Pystyisitkö elämään 600 eurolla kuukaudessa kun asumisen kulut on jo maksettu?
Kommentit (113)
Mulle jää vuokran jälkeen 700 euroa. Siitä menee vielä asumiskuja, sähkö ja kotivakuutus. Netin jaan puhelimesta, jos joskus läppäriä tarvitsen.
Saan eläkkeensaajan asumistukea ja asun kalliisti. Jos tämä luukku ei olisi iäkkään isäni omistuksessa, niin muuttaisin halvempaan ja pienempään. Käyttövarani eivät silti lisääntyisi oleellisesti, sillä asumistuki laskisi myös. Asun nyt tässä, ettei isälle jää ongelmakämppä käsiin.
Voi silti olla, että asumistuki muuttuu yleiseksi asumistueksi. Sitten on pakko muutto joko pienempään tai miesystävälleni hyyryläiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa joutuu vielä tuosta itse maksamaan vuokraa joitain satasia, ei jää oikeasti kuin ehkä 200€/kk laskujen jälkeen.
Se on valinta, jos haluaa asua leveämmin kuin asumistuki sallii.
Aika moni asuu halvimmassa asunnossa minkä on onnistunut saamaan. Kelan määrittelemä maksimi vuokra yksin asuvalle omassa kaupungissa on niin alhainen, että ei edes vanha lähiössä oleva kaupungin pieni vuokrayksiö niihin raameihin mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Mutta tuosta määrästä kelan tukea täytyy maksaa vielä joku osuus asumisesta
Ei tarvitse maksaa. Toimeentulotuessa ei ole mitään asumiskulujen omavastuuta vaikka jostain käsittämättömästä syystä palstalla yritetään väittää niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole aika ruhtinaallisesti jopa? Lisäksi ilmainen asuminen, joka vie työssäkävijöiden tuloista leijonanosan.
Anteeksi vaan, mikä ILMAINEN asuminen? Kyllä työtön työnhakija maksaa asumisensa.
Ei vaan Kela maksaa sen.
Minä olen työtön työmarkkinatuella eli siis nykyään yleistuella. Itse ja eläkeläismieheni maksamme yhdessä yhtiövastikkeen ja putkiremontin rahoitusvastikkeen, yhteensä 650 euroa/kk. Oma työttömyyskorvaukseni ei tuohon riittäisi. Miehenikin on sairastellut ja eläke on vain n. 1000 euroa kk. Maksukatto 815 euroa sairaalahoidoista ehti hänellä jo täyttyä, mutta sairaalahoito maksaa senkin jälkeen eli pari tonnia varmaan on mennyt jo sairaskuluja tältä vuodelta. Onneksi on säästöjä, joilla paikkaan rahapulaa joka kuukausi.
Kummallinen oletus täällä, että työttömille maksetaan kaikki ja vielä jää "humputtelurahaa" yli 600 euroa kuukaudessa.
Sinä et ole normaali työtön, perus normaali työtön saa toimeentulotukea, jolloin Kela maksaa koko asumisen ja saa suon 600€/kk hupirahaa
Onko sinusta syöminen pelkkää hupia? Jokaisen pitää syödä jotain ja ruoka ei ole ilmaista. Siitä 600 eurosta pitää maksaa myös ruoka. Turha väittää, että jostain ruokajonoista saa joka viikko riittävästi ravinteikasta ruokaa. Eikä ruokajakoa edes ole joka paikassa. Itse näin muuten nyt ensimmäistä kertaa ruokaroskisdyykkareita, kun kesäkuumalla poikkesin S-Marketissa. Nuorisoporukka meni Ikean sinisten kassien kanssa kaupan lastauslaiturille tonkimaan biojäteroskiksia ihan päiväsaikaan. Toivottavasti heillä oli toimintaansa vain ideologiset syyt, ei oikea nälkä ja rahapula.
Meillä menee ruokakauppaan kolmelta n. Tonni kuussa. Ja syödään pihvejäkin. On se kumma, että kuudella sadalla ei sossupummi saa sapuskojaan.
Täällä huudellaan että tottakai pystyn elämään 600 € kuussa, huomaa ettei suurin osa täällä näppäinsotureista ole tätä ongelmaa, mitä jos joku esim kodinkone hajoaa, mitä jos sairastut.... Helppo huudella kun ei oikeasti ole mitään ymmärrystä, vaikea elää tolla summalla. Hävetkää jos osaatte...
Vierailija kirjoitti:
Täällä huudellaan että tottakai pystyn elämään 600 € kuussa, huomaa ettei suurin osa täällä näppäinsotureista ole tätä ongelmaa, mitä jos joku esim kodinkone hajoaa, mitä jos sairastut.... Helppo huudella kun ei oikeasti ole mitään ymmärrystä, vaikea elää tolla summalla. Hävetkää jos osaatte...
En pystyisi elämään. Vuokra 811€, bensat, ruuat, kampaaja, kosmetologi jne. Vähintään 2000€ kuukaudessa menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan vain 595 e kk, sillä asun omistuskämpässä. Tuosta 595 e pitää maksaa itse yhtiövastike, ruuat, sähköt, puhelin, netti, lääkkeet jne. En saa myöskään toimeentulotukea, sillä elämäni aikana olen säästänyt itselleni rahaa (silloin, kun en ollut työtön).
Eli syön koko ajan säästöjäni, tämän jälkeen on kämpän myynti edessä. Sitten syön siitä saadut rahat. Sitten olenkin persaukinen ja vasta sitten saan kaikki tuet siten, että saan peräti 600 e rahaa käyttöön, josta on jo maksettu asumiskulut.
Paitsi että se ei ole 595 €/kk, kuten on sanottu ad nauseam, vaan 595 €/20 pv.
Kuukaudessa on keskimäärin 21,5 työpäivää, joilta yleistukea maksetaan.
Ime persettä, stultus mendax.
Vierailija kirjoitti:
Pystyisin tietysti sen pari kuukautta minkä työttömyys kestää.
Mistäs sä työttömyytesi keston etukäteen tiedät, hermanni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole aika ruhtinaallisesti jopa? Lisäksi ilmainen asuminen, joka vie työssäkävijöiden tuloista leijonanosan.
Anteeksi vaan, mikä ILMAINEN asuminen? Kyllä työtön työnhakija maksaa asumisensa.
Ei vaan Kela maksaa sen.
Minä olen työtön työmarkkinatuella eli siis nykyään yleistuella. Itse ja eläkeläismieheni maksamme yhdessä yhtiövastikkeen ja putkiremontin rahoitusvastikkeen, yhteensä 650 euroa/kk. Oma työttömyyskorvaukseni ei tuohon riittäisi. Miehenikin on sairastellut ja eläke on vain n. 1000 euroa kk. Maksukatto 815 euroa sairaalahoidoista ehti hänellä jo täyttyä, mutta sairaalahoito maksaa senkin jälkeen eli pari tonnia varmaan on mennyt jo sairaskuluja tältä vuodelta. Onneksi on säästöjä, joilla paikkaan rahapulaa joka kuukausi.
Kummallinen oletus täällä, että työttömille maksetaan kaikki ja vielä jää "humputtelurahaa" yli 600 euroa kuukaudessa.
Sinä et ole normaali työtön, perus normaali työtön saa toimeentulotukea, jolloin Kela maksaa koko asumisen ja saa suon 600€/kk hupirahaa
Mikä saatanan "perus normaali työtön"? Joku aivovammainen persuko siellä taas ripuloi nettiin?
Helposti. Ruokaan menee nykyisin noin 250€/kk, joten vielä jäisi 350€ muuhun.
Nykyään täytyy maksaa osa vuokrasta itse.
Vierailija kirjoitti:
Kenen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisin tietysti sen pari kuukautta minkä työttömyys kestää.
Mistäs sä työttömyytesi keston etukäteen tiedät, hermanni?
No oishan se tosi outoa, jos ei tuossa ajassa saisi uutta työpaikkaa.
Kaikki hesalaiset työttömät joiden vuokra on yli 700 euroa, pitäisi pakottaa muuttamaan johonkin mistä saa asunnon 400 eurolla. Valtio säästäisi paljon rahaa asumistuissa. 600 eurolla elää jos on halpa asunto ja saa asumistukia. Pitää kuitenkin luopua monestakin asiasta kuten sosiaalisesta elämästä.
No kuule ne sossutuet ei riitä vuokraan ja tuosta 600 eur joutuu maksamaan osan asumisesta. Jos lopettaisit tään paskan levittämisen täällä, että 600 eur jää käteen. Samoin puolisonsa elättämät voisivat lopettaa vastailemisen.
Vierailija kirjoitti:
Minimituloisena on onni asua vauraassa Suomessa, jossa esimerkiksi vaatteiden yltäkyllä valuu kirppareille, joista saa hyväkuntoisia asiallisia vaatteita suhteellisen edullisesti. Mutta koska kengät muotoutuvat yksilöllisesti käyttäjän jalan mukaan, vältän pilaamasta jalkojani ostamalla käytettyjä kenkiä. Sadan euron kengät ovatkin sitten jo iso menoerä, johon joutuu osin säästämään monta kuukautta. Ja minimituloista ei kauheasti säästöjä kerry. Joten pienikin ylimäärä meno on köyhälle iso haaste. Siinä missä keskimäärin ansaitseva piipahtaa vain kauppaan hoitamaan homman ilman että se aiheuttaisi sen kummempia taloudellisia ongelmia jatkoa ajatellen. Köyhänä elämä on hyvin niukkaa, joten turha repiä pelihousujaan heidän takiaan. Kannattaa hankkia hyvä koulutus ja tehdä työnsä hyvin ja tunnollisesti mutta unohtaa perfektionismi, joka johtaa vain ennenaikaiseen henkiseen romahdukseen.
Olen ollut vakituisena työelämässä 1990-luvun puolivälistä alkaen. Minulla ei ole ikinä ollut sadan euron kenkiä. Tosin olen mies. Kengätkin ostan tarjouksista ja alennusmyynneistä usein alle puoleen hintaan.
Helposti jos kaikki laskut maksettu, ei mulla menee kuukaudessa ruokiin edes tuon vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä itse, jos saat muutenkin työttömyyskorvausta, jonka veronmaksajat maksavat? Osa maksaa asumiskulunsa kokonaan itse.
600e ei varmaan jää käteen asumistuenkaan kanssa laskujen maksun jälkeen.
Onko sinusta syöminen pelkkää hupia? Jokaisen pitää syödä jotain ja ruoka ei ole ilmaista. Siitä 600 eurosta pitää maksaa myös ruoka. Turha väittää, että jostain ruokajonoista saa joka viikko riittävästi ravinteikasta ruokaa. Eikä ruokajakoa edes ole joka paikassa. Itse näin muuten nyt ensimmäistä kertaa ruokaroskisdyykkareita, kun kesäkuumalla poikkesin S-Marketissa. Nuorisoporukka meni Ikean sinisten kassien kanssa kaupan lastauslaiturille tonkimaan biojäteroskiksia ihan päiväsaikaan. Toivottavasti heillä oli toimintaansa vain ideologiset syyt, ei oikea nälkä ja rahapula.