Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo sheimasi jatkuvasti 9 vuotiasta mökillä, joka oli kiinni minussa ( äidissä )

Vierailija
15.07.2026 |

Ei olisi saanut olla kuulemma kyljessä kiinni vaan olisi pitänyt olla reippaampi, puheliaampi, itsenäisempi ja omatoimisempi.

Ujosteleva, arka, hiljainen ja varautunut lapsenlapsi ei kelvannut vaan sai kuulla vittuilua  77 -vuotiaalta isoäidiltä.  Kysyttiin mm miten sinä ikinä pärjäät maailmassa kun olet mamman helmoissa kiinni , veikö kissa kielen ja kyllä sinun nyt reipastua pitäisi, mitä se opettajakin sanoo tuollaisesta tuppisuusta.

Näemme äitiäni harvoin, arvaatte varmasti miksi. Kun vaari eli, tyttö oli pienenä vaarin tyttö ja mukana kalalla ym. 
Olen nyt käyttänyt koko päivän vakuuttaakseni tytölle että hön on hyvä juuri sellaisena kuin on ja mummolle ei tarvitse puhua yhtään enempää kuin muillekaan, jos siltä tuntuu.  Lisään vielä että tyttäreni on alkuun arka ja varautunut, mutta lämpenee kyllä ajan kanssa ja rentoutuu. Minua ei haittaa että on kiinni minussa  uusissa ahdistavissa tilanteissa. 
Jaksaisitteko te ylläpitää keinotekoisesti välejä isovanhempaan kun vastaanotto on tämä? Ajattelin ensi kesänä vuokrata juhannuksen jälkeen heinäkuuksi oman mökin.

Kommentit (161)

Vierailija
41/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä se mummo teki?

Ymmärrän, että mummoa ottaa päähän, kun lapsenlapsi ei osaa suomea ja äitinsä on onnistunut kasvattamaan tästä pelokkaan ja aran.

Vierailija
42/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutuitko juttuihin mitenkään. Mummon tapaamiset minimiin, eli 2x vuodessa, ja silloinkaan ei yön yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan oikeassahan mummo on, ei maailmassa tuolla pärjää. Olisihan se kiva, kun kaikki kohtelisivat hienosti, mutta jalkoihin tuollainen tulee jäämään. Ja itsekin olen/olin ujo. Olisipa ollut joku mummosi kaltainen henkilö ojentamassa. 

Niin että sun ujous ois siitä maagisesti vähentynyt, kun joku olis oikein haukkunut sua? Älä viitsi, eihän tuollainen tee mitään muuta kuin lisää sitä arkuutta. Mitä enemmän haukutaan, sitä epävarmemmaksi ja aremmaksi lapsi tulee. 

Vierailija
44/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän suvussa oli myös tuollainen tyttö. Nyt jo aikuinen ja edelleen roikkuu äitinsä helmoissa. Ei uskalla kohdata lainkaan vieraita ihmisiä, kun ahdistaa. Ei halua käyttää psyykenlääkkeitä, koska ne leimaa. Ei tajua, että kaikki ihmiset näkee, että olisi ehkä hyvä käyttää lääkkeitä. Ei ole saanut edes ammattia hankittua, kun ei uskaltanut avata suutaan koulussa. Kukaan ei häntä töninyt lapsensa itsenäistymään ja tai irrottautumaan äitinsä helmoista, koska kaikki näki, että vika on äidissä, joka ei malta pästää irti.  No, äiti saa siitä sitten peräkammarintytön itselleen. Ainoa asia mitä on ihmetelty, että miksi v:ssa neuvolassa ei jo puututtu ädin toimintaan, vaikka siellä jo nähtiin, että tyttö oli estynyt persoona ja äidissään kiinni eikä äiti tehnyt asialle mitään. Olisi ollut tytölle parempi päästä toiseen perheeseen kasvamaan. 

Vierailija
45/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmasti ahdistanut kun mökki on ollut. sinussa kiinni

No voi jumalauta nyt. Kaikki tilaisuudet kannattas tietysti käyttää epäolennaiseen keskittymiseen.

Mut onhan tuo otsikko aivan hulvaton!! Antaa monta tulokulmaa aiheeseen. 👍

Vierailija
46/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsellasi on siis k*sipäämummo.

Kusipäämummo sheimaa. :D

Vierailija
47/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se lehmä.

Vierailija
48/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulussa aineenopettajana ja sielläkin tulee vastaan oppilaita, jotka lämpenevät hitaasti. Heillä on siihen ihan täysi oikeus. Lapsi myös vaistoaa, kun joku aikuinen ei pidä hänestä tai hyväksy häntä. Itse kyllä vetäisin nyt etäisyyttä ilkeään, suorastaan hävyttömään mummoon.

Vierailija
49/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se kinksheimaa kun tyttärellä on mökki perseessä kiinni

Vierailija
50/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mökki on kiinni mykässä äidissä.

Vierailija
51/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuopukseni oli lapsena tuollainen. Kävi kympin todistuksella peruskoulun, haki itse hienot tet-paikat, kesätyöt, kävi eliittilukion ja pääsi yliopistoon ekayrittämällä.

Itse äitinä olisin kyllä ekat solvaukset kuultuani todennut, että meidän pitääkin lähteä, että yks juttu unohtui. Ja käskenyt lapsen pakata.

Vierailija
52/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin ne ilkeät.

Tottahan lapsikin ymmärtää tuollaisen.

Lähde pois

Vierailija
53/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, onko sulla sama mutsi ku mulla? Kyllä ihminen pitää jättää rauhaan, kun selkeästi sen kertoo ilkeilemällä.

Toki on hyvä että jonkinlainen mielikuva jää mummosta lapselle.

Oma äiti-kulta haukkui minut ja lapsen tarpeeksi monta kertaa, ja olen antanut lapsen muodostaa oman käsityksensä asioista. 

Nyt on kivasti välimatkaa, ja saa olla rauhassa. Suosittelisin hänelle terapiaa, mutta luulen että sellaista terapeuttia ei ole, joka jaksaisi kuunnella sitä loputonta paasausta missä kohtaa joku oli mukamas häntä parempi, ja kuinka häntä aina kiusattiin, ja kuinka häneen sattui jokin asia jolla itse onnistui loukkaamaan. 

Sukulaisia ei voi valita, mutta voi tehdä valintoja oman ajankäyttönsä suhteen.

Muodolliset välit on aivan riittävät. 

Vierailija
54/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään sheimaa sheimaa, mä tykkään SHEIMAA!

Vierailija
55/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä hommana ohitat nää palstan vakioperseilijät. Ne on palstan persläpiä, jotka vit..lee joka ketjussa.

Ne tulee kuin rotat viemäristä, ja rottia ne tavallaan onkin. Niillä ei ole koskaan mitään oikeaa asiaa. Aika moni sanoo niitä potilaiksi, joita ne varmaan onkin, ne vaan on avohoidossa.
Mutta asiaan: jotkut on ujoja, ja jotkut ei. Se menee ohi aikanaan, tai sitten ei. Ei luonteenpiirteitä tarvitsekkaan yrittää väkisin muuksi muuttaa. Selitä se lapselle , niin hyvin kuin osaat. Mummoon pitäisin etäisyyttä, jos se on tollasta yleensäkin.

Vierailija
56/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi taas näitä mummojuttuja.

Vierailija
57/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mikset puolustanut ujoa tyttöäsi. Pitää sanoa että nyt äm.mä pää kiinni.

Vierailija
58/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme siinä on, ettei vanhemmat koskaan saa auki suutaan tuollaisissa tilanteissa? 

Vierailija
59/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme siinä on, ettei vanhemmat koskaan saa auki suutaan tuollaisissa tilanteissa? 

Kyllä saa. Veikkaan että suurin osa vanhemmista ei todellakaan kuuntele hiljaa, jos heidän lapselleen puhutaan asiattomasti.

Vierailija
60/161 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo oli menettänyt pitkäaikaisen pilkan ja kiusaamisen kohteensa (vaarin) ja tarvitse uuden uhrin perversioilleen. Ujo lapsi valikoitui luontevasti tähän rooliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän