Olenko ainoa, jota liikuntaohjeet 50+ vuotiaille lähinnä naurattaa?
”Jos kahden jalan kyykkyä menee kevyesti yli 10 toistoa, vaihda askelkyykkyyn tai vielä raskaampaan yhden jalan kyykkyyn.”
- Mites minä tekisin, kun aamulla kämmenet yltävät hädin tuskin polviin. Kyykkyyn en pääse, vaan pyllähdän takamukselleni. Onko ketään muita samanlaisia? Ja lisään vielä, että liikun kyllä yli liikuntasuositusten. Kävelen päivittäin ja käyn vähintään kolme kertaa salilla viikossa.
Kommentit (68)
Mä olen luonnostani jäykkä. Liikkuvuutta saa parannettua jonkin verran, mutta ei äärimmäisyyksiin. Ihan taitoluistelijoillakin oli erilainen liikkuvuus, osa saa tehtyä enemmän kuin jotkut toiset. Suomalaisista tulee mieleen Emmi Peltonen, joka oli hyvin elegantti ja esiintymiskykyinen, mutta liikkuvuudessa hävisi suurimmalle osalle jopa suomalaisista.
pitää aloittaa venyttely. kuukausia kun venyttelee päivittäin pikkasen kerrallaan, niin kuukausien päästä ne kädet saattavatkin ylettyä sinne lattiaan.
Vierailija kirjoitti:
68 v. hiukan kyykkyyn pääsen, en alas asti. Liikkua täytyy, ei päästä sanomaan, ettei olisi mitään aktiviteettia.
Jos olet ap, niin pääset jonkin verran sentään. Ikääkin on jonkin verran, vaikka ei se este ole sinänsä. Oletko koittanut ihan huvikseen edetä hiivittämällä, eli teet vaan sitä kyykkyä minkä pääset. Tee säännöllisesti, ja aikaa myöden hivutat sitä hiljalleen alaspäin.
Jos pääsee sellaseen istuma-asento kyykkyyn, niin se on jo, hyvä siinä vaiheessa. Säännöllisyys, niin aika hoitaa loput, sun omien kykyjen rajoissa.
Noista omilla kyvyillään rehvastelevista ei paljon kannata perustaa, niintä tulee aina näihin ketjuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 50-vuotias ja minulle menee yli 30 kyykkyä, niin että kädet roikkuen sivuilla osuu lattiaan. Omasta mielestäni minulla on silti jalkalihakset todella huonossa kunnossa.
Olen pian 60 v ja salilla tangossa on 170-180 kg ja kyykky onnistuu. Ja ei jalkalihakset ole missään hyvässä kunnossa, jospa ensi keväänä menisi 220 kg kyykyssä. Ja minua huvittaa tosissaan nämä 7000 askeleen suositukset. Onhan ne OK jollekin, joka on maannut 20 vuotta sohvalla mutta ei kai me voida antaa pelkkiä minimisuosituksia? Suosituksissa pitäisi olla minimi, suositus keskivertoihmiselle sekä suositus niille, jotka ovat parhaan 10 tai 5 % joukossa. Eli esimerkiksi 60-v miehelle kyykyssä minimi omalla painolla alas ja ylös 10 kertaa, keskiverto 90 kg lisäpainolla kerran ja paras 5% 180 kg lisäpainolla kerran? Ei jäisi kuvitelmaa, että minimi on OK vaan näkisi mihin pitäisi pyrkiä jos haluaa olla keskiverto tai jopa erinomainen omassa ikä/paino/sukupuoli-luokassaan.
Sama on muissakin suosituksissa. Työterveys tarkastaa 50, 55 ja 60-vuotistarkastuksissa BMI:n. Se oli ihan huttua minulle, pitäisi laihduttaa. Jotta saisin BMI:n alle 25, niin rasvaprosentin pitäisi olla hengenvaarallisen matala. Pakko oli mennä 55-v tarkastukseen vaikka ihan turha on tulla minulle kertomaan kuntoilu- ja ravintosuosituksia kun sokea Reetta näkee, että 99% samanikäisistä miehistä on huonommassa fyysisessä kunnossa.
Kardiologilla kävin muusta syystä. Hekin yleensä kysyvät painoa, tällä kertaa kardiologi ymmärsi katsoa minkälainen olen ilman paitaa, ei kysynyt mitään painosta, ruokavaliosta tai liikunnasta. Korkeintaan kardiologin pitäisi olla huolissaan, onko treeni jo liian kovaa, että kestääkö sydän sitä. Arnold Schwarzeneggerhän sanoo videollaan, että sai sellaisen suosituksen kardiologilta, ehkä hänellä kiloja oli reilusti enemmän tangossa, mutta on hänellä ikääkin, eikä työnantajan maksamaa työterveyshuoltoa vaan oma kunnollinen ja yksilöllinen?
220 kg, olet siis voimailija. Ethän sinä mitään suosituksia tarvitse, kun olet huippukunnossa. Tässä puhutaan tavallisista ihmisistä.
Olen itse yli 50-vuotias ja tulin katsomaan ketjua ajatuksella, että on muitankin joita naurattaa kun yli 50-vuotiaille tarkoitetut ohjeet kuulostaa yleensä lähinnä senioritason ohjeilta ilman tarkoitusta oikeasti liikkua. Ihan kuin yli 50-vuotias, varsinkaan nainen, ei voisi tehdä mitään oikeaa liikuntaa. Yleensä ne ohjeet menevät itselläni huti siinä, että pystyn kyllä tekemään aika paljon hankalampia tai raskaampiakin suorituksia.
Mutta tämä olikin juuri toisin päin eli aloittaja ei pystykään tekemään mitä pitäisi tuossa iässä. Komppaan kyllä muita, että kannattaisi varmaan vähän miettiä miten käyttää liikuntaan käyttämänsä ajan ja pyrkii parantamaan kykyä selviytyä ihan normaaleista asioista. Aloittajalla kun ei tunnu olevan esteitä liikkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 50-vuotias ja minulle menee yli 30 kyykkyä, niin että kädet roikkuen sivuilla osuu lattiaan. Omasta mielestäni minulla on silti jalkalihakset todella huonossa kunnossa.
Olen pian 60 v ja salilla tangossa on 170-180 kg ja kyykky onnistuu. Ja ei jalkalihakset ole missään hyvässä kunnossa, jospa ensi keväänä menisi 220 kg kyykyssä. Ja minua huvittaa tosissaan nämä 7000 askeleen suositukset. Onhan ne OK jollekin, joka on maannut 20 vuotta sohvalla mutta ei kai me voida antaa pelkkiä minimisuosituksia? Suosituksissa pitäisi olla minimi, suositus keskivertoihmiselle sekä suositus niille, jotka ovat parhaan 10 tai 5 % joukossa. Eli esimerkiksi 60-v miehelle kyykyssä minimi omalla painolla alas ja ylös 10 kertaa, keskiverto 90 kg lisäpainolla kerran ja paras 5% 180 kg lisäpainolla kerran? Ei jäisi kuvitelmaa, että minimi on OK vaan näkisi mihin pitäisi pyrkiä jos haluaa olla keskiverto tai jopa erinomainen omassa ikä/paino/sukupuoli-luokassaan.
Sama on muissakin suosituksissa. Työterveys tarkastaa 50, 55 ja 60-vuotistarkastuksissa BMI:n. Se oli ihan huttua minulle, pitäisi laihduttaa. Jotta saisin BMI:n alle 25, niin rasvaprosentin pitäisi olla hengenvaarallisen matala. Pakko oli mennä 55-v tarkastukseen vaikka ihan turha on tulla minulle kertomaan kuntoilu- ja ravintosuosituksia kun sokea Reetta näkee, että 99% samanikäisistä miehistä on huonommassa fyysisessä kunnossa.
Kardiologilla kävin muusta syystä. Hekin yleensä kysyvät painoa, tällä kertaa kardiologi ymmärsi katsoa minkälainen olen ilman paitaa, ei kysynyt mitään painosta, ruokavaliosta tai liikunnasta. Korkeintaan kardiologin pitäisi olla huolissaan, onko treeni jo liian kovaa, että kestääkö sydän sitä. Arnold Schwarzeneggerhän sanoo videollaan, että sai sellaisen suosituksen kardiologilta, ehkä hänellä kiloja oli reilusti enemmän tangossa, mutta on hänellä ikääkin, eikä työnantajan maksamaa työterveyshuoltoa vaan oma kunnollinen ja yksilöllinen?
220 kg, olet siis voimailija. Ethän sinä mitään suosituksia tarvitse, kun olet huippukunnossa. Tässä puhutaan tavallisista ihmisistä.
Olen huippukunnossa, mutta näitä samoja suosituksia ne minulle kertovat viisivuotistarkastuksessa. Ja painoa kritisoivat kun BMI on yli 25. Sinällään huvittaa kun ei nuo minimisuositukset minua kosketa, mutta BMI koskettaa. Tai sen annetaan koskettaa, vaikka ihan huttua on siitä minulle puhua. Ja työnantaja maksaa tästä! Antaisi ennemmin 100 euroa punttisalikorttiin.
Ja olen oikeasti sitä mieltä, että pelkkä minimisuositus on väärä tapa. Osa saavuttaa sen, mutta ei pyri paremmaksi kun tuo tuntuu riittävän. Ihan sama kuin koulussa kerrotaan, että minimi taso on opetella matematiikkaa niin että saa kokeesta viitosen. Ja kokeen jälkeen kerrotaan, ketkä osasi ainakin vitosen edestä mutta ei kerrota kuka saa seiskan, kasin tai kympin. Pelkkä vitosen raja kerrotaan!
Kansa on täysin rapakunnossa ja pullucoita.
Siksi NYT koko kansa asap kunto-, urheilu-, ulkoilu- ja treenikuurille!
Eli kaikki treenaamaan nopeutta, kuntoa ja voimaa.
Näin kansa laihtuisi ja olisi vip kunnossa.
Cooperin testi pakollisiksi joka kouluun 4 krt vuodessa!
Cooperin testi kaikille 16-70 veelle ja tulovero% tuloksen mukaiseksi!
Coopertulos alle 1000 m, vero% 50
Coopertulos 1000-2000 m, vero% 40
Coopertulos 2000-3000 m, vero% 30
Coopertulos 3000-4000 m, vero% 20
Coopertulos yli 4000 m, vero% 10
Väliarvot interpoloidaan noista.
Rahalla on SUURI VOIMA -tuolla porkkanalla kansa juoksisi ja laihtuisi ennätysvauhtia!
Just do it!