Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen isä ei ymmärrä lapsen sairautta eikä suostu muistamaan sitä

Vierailija
14.07.2026 |

Neuvoja olisiko? Lapsellamme on eräs synnynnäinen sairaus, joka ei näy päällepäin, mutta vaikuttaa liikkumiskykyyn osassa asioita. On tiettyjä melko tavallisia asioita mitä lapsi ei pysty tekemään. Hän on kuitenkin sillä tavalla terve, että kävely ym onnistuu ihan normaalisti. Mieheni, lapsen isä siis, ei millään suostu ymmärtämään eikä edes muistamaan tätä lapsen sairautta, vaikka lapsi on jo 9. Hän koko ajan ehdottelee lapselle että lähtisitkö mun kanssa siihen ja siihen juttuun, joista kaikki on sellaisia, että lapsi ei pysty niihin osallistumaan sairautensa takia. Sitten lapsi loukkaantuu isälle, että miksi isä ehdottaa aina tällaisia mihin hän ei kykene. Lisäksi isä valittaa ja kiukkuaa minulle miksi emme voi perheenä harrastaa sitä ja tätä, ja haukkuu minua kun vastaan, että lapsi ei niihin kykene, siksi emme voi. Ihan kuin asia olisi jotenkin minun vika, vaikka sairaus ei ole kenenkään vika. Isä ei suostu koskaan tulemaan mukaan lapsen lääkäriin tai fysioterapiaan, jotta voisi kuulla siellä lapsen sairaudesta tai rajotteista. Kun minä yritän niistä miehelle puhua olen kuulemma rasittava äm mä joka hankaloittaa kaiken. Lapsi kärsii tästä eniten, koska hänellä on jo paha mieli siitä ettei pysty moneen aika tavalliseen asiaan ja siihen päälle joutuu kuuntelemaan isänsä valitusta siitä. 

Kommentit (172)

Vierailija
81/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin eilen salilla missä isä oli poikansa kanssa jolla ei ollut toista kättä ja hyvin poika pärjäsi. Mikä tämä sinun lapsesi vamma joka estää häntä elämästä suht normaalia elämään? Voisiko kuitenkin ongelma olla sinä joka yrittää suojella lasta liikaa sulkemalla hänet kodinmuurien sisäpuolelle? 

Ei voi olla kyse tuosta mitä kirjoitat. Ensinnäkään en sulje lasta kodin muurien sisäpuolelle vaan käymme paljon eri paikoissa ja lapsella on muutama harrastus jne. Nämä kaikki kuitenkin sellaisia, joita lapsen on mahdollista tehdä ja joissa on hänelle vähän haastettakin välillä. Isä kuitenkin ehdottelee jatkuvasti sellaisia, jotka ei oikeasti ole mahdollisia. Ap

Kuten mitä? Kerro nyt edes yksi esimerkki, provopieni. 

Ei se tätä aloitusta enää pelasta. 

Vierailija
82/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, miten tosissaan osa porukasta ottaa nämä päivänselvät provot. Jos ap:lla oikeasti olisi sairas lapsi, hän kuvalisi, minkä tyyppinen sairaus on kyseessä ja mitä ne isän ehdottamat toimet ovat. Epämääräinen "eräs sairaus" tyylinen kirjoittelu paljastaa aina provon. 

Minusta on erittäin ymmärrettävää, että sairaudesta ei kerrota tarkasti, koska silloin perhe on helposti tunnistettavissa. En ainakaan itse kertoisi tarkasti omia asioitani.

Ilmiselvät provot ovat minusta yleensä päinvastoin täynnä kaunokirjallisesti kuvattuja yksityiskohtia. 

Totuus on yleensä lyhyt, valhe pitkää sepustusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, miten tosissaan osa porukasta ottaa nämä päivänselvät provot. Jos ap:lla oikeasti olisi sairas lapsi, hän kuvalisi, minkä tyyppinen sairaus on kyseessä ja mitä ne isän ehdottamat toimet ovat. Epämääräinen "eräs sairaus" tyylinen kirjoittelu paljastaa aina provon. 

Minusta on erittäin ymmärrettävää, että sairaudesta ei kerrota tarkasti, koska silloin perhe on helposti tunnistettavissa. En ainakaan itse kertoisi tarkasti omia asioitani.

Ilmiselvät provot ovat minusta yleensä päinvastoin täynnä kaunokirjallisesti kuvattuja yksityiskohtia. 

Normaaliälyinen osaa kertoa sairaudesta yleisellä tasolla siten, ettei perhettä voi tunnistaa. Palstan vakiprovoille on tyypillistä kirjoittaa nimenomaan muodossa "eräs sairaus". Helppo tunnistaa, kun täällä tarpeeksi kauan viettää aikaa. 

No jaa. Ainakin omassa lähipiirissäni on yksi niin harvinainen sairastapaus että en kehtaa oikein kuvailla sitä edes yleisellä tasolla ettei tunnisteta. Varsinkin kun sairauden aiheuttamat ongelmat eivät mene mihinkään yhteen kategoriaan, eikä kyseisessä tapauksessa oikeasti edes tiedetä kunnolla mikä sen aiheuttaa.

Ap:n kuvauksesta veikkaan kyllä itse cp-vammaa.

Vierailija
84/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli koulussa poika, joka käveli muuten, mutta hänellä oli siirtymissä pyörätuoli. Myös talviliukkaat kulki aina ulkona pyörätuolilla. Hänellä oli kaksikin sairautta. Toinen liittyi tasapainoaistiin ja toinen johonkin rappeumasairauteen. Nämä yhdessä loivat sen, että hänelle oli tosi vaarallista kaatua. Hän ei koskaan osallistunut koululiikuntaan, muistaakseni hänellä oli jossain fysioterapiaa. Kerran sitten kävi niin, että liukastui keväällä ulkona koulunpihalla hiekoitussepelin peittämällä asvaltilla ja hänet noudettiin siitä ambulanssilla. Tuli kouluun seuraavan kerran vasta syksyllä.

Että kyllä niitä on vaikka mitä sellaisia tiloja ihmisillä, ettei voi tehdä kaikkea mitä muut vaikka voisikin kävellä.

Tuokin poika olisi pystynyt helposti tekemään samoja asioita kuin muut, jos hänellä olisi ollut asiantuntevia ohjaajia, jotka olisivat soveltaneet liikuntatunnit hänelle sopiviksi. Meillä koulussa oli sellaisia ja esim. tyttö, joka ei pystynyt nostamaan käsiään ylös, pelasi koripalloa ja lentopalloa. Hänelle on kevyt vaahtomuovipallo, jota hän jaksoi heittää ja kori/verkko laitettiin niin matalalle, että hän ylettyi. 

Vierailija
85/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaaliälyinen osaa kertoa sairaudesta yleisellä tasolla siten, ettei perhettä voi tunnistaa. Palstan vakiprovoille on tyypillistä kirjoittaa nimenomaan muodossa "eräs sairaus". Helppo tunnistaa, kun täällä tarpeeksi kauan viettää aikaa. 

No jaa. Ainakin omassa lähipiirissäni on yksi niin harvinainen sairastapaus että en kehtaa oikein kuvailla sitä edes yleisellä tasolla ettei tunnisteta. Varsinkin kun sairauden aiheuttamat ongelmat eivät mene mihinkään yhteen kategoriaan, eikä kyseisessä tapauksessa oikeasti edes tiedetä kunnolla mikä sen aiheuttaa.

Ap:n kuvauksesta veikkaan kyllä itse cp-vammaa.

Ei alkoholismi ole mitenkään harvinainen sairaus Suomessa. Turhaan nolostelet. 

t. eri

Vierailija
86/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella omituisen miehen kanssa olet sitten lisääntynyt.

Vierailija
87/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla ihminen, joka haluaa tehdä vain kaikkea kivaa, eikä piittaa tosiasioista mitään. Jos se vielä ämmittelee sua, niin kysy onko sillä joku toinen jossakin.

Vierailija
88/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Valhe on epämääräinen ja hähmäinen kuvaus, joka voi sopia käytännössä mihin tahansa tarinaan. Totuus voi olla lyhyt, mutta siinä on mukana yksityiskohtia, joita valehtelija ei uskalla käyttää, koska niitä väärin käyttämällä jäisi välittömästi kiinni valheesta. Exäni esimerkiksi valehteli minulle matkustavansa työreissulle Tukholmaan. Sepitti päästään lennon numerot ja kaikki. No, oli aika helppo tarkistaa, ettei sellaista lentoa ollut olemassa. Matkalaukun tunnistenauha kertoi, että oli tullut käytyä Oulussa, jonne sitten muuttkin uuden naisensa kanssa. 

Vierailija
89/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä eri diagnooseihin liittyen on järjestöjä joilta saa esim esitteitä sairauksiin liittyen myös omaisille infoksi

Vierailija
90/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä eri diagnooseihin liittyen on järjestöjä joilta saa esim esitteitä sairauksiin liittyen myös omaisille infoksi

Harvinaisille sairauksille ei ole omia järjestöjä ihan siksi, että ovat usein luokkaa 1 tapaus koko Suomessa. 

Vierailija
91/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Valhe on epämääräinen ja hähmäinen kuvaus, joka voi sopia käytännössä mihin tahansa tarinaan. Totuus voi olla lyhyt, mutta siinä on mukana yksityiskohtia, joita valehtelija ei uskalla käyttää, koska niitä väärin käyttämällä jäisi välittömästi kiinni valheesta. Exäni esimerkiksi valehteli minulle matkustavansa työreissulle Tukholmaan. Sepitti päästään lennon numerot ja kaikki. No, oli aika helppo tarkistaa, ettei sellaista lentoa ollut olemassa. Matkalaukun tunnistenauha kertoi, että oli tullut käytyä Oulussa, jonne sitten muuttkin uuden naisensa kanssa. 

Sun exän muuttaminen Ouluun sua pakoon ei liity tähän aiheeseen mitenkään. -eri

Vierailija
92/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille on ollut tarjolla tukea neurologialta, fyssarilta ja oltaisiin saatu muutakin sopeutumisvalmennuksen tapaista. Ja on saatu netistä infoa. Mutta mies ei suostu tulemaan näihin vastaanottoihin tai valmennuksiin mukaan eikä lukemaan infoa nettisivuilta. Hän ei kuulemma nyt ehdi tms. Olen yrittänyt hänelle puhua mutta vastaa aina joojoo kaikkeen ja sitten viikon päästä taas unohtaa(?) lapsen sairauden. Ap

Vierailija
93/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on keskenkasvuinen ja pinnallinen, hän ei pysty hyväksymään että hänen geeneistään (tai puolison) on tullut sairas lapsi.

Mies kuvittelee, että sulkemalla silmät ongelmalta sitä ei ole olemassa.

Vierailija
94/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori beibe, mutta sinä et ole täällä se, joka päättä, mistä saa kirjoittaa. Mene imemään äitisi nisää jos ahdistut siitä, että keskustelu elää eikä junnaa jankkaamassa jostain kuvitteellisesta sairaudesta Porvoossa. 

Vierailija
95/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se auta, jos asia ei kiinnosta. 

Omalla isälläni psykopaattinen luonne esti huomioimasta sitä, että nainen ei jaksa fyysisesti kaikkea samaa tai että lapsi on lapsi. 

Jotain vikaa on ap:n miehessä. Ap, nyt itsekunnioitusta kehiin. Älä anna nimitellä itseäsi. Se on merkki valtavista ongelmista. 

Vierailija
96/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille on ollut tarjolla tukea neurologialta, fyssarilta ja oltaisiin saatu muutakin sopeutumisvalmennuksen tapaista. Ja on saatu netistä infoa. Mutta mies ei suostu tulemaan näihin vastaanottoihin tai valmennuksiin mukaan eikä lukemaan infoa nettisivuilta. Hän ei kuulemma nyt ehdi tms. Olen yrittänyt hänelle puhua mutta vastaa aina joojoo kaikkeen ja sitten viikon päästä taas unohtaa(?) lapsen sairauden. Ap

MIKÄ V*TTU SINUA VAIVAA???? Ei ole tervettä roikkua tuollaiessa suhteessa!!! Hanki apua itsellesi! 

Vierailija
97/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehille lapsi on kiva silloin, kun se lapsi on terve. Mies ei pysty yleensä rakastamaan lasta, jolla on joku sairaus tai vaikkapa neuroerityisyys. Ei edes silloin, vaikka lapsi pärjäisi hyvin koulussa tai työelämässä.

Lähipiiristä löytyy mm. Isä, joka katkaisi välit lapseensa jolla todettiin autismi aikuisiällä. Tuohon asti välit olivat olleet läheiset. Diagnoosin jälkeisenä päivänä isä ilmoitti, että ei halua olla missään tekemisissä ”k-harin” kanssa. Tämä ”k-hari” oli ammatiltaan fyysikko.

Ja sitten isä, joka jätti perheensä siltä seisomalta, kun nuorimmaisella todettiin cp-vamma. 

Siitoshullu keksii taas urakalla stooreja. Kyllä sun piireissä tapahtuu paljon 😁

Vierailija
98/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liittyy huomattavasti enemmän kuin sinun vinkumisesi. 

Vierailija
99/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap on todellinen äiti, on kyllä harvinaisen sairas yksilö. Rakastava äiti ei pakottaisi lasta elämään tuollaisen miehen kanssa. 

Vierailija
100/172 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap on todellinen äiti, on kyllä harvinaisen sairas yksilö. Rakastava äiti ei pakottaisi lasta elämään tuollaisen miehen kanssa. 

Äiti ei voi käytännössä erottaa lasta isästään. Ei vaikka syytä olisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän