Hääparin odotukset, kun häissä vieraana pienituloisia ihmisiä
Olen opiskelija. Kukaan ei ikinä opettanut minulle säästämistä, luonut säästötiliä tms. Tyhmänä aloitin säästämisen osakkeilla ja menetin rahaa. Nyt ei ole sitten kuukausittain yhtään ylimääräistä, jota laittaa säästöön, ja säästötili on lähes tyhjänä (olisiko siellä 15 euroa). Opiskelusta ei tullut mitään rahatilanteen vuoksi. Sain työpaikan ja nyt on opiskelut välivuodella, yritän tänä vuonna säästää, jotta tilanne olisi ensi vuonna parempi. Palkkani on kuitenkin pieni, laskujen ja verojen käteen jää n. 80 euroa ruokaan kuukausittain.
Sain tässä lähipäivinä kutsun tuttavapariskunnan häihin. Häihin tulee n. 15 perhettä/yksittäistä henkilöä. Pari on tehnyt lahjalistan, josta on sovittu, kuka ostaa minkäkin lahjan. Kaikki lahjat 100-300 euroa, joten en varmaan omaani pysty ostamaan. Lainaa en voi tässä kuussa enää ottaa. Nostan varmaan säästötililtä sen 15 euroa ja normitililtä 35 euroa, rahaa ruokaan jää vain alle sen 55 euroa sitten tässä kuussa (tällä hetkellä n. 16 euroa enää, koska tuosta on yli puolet käytetty jo ruokaan...) Laitan nyt varmaan vain siistiin kirjekuoreen viidenkympin setelin. Onhan se vähän noloa, kun en jotain Iittalan kahensadan lasivuokaa pysty tässä tilanteessa ostamaan. Mitä nuo hääparit oikein ajattelevat?! Tietävät hyvin, että esim. minäkin olen pienituloinen.
Kommentit (47)
Ilmoitat että olet estynyt saapumasta ja pahoittelet.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, siis sinulla on tälle kuulle enää vain 18e jäljellä? Onhan tuo 50 jo joku raha, ja ihan arvostettava määrä rahaa sinun taloustilanteessasi. Voit pahoitella, ettet saanut lahjaa ostettua, mutta jos he tuomitsevat senkin jälkeen he tuskin ymmärtävät vähempituloisten TUSKAA!
16 euroa jäljellä. Elän leivällä, koska tässäkin kuussa tarkoitus laittaa 10 euroa säästötilille. Ap
Onko tuo lahjalista edes totta puoliksikaan? En ainakaan menisi vaikka ei ole rahasta edes tiukkaa.
Mua hiukan ahdistaisi laittaa seteliä kuoressa lahjapöydälle.
Joku voi sen varastaa. Vaikka pitopalvelu.
Ei lahjalistoista ole tapana sopia kuka ostaa siitä minkäkin. Vaan lahjalistalta voi ostaa ne jotka haluaa.
Ja miksi siis edes mietit noihin häihin menoa? Vielä kun kyse on tuttavapariskunnasta?!
Joo et todellakaan ala ottamaan lainaa tai muuta vastaavaa jonkun hikisen lahjan takia! Ei ei ja ei.
Ilmoitat, ettei sinulla ole varaa lahjaan ja he voivat sitten perua kutsun jos haluavat.
Oikeasti lahjapakkoa ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat että olet estynyt saapumasta ja pahoittelet.
No joo, varmaan pitäisi. On kuitenkin hieno tilaisuus minullekin, läheisiä tuttuja kun ovat. Varmaan käyn joku päivä vain visiitillä, onnittelen ja annan kortin/vähän rahaa. Mutta harmittaa paljon, että yhden lahjalistan takia jää juhlat väliin. Ap
Lahjaa ei ole mikään pakko viedä, se on täysin vapaaehtoista. Paras lahja on se, että saavut paikalle.
Juhlat järjestetään sitä varten, että voidaan yhdessä läheisten kanssa juhlia, eikä siksi että saataisiin lahjoja.
Kysyisin voiko tulla juhliin ilman lahjaa, kun olen köyhä. Jos sieltä tulee ei, niin aika nopea päätös olla menemättä.
Jos sulla on se 50 euroa, niin osta Alkosta halvin sampanja. Maksaa noin 30 euroa. Säästä 20 euroa itsellesi.
Voit hyvin kyllä viedä vain kortin ja antaa aineettoman lahjan. Kirjoitat lahjakortin, mitä lupaat tehdä hääparin puolesta. Katsoa eläimiä kun ne on reissussa, kutsua kotiin syömään, katsoa lapsia, että ne saa vapaa illan tms..
Ei helvetti. On mennyt ahneeksi nykyaika. Tehdään lahjalista asioista, jotka maksavat 100-300 euroa/kpl! Sairasta. Minä kieltäytyisin ihan suoraan.
Ei vaikuta, että ttä lahjat on sovittu, vaan ne on määrätty.
Niin naimisiin meno on sivuseikka. Lahjat on tärkeimmät.
Vierailija kirjoitti:
Ei lahjalistoista ole tapana sopia kuka ostaa siitä minkäkin. Vaan lahjalistalta voi ostaa ne jotka haluaa.
Tätä minäkin mietin, mutta he ovat listanneet tyyliin:
Maijukka: Marimekon patalaput, Tiina: Pieni käsilaukku tietystä kaupasta...
Eivät selkeästi ymmärrä, että kaikilla ei tuohon ole mahdollisuutta. Tai ei ainakaan minulla. En omista autoakaan, jolla edes pääsisin juhliin, ja Iittalan pakkauksen kanssa en rupea missään rämpimään. Ap
Eihän häälahja ole pakollinen, vaikka on tietenkin kohteliasta jotain antaa. Jos vieraita on noin vähän ja olet kuitenkin kutsuttujen listalla, et taida olla pelkkä tuttava. Kysy ilmoittautumisen yhteydessä voisitko antaa esimerkiksi omaa aikaasi, esimerkiksi lasten hoitamista, ikkunoiden pesua, aidan maalaamista, mitä he nyt voisivatkaan kaivata ja sinä antaa. Kerro samalla, että et tällä hetkellä pysty ostamaan yhtään heidän toivomistaan lahjoista, mutta haluaisit kuitenkin muistaa jollain heille sopivalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo lahjalista edes totta puoliksikaan? En ainakaan menisi vaikka ei ole rahasta edes tiukkaa.
Kyllähän tuollaisia lahjalistoja on.
Mun läheisen kaverin veli meni naimisiin naisen kanssa, joka oli tehnyt tuollaisen lahjalistan. Kaverini (ja kaverini veljen tietysti myös) vanhemmat riitaantuivat lahjalista-asiasta niin paljon, että lopulta vain äiti meni poikansa häihin, mutta isä ei mennyt.
Ja kyse oli vain periaatteesta. Olivat erittäin hyväpalkkaisissa töissä ja varakkaita ihmisiä. Heistä vaan ei ollut sopivaa moinen lista. Kauhistuivat, että tuollainen ei ole sopivaa ja sanoivat siitä sitten pojalleen ja morsiamelle ja siitä sitten seurasi huonot välit.
Provo
Ei tolla budjetilla anneta rahaa pois. Tyhmä ajatus kaikkiaan.
Poistoon
Voi pyhä Sylvi! Kaikkea sitä kuuleekin, kun vanhaksi elää...
Hetkinen, siis sinulla on tälle kuulle enää vain 18e jäljellä? Onhan tuo 50 jo joku raha, ja ihan arvostettava määrä rahaa sinun taloustilanteessasi. Voit pahoitella, ettet saanut lahjaa ostettua, mutta jos he tuomitsevat senkin jälkeen he tuskin ymmärtävät vähempituloisten TUSKAA!