Yhä suurempi osa laskuista menee perintään
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
kiitos mestari!
Orpon vai purra
Tukileikkausten määrä ajaa ihmiset ulosottoon ja samaan aikaan laskuttajat korottaneet hintoja. Perusasioissa mm. Itse maksan peruslaskuja mutta ruokaa ei tahdo saada.
Itse jäin 2026 alussa työttömäksi ja laskut joita olin maksanut noin 30 vuotta moitteetta alkoi päätyä ulosottoon ihan vain siksi koska tulot eivät enää riittäneet siitä n. 595 euron työmarkkinatuesta, nyk. yleistuki.
Ei kyse ole siitä etten halua maksaa vaan etten pysty. Vai pitäisikö ottaa joku korkeakorkoinen vippi että saa laskut maksettua? Siinähän menee ojasta allikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kiitos mestari!
Orpon vai purra
Orpo, Purra, Adlercreutz ja Essayah! Kuka olis uskonut että talous sukeltaa näin paljon heidän ansiostaan!
Köyhien kannattaisi elää tulojensa mukaan. Jos ei rahat riitä niin kannattaa mennä töihin ja saada palkkaa.
Tajusin joskus työttömyyden pitkittyessä koronan aikaan että ei ulosotto lopulta vaikuta elämääni mitenkään. En tarvitse lainoja, minulla on jo asunto, liittymät ja vakuutukset. Ihan sama, onko luottotietoja vai ei. Olen elänyt ihan hyvää perhe-elämää vaikkei luottotietoja ole.
Miksi menettää yöunensa joidenkin bittien ja numeroiden takia? Jos ei pysty maksamaan, ei pysty. Tyhjästä on paha nyhjäistä. Menee ulosottoon, mätänee siellä 15v ulosottotuomion jälkeen ja sitten asia unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin 2026 alussa työttömäksi ja laskut joita olin maksanut noin 30 vuotta moitteetta alkoi päätyä ulosottoon ihan vain siksi koska tulot eivät enää riittäneet siitä n. 595 euron työmarkkinatuesta, nyk. yleistuki.
Ei kyse ole siitä etten halua maksaa vaan etten pysty. Vai pitäisikö ottaa joku korkeakorkoinen vippi että saa laskut maksettua? Siinähän menee ojasta allikkoon.
30 vuotta töissä eikä mitään säästössä eikä edes liiton jäsenyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Köyhien kannattaisi elää tulojensa mukaan. Jos ei rahat riitä niin kannattaa mennä töihin ja saada palkkaa.
Entä jos on ollut töissä, tulee YT-neuvottelut ja olet ansiosidonnaisen jälkeen sillä muutaman satkun perustuella josta pitäisi maksaa kaikki mahdollinen?
Velkojat tuskin tulevat vastaan siksi ettet löydä uutta työpaikkaa hakemisesta huolimatta. Samoja euromääriä he karhuavat olivat tulosi sitten 3600e kuussa tai 600e kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Olet 30 vuotta töissä ja säästössä ei ole yhtään rahaa. Ei sitten tullut mieleen että joskus voi työt loppua ja varautua pahan päivän varalle. Kaltaisiasi vähä-älyisiä yhteiskunnan elättejä on pilvin pimein. Valtio ottaa teidän vuoksi miljardeittain velkaa joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Tajusin joskus työttömyyden pitkittyessä koronan aikaan että ei ulosotto lopulta vaikuta elämääni mitenkään. En tarvitse lainoja, minulla on jo asunto, liittymät ja vakuutukset. Ihan sama, onko luottotietoja vai ei. Olen elänyt ihan hyvää perhe-elämää vaikkei luottotietoja ole.
Miksi menettää yöunensa joidenkin bittien ja numeroiden takia? Jos ei pysty maksamaan, ei pysty. Tyhjästä on paha nyhjäistä. Menee ulosottoon, mätänee siellä 15v ulosottotuomion jälkeen ja sitten asia unohtuu.
Niin, SINULLA on nuo mainitut asiat kunnossa. Kaikilla muilla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo kelle vastaat, mutta aika monella on työttömyyden jälkeen palanut ne puskurit nopeasti. Ei 20 tonnin säästötkään pitkään kestä jos niistä pitää esim. eläminen Helsingissä maksaa. Ehkä vuoden ajan tai puolitoista vuotta. Harkinnanvaraisia tukia et saa ennen kuin jokaikinen sentti on poltettu.
Vierailija kirjoitti:
30 vuodessa et ole yhtään saanut säästöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kiitos mestari!
Orpon vai purra
Laskun maksamatta jättäjä.
Ei minua ainakaan UO ole haitannut. Siitä on jopa ollut hyötyä. Kun on niin halpa auto ettei sitä ulosmitata niin se ja sama jos pari kertaa vuoteen tulee joku parkkisakko tai liikennetolppa välähtää.
Koska ne ovat suoraan uo-kelpoisia, ne vanhenevat pysyvästi 5 vuodessa 15v sijaan.
En tarkoituksella kerää sakkoja, mutta kyllä liikenne on stressannut paljon vähemmän kun ei tarvitse reagoida sakkoihin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiton jäsenyyttä ei tarvitse, jos on työtön. Eikä voi edes tietää, mihin liittoon silloin pitäisi liittyä. Autoliitto tietysti voisi olla järkevää, jos omistaa auton.
Liittoon voi sitten liittyä samana päivänä, kun saa työn, jos tuntee tarvitsevansa liiton palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 vuodessa et ole yhtään saanut säästöön?
Olen eri, mutta kun olen tehnyt laskelmia työttömyyden varalle (vaikka kuulun liittoon ja saan hetken ansiosidonnaista), niin aika äkkiä on rahat loppu.
Ja asuntoa ei välttämättä saa nopeasti myytyä.
Vierailija kirjoitti:
sinähän se hyvin tiedät, mikä kannatta
ota se peukalo pois perseestäs ja
ajattele aivoillas,jos sulla niitä on
Toki tulee aina mieleen, että kun suomalainen mies elää keskimäärin noin 75 vuotiaaksi. Sinä päivänä, kuin kuolee niin sillä kuoleman hetkellä voi tajuta, että vaikka olisi saanut säästöön miljoonia, niin oikeasti ei saanutkaan mitään säästöön. Tai ainakaan säästöjä ei saa mukaan.
Perintään on päätynyt isoin määrä laskuja neljään vuoteen: ”Osalla kuluttajista on vaikeuksia maksaa pieniäkin laskuja”
Kesäkuun loppuun mennessä perintään päätyneiden laskujen määrä kasvoi selvästi vuoden takaisesta.