Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi elämässä pitää "edetä"? Mitä se edes tarkoittaa?

Vierailija
17.07.2026 |

Jokainen meistä etenee ajallisesti joka tapauksessa.

Mutta miksi pitäisi "edetä" muuten? Tai miksi kokea syyllisyyttä, ettei mielestään ole "edennyt" elämässä?

Onko se "etenemistä", että ostaa oman asunnon ja saa lapsia? Miksi se on etenemistä mihin siinä on edetty?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä edetä, jos ei itse halua. Se on pahinta, jos haluaisi asioita, mutta itse jarruttelee jostain syystä ja ajattelee ettei uskalla. 

Ai pahinta?

Itse haaveilin teini-ikäisenä kirjojen kääntäjän ammatista. Sain lukiosta keskiverrot paperit, mutta en uskaltanut edes hakea yliopistoon. Hain ihan erilaiselle alalle. Nyt sitten, kun olen jo siinä iässä, ettei kukaan palkkaisi minnekään, on kielen kääntäjien tilanne se, että tekoäly tekee. Eli loppujen lopuksi valitsin ihan oikein silloin aikanaan, vaikka en haaveeni perään lähtenytkään.

N48

Kirjoja käännetään tekoälyllä silloin kun niitä kirjoitetaan tekoälyllä.

Minä olen ollut kaunokirjallisuuden suomentajana yli 30 vuotta. Alalle oli vaikea päästä, mutta tässä ammattissa kypsytään hitaasti. Minullekin tarjotaan töitä vieläkin niin paljon kuin jaksan tehdä. Olen elättänyt tällä työllä perheeni ja tullut toimeen hyvin; saanut apurahoja, palkintoja, tekijänoikeuskorvauksia ja taiteilijaeläkkeen.

Vierailija
22/27 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän monta, jotka on vasta melko myöhään löytäneet kumppanin, ja yli nelikymppisenä saanut esikoisensa. Ihan tavallisia ihmisiä ei julkimoita. Yhden, joka oli kymmenen vuotta työttömänä, sai suhteilla lopulta duunin, oli siinä tosi hyvä ja eteni esimieheksi. Yhden, joka sekosi pahasti keski-iässä, sen seurauksena lopetti perusduunin, ryhtyi taiteilijaksi, sai palkintoja ja nykyisin kiertää gallerioita ympäri maailmaa. Yhden joka lähes eläkeikäisenä jäi työttömäksi, perusti pakkoraossa yrityksen ja menestyi sillä isosti.

Elämä ei aina kulje suoraa viivaa niin ei kannata luovuttaa liian äkkiä, voi tulla ikäviä mutkia matkaan mutta myös kivoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kristillistä elämänkatsomusta. Siihen kuuluu elämästä oppiminen, vaurastuminen jne. Vaikka jonkun toisen elämänkatsomuksen mukaan niillä ei ole mitään merkitystä.

Eikö kristityt nimenomaan välttele maallista mammonaa vai mitä meinasit vaurastumisella?

Vierailija
24/27 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa sitä ettei kuulu asua äidin tykö loppuelämää

Vierailija
25/27 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kristillistä elämänkatsomusta. Siihen kuuluu elämästä oppiminen, vaurastuminen jne. Vaikka jonkun toisen elämänkatsomuksen mukaan niillä ei ole mitään merkitystä.

Vaurastumisen ihanne ei liity kristinuskoon mitenkään.

Vierailija
26/27 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä aloittajan kanssa.

Kaikki nämä kliseiset fraasit, joita heitellään. "Päästä elämässä eteenpäin".. jne. Siis päästä tilanteesta toiseen tilanteeseen? Hohhoijaa.

Vierailija
27/27 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat elää ihan kuten haluat

Ei pidä paikkaansa. Vaimo vaatii aina vain enemmän kaikkea. Pakko edetä uralla että saa vaimon vaatimukset täytettyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä