Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi soijarouhetta haukutaan, vaikka se on kaikella tapaa terveellisempi, halvempi ja ekologisempi kuin naudan tai sianliha?

Vierailija
15.07.2026 |

Miten on?

Kommentit (206)

Vierailija
81/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee vatsa sekaisin soijarouheesta. 

Soijarouheessa on paljon kuitua, se johtuu siitä. Totuttele hitaasti, laita alkuun ainakin puolet jauhelihaa. Kuitu on terveellistä, kannattaa totuttaa vatsa kuituihin. 

Minä syön päivittäin puuroa 2 kertaa aamulla ja illalla. Johtuu kyllä jostain muusta kuin kuiduista omalla kohdallani?

4 puuroannosta joka päivä... miksi??????

1 lautasellinen aamulla ja 1 lautasellinen illalla. Unohdin pilkun?

Okei, mutta miten puuro pitää sut kylläisenä? Mä söin kerran kaurapuuroa ja sitten puolen tunnin kuluttua oli nälkä. 

Kai puuron voi laittaa kaikenlaisia päällisiä vaihtelevasti. Itse syön puuroa aamuisin ja laitan siihen usein 1 tl chiansiemeniä, 1 tl pellavansiemeniä ja 1 rkl kauraleseitä lisäkuituja tuomaan, ja lisäksi marjoja, maitoa, raejuustoa tai keitetty kananmuna. Pitää kyllä nälkää lounaaseen asti. -Eri

Vierailija
82/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa no en tiedä miksi haukutaan. Se näyttää ja maistuu samalle kuin jauheliha kun sen maustaa samoilla mausteilla kuin jauhelihan.

Minun puoliso pitää oikein paljon soijarouheesta.

Nimenomaan se on maustamiskysymys. Soijarouhe on kiistatta terveellisempi vaihtoehto, joten siihen kannattaa totutella. Jos maku tuntuu alkuun oudolta, niin kannattaa alkuun vain jatkaa jahelihaa soijarouheella. Voi sekoittaa vaikka 250 g jauhelihaa ja 1 dl kuivaa soijarouhetta. Silloin lihan määrä jää pienemmäksi. Soijarouhe kannattaa kostuttaa lihaliemellä ja maustaa lihaisaksi, esimerkiksi sipulisilpulla, mustapippurirouheella ja savupaprikalla. Siinä vaiheessa kun on valmis siirtymään kokonaan soijarouheeseen, rakenteeseen voi hiukan lisätä massaan purutuntumaa esimerkiksi pähkinärouheella tai kaurarouheella. Ja tottakai pannulla ruskistaminenkin tuo hyvää makua. 

Ei kiitos. En tunne mitään tarvetta totutella pahaan makuun. Minusta se on yksiselitteisesti pahaa, oli se maustettu miten tahansa. Sitä ominaismakua siitä kun et saa pois. Sen kyllä maistaa vaikkei edes tietäisi mitä syö. Tunnistan soijan maun välittömästi, ja siihen meni ruokahalu, ei vain uppoa, niin ei uppoa. Terveellisiä vaihtoehtoja kun löytyy muitakin niin miksi pitäisi pakottaa itsensä pitämään jostain mistä ei pidä? Osaan tehdä siitä hyvää niiden mielestä joiden mielestä se on hyvää, minusta se on silti pahaa. Ja kuvittelisin osaavani tehdä ruokaa kun kokki olen ammatiltani ja ravintolakeittiössä pyörinyt sen 26 vuotta. 

Balsamico neutralisoi sen pahan maun. Mutta miten vaan, ehkä tämä ohje ei nyt ollut suunnattu niille, jotka eivät ikinä aio sitä kokeilla, vaan niille, jotka haluaisivat oppia tekemään soijarouheesta hyvää. 

Opetat kokkia ruoanlaitossa? 😂 Sillä lailla. Pysys omassa lestissäs, ellet ole itsekkin kokki. Ei ole mitään vaikeuksia tehdä siitä hyvää niille jotka sitä raaka-aineena sietää. Kovasti kehutaan soija pohjaisia ruokia hyväksi kun niitä raaka-aineena käytän, minun suussani se nyt vaan ei hyväksi siitä silti muutu. Tämä on minusta ihan yhtä typerää vänkäämistä sinulta kuin väitellä siitä saatko silakasta hyvän makuista jos joku ei tykkää silakasta. Ei se silakka hänelle hyvältä maistu vaikka se sinusta ja muista olisi kuinka taivaallista. Se ei toki tarkoita ettekö osaisi siitä tehdä hyvää niille jotka tykkää. On siis aivan turha sönköttää siitä etteikö joku osaisi tehdä hyvää jostain vaikkei itse mausta pidä. Minä teen kyllä hyvää ihan mistä vaan, niille jotka niistä raaka-aineista pitää, huolimatta siitä pidänkö niistä itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole elintarvike lainkaan. On syömäkelvotonta. Rehuna elukoille menee mutt ei ihmisravinnoksi. Ei sitä siis tarvitse haukkua koska ajaa asiaansa, mutta ei siitä voi puhua samassa lauseessa lihan kanssa joka on ruokaa.

Sama kun sanoisi että esim paperi on hyvä vaihtoehto elintarvikkeelle x. 

Vierailija
84/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aasiassa on paljon transnaisia juuri tuon soijankäytön takia. Jotkut miehet sitten tykkää näistä ja haluaa lykkiä niitä pyllyyn. En sitten tiedä parantaako se ihmiskunnan kehitystä ja laatua. Saavat toki olla ja elää.

Voi kun saisikin aasialaisen shemale tyttökikkeliä anukseen, ikävä kyllä niitä ei riitä kaikille halukkaille.

Vierailija
85/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan pohjimmiltaan naisten vika.

Sekö on naisten vika, että Suomessa tuotetaan vähemmän soijaa, mutta nauta jalostaa ihmisravinnoksi sellaista, joka olisi muuten syömäkelvotonta?

Vierailija
86/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kärsii kilpirauhasen vajaatoiminnasta, soijaa on syytä välttää.   On eräiden muiden kasvistuotteiden ohella goitrogeeninen. 

Vierailija
87/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei osaa laittaa siitä maistuvaa ruokaa, itsekään en osaa. Olen myös aika laiska ja jos en heti onnistu en luultavasti kokeile uudelleen ja tuon kanssa olen yrittänyt jo monesti.

Tämä on kyllä usein totta, että ihmiset ei osaa saada makua soijarouheeseen. 

Parasta soijarouheesta tulee näin. 

Pannulle runsaasti öljyä, kuiva soijarouhe siihen kihisemään pariksi minuutiksi. Sitten joukkoon sipulisilppua ja paistellaan hyväksi. Mausteita voi laittaa tässä välissä. Sitten iso loraus balsamicoa, tämä on tärkein. Sitten murustellaan joukkoon kasvisliemikuutio/jauhetta tms., ja lisäillään kiehuvaa vettä tai vettä erissä, annetaan sen imeytyä soijarouheeseen ja lisäillään lisää, kunnes rouhe on valmista ja neste imeytynyt, ja paistellaan sitten vielä hetki - tämä on toinen vaihe, jossa voi lisätä mausteet. 

Mausteeksi sopii esim. valkosipuli, maustepippuri, paprikajauhe, savupaprika, pippurit, timjami, meirami, oregano....riippuu, mitä rouheesta aikoo valmistaa. 

Jotain on pielessä jos ruoka-ainetta täytyy maustaa hitosti saadakseen siitä syömäkelpoista. Lähtökohta on silloin huono.

Ihmiskunta on maustanut ruokaa iät ja ajat, se on ihan kulinarismin kulmakiviä. Mutta halveksu sinä vaan maustamista. 

Varsinaiset mausteethan tuossa on optionaalisia, itse juju on saada soijarouheeseen rasvaa, suolaa, umamia, happoa ja makeutta. 

En halveksi maustamista, vaan sitä että maustamisella peitetään perusraaka-aineen paha maku.

Halveksitko esim. rouskujen ryöppäämistä? Tai munakoisojen itkettämistä? (nykymunakoisoista toki on tuo kitkeryys usein jalostettu pois) 

Vierailija
88/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se ei ole lihaa, ja typerän identiteettipolitiikan vuoksi pitää vastustaa kaikkea mikä ei ole lihaa. 

Aha, itse en suolistosairauden takia pysty syömään mitään soijatuotteita enkä käyttämään soijakastiketta. Paskon verta sen jälkeen. Liha sen sijaan pitää minut elossa eikä ärsytä suolistoa(ei mitään käristeruokia tietenkään). 

Voisitte JOSKUS ottaa muutkin huomioon. Kaikki eivät pysty mässyttämään teidän korvikkeitanne. 

Vierailija
89/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on syömäkelvotonta sontaa.

Vierailija
90/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi haukutaan, kun ei maistu millekään.

No eipä se lihakaan oikeastaan miltään maistu ilman maustamista. Tai perunat, riisi, makarooni ilman suolaa

Vierailija
91/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa no en tiedä miksi haukutaan. Se näyttää ja maistuu samalle kuin jauheliha kun sen maustaa samoilla mausteilla kuin jauhelihan.

Nimenomaan se on maustamiskysymys. Soijarouhe on kiistatta terveellisempi vaihtoehto, joten siihen kannattaa totutella. Jos maku tuntuu alkuun oudolta, niin kannattaa alkuun vain jatkaa jahelihaa soijarouheella. Voi sekoittaa vaikka 250 g jauhelihaa ja 1 dl kuivaa soijarouhetta. Silloin lihan määrä jää pienemmäksi. Soijarouhe kannattaa kostuttaa lihaliemellä ja maustaa lihaisaksi, esimerkiksi sipulisilpulla, mustapippurirouheella ja savupaprikalla. Siinä vaiheessa kun on valmis siirtymään kokonaan soijarouheeseen, rakenteeseen voi hiukan lisätä massaan purutuntumaa esimerkiksi pähkinärouheella tai kaurarouheella. Ja tottakai pannulla ruskistaminenkin tuo hyvää makua. 

Ei kiitos. En tunne mitään tarvetta totutella pahaan makuun. Minusta se on yksiselitteisesti pahaa, oli se maustettu miten tahansa. Sitä ominaismakua siitä kun et saa pois. Sen kyllä maistaa vaikkei edes tietäisi mitä syö. Tunnistan soijan maun välittömästi, ja siihen meni ruokahalu, ei vain uppoa, niin ei uppoa. Terveellisiä vaihtoehtoja kun löytyy muitakin niin miksi pitäisi pakottaa itsensä pitämään jostain mistä ei pidä? Osaan tehdä siitä hyvää niiden mielestä joiden mielestä se on hyvää, minusta se on silti pahaa. Ja kuvittelisin osaavani tehdä ruokaa kun kokki olen ammatiltani ja ravintolakeittiössä pyörinyt sen 26 vuotta. 

Balsamico neutralisoi sen pahan maun. Mutta miten vaan, ehkä tämä ohje ei nyt ollut suunnattu niille, jotka eivät ikinä aio sitä kokeilla, vaan niille, jotka haluaisivat oppia tekemään soijarouheesta hyvää. 

Kuule kyllä on kokeiltu monet kerrat, ihan oikean kokinkin tekemänä. Paskalle maistuu vaikka kuinka maistelisi. Lisäksi närästää, ainakin minulla.

Vierailija
92/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tuntuvat pitävän soijaa jonkinlaisena keinotekoisena lihan kaltaisena valmisteena. 

Soija on papu! Sitä kasvatetaan, kuten muitakin kasviksia. 

Vierailija
93/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei maistu miltään ja on oikeasti KALLISTA.

Vierailija
94/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soijarouheessa on paljon kuitua, se johtuu siitä. Totuttele hitaasti, laita alkuun ainakin puolet jauhelihaa. Kuitu on terveellistä, kannattaa totuttaa vatsa kuituihin. 

Minä syön päivittäin puuroa 2 kertaa aamulla ja illalla. Johtuu kyllä jostain muusta kuin kuiduista omalla kohdallani?

Okei, mutta miten puuro pitää sut kylläisenä? Mä söin kerran kaurapuuroa ja sitten puolen tunnin kuluttua oli nälkä. 

Siihen puuron voi lisätä jotain proteiinin lähdettä tai lisää energiaa esim. Jugurttia? Syön vain yhden täyttävämmän ruuan per päivä. 3 annosta ruokaa + herkut silloin tällöin.

Vierailija
95/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aasiassa on paljon transnaisia juuri tuon soijankäytön takia. Jotkut miehet sitten tykkää näistä ja haluaa lykkiä niitä pyllyyn. En sitten tiedä parantaako se ihmiskunnan kehitystä ja laatua. Saavat toki olla ja elää.

Voi kun saisikin aasialaisen shemale tyttökikkeliä anukseen, ikävä kyllä niitä ei riitä kaikille halukkaille.

Ei ole olemassa mitään "tyttökikkeliä" Se on äijä eli olet homo. 

Vierailija
96/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai puuron voi laittaa kaikenlaisia päällisiä vaihtelevasti. Itse syön puuroa aamuisin ja laitan siihen usein 1 tl chiansiemeniä, 1 tl pellavansiemeniä ja 1 rkl kauraleseitä lisäkuituja tuomaan, ja lisäksi marjoja, maitoa, raejuustoa tai keitetty kananmuna. Pitää kyllä nälkää lounaaseen asti. -Eri

Itse tykkään roiskaista spermat puuron päälle, pahaahan se on mutta nälkä lähtee jo ajatuksesta.

Vierailija
97/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei osaa laittaa siitä maistuvaa ruokaa, itsekään en osaa. Olen myös aika laiska ja jos en heti onnistu en luultavasti kokeile uudelleen ja tuon kanssa olen yrittänyt jo monesti.

Tämä on kyllä usein totta, että ihmiset ei osaa saada makua soijarouheeseen. 

Parasta soijarouheesta tulee näin. 

Pannulle runsaasti öljyä, kuiva soijarouhe siihen kihisemään pariksi minuutiksi. Sitten joukkoon sipulisilppua ja paistellaan hyväksi. Mausteita voi laittaa tässä välissä. Sitten iso loraus balsamicoa, tämä on tärkein. Sitten murustellaan joukkoon kasvisliemikuutio/jauhetta tms., ja lisäillään kiehuvaa vettä tai vettä erissä, annetaan sen imeytyä soijarouheeseen ja lisäillään lisää, kunnes rouhe on valmista ja neste imeytynyt, ja paistellaan sitten vielä hetki - tämä on toinen vaihe, jossa voi lisätä mausteet. 

Mausteeksi sopii esim. valkosipuli, maustepippuri, paprikajauhe, savupaprika, pippurit, timjami, meirami, oregano....riippuu, mitä rouheesta aikoo valmistaa. 

Jotain on pielessä jos ruoka-ainetta täytyy maustaa hitosti saadakseen siitä syömäkelpoista. Lähtökohta on silloin huono.

Ihmiskunta on maustanut ruokaa iät ja ajat, se on ihan kulinarismin kulmakiviä. Mutta halveksu sinä vaan maustamista. 

Varsinaiset mausteethan tuossa on optionaalisia, itse juju on saada soijarouheeseen rasvaa, suolaa, umamia, happoa ja makeutta. 

En halveksi maustamista, vaan sitä että maustamisella peitetään perusraaka-aineen paha maku.

Ei se ole paha maku. Sinä et vain ole vielä tottunut siihen makuun. Se on sinulle uusi maku. Suosittelen maustamista, koska se helpottaa tottumista. -Eri

Sinäkö siis päätät mikän mun mielestä maistuu pahalta?

Vierailija
98/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetat kokkia ruoanlaitossa? 😂 Sillä lailla. Pysys omassa lestissäs, ellet ole itsekkin kokki. Ei ole mitään vaikeuksia tehdä siitä hyvää niille jotka sitä raaka-aineena sietää. Kovasti kehutaan soija pohjaisia ruokia hyväksi kun niitä raaka-aineena käytän, minun suussani se nyt vaan ei hyväksi siitä silti muutu. Tämä on minusta ihan yhtä typerää vänkäämistä sinulta kuin väitellä siitä saatko silakasta hyvän makuista jos joku ei tykkää silakasta. Ei se silakka hänelle hyvältä maistu vaikka se sinusta ja muista olisi kuinka taivaallista. Se ei toki tarkoita ettekö osaisi siitä tehdä hyvää niille jotka tykkää. On siis aivan turha sönköttää siitä etteikö joku osaisi tehdä hyvää jostain vaikkei itse mausta pidä. Minä teen kyllä hyvää ihan mistä vaan, niille jotka niistä raaka-aineista pitää, huolimatta siitä pidänkö niistä itse. 

Mutta onhan se toki ammatti- tai harrstelijakokillekin hyvä haaste yrittää piilottaa ruokiin ei-siedettyä raaka-ainetta. Silakanvihaajalle voi tehdä vaikka smoothien johon lisätyn silakan maku taidokkaasti piilotetaan mausteilla ja käsittelyllä. Soijasta pitämättömälle taas sitten vaikka makaronilaatikko josta soijaa ei pysty maistamaan. 

Vierailija
99/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten se nälkääpitävä osa ei edelleenkään ole puuro.

Vierailija
100/206 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olen ka svisr uok ako kki. Vinkkasin vain, että balsamico neutralisoi sitä tiettyä, ikävää pohjamakua so ij arouh eess a (ja parantaa sen rakennetta). Kuten sanottu, ei tämä vinkki niille ollut, jotka eivät sellaista kaipaa, vaan niille, jotka kaipaavat vinkkejä so ij ar ouh een valmistukseen. 

Vinkkaan vielä, että jos balsamicoa ei ole, käy myös muu etikka ja ripaus sokeria ja joku muu umamin lähde. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan