ettei halpaa moskaa saa tuoda. Joko ostavat yksin / kimpassa lahjalistan tuotteita tai sitten tulevat ilman. Ei kiinnosta kuka maksaa eniten. Emme vain tarvitse turhaa rojua nurkkiin ja lahjalistaa osa vieraista vaatimalla vaatii.

Toivottavasti sun moskajuhliin ei tullut ketään.  

Vierailija
112/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä suvussa paljon lokkeja, joten järjestettiin häätilaisuuden jälkeen ruokailu ravintolassa, josta jokainen sai itse etukäteen tilata ruokansa ja myös maksaa sen. Ei haluttu mitään häälahjoja, mutta mainittiin, että jos joku nyt välttämättä haluaa, niin pistäkööt pari euroa jollekin yhdistykselle tai mihin nyt parhaaksi näkee rahansa laitettavan . ainoastaan lokit oli naama mutrulla, kun pitää itse maksaa hääruoka. 

Vierailija
113/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillä suvussa paljon lokkeja, joten järjestettiin häätilaisuuden jälkeen ruokailu ravintolassa, josta jokainen sai itse etukäteen tilata ruokansa ja myös maksaa sen. Ei haluttu mitään häälahjoja, mutta mainittiin, että jos joku nyt välttämättä haluaa, niin pistäkööt pari euroa jollekin yhdistykselle tai mihin nyt parhaaksi näkee rahansa laitettavan . ainoastaan lokit oli naama mutrulla, kun pitää itse maksaa hääruoka. 

No en kyllä ymmärrä sellaisia hääjuhlia, joissa vieraat maksavat ruokansa ja juomansa.

Vierailija
114/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitat että olet estynyt saapumasta ja pahoittelet.

No joo, varmaan pitäisi. On kuitenkin hieno tilaisuus minullekin, läheisiä tuttuja kun ovat. Varmaan käyn joku päivä vain visiitillä, onnittelen ja annan kortin/vähän rahaa. Mutta harmittaa paljon, että yhden lahjalistan takia jää juhlat väliin. Ap

Onko kutsutuissa muita tuttuja, joiden kanssa voisit kimpassa ostaa jotain?

Vierailija
115/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo

Ei tolla budjetilla anneta rahaa pois. Tyhmä ajatus kaikkiaan.

Poistoon

Samaa mieltä. Itse köyhyyden kokeneena voin sanoa, että siinä tilanteessa ei missään nimessä olisi suostunut antamaan pois rahaa lahjana. Köyhänä on niin kova hätä selviytymisestä. 

Köyhänä tiesin aina myös tarkalleen paljonko rahaa oli. En ikinä ”olisiko 15€”.  

Toki ihmisiä on erilaisia. 

Minun neuvoni: osta rahoilla ruokaa tai pane pahan päivän varalle. Älä laita rahojasi mihinkään epävarmaan äläkä anna rahojasi toisille!!!!!

Vierailija
116/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä ymmärrä sellaisia hääjuhlia, joissa vieraat maksavat ruokansa ja juomansa.

Jokainen saa noin valita itse mitä syö erikoisruokvaliotoiveineen, vaikka sitten nakit ja muusi,  eikä tule niitä vieraita, jotka lohisalaatin nähdessään ryntää ensimmäisenä tarjoilupöydään ääreen ja kaivaa sieltä lohisalaatista kaikki lohet omalle lautaselleen.  

Ihan hyvä idea mielestäni ja toimii varmasti hyvin, jos vaikka häävieraat asuvat samalla paikkakunnalla tai lähellä. Silloin juhlat on enemmän vain yhteinen tiaisuus tutustua molempie nsukulaisiin ja viettää iltaa rennosti ihan vain yhdessäollen eikä niinkään niin, että morsmaikun tulisi päästä olemaan kokoajan parrasvaloissa. Vähän kuin kaikkien juhla, jossa tekosyynä on häät. 

Vierailija
117/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti et ole mennyt myymään niitä osakkeitasi ja rahasi "menettäminen" johtuu vain kurssilaskusta. Ne kurssit kyllä nousee ajan kanssa. 

Vierailija
118/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan odotettavissa kivat häät kun ei ole ökyjä tunnelma käytöksellään pilamassa. Kokoomuslaiset, kravattipersut, uskovaiset yms.

Vierailija
119/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menet häihin, missä olet yötä ja miten matkustat, onko noihinkaan varaa?

Vierailija
120/125 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee itse kortin (vaivannäkö) ja ostaa Antikvariaatista jonkin hienon luontokuvakirjan. Kirpputoreilta saa myös 5 eurolla vaikka mitä hienoa, mutta se vaatii kuljeskelua. Jokin Arabian vintagelautanen tai käsin tehty pitsipöytäliina. Tekee itse suomuurainhilloa johonkin purkkiin. Hienostunut lahja!