Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, jota liikuntaohjeet 50+ vuotiaille lähinnä naurattaa?

Vierailija
17.07.2026 |

”Jos kahden jalan kyykkyä menee kevyesti yli 10 toistoa, vaihda askelkyykkyyn tai vielä raskaampaan yhden jalan kyykkyyn.”

- Mites minä tekisin, kun aamulla kämmenet yltävät hädin tuskin polviin. Kyykkyyn en pääse, vaan pyllähdän takamukselleni. Onko ketään muita samanlaisia? Ja lisään vielä, että liikun kyllä yli liikuntasuositusten. Kävelen päivittäin ja käyn vähintään kolme kertaa salilla viikossa.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan harjoittelemalla, kuten muutkin

Vierailija
2/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenaatko siellä salilla mitään vai käytkö vaan? Miten on mahdollista ettei ihminen pääse kyykkyyn? Minkä ikäinen olet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä siinä lattialta ylös nousemisessa laittaa vastaan. Pääsen sieltä kyllä kun laitan jalat sopivasti mutta lihavammat eivät pääse enää ollenkaan ylös lattialta.

Vierailija
4/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tainnut unohtua kehonhuolto ja venyttely kokonaan.

Vierailija
5/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä apua on liikkua yli suositusten jos et valmista itseäsi vanhuuteen eli pidä huolta liikkuvuudestasi ja että on voimia päästä ylös lattialta omin avuin. Jos et edes pääse kyykkyyn on aika tehdä asialle jotain.

Vierailija
6/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain kirja-alesta löysin aikanaan kirjan "joogaa jäykille" jossa saattaisi olla venytysohjeita ja liikkeitä aloittajan kaltaisille. Itse olen liian notkea ja teen normiliikkeitä edelleen. Saattaa löytyä mm. kirjastosta. 

Vierailija
7/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä siinä lattialta ylös nousemisessa laittaa vastaan. Pääsen sieltä kyllä kun laitan jalat sopivasti mutta lihavammat eivät pääse enää ollenkaan ylös lattialta.

Niin, lattiathan on tunnetusti täynnä lihavia jotka ei ole enää päässeet ylös kerran alas istuttuaan. Ihan vastaavasti kuin puut on täynnä kissoja. 

Vierailija
8/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ohjeet voivat naurattaa, mutta muutaman vuoden päästä kun liikkuminen alkaa olla apuvälineidenkin kanssa vaikeaa nauru hyytyy ikään kuin itsestään.

Vierailija
9/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 50-vuotias ja minulle menee yli 30 kyykkyä, niin että kädet roikkuen sivuilla osuu lattiaan. Omasta mielestäni minulla on silti jalkalihakset todella huonossa kunnossa.

Vierailija
10/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, lattiathan on tunnetusti täynnä lihavia jotka ei ole enää päässeet ylös kerran alas istuttuaan. Ihan vastaavasti kuin puut on täynnä kissoja. 

No pari päivää siellä maattuaan ne alkaa huutamaan naapereita apuun. T: se apua soittanut

Vierailija
11/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan päässyt kyykkyyn niin että kantapäät ovat maassa. Jos yritän pitää kantapäät maassa kyykkyyn mennessäni, pyllähdän takapuolelleni todellakin. Sitä kai tarkoitit? Se on nilkan liikkuvuudesta kiinni. Jos on jäykkä nilkka niin ei onnistu. 

Vierailija
12/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60. Kyykyt onnistuu ja lattialta pääsen hyvin ylös. Enkä ole mikään himoliikkuja. Kävelylenkkejä ja sattunnaisia salikäyntejä harrastan. Ei ylipainoa.

Luulen että toi normaalipainossa pysyttely on kaiken a ja o.

Vierailija
13/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä ap siellä salilla teet, jos kyykky ei ole sun ohjelmassa ollenkasn?

Vierailija
14/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 61-vuotias, enkä voi ymmärtää, kuinka joku ikäiseni ei pääse kyykkyyn, ellei hänellä ole pahaa vikaa polvinivelissä tai jotain liikkumista pahasti haittaavaa vammaa.

Ap:n kannattaisi varmaan muokata saliohjelmaansa, jos hän ei ahkerasta salilla käymisestä huolimatta pääse kyykkyyn.

Vierailija
15/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvinivelrikkovaivaiset eivät kunnolla kyykkyyn pääse, mutta voi siellä salilla muutakin tehdä kuin kyykkäillä.

Vierailija
16/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salilla käymisellä ei ole hirveästi merkitystä, vaan sillä mitä siellä tekee. Selvästi harjoittelua pitää jotenkin muuttaa, mutta vaikea sanoa miten tietämättä taustoja. Ei kyykkyyn meneminen ole kuitenkaa mikään äärimmäinen fyysinen suoritus, mutta voi olla että joillakin se vaatii kuukausien liikkuvuuden parantamista sekä jänteiden ja nivelten vahvistamista ennen kuin se onnistuu helposti.

Vierailija
17/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60. Kyykyt onnistuu ja lattialta pääsen hyvin ylös. Enkä ole mikään himoliikkuja. Kävelylenkkejä ja sattunnaisia salikäyntejä harrastan. Ei ylipainoa.

Olen täysin normaalipainoinen. Luonnostani kömpelö, asia jota koko ikänsä notkeiden on vaikea ymmärtää.

Vierailija
18/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö tässä keskustelussa kyykky alas saakka ja kyykkäys sekaisin? Minusta alkuperäinen ohje tarkoitti liikunnassa käytettyä kyykkäystä, jossa ei yritetä mennä aivan alas eikä silloin esim. nilkan liikkuvuus vaikuta yhtä paljon. Kyykkäyksessä mennään vain niin alas että vielä pääsee ylöskin. 

Vierailija
19/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin normaalipainoinen. Luonnostani kömpelö, asia jota koko ikänsä notkeiden on vaikea ymmärtää.

Tuo on varmaan totta. 

Itse olen luonnostani ollut aina erittäin liikunnallinen ilman suuria ponnistelemisia ja treenailuja.

Geenit!

Vierailija
20/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole päässyt kyykkyyn sitten lapsuuden. Joku syväkyykky on asentona ihan mahdoton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi