Olen kyllästynyt tähän painonpudotukseen kun paino ei putoa vaikka liikun ja syön niin että kalorivajetta on
Liikunta on mukavaa mutta ihan luovuttamaisillani olen tuon syömisen suhteen. Mitä järkeä tässä on kiusata itseä keskellä kauneinta kesää ja kieltäytyä jäätelöstä, leipomisesta jne. ja vahdata kaloreita.
Paino pyörinyt samassa jo pari viikkoa. Lihava en ole, muutaman kilon meinasin pudottaa mutta onko tämä edes sen arvoista.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulutus riippuu kehonkoostumuksesta eikä pelkästä vaakalukemasta.
MItä tarkoitat?
Sitä että rasvaprosenttisi ei ole se mitä luulet. Treenaa lihaksia ja sopivalla tarpeeksi proteiinia sisältävällä dieetillä, näin se homma toimii.
En luule ras vap rosentistani mitään kun ei ole haju akaan mitä se edes on
Ota mittanauha käteen ja testaa se Laskurini.fi-sivuston laskurilla.
Mulla on kolmessa viikossa pudonnut paino kolme kiloa. Syön päivittäin jotain hyvää, mansikkapiirakkaa, jäätelöä, hedelmäsalaattia, munkkia, suklaata tms. Mutta päivän aikana syömäni kokonaisruokamäärä on pienempi kuin aikaisemmin. En ole jättänyt mitään pois, pienentänyt vain annoksia. Sitten kun painonlasku pysähtyy, on aika taas pienentää annoksia.
Nälkä ei ole, mutta ei ole ähkykään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorivajeen avulla laihduttaminen epäonnistuu hyvin usein. Jätä hiilihydraatit kokonaan pois niin varmasti laihdut. Kaloreita ei tarvitse eikä pidä laskea. Se on turhaa.
Kalorivaje on ainut asia mikä laihduttaa, paino voi pudota jos jättää hiilihydraatit, mutta se on vain nestettä mikä poistuu, ei rasvaa.
Multa on poistunut jo 20 kiloa nestettä ketolla :D
Imeytyvien kaloreiden määrä on sinulla nyt pienempi kuin aiemmalla ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Unohda kalorien laskeminen. Puolita tai mieluummin syö vain kolmasosa normaalista. Kestä se, että koko ajan on hillitön näläntunne. Johan on ihme, ellei ala parin viikon päästä näkyä vaakalukemassa. Aikuinen ihminen tulee toimeen käsittämättömän pienellä ravinnon määrällä.
Sinulla ovat syömishäiriöisten jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin, että jos haluat pitää ne pudotetut kilot pysyvästi poissa, niin teet sen alunpitäenkin väärin jos kiellät itseltäsi kaiken kivan ja nautinnon ja kiukuttelet nälkää. Isoonkin kalorivajeeseen mahtuu isot lautaselliset kasviksia ja proteiinia, ja vaikka se jätski päälle, jos koostaa eväänsä oikein. Tarkoitus olisi kuitenkin syödä pysyvästi niin, että hommaa pystyy ylläpitämään. Vai aiotko olla loppuelämäsi ilman pullaa ja jäätelöä?
Varsinkin kun painon pudotuksessa kärsivällisyys on isoin tekijä. Vain jos lähtötaso on tosi iso, voi odottaa sitä, että viikko viikolta paino tippuu paljon. Mitä alemmasta painosta puhutaan, sitä tiukemmassa ne "viimeiset kilot" ovat, koska sitä vähemmän pitäisi syödä. Ellei sitten ala nostaa rautaa salilla ihan huolella, koska lihas kuluttaa levossakin (ja tämän pitäisi olla nimenomaan lihasta kasvattavaa voimaurheilua, mikään juoksu tai pilates ei kuluta yhtälailla suorituksen jälkeenkin). Pienemmillä ihmisillä kulutus on kuitenkin kokonaisuutena pienempi, joten jos haluat 70 kg:sta 60 kg:aan, niin joudut leikkaamaan kulutuksestasi enemmän kuin sellainen, joka pyrkii 90 kg:sta 80 kg:aan. Tämä vielä tuplaten jos olet lyhyt. Joten voi myös olla, että se, mikä oli sinulla alunperin kalorivaje, on nyt ylläpitokalorit, koska olet pienentynyt, ja näin ollen kulutuksesikin on pienentynyt.
Pitänee siis kieltäytyä entistäkin tiukemmin kaikista herkuista. Pakkohan se on kun ovat niin kaloripitoisia että joku sadan gramman jäätelö sisältää enemmän kaloreita kuin mun perusaamupala. Ja varmaan syödä vähemmän.
Parempi se tietenkin on olla ilman herkkuja, mutta kun aloitukseen nimenomaan laitoit, ettei herkuista kieltäytyminen ole mieluisaa, niin sen takia täällä on kerrottu, että se ei ole pakollista. Ei jätskiä tarvitse 100 grammaa syödä kerralla ja on kerrottu vaihtoehtoja saada suu makeaksi, pari Marianne-karkkia esim. on alle 50 kcal. Mutta jokainen tekee omat valintansa. Itsekin pudottelen (toivottavasti) viimeisiä kiloja alle 70 kg -luokassa, mutta ei se todennäköisesti viikoissa käy vaan menee kauemmin.
Yksi Marianne-karkki sisältää 50 kcal.
Suurinosa aliarvioi syötyjen kaloreiden määrän ja yliarvioi kulutettujen kaloreiden määrän
Jätä kaikki keinorasvat pois ja höttöhiilarit. Itse olen hoikka niin kauan, kuin olen vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, mutta lihon aina, kun annan periksi hiilareille. Jojo-systeemillä mennään, mutta parempi sekin, kuin koko ajan syödä lautasmallin mukaan. Lautasmalli neuvoo syömään liikaa. Kuitua voi saada muutenkin, kuin ahtamalla leipää. Toisaalta vähähiilihydraattinen leipä on tosi hyvää. Kananmuna pitää hyvin nälkää, samoin rasvainen juusto. Kun syöt sellaista ruokaa, joka pitää hyvin nälkää huomaat yhtäkkiä, että hei minähän en edes ajattele ruokaa ja paino putoaa niin varkain, että yhtenä päivänä huomaa, että nämä housut tippuvat koko ajan ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorivajeen avulla laihduttaminen epäonnistuu hyvin usein. Jätä hiilihydraatit kokonaan pois niin varmasti laihdut. Kaloreita ei tarvitse eikä pidä laskea. Se on turhaa.
Liika proteiini ja rasva ei ole terveellistä sekään.
Proteiinia ja/tai rasvaa on hyvin vaikea syödä liikaa, koska molemmat tuottavat hyvin voimakkaan kylläisyyssignaalin. Lähtökohtaisesti ihmisillä ei ole näiden kanssa ongelmia. Ainoa, jonka kanssa ylensyöntiä tapahtuu, on hiilihydraatit. Tämä on ihan tarkoituksella, jotta ihmisellä olisi kyky varastoida rasvaa. Nykymaailmassa sille vain ei ole tarvetta, koska ruokaa on niin helposti saatavilla.
Kylläisyysindeksin kolme parasta ruokaa ovat peruna, vaalea kala ja puuro. Tässä tutkimuksessa siis oli syöty saman energiamäärän sisältävä määrä ko. ruokaa ja kartoitettu kylläisyyttä parin tunnin kuluttua. Rasvaa ei ole missään näistä paljon ja kahdessa on hiilihydraattia.
Rasvalla on todella hyvä kylläisyyssignaali. Haastan sinut kokeilemaan, kuinka paljon voita pystyt syömään paljaaltaan, ennen kuin alkaa tökkiä. Veikkaan että 20 grammaa on ihan maksimi. Siitä määrästä tulee jo niin kylläinen olo, ettei tee mieli syödä yhtään mitään muuta. Pieni pala voita on ihan paras, jos illalla kauhea nälkä yllättää niin ettei pysty nälkäisenä nukkumaan. Hyvä kylläisyys, rauhoittava signaali hermostolle ja hyvin pieni insuliinivaste.
Pidän voista. Sulatettu ja ruskistettu voi... sitä voi mennä melkein desi, mutta voin syödä voita esim. Pienten sipsipalojen päällä yhdeltä istumalta noin 50g. Popkorniin sulatettua voita noin 30g ja menee kerralla huomaamatta.
Silti en sitä syö/juo tuollaisia määriä, koska se ei ole järkevää. Kylläisyysignaali? Puppupuhetta, toimii vain optimaalisissa olosuhteissa. Suurin osa ihmisistä EI syö nälkäänsä, vaan tavan vuoksi, tylsyyteen, lohdukkeeksi, tai koska se ruoka nyt vaan on hemmetin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorivaje on ainut asia mikä laihduttaa, paino voi pudota jos jättää hiilihydraatit, mutta se on vain nestettä mikä poistuu, ei rasvaa.
Ei ole näinkään. Elimistöltä kuluu eri määrä energiaa hiilarin ja proteiinin kuluttamiseen. Proteiinin pilkkominen ja hyötyynotto kuluttaa enemmän kuin hiilarin. Vähiten kuluttaa rasvan hyödyntäminen.
Mutta tätä asiaa yleisesti ottaen on testattu heinäsirkoilla: osa sai syödäkseen vain hiilihydraatteja, osa vain proteiineja. Ne jotka saivat vain hiilihydraatteja, lihoivat, ne jotka vain proteiineja laihtuivat.
ja koska ovat eläimiä, sitten kun saivat taas vapaasti valita syömisensä, molemmat ryhmät tasapainottivat syömisensä, ja molemmat ryhmät palautuivat normaalimuotoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin, että jos haluat pitää ne pudotetut kilot pysyvästi poissa, niin teet sen alunpitäenkin väärin jos kiellät itseltäsi kaiken kivan ja nautinnon ja kiukuttelet nälkää. Isoonkin kalorivajeeseen mahtuu isot lautaselliset kasviksia ja proteiinia, ja vaikka se jätski päälle, jos koostaa eväänsä oikein. Tarkoitus olisi kuitenkin syödä pysyvästi niin, että hommaa pystyy ylläpitämään. Vai aiotko olla loppuelämäsi ilman pullaa ja jäätelöä?
Varsinkin kun painon pudotuksessa kärsivällisyys on isoin tekijä. Vain jos lähtötaso on tosi iso, voi odottaa sitä, että viikko viikolta paino tippuu paljon. Mitä alemmasta painosta puhutaan, sitä tiukemmassa ne "viimeiset kilot" ovat, koska sitä vähemmän pitäisi syödä. Ellei sitten ala nostaa rautaa salilla ihan huolella, koska lihas kuluttaa levossakin (ja tämän pitäisi olla nimenomaan lihasta kasvattavaa voimaurheilua, mikään juoksu tai pilates ei kuluta yhtälailla suorituksen jälkeenkin). Pienemmillä ihmisillä kulutus on kuitenkin kokonaisuutena pienempi, joten jos haluat 70 kg:sta 60 kg:aan, niin joudut leikkaamaan kulutuksestasi enemmän kuin sellainen, joka pyrkii 90 kg:sta 80 kg:aan. Tämä vielä tuplaten jos olet lyhyt. Joten voi myös olla, että se, mikä oli sinulla alunperin kalorivaje, on nyt ylläpitokalorit, koska olet pienentynyt, ja näin ollen kulutuksesikin on pienentynyt.
Pitänee siis kieltäytyä entistäkin tiukemmin kaikista herkuista. Pakkohan se on kun ovat niin kaloripitoisia että joku sadan gramman jäätelö sisältää enemmän kaloreita kuin mun perusaamupala. Ja varmaan syödä vähemmän.
Parempi se tietenkin on olla ilman herkkuja, mutta kun aloitukseen nimenomaan laitoit, ettei herkuista kieltäytyminen ole mieluisaa, niin sen takia täällä on kerrottu, että se ei ole pakollista. Ei jätskiä tarvitse 100 grammaa syödä kerralla ja on kerrottu vaihtoehtoja saada suu makeaksi, pari Marianne-karkkia esim. on alle 50 kcal. Mutta jokainen tekee omat valintansa. Itsekin pudottelen (toivottavasti) viimeisiä kiloja alle 70 kg -luokassa, mutta ei se todennäköisesti viikoissa käy vaan menee kauemmin.
Yksi Marianne-karkki sisältää 50 kcal.
Miksi ääliö valehtelet? Yhdessä marianne-karkissa on 22kcal.
Jaa netin mukaan 20Kcal on lähempänä totuutta.
Eli eipä juuri mitään. Jos yhden syö vaikka päivittäin kun kerran herkutella pitää.
Se kokonaisuus ratkaisee. Ja jos haluaa että paino putoaa. Niin pikkunälkä ruokailuiden välillä. Se katoaa luonnollisesti kun taas syö. Ja syö siis tietoisesti vähän vähemmän mitä mieli tekisi. Mutta saa syödä vaikka muusia ja uunimakkaraa jos mieli tekee. Puolet lautasesta sitten vaan täyteen vaikka tyyliin kurkkua ja porkkanaa eikä santsia oteta. Paitsi sitä "kurkkua ja porkkanaa"
Ei tule syömishäiriötä tosta. Mutta tietoinen pitää olla omasta kylläisyydestään ja rehellinen itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloitushan on provo. Koska AP heittää väliin, että on ns. huolissaan kun paino on palannut samaan kun on eilen syönyt pizzaa.. :D Joo niin varmaan
Ja painonvaihtelut on jotain muutamia kiloja.
Eiköhän hän tiedä, että tollaset menee ihan normaaliin nestevaihtelun toleransseihin. Varsinkin jos syö suola/ hiilarimättöä edellisenä päivänä. Jos kyse olisi painon pudottamisesta, niin hän varmaan laskemisen sijaan tunnustelisi että onko jossain välissä päivää vähän nälkä, ja jos ei ole ja vaakalukema pysyy samana, niin syö sitten pikkusen vähemmän. Ei paljoa, mutta sen verran vähemmän että se nälkä sieltä löytyy ja paino alkaa pudota.
Sillä lailla.
Tiedostan kyllä että aamun iso vaakalukema johtuu eilisestä pizzasta. Mutta pointti tässä on se, että tässä jo kolmatta viikkoa paino on sahannut 67-68kg välillä yrityksestä huolimatta. Ja se turhauttaa.
Eli et ole ollut kalorivajeella vaikka sanot olleesi kalorivajeella. Kalorivaje tarkoittaa käytännössä painon putoamista. Ja sen merkkinä on näläntunne. Pieni sellainen. Sitä pitää siis tuntea säännöllisesti jos painoa on tarkoitus pudottaa. Sanoi laskurit mitä vaan.
Olen laihtunut 50 kiloa tuntematta kertaakaan nälkää. Ihan sillä virallisterveellisellä ruokavaliolla. Syön hevi-tuotteita 500-1000 grammaa vuorokaudessa. Olennainen asia on ruokavalion energiatiheyden laimentaminen hevi-tuotteilla.
Painolla voi vaihdella kuukautiskierron mukaan. Minullakin kalorivaje pudotti nopeasti 3kg mutta nyt on tullut 1kg takaisin vaikka en ole lisännyt syömistä tai vähentänyt liikuntaa. Oletan että se taas lähtee laskuun kun on tämä vaihe ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloitushan on provo. Koska AP heittää väliin, että on ns. huolissaan kun paino on palannut samaan kun on eilen syönyt pizzaa.. :D Joo niin varmaan
Ja painonvaihtelut on jotain muutamia kiloja.
Eiköhän hän tiedä, että tollaset menee ihan normaaliin nestevaihtelun toleransseihin. Varsinkin jos syö suola/ hiilarimättöä edellisenä päivänä. Jos kyse olisi painon pudottamisesta, niin hän varmaan laskemisen sijaan tunnustelisi että onko jossain välissä päivää vähän nälkä, ja jos ei ole ja vaakalukema pysyy samana, niin syö sitten pikkusen vähemmän. Ei paljoa, mutta sen verran vähemmän että se nälkä sieltä löytyy ja paino alkaa pudota.
Sillä lailla.
Tiedostan kyllä että aamun iso vaakalukema johtuu eilisestä pizzasta. Mutta pointti tässä on se, että tässä jo kolmatta viikkoa paino on sahannut 67-68kg välillä yrityksestä huolimatta. Ja se turhauttaa.
Eli et ole ollut kalorivajeella vaikka sanot olleesi kalorivajeella. Kalorivaje tarkoittaa käytännössä painon putoamista. Ja sen merkkinä on näläntunne. Pieni sellainen. Sitä pitää siis tuntea säännöllisesti jos painoa on tarkoitus pudottaa. Sanoi laskurit mitä vaan.
Olen laihtunut 50 kiloa tuntematta kertaakaan nälkää. Ihan sillä virallisterveellisellä ruokavaliolla. Syön hevi-tuotteita 500-1000 grammaa vuorokaudessa. Olennainen asia on ruokavalion energiatiheyden laimentaminen hevi-tuotteilla.
Nälkä tarkoittaa yleensä muutakin kuin tyhjää tunnetta vatsassa. Todennäköisesti tiedät tunteen kun päivän kalorit eivät ole täyttyneet.
Itse ainakin Tiedostan olevan nälkäinen, vaikka olisinkin syönyt porkkanaa tai vaikka papuja tms. vatsani täyteen. Se ei vaan haittaa mitään kun tietää että sillä tunteella on tarkoitus, ja se on merkki siitä, että asiat on niin kuin pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin sinulla ei ole kalorivajetta.
Punnitsen ruokani ja lasken sen kalorit, kyllä pitäisi olla. Alussa paino tippui, sitten olen jumittannut tässä samassa kilomäärässä.
Niin, olet nyt saavuttanut sen tilanteen, että syöt nykyisen painosi ylläpitoon vaadittavan määrän. Jos haluat painoa alaspäin, vähennät syömisiä.
Juu, niin meinaan tehdä. Ja lisään liikuntaa.
Ei parin kilon tähden kannata laihduttaa jos ei ole edes lihava. Juuri luin Iltasanomista parin laihan ja normaalipainoisen parikymppisen naisen valitusta kun heidän kuulemma pitäisi laihduttaa kun somessa niin sanotaan ja siellä ihaillaan vuosituhannen alun laihuustrendiä. Ja vitut pitää.
En itse käytä samalla tavalla somea kuten muut minun ikäiset, joten en joudu moista sisältöä katsomaan. Enkä makoile muutenkaan rannoilla ahdistuneena katsele muita "että tuoltakin pitäisi minun muka näyttää".
Jouduin teininä onnettomuuteen ja monien leikkausten ja pitkän kuntoutuksen jälkeen olen erittäin tyytyväinen arpiseen, mutta toimivaan kehooni. Myöhemmin tuli elämään takapakkia ja nyt minulla on varmaan parikymmentä kiloa ylipainoa ja läski kerääntyy etenkin vatsaan, eikä ole mitenkään nätti maha arpien takia. Silti pystyn fyysisesti tekemään vaikka ja mitä, mikä on henkilökohtaisesti ihme onnettomuuden takia. Mieluiten toimiva kroppa kuin sairaalloinen laihuus.
Ei ole minun murheeni jos joku ei minusta tykkää. Enkä ahdistu kun näen itseni alastomana peilistä. Olen hyväksynyt kehoni ja paino putoaa itsekseen jos on pudotakseen. En märehdi tämän hetken hittitreeneistä ja -ruuista. Pikkuhiljaa kun saa ruoka- ja treenihommat ojennukseen niin hyvä tulee. Pätkäpaastoa suosittelen, sillä sain lihomisen estettyä ja paino ja mitat on pysyny samoissa lukemissa. Painoni heiluu ajan mittaa +/- 3 kg ja kuukautisten myötä enemmänkin, joten en viitsi painoa vahtia. Yhtä tyhjän kanssa.
Kuulostaa siltä, että aloittajalla on sairaalloiset ajatukset painostaan. Kannattaa miettiä hetki, pitää somepaastoa, ettei vaan uppoudu likaa aiheeseen.
N30
Vierailija kirjoitti:
Ei parin kilon tähden kannata laihduttaa jos ei ole edes lihava. Juuri luin Iltasanomista parin laihan ja normaalipainoisen parikymppisen naisen valitusta kun heidän kuulemma pitäisi laihduttaa kun somessa niin sanotaan ja siellä ihaillaan vuosituhannen alun laihuustrendiä. Ja vitut pitää.
En itse käytä samalla tavalla somea kuten muut minun ikäiset, joten en joudu moista sisältöä katsomaan. Enkä makoile muutenkaan rannoilla ahdistuneena katsele muita "että tuoltakin pitäisi minun muka näyttää".
Jouduin teininä onnettomuuteen ja monien leikkausten ja pitkän kuntoutuksen jälkeen olen erittäin tyytyväinen arpiseen, mutta toimivaan kehooni. Myöhemmin tuli elämään takapakkia ja nyt minulla on varmaan parikymmentä kiloa ylipainoa ja läski kerääntyy etenkin vatsaan, eikä ole mitenkään nätti maha arpien takia. Silti pystyn fyysisesti tekemään vaikka ja mitä, mikä on henkilökohtaisesti ihme onnettomuuden takia. Mieluiten toimiva kroppa kuin sairaalloinen laihuus.
Ei ole minun murheeni jos joku ei minusta tykkää. Enkä ahdistu kun näen itseni alastomana peilistä. Olen hyväksynyt kehoni ja paino putoaa itsekseen jos on pudotakseen. En märehdi tämän hetken hittitreeneistä ja -ruuista. Pikkuhiljaa kun saa ruoka- ja treenihommat ojennukseen niin hyvä tulee. Pätkäpaastoa suosittelen, sillä sain lihomisen estettyä ja paino ja mitat on pysyny samoissa lukemissa. Painoni heiluu ajan mittaa +/- 3 kg ja kuukautisten myötä enemmänkin, joten en viitsi painoa vahtia. Yhtä tyhjän kanssa.
Kuulostaa siltä, että aloittajalla on sairaalloiset ajatukset painostaan. Kannattaa miettiä hetki, pitää somepaastoa, ettei vaan uppoudu likaa aiheeseen.
N30
Haluan päästä takaisin normaalipainooni. Siinä syyni laihdutukselle.
Keho adoptoituu nopeasti liikuntaan ja silloin liikunta ei kuluta niin paljon kaloreita kuin laskurit yms väittävät. Asiaa on tutkittu hadza-heimon jäsenillä.