Hääparin odotukset, kun häissä vieraana pienituloisia ihmisiä
Olen opiskelija. Kukaan ei ikinä opettanut minulle säästämistä, luonut säästötiliä tms. Tyhmänä aloitin säästämisen osakkeilla ja menetin rahaa. Nyt ei ole sitten kuukausittain yhtään ylimääräistä, jota laittaa säästöön, ja säästötili on lähes tyhjänä (olisiko siellä 15 euroa). Opiskelusta ei tullut mitään rahatilanteen vuoksi. Sain työpaikan ja nyt on opiskelut välivuodella, yritän tänä vuonna säästää, jotta tilanne olisi ensi vuonna parempi. Palkkani on kuitenkin pieni, laskujen ja verojen käteen jää n. 80 euroa ruokaan kuukausittain.
Sain tässä lähipäivinä kutsun tuttavapariskunnan häihin. Häihin tulee n. 15 perhettä/yksittäistä henkilöä. Pari on tehnyt lahjalistan, josta on sovittu, kuka ostaa minkäkin lahjan. Kaikki lahjat 100-300 euroa, joten en varmaan omaani pysty ostamaan. Lainaa en voi tässä kuussa enää ottaa. Nostan varmaan säästötililtä sen 15 euroa ja normitililtä 35 euroa, rahaa ruokaan jää vain alle sen 55 euroa sitten tässä kuussa (tällä hetkellä n. 16 euroa enää, koska tuosta on yli puolet käytetty jo ruokaan...) Laitan nyt varmaan vain siistiin kirjekuoreen viidenkympin setelin. Onhan se vähän noloa, kun en jotain Iittalan kahensadan lasivuokaa pysty tässä tilanteessa ostamaan. Mitä nuo hääparit oikein ajattelevat?! Tietävät hyvin, että esim. minäkin olen pienituloinen.
Kommentit (125)
Lähde kiertelemään kirppiksiä, sieltä voi löytyä edullisesti jotain sopivaa missä nimenomaan on pointtina että se on vanha. Jos saisin itse tuollaisen tilauksen, niin en ostaisi sitä vaikka olisi rahaakin.
50’euroa on loistava lahja. Nyt sulka hattuun. Olet saanut kutsun pieniin häihin. Kyllä hääpari tietää sinun raha-asiat.
Rohkeasti vaan
Opiskelijana viet tottakai vain kortin, mitä helvettiä. Ei kenenkään lahjaan käytetä säästöjä
Vierailija kirjoitti:
50’euroa on loistava lahja. Nyt sulka hattuun. Olet saanut kutsun pieniin häihin. Kyllä hääpari tietää sinun raha-asiat.
Rohkeasti vaan
Kohtuutonta ehdottaa laittamaan yli puolet kuukauden budjetista toisten häälahjaan, saati että ostaisi jotain mikä ylittää reilusti koko kuukauden budjetin.
Ne säästöt jotka nitistät kaikella vaivalla ovat parilla yksi lounasraha...
Vaikka olisin miten hyvätuloinen, en veisi Iittalan kahdensadan vuokaa lahjaksi kuin yhdessä jonkun porukan kanssa. Kortti on aina hyvä lahja jos mietit sen ajatuksella
On itsestäänselvää ettei pienituloinen voi ostaa kallista lahjaa. Jos pidän joskus häät, sululaisissa ja tutuissa on useita pienituloisia. En odota heidän tuovan mitään, koska haluan että he siinä kuussa elättävät itsensä. Häät täytyy pitää sillä budjetilla joka on varaa maksaa itse. Häämatka myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lahjalistoista ole tapana sopia kuka ostaa siitä minkäkin. Vaan lahjalistalta voi ostaa ne jotka haluaa.
Tätä minäkin mietin, mutta he ovat listanneet tyyliin:
Maijukka: Marimekon patalaput, Tiina: Pieni käsilaukku tietystä kaupasta...
Eivät selkeästi ymmärrä, että kaikilla ei tuohon ole mahdollisuutta. Tai ei ainakaan minulla. En omista autoakaan, jolla edes pääsisin juhliin, ja Iittalan pakkauksen kanssa en rupea missään rämpimään. Ap
En ole ikinä kuullut noin röyhkeästä tavasta, moukkamaista.
Vaikka olisin upporikas, ei minulta voi tilata lahjoja tuohon tyyliin :D veisin kuvan patakintaista
älä ainakaa hääparille kerro miksi et osallistu häihin tai lahjaan, jos ne tosiaan julkaisevat ne jossain nettiryhmässä. ellei asian julkitus kaikille ole sinulle ok.
Vierailija kirjoitti:
Ei lahjalistoista ole tapana sopia kuka ostaa siitä minkäkin. Vaan lahjalistalta voi ostaa ne jotka haluaa.
Ehdota jonkun/joidenkin kanssa yhteislahjaa eli osallistutte samaan lahjalistan toiveeseen.
Onneksi minulla on todella pieni suku eikä hirveästi kavereita, en edes kehtaisi osallistua häihin ja muihin tärkeisiin juhliin. Omilla tuloillani 50 euroa on monen päivän ruoat, kyllä ärsyttäisi jos vielä joku naureskelisi etteikö se enempää raaskinut antaa.
Lahjan antamisen kuuluu olla kiva juttu eikä ikävä velvollisuus joka kynii tilin puhtaaksi
Vastaat, että lahja on hankittu. Ei tarvitse kertoa mikä lahja. Selviää sitten. Itse jättäisin kyseiset juhlat väliin ja lähettäisin korkeintaan kortin. Ainakin kannattaa valmistautua, että tällaisissa häissä on myös vieraille maksullinen ruokailu ja juomatarjoilu. Lisäksi pohtisin ovatko tällaiset ihmiset juuri niitä, joiden kanssa haluan pitää yhteyttä. Tsemppiä aloittajalle, jos muutut kynnysmatoksi, niin voit miettiä sitä samalla, kun syöt sitä leipää loppukuun. Kannattaa ottaa mallia juhlien järjestäjistä; ajattelet ensisijaisesti itseäsi.
Yleensä en tykkää näpäyttelystä, mutta tuollainen lahjan tilaaminen on jo niin paha moka että etsisin jostain kierrätyshyllystä lahjaksi Käytöksen kultaisen kirjan.
Ilmoittaisin ite että joko ostan omaan saldoon sopivan lahjan ja tulen häihin ja jos se ei kelpaa, vaan ahneus menee onnellisen päivän yhdessä ystävien kanssa juhlimisen edelle, niin onnea vaan ja jättäisin väliin. Ja tekisin sen todella siinä ryhmässä julkisesti.
Todella ahneutta käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijana viet tottakai vain kortin, mitä helvettiä. Ei kenenkään lahjaan käytetä säästöjä
Varsinkaan viimeisiä ruokarahoja ja säästöjä. Olkoonkin kuinka hyvästä ja tärkeästä ystävästä kysymys. Ja jos hän oikeasti on sellainen, hän kyllä ymmärtää.
Näin eronneena hävettää että joku sukulainen laittoi edes sitä viittä kymppiä häämatkakassaan. Jos vielä joku päivä menen uudestaan naimisiin niin kiellän lahjoitukset. Onnittelukortin voi panna ja ehkä viinipullon.
Kalliit lahjalistat on yleensä tarkoitettu niille rikkaille kutsutuille, sieltä ei ole pakko ostaa mitään.
Osta vaikka jotain muuta suomalaista designia, löytyyhän noita halvalla, vaikka alennuksesta Marimekon käsipyyhkeitä kaksi, ei maksa edes sitä 50€.