Mummo sheimasi jatkuvasti 9 vuotiasta mökillä, joka oli kiinni minussa ( äidissä )
Ei olisi saanut olla kuulemma kyljessä kiinni vaan olisi pitänyt olla reippaampi, puheliaampi, itsenäisempi ja omatoimisempi.
Ujosteleva, arka, hiljainen ja varautunut lapsenlapsi ei kelvannut vaan sai kuulla vittuilua 77 -vuotiaalta isoäidiltä. Kysyttiin mm miten sinä ikinä pärjäät maailmassa kun olet mamman helmoissa kiinni , veikö kissa kielen ja kyllä sinun nyt reipastua pitäisi, mitä se opettajakin sanoo tuollaisesta tuppisuusta.
Näemme äitiäni harvoin, arvaatte varmasti miksi. Kun vaari eli, tyttö oli pienenä vaarin tyttö ja mukana kalalla ym.
Olen nyt käyttänyt koko päivän vakuuttaakseni tytölle että hön on hyvä juuri sellaisena kuin on ja mummolle ei tarvitse puhua yhtään enempää kuin muillekaan, jos siltä tuntuu. Lisään vielä että tyttäreni on alkuun arka ja varautunut, mutta lämpenee kyllä ajan kanssa ja rentoutuu. Minua ei haittaa että on kiinni minussa uusissa ahdistavissa tilanteissa.
Jaksaisitteko te ylläpitää keinotekoisesti välejä isovanhempaan kun vastaanotto on tämä? Ajattelin ensi kesänä vuokrata juhannuksen jälkeen heinäkuuksi oman mökin.
Kommentit (161)
Mikset tukkinut sen vanhan huaran turpaa kerrasta?
Mummo yrittää vaan korjata aiemman virheensä tyttären kasvatuksessa.
Tästä eteenpäin kiusaajamummo jää hoitamaan hautumiaan kuumaan ja hiostavaan lääväänsä, kun te menette mökille. Oppiipahan olemaan.
Tulevaisuudessa varmaan sheivaa lapsesi, kun hänestä tulee sen ikäinen, että karvoitus alkaa kasvaa.
Tuollaiset sheimaajat on hyvä feidata lähipiiristä. Kaikilla on mukavampaa. Mummokin varmasti löytää uuden uhrin, joka nauttii noista leikeistä.
Ehkä mummo halusi lapsen sheivaavan hänet kesäkuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Tästä eteenpäin kiusaajamummo jää hoitamaan hautumiaan kuumaan ja hiostavaan lääväänsä, kun te menette mökille. Oppiipahan olemaan.
Veikkaan että mökki on mummon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin veikattu.
Mä olen ollut vastaava alakouluikäisenä. En kuitenkaan äidissä kiinni, mutta viihdyin itekseni. Seuraten ja katsellen kauempaa. Esim suvun mökille kun mentiin, en ollut se, joka juoksi serkkujen luo iloisesti leikkimään, kuten sisarukseni. Jäin vaikkapa pihakeinuun kirjan kanssa, tarkkailemaan. Joku aikuinen välillä kävi juttelemassa muutaman sanan. Oikeasti kiitollinen noille tädeille ja sedille, ettei ne nolannut, haukkunut ja kiusannut. Kukin otti sen pienen hetken mun kanssa. Opin ymmärtämään itseni sitä kautta, että mä olen arempi ja tarviin aikani sosiaalisissa tilanteissa. Mä en olekaan niin outolintu, kuten äitini mua haukku.
"kuka tommosen huolii", " pitäähän sun reipastua, ei sulla muuten ole paikkaa tässä maailmassa", "veikö kissakielen", "mene ulos, mene ystävystymään" Äidin seura aina sai mut hermostuneeksi, entistä aremmaksi ja epävarmemmaksi.
Äidille tiedoksi, että hyvin huoli. Oli muutama poikakaveri ennen nykyistä miestäni. Hyvän työuran olen tehnyt. Ystäviäkin on pari. Olen yhä tarkkailija ja sitä jopa nykyään arvostetaan. En ole tuppisuu. Lapsuudessa usein tuppisuuteni johtui äidistä, ei huvittanut sille jutella mitään, kun en mä kelvannut kuitenkaan.
Jos lasta halutaan tukea, niin tuo jatkuva nälviminen ei voi olla oikea tapa. Omia lapsiani en ole koskaan jättänyt yön yli äitini kanssa. Siitä saan kuulla, mutta päätökseni pitää.
Mummo on oikeassa. Nykyään kakarat kaipais enemmän ojennusta.
Kyllä se sitten hoivakodissa viimeistään oppii käyttäytymään.
Kysyitkö mummolta, miksi sinä sheimaat? Esittikö mummo vastakysymyksen, mitä moinen sana tarkoittaa ja etkö osaa suomea?
Vierailija kirjoitti:
meidän suvussa oli myös tuollainen tyttö. Nyt jo aikuinen ja edelleen roikkuu äitinsä helmoissa. Ei uskalla kohdata lainkaan vieraita ihmisiä, kun ahdistaa. Ei halua käyttää psyykenlääkkeitä, koska ne leimaa. Ei tajua, että kaikki ihmiset näkee, että olisi ehkä hyvä käyttää lääkkeitä. Ei ole saanut edes ammattia hankittua, kun ei uskaltanut avata suutaan koulussa. Kukaan ei häntä töninyt lapsensa itsenäistymään ja tai irrottautumaan äitinsä helmoista, koska kaikki näki, että vika on äidissä, joka ei malta pästää irti. No, äiti saa siitä sitten peräkammarintytön itselleen. Ainoa asia mitä on ihmetelty, että miksi v:ssa neuvolassa ei jo puututtu ädin toimintaan, vaikka siellä jo nähtiin, että tyttö oli estynyt persoona ja äidissään kiinni eikä äiti tehnyt asialle mitään. Olisi ollut tytölle parempi päästä toiseen perheeseen kasvamaan.
Äidin pitää kasvattaa lasta itsenäiseksi. Kyllä lapselle saa ja pitää sanoa että ei voi roikkua jatkuvasti aikuisen helmoissa. Tuo siinä on lopputulos kun annetaan rajattomasti huomiota, eikä lapsen tarvitse itse oppia toimimaan eri tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin veikattu.
Miksi aloittaja ei sitten käskenyt mummoa lähtemään ja aikoo ensi kesänä vuokrata itselleen mökin?
Vierailija kirjoitti:
Mummo on oikeassa. Nykyään kakarat kaipais enemmän ojennusta.
Näin se vain on! Lapsuudenkodissaan mummo oppi, että pilkkaaminen ja nöyryyttäminen edelsivät intiimiä rakkauden hetkeä.
Miksi mummo ei saisi sanoa omia tunteitaan ääneen?
Just oli juttua 80- ja 90-luvuilla syntyneistä ja siitä, miten he valittivat, kun vanhemmat ei opettaneet puhumaan tunteista ja käsittelemään niitä. Nyt mummo sanoo ääneen pelkonsa ja mitä tekee oma lapsi - kauhistelee, kun tunteet ei olleetkaan kivoja ja ihastelevia!
Uskokaa jo, kaikilla on oikeus sanoa ääneen, mitä ajattelee, ei se ole vain kolmekymppisten etuoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin veikattu.
Eikä ole. Aloittajalla ei ole mökkiä. Miettii, että vuokrasi sellaisen ensi kesänä.
Siihen asti hän antaa mummon haukkua lastaan, että saa olla mummon mökillä.
Vierailija kirjoitti:
No ihan oikeassahan mummo on, ei maailmassa tuolla pärjää. Olisihan se kiva, kun kaikki kohtelisivat hienosti, mutta jalkoihin tuollainen tulee jäämään. Ja itsekin olen/olin ujo. Olisipa ollut joku mummosi kaltainen henkilö ojentamassa.
Onneksi oma äitini ja mummini laittoivat minut ruotuun. Esimerkiksi jos jäin tuppisuuksi, äitini löi minua karttakepillä. Mummini oli löi nyrkillä mahaan, jos itkin.
Nyt teet kyllä aikamoisia yleistyksiä. Minäkin olin ujo lapsi, mutta ei mulla ole aikuisena ollut mitään ongelmia pärjätä elämässä.
Tuollaiset töksäyttelet aikuiset on hirveitä.