Mummo sheimasi jatkuvasti 9 vuotiasta mökillä, joka oli kiinni minussa ( äidissä )
Ei olisi saanut olla kuulemma kyljessä kiinni vaan olisi pitänyt olla reippaampi, puheliaampi, itsenäisempi ja omatoimisempi.
Ujosteleva, arka, hiljainen ja varautunut lapsenlapsi ei kelvannut vaan sai kuulla vittuilua 77 -vuotiaalta isoäidiltä. Kysyttiin mm miten sinä ikinä pärjäät maailmassa kun olet mamman helmoissa kiinni , veikö kissa kielen ja kyllä sinun nyt reipastua pitäisi, mitä se opettajakin sanoo tuollaisesta tuppisuusta.
Näemme äitiäni harvoin, arvaatte varmasti miksi. Kun vaari eli, tyttö oli pienenä vaarin tyttö ja mukana kalalla ym.
Olen nyt käyttänyt koko päivän vakuuttaakseni tytölle että hön on hyvä juuri sellaisena kuin on ja mummolle ei tarvitse puhua yhtään enempää kuin muillekaan, jos siltä tuntuu. Lisään vielä että tyttäreni on alkuun arka ja varautunut, mutta lämpenee kyllä ajan kanssa ja rentoutuu. Minua ei haittaa että on kiinni minussa uusissa ahdistavissa tilanteissa.
Jaksaisitteko te ylläpitää keinotekoisesti välejä isovanhempaan kun vastaanotto on tämä? Ajattelin ensi kesänä vuokrata juhannuksen jälkeen heinäkuuksi oman mökin.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Tästä eteenpäin kiusaajamummo jää hoitamaan hautumiaan kuumaan ja hiostavaan lääväänsä, kun te menette mökille. Oppiipahan olemaan.
Aloittajalla ei ole mitään asiaa mummon mökille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä eteenpäin kiusaajamummo jää hoitamaan hautumiaan kuumaan ja hiostavaan lääväänsä, kun te menette mökille. Oppiipahan olemaan.
Veikkaan että mökki on mummon.
Väärin veikattu.
Niin, olihan se mökki äidissä kiinni.
Kyllä lapsen pitää olla reipas ja alistua mummon haluille. Eikä sheivaamisessa ole.mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla ei ole mitään asiaa mummon mökille.
Kyllä vielä ainakin kerran ap käy mummon kanssa mökillä. Lämmittää saunan ja sitten mummo saa sairauskohtauksen rantavedessä. Sitten selviää kuka se reipas tyttö on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meidän suvussa oli myös tuollainen tyttö. Nyt jo aikuinen ja edelleen roikkuu äitinsä helmoissa. Ei uskalla kohdata lainkaan vieraita ihmisiä, kun ahdistaa. Ei halua käyttää psyykenlääkkeitä, koska ne leimaa. Ei tajua, että kaikki ihmiset näkee, että olisi ehkä hyvä käyttää lääkkeitä. Ei ole saanut edes ammattia hankittua, kun ei uskaltanut avata suutaan koulussa. Kukaan ei häntä töninyt lapsensa itsenäistymään ja tai irrottautumaan äitinsä helmoista, koska kaikki näki, että vika on äidissä, joka ei malta pästää irti. No, äiti saa siitä sitten peräkammarintytön itselleen. Ainoa asia mitä on ihmetelty, että miksi v:ssa neuvolassa ei jo puututtu ädin toimintaan, vaikka siellä jo nähtiin, että tyttö oli estynyt persoona ja äidissään kiinni eikä äiti tehnyt asialle mitään. Olisi ollut tytölle parempi päästä toiseen perheeseen kasvamaan.
Nyt teet kyllä aikamoisia yleistyksiä. Minäkin olin ujo lapsi, mutta ei mulla ole aikuisena ollut mitään ongelmia pärjätä elämässä.
Tuollaiset töksäyttelet aikuiset on hirveitä.
tuollaiset lukutaidottomat ovat hirveitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuon ikäisen kuulu pyöriä helmassa kiinni kuin 3-vuotias. Minä olin jo käynyt hirvimetsässä 9 vuotiaana ja nylkenyt ekan saaliini.
Harvoin nähdyt sukulaiset ujostuttaa.
Yhdeksänvuotiasta? No, ap:n lapsi lienee erityislapsi.
Lyhyessä kirjoituksessa valtava määrä tietämättömyyttä. Noin kauniisti ilmaistuna.
Vierailija kirjoitti:
Vielä muutama vuosi niin nälvitty lapsi voi itse pistää. mummon ojennukseen. Voi vaikka kompastua mökin portaissa hauraine luineen.
Tai mummo voi nukahtaa lauteille ja löytyy vasta aamulla.
Mummo voi katsoa peiliin, sieltä löytyy syy, miksi lapsenlapsi pelkää. Fiksu lapsi, kun osaa varoa idiootteja. Toivottavasti pitää tuon. Valitsee kivoja ihmisiä elämäänsä.
Ai että, mummon SHOIMAAMINEN vaan jatkuu 😂
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessahan mummo on oikeassa. Mutta väärä toimintatapa.
Ai missä asiassa on oikeassa?
Itse olen arka ja tuppisuu ollut lapsena, aina siitä sai kuulla, mutta työurani olen tehnyt myynnillisessä aspassa ja pärjännyt erinomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meidän suvussa oli myös tuollainen tyttö. Nyt jo aikuinen ja edelleen roikkuu äitinsä helmoissa. Ei uskalla kohdata lainkaan vieraita ihmisiä, kun ahdistaa. Ei halua käyttää psyykenlääkkeitä, koska ne leimaa. Ei tajua, että kaikki ihmiset näkee, että olisi ehkä hyvä käyttää lääkkeitä. Ei ole saanut edes ammattia hankittua, kun ei uskaltanut avata suutaan koulussa. Kukaan ei häntä töninyt lapsensa itsenäistymään ja tai irrottautumaan äitinsä helmoista, koska kaikki näki, että vika on äidissä, joka ei malta pästää irti. No, äiti saa siitä sitten peräkammarintytön itselleen. Ainoa asia mitä on ihmetelty, että miksi v:ssa neuvolassa ei jo puututtu ädin toimintaan, vaikka siellä jo nähtiin, että tyttö oli estynyt persoona ja äidissään kiinni eikä äiti tehnyt asialle mitään. Olisi ollut tytölle parempi päästä toiseen perheeseen kasvamaan.
Äidin pitää kasvattaa lasta itsenäiseksi. Kyllä lapselle saa ja pitää sanoa että ei voi roikkua jatkuvasti aikuisen helmoissa. Tuo siinä on lopputulos kun annetaan rajattomasti huomiota, eikä lapsen tarvitse itse oppia toimimaan eri tilanteissa.
Juurikin näin. Vanhemmat tärkein tehtävä on opettaa lapselle miten pärjätään erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. Myös sellaisissa, joissa toinen henkilö sanoo tai tekee jotain sellaista, joka voi aiheuttaa lapsessa jotain ikäviä tunteita. Lapsi pitää opettaa sietämään epämukavia tilanteita siten ettei lapsi kuitenkaan ala ajatella, että vaikkapa mummon huoliattomasti sanottu töksäytys tarkoittaisi sitä että lasta itseään ei hyväksytä. Vanhempien tulis ymmärtää, että joskus ympäristöstä ja lähi-ihmisiltä tulee tärkeät havainnot lapsesta, joihin pitää kiinnittää huomiota. Tuollaiset huomiot tietenkin tulee ensisijassa kertoa vanhemmille eikä lapsille, koska ei lapsi sille mitään voi, jos vanhempi ei ole osannut tehdä hommiaan, vaan oikein rohkaissut lasta olemaan ujo ja syrjäänvetäytyvä.
Kun synnyttää ainokaisensa varttia vaille 5-kymppisenä, tahtoo sitä olla ylisuojelevainen. Uskon niin.
Vai mummoko, 77v, se vanhuuden varalle tyttären pykäsi?
Pitääkö joku siis tuollaisesta mummosta? Ehdottomasti pitää sanoa mummolle, että sai olla viimeinen kerta. Nyt jälkeenpäin myös. Olisi pitänyt sanoa jo tilanteessa tietysti, ettei lapsessa ole mitään vikaa. Tuollaiset sanat lapsi muistaa loppuelämän. Nyt pitää korjata tilanne ja nopeasti.
Ja jos ei tehoa mummoon, niin lapsen hyvinvoinnin vuoksi ei missään nimessä sinne enää kuuntelemaan tuollaista.
Lapset oppivat vanhempiensa käytöksestä miten maailma makaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli viimeinen kerta kun näitte häntä. Poikki vain, täysi esto, ei selityksiä.
No sinäpä kuulostat terveeltä etkä lainkaan raskaalta hyypiöltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuon ikäisen kuulu pyöriä helmassa kiinni kuin 3-vuotias. Minä olin jo käynyt hirvimetsässä 9 vuotiaana ja nylkenyt ekan saaliini.
Harvoin nähdyt sukulaiset ujostuttaa.
Yhdeksänvuotiasta? No, ap:n lapsi lienee erityislapsi.
mitä horiset, painelin takaovesta ulos kun meille tuli vieraita!Olin siis jotain 10v!
En vieläkään kutsu ketään kotiini, en halua!
Ihan kuule tavallinen ihminen ilman mitään kirjaimia!EN vain pidä ihmisistä, riittää työkaverit ja asiakkaa!
Autismi
Käy sääliksi ap:n lasta. Tuo kasvatus ei tule päättymään hyvin tuollaisella äidillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan oikeassahan mummo on, ei maailmassa tuolla pärjää. Olisihan se kiva, kun kaikki kohtelisivat hienosti, mutta jalkoihin tuollainen tulee jäämään. Ja itsekin olen/olin ujo. Olisipa ollut joku mummosi kaltainen henkilö ojentamassa.
Lapset aikuistuvat ja rohkaistuvat. Siihen ei mummon mutinat auta yhtään mitään.
Ei se itsestään tapahdu. Jos aina saa olla mukavuusalueella niin ei siinä kehity.
Joskus vaan tarvii tilaa olla oma itsensä. Mutta ei se tilan antaminen saa tapahtua niin, että "sano säki jotain kun aina oot hiljaa", vaan että annetaan tilaa myös muiden puhua. Ja jos ei puhu niin mitä sitten. Minä esim en jaksa töissä höpöttää yhtään mitään ellei ole pakko. Kotona ja vapaa-ajalla pälpätän ihan tarpeeksi.
Vielä muutama vuosi niin nälvitty lapsi voi itse pistää. mummon ojennukseen. Voi vaikka kompastua mökin portaissa hauraine luineen.