Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hääparin odotukset, kun häissä vieraana pienituloisia ihmisiä

Vierailija
17.07.2026 |

Olen opiskelija. Kukaan ei ikinä opettanut minulle säästämistä, luonut säästötiliä tms. Tyhmänä aloitin säästämisen osakkeilla ja menetin rahaa. Nyt ei ole sitten kuukausittain yhtään ylimääräistä, jota laittaa säästöön, ja säästötili on lähes tyhjänä (olisiko siellä 15 euroa). Opiskelusta ei tullut mitään rahatilanteen vuoksi. Sain työpaikan ja nyt on opiskelut välivuodella, yritän tänä vuonna säästää, jotta tilanne olisi ensi vuonna parempi. Palkkani on kuitenkin pieni, laskujen ja verojen käteen jää n. 80 euroa ruokaan kuukausittain. 

Sain tässä lähipäivinä kutsun tuttavapariskunnan häihin. Häihin tulee n. 15 perhettä/yksittäistä henkilöä. Pari on tehnyt lahjalistan, josta on sovittu, kuka ostaa minkäkin lahjan. Kaikki lahjat 100-300 euroa, joten en varmaan omaani pysty ostamaan. Lainaa en voi tässä kuussa enää ottaa. Nostan varmaan säästötililtä sen 15 euroa ja normitililtä 35 euroa, rahaa ruokaan jää vain alle sen 55 euroa sitten tässä kuussa (tällä hetkellä n. 16 euroa enää, koska tuosta on yli puolet käytetty jo ruokaan...) Laitan nyt varmaan vain siistiin kirjekuoreen viidenkympin setelin. Onhan se vähän noloa, kun en jotain Iittalan kahensadan lasivuokaa pysty tässä tilanteessa ostamaan. Mitä nuo hääparit oikein ajattelevat?! Tietävät hyvin, että esim. minäkin olen pienituloinen.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän häälahja ole pakollinen, vaikka on tietenkin kohteliasta jotain antaa. Jos vieraita on noin vähän ja olet kuitenkin kutsuttujen listalla, et taida olla pelkkä tuttava. Kysy ilmoittautumisen yhteydessä voisitko antaa esimerkiksi omaa aikaasi, esimerkiksi lasten hoitamista, ikkunoiden pesua, aidan maalaamista, mitä he nyt voisivatkaan kaivata ja sinä antaa. Kerro samalla, että et tällä hetkellä pysty ostamaan yhtään heidän toivomistaan lahjoista, mutta haluaisit kuitenkin muistaa jollain heille sopivalla tavalla.

Hyvä idea. 

Pariskunta on julkaissut vielä WhatsAppissa "HÄÄT 2026" ryhmässä listan, jossa lukee hinta, tuote ja määrätty ostaja... Joka päivä tulee viestiä, että "Onhan jokainen ostanut lahjan?", "Hei  minun nimeni, haluaisimmme sitten Iittalan astian turkuoosihtavana emmekä täysin vaaleana. Myös olisi kiva saada lahja paketoituna..", jne. En kestä enää! Miten ilmoitan, etten voi, kun jokainen odottaa antamaani lahjaa!! Ap

Mitä tarkoittaa, että whatsapp-listassa lukee määrätty ostaja?

Ei kai ne nyt määrää, kuka ostaa mitäkin?

Jotain alustavasti kyselivät, että kuka ostaa näistä minkäkin. Lopulta sitten päättivät loput itse ja jokaisen pitäisi vissiin se lahja ostaa listalta, joka itselleen on määrätty. Ap

Voi vttu. Hommaa itsellesi edunvalvoja. 

EI pidä ostaa jos et halua. 

Vierailija
42/47 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä ahneita ihmisiä on. Minä annoin aikuiselle lapselleni 1000 e ennen häitä, ja vielä kysyi häiden aattona, että ostathan sä sitten sen xxx:n meille häälahjaksi? Tuo lahja mikä mun olisi pitänyt ostaa, olisi maksanut vähän alle 200 e. Joo, en ostanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole lahjalistoista vuosiin kuullut. Onko joku porvoolainen perinne?

Vierailija
44/47 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä tee tästä yhtään isompaa ongelmaa itsellesi. Ilmoitat vain hääparille, että valitettavasti et  voi osalistua häihin, onnittele lämpimästi hääparia ja toivottelet hyvää hääpäivää. Jos he kysyvät mikset voi tulla, niin sanot rehellisesti ettei sinulla ole nyt yhtään ylimääräistä rahaa häälahjoihin ja häidintuskin matkoihin/majoitukseen. 

Vierailija
45/47 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä soittaisin kutsujalle ja sanoisin että en pysty ostamaan lahjaa joten varmaan parempi etten tule juhliin ollenkaan. Siinä jäisi sitten kutsujan vastuulle haluaako paikalle vieraan lahjatta. En siis siis ostaisi mitään jos budjetti olisi tuo. Tekisin luonnonkukista kauniin kimpun, ja kauniin kortin laittaisin jossa ehkäpä itse keksitty runo hääparista. 

Vierailija
46/47 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä ahneita ihmisiä on. Minä annoin aikuiselle lapselleni 1000 e ennen häitä, ja vielä kysyi häiden aattona, että ostathan sä sitten sen xxx:n meille häälahjaksi? Tuo lahja mikä mun olisi pitänyt ostaa, olisi maksanut vähän alle 200 e. Joo, en ostanut.

Monet maksavat aikuisten lastensa häätkin! (Perinteisesti morsiamen vanhemmat Suomessa.)

Toki olihan tuo 1000 euroa ihan mukava summa sekin. 

Vierailija
47/47 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on aloittajan serkku menemässä naimisiin, niin eikö ap voi olla mukana vanhempiensa antamassa lahjassa (ovatko elossa)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan