Miksi elämässä pitää "edetä"? Mitä se edes tarkoittaa?
Jokainen meistä etenee ajallisesti joka tapauksessa.
Mutta miksi pitäisi "edetä" muuten? Tai miksi kokea syyllisyyttä, ettei mielestään ole "edennyt" elämässä?
Onko se "etenemistä", että ostaa oman asunnon ja saa lapsia? Miksi se on etenemistä mihin siinä on edetty?
Kommentit (27)
Minä tiedän monta, jotka on vasta melko myöhään löytäneet kumppanin, ja yli nelikymppisenä saanut esikoisensa. Ihan tavallisia ihmisiä ei julkimoita. Yhden, joka oli kymmenen vuotta työttömänä, sai suhteilla lopulta duunin, oli siinä tosi hyvä ja eteni esimieheksi. Yhden, joka sekosi pahasti keski-iässä, sen seurauksena lopetti perusduunin, ryhtyi taiteilijaksi, sai palkintoja ja nykyisin kiertää gallerioita ympäri maailmaa. Yhden joka lähes eläkeikäisenä jäi työttömäksi, perusti pakkoraossa yrityksen ja menestyi sillä isosti.
Elämä ei aina kulje suoraa viivaa niin ei kannata luovuttaa liian äkkiä, voi tulla ikäviä mutkia matkaan mutta myös kivoja.
Vierailija kirjoitti:
Se on kristillistä elämänkatsomusta. Siihen kuuluu elämästä oppiminen, vaurastuminen jne. Vaikka jonkun toisen elämänkatsomuksen mukaan niillä ei ole mitään merkitystä.
Eikö kristityt nimenomaan välttele maallista mammonaa vai mitä meinasit vaurastumisella?
tarkoittaa sitä ettei kuulu asua äidin tykö loppuelämää
Vierailija kirjoitti:
Se on kristillistä elämänkatsomusta. Siihen kuuluu elämästä oppiminen, vaurastuminen jne. Vaikka jonkun toisen elämänkatsomuksen mukaan niillä ei ole mitään merkitystä.
Vaurastumisen ihanne ei liity kristinuskoon mitenkään.
Samaa mieltä aloittajan kanssa.
Kaikki nämä kliseiset fraasit, joita heitellään. "Päästä elämässä eteenpäin".. jne. Siis päästä tilanteesta toiseen tilanteeseen? Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Saat elää ihan kuten haluat
Ei pidä paikkaansa. Vaimo vaatii aina vain enemmän kaikkea. Pakko edetä uralla että saa vaimon vaatimukset täytettyä.
Kirjoja käännetään tekoälyllä silloin kun niitä kirjoitetaan tekoälyllä.
Minä olen ollut kaunokirjallisuuden suomentajana yli 30 vuotta. Alalle oli vaikea päästä, mutta tässä ammattissa kypsytään hitaasti. Minullekin tarjotaan töitä vieläkin niin paljon kuin jaksan tehdä. Olen elättänyt tällä työllä perheeni ja tullut toimeen hyvin; saanut apurahoja, palkintoja, tekijänoikeuskorvauksia ja taiteilijaeläkkeen.