Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, jota liikuntaohjeet 50+ vuotiaille lähinnä naurattaa?

Vierailija
17.07.2026 |

”Jos kahden jalan kyykkyä menee kevyesti yli 10 toistoa, vaihda askelkyykkyyn tai vielä raskaampaan yhden jalan kyykkyyn.”

- Mites minä tekisin, kun aamulla kämmenet yltävät hädin tuskin polviin. Kyykkyyn en pääse, vaan pyllähdän takamukselleni. Onko ketään muita samanlaisia? Ja lisään vielä, että liikun kyllä yli liikuntasuositusten. Kävelen päivittäin ja käyn vähintään kolme kertaa salilla viikossa.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Treenaatko siellä salilla mitään vai käytkö vaan? Miten on mahdollista ettei ihminen pääse kyykkyyn? Minkä ikäinen olet?

No, voi olla vaikka tekonivelet  lonkissa ja polvissa.  Itsellä on, mutta olen tavallista notkeampi, tanssija ja pääsen  kyykkyyn

Kyllä se ikä sinullekin tulee ajan myötä 

Vierailija
42/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääsee kikkelin päälle kyykistymään niin kaikki hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en päässyt kyykkyyn 40+-vuotiaana. Sitten kävin yhden kerran fyssarilla, ja pääsin kyykkyyn. Nyt olen 58, ja pääsen kyykkyyn vain, kun jalat ovat haara-asennossa. Pitää varmaan käydä fyssarilla taas.

Jatkan: siis ongelma oli akillisjänteen alueella, fascioiden eli jänteiskalvojen  kireydessä. Ei liikunnan puutteessa tai lihaksissa. Eli oikeasti, jos lihaksia löytyy, niin käykää fyssarilla.

Ja noita ongelmia ei tule, jos kyykistelee koko ikänsä.

"Kyykistelykulttuureissa" ei ole sitä ongelmaa, etteikö päästäisi vanhanakin kyykkyyn ja ylös. Ja ryhtikin pysyy parempana. Sama jossain Japanissa, missä edelleen istutaan suhteellisen paljon lattialla, vaikka ovatkin raukat menneet omaksumaan osittain länsimaisen kalustuksen. 

Suurin osa liikkuvuuden menetyksestä vanhemmiten oliai täysin ehkäistävissä. Samoin lihaskunnon ja kestävyyden.

Vain maksimisuoritukset hiipuu joka osa-alueella ilmeisesti väistämättä. 

Vierailija
44/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Treenaatko siellä salilla mitään vai käytkö vaan? Miten on mahdollista ettei ihminen pääse kyykkyyn? Minkä ikäinen olet?

No, voi olla vaikka tekonivelet  lonkissa ja polvissa.  Itsellä on, mutta olen tavallista notkeampi, tanssija ja pääsen  kyykkyyn

Oletko Sami Saikkonen?

Vierailija
45/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karmea ajatus, että jo 10 vuoden päästä en pääsisi kyykkyyn, saisi taivutettua käsiä lattiaan tai ylipäätään ylös lattialta...

Enemmän liikuntaa!

Olen 68, ja kaikki nuo mainitsemasi onnistuvat hyvin. Ja paljon muutakin. Pidän toimintakyvystäni huolta.

Vierailija
46/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä odotellessa sitten. 83-vuotias tekolonkkainen isänikin pääsee kyykkyyn.

Vierailija
47/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa, mutta ihan eri syystä kuin ap:ta. 

En tunne ketään alle 70-vuotiasta joka ei menisi 20 syväkyykkyä heittämällä. Tai joka tarvitsisi noin alkeellisia ohjeistuksia muutenkaan. 

Tervetuloa urheilulliseen keskiluokkaan. Hiton kiva kupla, voin kertoa. 

Et ilmeisesti ole raskasta työtä tehnyt. Luuletko tosiaan että esim. tekonivelpotilailta, joilla nivelet  on  menneet, onnistuu noin vaan

Vierailija
48/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 17, teen askelkyykkyjä yht.60kpl 4kg painojen kanssa, en tiedä onko hyvä vai huono, tyttö olen?

Kyllä tuossa iässä pitää kyykkyyn päästäkkin.

Niin mutta monestiko ja minkälaisten painojen kanssa, ja kuinka nopeasti?

T.17v

Sen verran painoja,et pystyt tekemään liikkeen ns puhtaasti. Liika nopeus sotkee tekniikan.

Vierailija
49/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa. Luulin et tossa on virhe kun ei puhuttu painoista mitään. Oon 53v ja saan 5-6 puhdasta toistoa 220kg:lla. 

Vierailija
50/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en päässyt kyykkyyn 40+-vuotiaana. Sitten kävin yhden kerran fyssarilla, ja pääsin kyykkyyn. Nyt olen 58, ja pääsen kyykkyyn vain, kun jalat ovat haara-asennossa. Pitää varmaan käydä fyssarilla taas.

Jatkan: siis ongelma oli akillisjänteen alueella, fascioiden eli jänteiskalvojen  kireydessä. Ei liikunnan puutteessa tai lihaksissa. Eli oikeasti, jos lihaksia löytyy, niin käykää fyssarilla.

Ja noita ongelmia ei tule, jos kyykistelee koko ikänsä.

"Kyykistelykulttuureissa" ei ole sitä ongelmaa, etteikö päästäisi vanhanakin kyykkyyn ja ylös. Ja ryhtikin pysyy parempana. Sama jossain Japanissa, missä edelleen istutaan suhteellisen paljon lattialla, vaikka ovatkin raukat menneet omaksumaan osittain länsimaisen kalustuksen. 

Suurin osa liikkuvuuden menetyksestä vanhemmiten oliai täysin ehkäistävissä. Samoin lihaskunnon ja kestävyyden.

Vain maksimisuoritukset hiipuu joka osa-alueella ilmeisesti väistämättä. 

Totta, mutta siihen on siis apu olemassa. Sitä halusin sanoa. 

Vierailija
51/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko elämän ajan pitää päästä kyykkyyn, nyt herätys! Miten olet päästänyt kroppasi tuohon tilaan? Vähän itserakkautta peliin ja treenitavoitteeksi kyykky.

Vierailija
52/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kakkaa Vr.n vaunussa lattialle, se notkistaa.

Vierailija
53/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa, mutta ihan eri syystä kuin ap:ta. 

En tunne ketään alle 70-vuotiasta joka ei menisi 20 syväkyykkyä heittämällä. Tai joka tarvitsisi noin alkeellisia ohjeistuksia muutenkaan. 

Tervetuloa urheilulliseen keskiluokkaan. Hiton kiva kupla, voin kertoa. 

Et ilmeisesti ole raskasta työtä tehnyt. Luuletko tosiaan että esim. tekonivelpotilailta, joilla nivelet  on  menneet, onnistuu noin vaan

Ei nykyään enää oo mitään perinteisiä raskaita töitä esim raksalla tai varastossa. Raskaimmat työt toimintakyvyn kannalta lienee jotkut vuorotyöt missä ei pääse liikkumaan

Vierailija
54/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä siinä lattialta ylös nousemisessa laittaa vastaan. Pääsen sieltä kyllä kun laitan jalat sopivasti mutta lihavammat eivät pääse enää ollenkaan ylös lattialta.

Niin, lattiathan on tunnetusti täynnä lihavia jotka ei ole enää päässeet ylös kerran alas istuttuaan. Ihan vastaavasti kuin puut on täynnä kissoja. 

No pari päivää siellä maattuaan ne alkaa huutamaan naapereita apuun. T: se apua soittanut

Vanhuksista yms. olen kuullut että noilla on tuollaisia ongelmia vaivojen lisääntyessä. Pelkästään lihavista en. 

Vierailija
55/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa sitä nilkan ja lonkan liikkuvuutta saa parannettua missä iässä tahansa, kun ottaa sen oikeasti tavoitteeksi. Vie aikaa, mutta onnistuu. Oletuksella tietysti, että ei ole mitään liian pahaa kulumaa tms. jo tullut.

Olen nelikymppinen ja nilkan liikkuvuus on edelleen huonohko, vaikka olen yrittänyt kiinnittää siihen huomiota.

Lonkkien ja alaselän liikkuvuus sen sijaan koheni ihan silmissä joogakyykkyä (malasana) ja happy baby -asentoa tekemällä.

Vierailija
56/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vastaat kommenteihin AP. Kun kerran esitit kysymyksen.

Vierailija
57/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No iän olisi voinut laittaa, ja paino ? onko suunnilleen normaalin rajoissa. Entä onko jotain rajoitteita liikuntaan nähden. 

Vierailija
58/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

68 v. hiukan kyykkyyn pääsen, en alas asti.  Liikkua täytyy, ei päästä sanomaan, ettei olisi mitään aktiviteettia.

Vierailija
59/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa. Luulin et tossa on virhe kun ei puhuttu painoista mitään. Oon 53v ja saan 5-6 puhdasta toistoa 220kg:lla. 

Ei jumal...ta, taas tuli joku rehvastelemaan punttituloksilla. Ketjuhan koskee kuntoilua. Olet voimailija, se on hiukka eri asia. 

Vierailija
60/68 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 17, teen askelkyykkyjä yht.60kpl 4kg painojen kanssa, en tiedä onko hyvä vai huono, tyttö olen?

Aika hyvähän toi on

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi