Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi soijarouhetta haukutaan, vaikka se on kaikella tapaa terveellisempi, halvempi ja ekologisempi kuin naudan tai sianliha?

Vierailija
15.07.2026 |

Miten on?

Kommentit (206)

Vierailija
121/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska soijarouhe on aivan helvetin pahaa.

Ja navetalta ja ulosteelta maistuva sianliha ei ole??

Noin vinkuu ihminen, joka ei ole iän kuuna päivänä käynyt minkään navetan sisällä saati sikalan sisällä. Vihje sinulle: Hajut ovat täysin erilaisia keskenään.

Vierailija
122/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soija on allergeeni, joka meinasi viedä minulta hengen. Ei yleisimpiä allergioita, mutta hirvittää pakkotuputus jos minkä ruoan osana, koska sama voi käydä muillekin ja tiedän, että on käynytkin. Lisäksi soijan mukana tulee valtavasti hiilareita, joita elimistö tarvitsee, mutta ei sitä kuitenkaan sentään proteiinin kylkiäisenä halua syödä.

Miksei voi syödä proteiniin kylkiäisenä? ei sillä ole makrojen kannalta väliä onko sulla lautasella kananrintaa ja riisiä vai vaan soijarouhetta, mahassa ne menee kuitenkin sekaisin

Soijarouheen kanssa ei voi syödä riisiä, silloin saa tuplamäärän hiilareita.

Niin? Eikö se ole hyvä asia? Riisi se vasta tylsältä maistuu.

Vierailija
124/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa no en tiedä miksi haukutaan. Se näyttää ja maistuu samalle kuin jauheliha kun sen maustaa samoilla mausteilla kuin jauhelihan.

Minun puoliso pitää oikein paljon soijarouheesta.

Nimenomaan se on maustamiskysymys. Soijarouhe on kiistatta terveellisempi vaihtoehto, joten siihen kannattaa totutella. Jos maku tuntuu alkuun oudolta, niin kannattaa alkuun vain jatkaa jahelihaa soijarouheella. Voi sekoittaa vaikka 250 g jauhelihaa ja 1 dl kuivaa soijarouhetta. Silloin lihan määrä jää pienemmäksi. Soijarouhe kannattaa kostuttaa lihaliemellä ja maustaa lihaisaksi, esimerkiksi sipulisilpulla, mustapippurirouheella ja savupaprikalla. Siinä vaiheessa kun on valmis siirtymään kokonaan soijarouheeseen, rakenteeseen voi hiukan lisätä massaan purutuntumaa esimerkiksi pähkinärouheella tai kaurarouheella. Ja tottakai pannulla ruskistaminenkin tuo hyvää makua. 

Ei kiitos. En tunne mitään tarvetta totutella pahaan makuun. Minusta se on yksiselitteisesti pahaa, oli se maustettu miten tahansa. Sitä ominaismakua siitä kun et saa pois. Sen kyllä maistaa vaikkei edes tietäisi mitä syö. Tunnistan soijan maun välittömästi, ja siihen meni ruokahalu, ei vain uppoa, niin ei uppoa. Terveellisiä vaihtoehtoja kun löytyy muitakin niin miksi pitäisi pakottaa itsensä pitämään jostain mistä ei pidä? Osaan tehdä siitä hyvää niiden mielestä joiden mielestä se on hyvää, minusta se on silti pahaa. Ja kuvittelisin osaavani tehdä ruokaa kun kokki olen ammatiltani ja ravintolakeittiössä pyörinyt sen 26 vuotta. 

Balsamico neutralisoi sen pahan maun. Mutta miten vaan, ehkä tämä ohje ei nyt ollut suunnattu niille, jotka eivät ikinä aio sitä kokeilla, vaan niille, jotka haluaisivat oppia tekemään soijarouheesta hyvää. 

Eli myönnät sen maistuvan pahalta.

Totta helvetissä maustamaton soijarouhe maistuu pahalta. Valmistettuna se taas on ihan älyttömän hyvää. 

Ja kun olet sen maustanut, se onkin sellainen lisäainepo'mmi, että elimistösi on samantien vaarassa. Soijassa on muuten raskasmetalleja, kotimaisessa naudanlihassa ei.

Lisäainepo m mi? Mistä ne lisäaineet siihen mun soijarouheeseen tulis? 

Et siis ikinä ole lukenut maustepakkausten koodeja? Aika outoa. Soija tarvitsee (suolaa lukuunottamatta) kolminkertaisen määrän mausteita lihaan verrattuna.

Ja tosiaan, raskasmetallit ei koskaan ole hyväksi, ei edes soijassa.

mitä lisäaineita on tuoreessa valkosipulissa ja inkiväärissä?

Inkivääriä? Yrität siis tehdä tietoisesti ruuastasi vielä pahempaa.

Vierailija
125/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa no en tiedä miksi haukutaan. Se näyttää ja maistuu samalle kuin jauheliha kun sen maustaa samoilla mausteilla kuin jauhelihan.

Ei todellakaan maistu samalta. Hyvä ruoka-aine on sellaista joka maistuu hyvältä ilman ensimmäistäkään maustetta, aivan sellaisenaan. Mausteet tulee sitten ekstrana päälle.

No eihän se liha maistu millekään ilman maustamista.

Toisekseen soijarouheessa ei ole jänteitä , läskiä ja rustoja jauhettu sekaan. Hyi helvata kun pirkka naudanjauhelihassa näitä edellä mainittuja on.

Taas yksi makuaistinsa menettänyt hilluu. Mikä vei makuaistin, korona vai kannabis?

Vierailija
126/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei maistu miltään ja on oikeasti KALLISTA.

No soijarouheen väittäminen kalliiksi on kyllä aivan posketon väite. Alle 4 e on 500g pussi, ja noin 70g kuivaa soijarouhetta vastaa 400g jauhelihaa määrältään. 

Anteeksi, mutta miten teit tuon laskutoimituksen? Jauhelihapaketissa on proteiinia noin 80 grammaa, 100 grammassa kuivaa soijarouhetta 50 grammaa. Halpana pidän soijaa minäkin, mutta aika paljon saa puputtaa päästäkseen samaan kuin lihaa syömällä ja ei ole syytä vertailla muuta kuin proteiinimääriä toisiinsa, lisäenergiaa kun saa esimerkiksi täysjyväviljasta sen sijaan, että ottaisi sen soijasta.

100g soijarouhetta sisältää 50g proteiinia. 100g jauhelihaa sisältää n. 20g proteiinia. Eli soijarouheessa on enemmän proteiinia. Helvetin pahaa se on silti. -eri

Vierailija
127/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No soijarouheen väittäminen kalliiksi on kyllä aivan posketon väite. Alle 4 e on 500g pussi, ja noin 70g kuivaa soijarouhetta vastaa 400g jauhelihaa määrältään. 

Kallista siitä tulee, kun joudut marinoimaan, keittämään, paistamaan, hauduttamaan ja pariloimaan ja joka käänteessä lisäämään mausteita ja sidosaineita. Jauhelihasta saa pihvin ihan ottamalla 100 g lihaa, lisäämällä siihen suolaa ja paistamalla. Soijan kanssa saat valmistaa sitä 40 min ennen kuin valmiina on edes raaka pihviaihio.

Et ole tosissasi? Ai että paistaminen ja mausteet tekee soijarouheesta kallista? Syötkö jauhelihasi raakana ja maustamattomana? 

Pihveihin en kyllä pidä soijarouhetta ideaalina, mutta ei se kovin vaativa ja pitkä urakka ole siitä sellaisia tehdä. 

Väitteesi kalleudesta ei kertakaikkiaan kestä minkäänlaista tarkastelua. 

Vierailija
128/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei osaa laittaa siitä maistuvaa ruokaa, itsekään en osaa. Olen myös aika laiska ja jos en heti onnistu en luultavasti kokeile uudelleen ja tuon kanssa olen yrittänyt jo monesti.

Tämä on kyllä usein totta, että ihmiset ei osaa saada makua soijarouheeseen. 

Parasta soijarouheesta tulee näin. 

Pannulle runsaasti öljyä, kuiva soijarouhe siihen kihisemään pariksi minuutiksi. Sitten joukkoon sipulisilppua ja paistellaan hyväksi. Mausteita voi laittaa tässä välissä. Sitten iso loraus balsamicoa, tämä on tärkein. Sitten murustellaan joukkoon kasvisliemikuutio/jauhetta tms., ja lisäillään kiehuvaa vettä tai vettä erissä, annetaan sen imeytyä soijarouheeseen ja lisäillään lisää, kunnes rouhe on valmista ja neste imeytynyt, ja paistellaan sitten vielä hetki - tämä on toinen vaihe, jossa voi lisätä mausteet. 

Mausteeksi sopii esim. valkosipuli, maustepippuri, paprikajauhe, savupaprika, pippurit, timjami, meirami, oregano....riippuu, mitä rouheesta aikoo valmistaa. 

Laskepa ainesosat ja vertaa lihaan, johon riittää ripaus suolaa. Ilman suolalisäystäkin se maistuu lihalle eikä sahanpurulle.

Vierailija
129/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan se on maustamiskysymys. Soijarouhe on kiistatta terveellisempi vaihtoehto, joten siihen kannattaa totutella. Jos maku tuntuu alkuun oudolta, niin kannattaa alkuun vain jatkaa jahelihaa soijarouheella. Voi sekoittaa vaikka 250 g jauhelihaa ja 1 dl kuivaa soijarouhetta. Silloin lihan määrä jää pienemmäksi. Soijarouhe kannattaa kostuttaa lihaliemellä ja maustaa lihaisaksi, esimerkiksi sipulisilpulla, mustapippurirouheella ja savupaprikalla. Siinä vaiheessa kun on valmis siirtymään kokonaan soijarouheeseen, rakenteeseen voi hiukan lisätä massaan purutuntumaa esimerkiksi pähkinärouheella tai kaurarouheella. Ja tottakai pannulla ruskistaminenkin tuo hyvää makua. 

Ei kiitos. En tunne mitään tarvetta totutella pahaan makuun. Minusta se on yksiselitteisesti pahaa, oli se maustettu miten tahansa. Sitä ominaismakua siitä kun et saa pois. Sen kyllä maistaa vaikkei edes tietäisi mitä syö. Tunnistan soijan maun välittömästi, ja siihen meni ruokahalu, ei vain uppoa, niin ei uppoa. Terveellisiä vaihtoehtoja kun löytyy muitakin niin miksi pitäisi pakottaa itsensä pitämään jostain mistä ei pidä? Osaan tehdä siitä hyvää niiden mielestä joiden mielestä se on hyvää, minusta se on silti pahaa. Ja kuvittelisin osaavani tehdä ruokaa kun kokki olen ammatiltani ja ravintolakeittiössä pyörinyt sen 26 vuotta. 

Balsamico neutralisoi sen pahan maun. Mutta miten vaan, ehkä tämä ohje ei nyt ollut suunnattu niille, jotka eivät ikinä aio sitä kokeilla, vaan niille, jotka haluaisivat oppia tekemään soijarouheesta hyvää. 

Eli myönnät sen maistuvan pahalta.

Totta helvetissä maustamaton soijarouhe maistuu pahalta. Valmistettuna se taas on ihan älyttömän hyvää. 

Ja kun olet sen maustanut, se onkin sellainen lisäainepo'mmi, että elimistösi on samantien vaarassa. Soijassa on muuten raskasmetalleja, kotimaisessa naudanlihassa ei.

Lisäainepo m mi? Mistä ne lisäaineet siihen mun soijarouheeseen tulis? 

Et siis ikinä ole lukenut maustepakkausten koodeja? Aika outoa. Soija tarvitsee (suolaa lukuunottamatta) kolminkertaisen määrän mausteita lihaan verrattuna.

Ja tosiaan, raskasmetallit ei koskaan ole hyväksi, ei edes soijassa.

Mitä ihmeen koodeja? Ei mun maustekaapin maustepusseista ja purkeista löydy yhtään e-koodia. Millaisia mausteita sä oikein käytät?

Mun maustepippurista löytyy tasan vaan maustepippuria, timjamista timjamia jne. 

Vierailija
130/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijarouhe maistuu sahanpurulta. Se saattaa vaikuttaa joidenkin suhtautumiseen.

Vierailija
131/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei osaa laittaa siitä maistuvaa ruokaa, itsekään en osaa. Olen myös aika laiska ja jos en heti onnistu en luultavasti kokeile uudelleen ja tuon kanssa olen yrittänyt jo monesti.

Pannulle runsaasti öljyä, kuiva soijarouhe siihen kihisemään pariksi minuutiksi. Sitten joukkoon sipulisilppua ja paistellaan hyväksi. Mausteita voi laittaa tässä välissä. Sitten iso loraus balsamicoa, tämä on tärkein. Sitten murustellaan joukkoon kasvisliemikuutio/jauhetta tms., ja lisäillään kiehuvaa vettä tai vettä erissä, annetaan sen imeytyä soijarouheeseen ja lisäillään lisää, kunnes rouhe on valmista ja neste imeytynyt, ja paistellaan sitten vielä hetki - tämä on toinen vaihe, jossa voi lisätä mausteet. 

Mausteeksi sopii esim. valkosipuli, maustepippuri, paprikajauhe, savupaprika, pippurit, timjami, meirami, oregano....riippuu, mitä rouheesta aikoo valmistaa. 

Laskepa ainesosat ja vertaa lihaan, johon riittää ripaus suolaa. Ilman suolalisäystäkin se maistuu lihalle eikä sahanpurulle.

Entä sitten? Miksi ruoassa ei saisi olla useita aineksia? 

Toki ihmiset saa syödä maustamatonta jauhelihaa, jos haluavat. Minä en halua, niin minä syön maustettua soijarouhetta. 

Vierailija
132/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätuottajat: Brasilia, Yhdysvallat ja Argentiina vastaavat suurimmasta osasta maailman soijantuotannosta. Aasiassa erityisesti Kiina on merkittävä tuottaja.

Sitten märistään kun sademetsiä hakataan, että ituhipit saa soijaa 

Jep, rehusoijaa tuotetaan tuolla Etelä-Amerikan sademetsäalueilla. 

Ihmisravinnoksi tarkoitettu Suomessa myytävä soija on yleensä viljelty Euroopassa. 

Niin, Euroopassa mm. Saksassa on jopa Vogelin luomupellot autobahnien vieressä. Eli mitenkähän paljon me popsitaan ylimääräistä herkkua eurooppalaisissa maataloustuotteissa?

Vierailija
133/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sian jauheliha haisee pahalle. Naudan jauhelihassa on 10 - 20 prossaa silkkaa läskiä. Siitä vaan jos mieli tekee syödä ehtaa ihraa ruuan mukana.

Vierailija
134/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten? Miksi ruoassa ei saisi olla useita aineksia? 

Toki ihmiset saa syödä maustamatonta jauhelihaa, jos haluavat. Minä en halua, niin minä syön maustettua soijarouhetta. 

Toki-toki-vanmainen 🤪

Vierailija
135/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain on pielessä jos ruoka-ainetta täytyy maustaa hitosti saadakseen siitä syömäkelpoista. Lähtökohta on silloin huono.

Ihmiskunta on maustanut ruokaa iät ja ajat, se on ihan kulinarismin kulmakiviä. Mutta halveksu sinä vaan maustamista. 

Varsinaiset mausteethan tuossa on optionaalisia, itse juju on saada soijarouheeseen rasvaa, suolaa, umamia, happoa ja makeutta. 

En halveksi maustamista, vaan sitä että maustamisella peitetään perusraaka-aineen paha maku.

Ei se ole paha maku. Sinä et vain ole vielä tottunut siihen makuun. Se on sinulle uusi maku. Suosittelen maustamista, koska se helpottaa tottumista. -Eri

On kyllä paha maku. Kasvissyöjillä on isompi riski saada aivoverenvuoto. 

-eri

Mutta toisaalta matalampi aika monen muun sairauden riski.

Vegeillä on sekasyöjää suurempi riski saada kihti, koska he ottavat proteiininsa yleensä palkokasveista. Sekasyöjä saa tuon taudin pidettyä lääkkeettömänä lihaa syömällä, mutta vege joutuu jatkuvalle lääkitykselle.

Vierailija
136/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan siitä, että noi sipulit ja valkosipulit ynnä muut aiheuttaa närästystä. Pelkkä liha suolan kerä ei.

Vierailija
137/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta miten teit tuon laskutoimituksen? Jauhelihapaketissa on proteiinia noin 80 grammaa, 100 grammassa kuivaa soijarouhetta 50 grammaa. Halpana pidän soijaa minäkin, mutta aika paljon saa puputtaa päästäkseen samaan kuin lihaa syömällä ja ei ole syytä vertailla muuta kuin proteiinimääriä toisiinsa, lisäenergiaa kun saa esimerkiksi täysjyväviljasta sen sijaan, että ottaisi sen soijasta.

Vastaa määrällisesti, ts. tulee saman kokoinen soosi. Tosin itse käytän yleensä 2,5 dl yhteen ruokaan. 

Hinnastahan nyt puhuttiin. Muutenhan soijarouheesta voi olla vaikka mitä mieltä, makuasioita kuitenkin, mutta kalliiksi sitä ei voi millään väittää. 

Vierailija
138/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalan makuista. En suostu syömään. Lihan proteiini on sitä paitsi parempaa

Vierailija
139/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisosi taitaa muutenkin sanoa kaikkeen "kyllä kultaseni"

Vierailija
140/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee vatsa sekaisin soijarouheesta. 

Soijarouheessa on paljon kuitua, se johtuu siitä. Totuttele hitaasti, laita alkuun ainakin puolet jauhelihaa. Kuitu on terveellistä, kannattaa totuttaa vatsa kuituihin. 

Minä syön päivittäin puuroa 2 kertaa aamulla ja illalla. Johtuu kyllä jostain muusta kuin kuiduista omalla kohdallani?

4 puuroannosta joka päivä... miksi??????

1 lautasellinen aamulla ja 1 lautasellinen illalla. Unohdin pilkun?

Okei, mutta miten puuro pitää sut kylläisenä? Mä söin kerran kaurapuuroa ja sitten puolen tunnin kuluttua oli nälkä. 

Kai puuron voi laittaa kaikenlaisia päällisiä vaihtelevasti. Itse syön puuroa aamuisin ja laitan siihen usein 1 tl chiansiemeniä, 1 tl pellavansiemeniä ja 1 rkl kauraleseitä lisäkuituja tuomaan, ja lisäksi marjoja, maitoa, raejuustoa tai keitetty kananmuna. Pitää kyllä nälkää lounaaseen asti. -Eri

Joten se nälkääpitävä osa ei edelleenkään ole puuro.

Minun pitää laittaa aina niin paljon proteiinia puurolle, jotta se puuro on jo tarpeeton. Muuten on tunnin päästä hypo, vaikka inskat olisi annosteltu tasan oikein. Turhan monta kertaa olen kokeillut.

T DM1

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi