Lapsen isä ei ymmärrä lapsen sairautta eikä suostu muistamaan sitä
Neuvoja olisiko? Lapsellamme on eräs synnynnäinen sairaus, joka ei näy päällepäin, mutta vaikuttaa liikkumiskykyyn osassa asioita. On tiettyjä melko tavallisia asioita mitä lapsi ei pysty tekemään. Hän on kuitenkin sillä tavalla terve, että kävely ym onnistuu ihan normaalisti. Mieheni, lapsen isä siis, ei millään suostu ymmärtämään eikä edes muistamaan tätä lapsen sairautta, vaikka lapsi on jo 9. Hän koko ajan ehdottelee lapselle että lähtisitkö mun kanssa siihen ja siihen juttuun, joista kaikki on sellaisia, että lapsi ei pysty niihin osallistumaan sairautensa takia. Sitten lapsi loukkaantuu isälle, että miksi isä ehdottaa aina tällaisia mihin hän ei kykene. Lisäksi isä valittaa ja kiukkuaa minulle miksi emme voi perheenä harrastaa sitä ja tätä, ja haukkuu minua kun vastaan, että lapsi ei niihin kykene, siksi emme voi. Ihan kuin asia olisi jotenkin minun vika, vaikka sairaus ei ole kenenkään vika. Isä ei suostu koskaan tulemaan mukaan lapsen lääkäriin tai fysioterapiaan, jotta voisi kuulla siellä lapsen sairaudesta tai rajotteista. Kun minä yritän niistä miehelle puhua olen kuulemma rasittava äm mä joka hankaloittaa kaiken. Lapsi kärsii tästä eniten, koska hänellä on jo paha mieli siitä ettei pysty moneen aika tavalliseen asiaan ja siihen päälle joutuu kuuntelemaan isänsä valitusta siitä.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Niin, no ei kannata lapsen edes kokeilla jos vaikka epäonnistuu ? Entä jos lapsi pystyisikin ?
Selkeästi äidin ylisuojelu on jo vaikuttanut lapsen omaan kykyprofiiliin ja lapsi on jo itsekin sitä mieleltä ettei pysty ja kykene.
Fysioterapeuttina olen huomannut, että äidit ovat usein ylisuojelevia vammaista lastaan kohtaan. Isät uskaltavat rohkeammin kokeilla asioita, joita äidin mielestä lapsi ei mitenkään pysty tekemään. Maailmassa on loppujen lopuksi aika vähän asioita, joita ei soveltamalla ole mahdollista tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ota ero. Jos äijä ämmittelee se on ainoa oikea vaihtoehto.
Tämä
Paraolympialaisissa pelasi jääkiekkoa useampi mies ja nainen, jolla ei ollut lainkaan jalkoja. Ap nyt vain kuvittelee, että lapsi ei pysty, vaikka oikeasti pystyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on sellaisista mitä lääkärin mukaan ei ole turvallista tai mahdollista tehdä. Ap
Nyt on jo satuja, ei ole sellaisia synnynnäisiä vikoja kävelevällä ihmisellä että lääkäri noin sanoisi ettei kannata edes yrittää.
Ai tiedät enemmän kuin tämä lääkäri ap:n lapsen tilanteesta?!
Jeps joo. Eiköhän se lääkäri tiedä mikä on homman nimi.
Uskallatko, ap, nimetä yhden ihan konkreettisen asian, jota isä yrittää tehdä lapsen kanssa, mutta sinä et anna. Auttaisi hahmottamaan, onko kyse vain sinun sekoilustasi vai todellisesta vaarasta.
Eli hän voisi esim mennä heittelemään koripalloa tai potkimaan jalkapalloa, mutta ap olet sitä mieltä ettei hän voi? Tai mennä esim salille nostelemaan käsipainoja? Tai harrastamaan pyörätuolikelausta? Mutta ap haluaa alistaan lapsen 100% invalidiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on sellaisista mitä lääkärin mukaan ei ole turvallista tai mahdollista tehdä. Ap
Nyt on jo satuja, ei ole sellaisia synnynnäisiä vikoja kävelevällä ihmisellä että lääkäri noin sanoisi ettei kannata edes yrittää.
Ai tiedät enemmän kuin tämä lääkäri ap:n lapsen tilanteesta?!
Jeps joo. Eiköhän se lääkäri tiedä mikä on homman nimi.
Mistä tiedät, että on oikeasti olemassa joku lääkäri, joka on sanonut, että lapsen ei kannata edes yrittää asioita?
eri
Vaikea keksiä mitä lapsi ei voisi tehdä, jos kävely ym onnistuu ihan normaalisti. Tuskin mies on skeittamaan, maastopyöräilemään tai mopoilemaan menossa?
9-vuotiaan täytyy olla sänkyynhoidettavassa kunnossa ennen kuin tilanne on se, ettei lapsi voi tehdä tavallisia lapsen juttuja omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea keksiä mitä lapsi ei voisi tehdä, jos kävely ym onnistuu ihan normaalisti. Tuskin mies on skeittamaan, maastopyöräilemään tai mopoilemaan menossa?
Yhdellä tutun lapsella on harvinainen lihassairaus, jonka vuoksi lapsi ei voi juosta. Liittyi jotenkin siihen, että maitohappoa kertyy poikkeuksellisen paljon ja lihakset vauroituvat siitä. Mutta perhe liikkuu lapsen ehdoilla.
Minullekin tuli mieleen, että kannattaisi ap:n katsella paraolympialaisia. Siellä näkee, että ihminen pystyy uskomattomiltakin tuntuviin asioihin vammaisenakin.
Vierailija kirjoitti:
Olin eilen salilla missä isä oli poikansa kanssa jolla ei ollut toista kättä ja hyvin poika pärjäsi. Mikä tämä sinun lapsesi vamma joka estää häntä elämästä suht normaalia elämään? Voisiko kuitenkin ongelma olla sinä joka yrittää suojella lasta liikaa sulkemalla hänet kodinmuurien sisäpuolelle?
Mitä tuo tähän kuuluu ? Voi olla neurologinen ongelma, joka ei näy päällepäin, toisin kuin puuttuva käsi
Ap on trolli. Tietää siitä, ettei hän osallistu keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
9-vuotiaan täytyy olla sänkyynhoidettavassa kunnossa ennen kuin tilanne on se, ettei lapsi voi tehdä tavallisia lapsen juttuja omalla tavallaan.
Älä nyt paskaa puhu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt paskaa puhu
Ei tulisi mieleenkään. Jos lapsi pystyy liikkumaan, hän pystyy tekemään tavallisia lasten asioita omalla tavallaan. Esim. pelaamaan koripalloa pyörätuolissa. Kyse on vain siitä, riittääkö vanhemmilla halua soveltaa toimintoja omalle lapselle sopivaan muotoon.
Vierailija kirjoitti:
Minullekin tuli mieleen, että kannattaisi ap:n katsella paraolympialaisia. Siellä näkee, että ihminen pystyy uskomattomiltakin tuntuviin asioihin vammaisenakin.
Mitä helvettiä ? Kai hän tietää mitä voi, kun lääkäri on kieltänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään helvettiä, vaan oman järjen käyttöä. Ei lääkäri ole mikään ylijumala, jonka sanaa on pakko noudattaa. Lääkäreissä on paljon sellaisiakin, joilla ei mitään käryä harvinaisista sairauksista eivätkä he näin ollen tiedä, mikä on mahdollista ja mikä ei. Lisäksi tällä palstalla kannattaa aina ottaa huomioon, että kaikki mitä meille kerrotaan ei välttämättä ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta lääkäri kielsi raskauden yrittämisen, koska se olisi kuulemma minulle vaarallista. Olen kolmen lapsen äiti ja täysin terve.
t. eri