3 lasta 3:ssa vuodessa, kokemuksia?
Onkohan täällä ketään joka olisi saanut kolme (tai enemmänkin) lasta melko pienillä ikäeroilla? Meillä tällä hetkellä kaksi tyttöä iät 1v8kk ja 3,5kk. Ajatus seuraavasta on jo pikkuhiljaa mielessä. Ollaan alustavasti puhuttu että syksyllä alettaisiin yrittämään. Miten on arki sujunut kolmen alle 3 vuotiaan kanssa? Kokemuksia kaikenlaisista käytönnön asioista kuulisin mielellään. Haluaisin lapset pienillä ikäeroilla, koska en halua olla koko ikääni kotona, sekä on kiva kun lapsilla seuraa toisistaan. Ainakin oman kokemuksen perusteella jos on kovin monta vuotta ikäeroa ei välttämättä tule niin läheiseksi edes aikuisena.
Myös liikkuminen mietittyttää sillä meillä ei ole autoa, eikä täll hetkellä olisi edes varaa (eikä oikeastaan haluakaan) hankkia. Kahden lapsen kanssa mahdutaan vielä esim. vanhempieni autoon, mutta eihän kolmen turvaistuimen kanssa kenenkään kyytiin mahdu.. Kenelläkään kokemusta autottomuudesta monen lapsen kanssa? Helsingissä asutaan joten hyvin täällä pääsee kulkemaan, lähinnä mökkimatkat yms.
Vähän sekavaa sepustusta, mutta kokemuksista kiitollisena
Tipy
Kommentit (2)
Mun 3 ekaa tytärtä siis niin että nuorimman ja vanhimman väli 2v10kk eli ekan ja tokan välissä 1v2kk ja toka ja kolmas 1v8kk!!
Vain hyvia muistoja siitä ajasta!!!
Tytöt nukkuivat kaikki päiväunia samaan aikaan ja muutenkin touhut olivat samalla tasolla.
Päivät mentiin pitkälti vaipanvaihdon,syömisen päiväunien merkeissä mutta ihanaa oli!!!!
Lähteminen tietenkin oli oma niksinsä ja tuplarattaat välttämättömät!
Nyt näitä sitten onkin jo kuusi ihanaa muksua=)Ikäerot tosin kasvaneet niin että nyt on
1. ja 2. väli 1v2kk
2.ja 3. väli 1v8kk
3.ja 4. väli tasan 2v
4.ja 5. väli 2v10kk
5.ja 6. väli 2v7kk
Eli vanhin 10v 6kk ja nuorin pian 2kk!
Ja en näe ihan mahdottomana ajatusta siitä seiskasta!
Meillä 3 lasta, vanhimman ja nuorimman ikäero 2v10kk. Ikäerot jakautuu niin, että ekat 2 tuli 1v2kk ikäerolla ja kolmas syntyi, kun kakkonen oli 1v8kk. Nuorin on nyt 9kk, eli kohta vuosi on takana kolmen lapsen kanssa elämistä.
Kaikkihan riippuu lapsista ja perheen tilanteesta. Meillä on perusterveet lapset, joiden kanssa ei ole ollut mitään merkittäviä ongelmia, allergioita, korvakierrettä tms. Mieheni on päivätöissä ja osallistuu erittäin paljon bändin hoitamiseen. Lisäksi meillä on 2 koiraa, jotka vaativat oman osansa.
Hyvin on mennyt, voisi sanoa, että kolmen kanssa jopa paremmin kuin kahden. Tällä tarkoitan rentoutta omissa otteissa ja muutenkin leppoisampaa asennetta monee asiaan (viis villakoirista, kunhan on ruokaa, puhdasta vaatetta jne. joka päiväisistä tarpeista huolehdittu kunnialla). Pyykkivuoret on valtavia kolmen pienen kanssa, mutta pyykit osaavat odottaa hiljaa vuoroaan, ensin hoidetaan Nasut ja koirat.
Kaiken a ja o on rytmi ja rutiinit. Ei tarvitse neuvotella asioista, kun joka päivä tehdään samoin. Välillä tietysti tappavan tylsää, mutta mielummin niin, kun kerta asiat sujuu hyvin. Ehdoton plussa on yhteiset päiväunet, mnulla on oikeasti omaa aikaa päivällä, kun lapset nukkuvat yhtä aikaa. Rytmitys on oleellista, että tämä onnistuu. Mutta niinhän se on kahdenkin kanssa ihan sama homma.
Kulkeminen on oma juttunsa. Hmmm, minä olen niin autoihminen, että en osaa kyllä vastata muuta kuin että on monia autoja, joihin mahtuu kolme istuinta ja tavarat päälle. Minä olen kulkenut tuplarattailla ja alkuun kanotliinalla, sitten laitoin vauvan babybjörniin ja nykyisin on myös Ergo käytössä. Esikoinen on jo 3.5v joten kävelee aivan mainiosti, tosin olen kyllä sen verran varovainen, että rajoitan yksin lasten kanssa liikkumisen pääasiassa kauppakeskuksiin, joissa voin kulkea kaupasta toiseen ilman liikenteen vilinää. Uhmailevan keskarin laitan aika usein tilanteen vaatiessa tupliin. Julkisilla olen huono kulkemaan, mutta se on faktaa, että kaikille ei riitä käsiä. Siksi vältän pahimmat vaaranpaikat suosiolla.
Meillä lapset ovat niin loistava trio, varsinkin nyt kun tämä nuorimmainenkin on jo ihan menossa mukana. Ennen kaksi ekaa olivat kuin paita ja peppu, nykyään keskarilla ja kuopuksella on yhteisiä juttuja, kun esikoinen jo nauttii isojen jutuista raihassa puuhaillen. Seuraa on toisistaan aamusta iltaan, välillä kaikki kolme leikkihuoneessa touhuten, välillä pienemmällä kokoonpanolla. Minusta suht samanikäinen sisarus on valtava rikkaus, itsellänikin on 2 paljon vanhempaa saisrusta ja lapsena kaipasin aina toisten seuraa ja soittelin kavereiden ovikelloja tiheään =)
Toki on tärkeä huolehtia, että jokainen saa omaakin aikaa ja huomiota. Se on vielä varma, että vapaa-ajan ongelmia ei kolmen pienen kanssa tule =)