Pystyisitkö elämään 600 eurolla kuukaudessa kun asumisen kulut on jo maksettu?
Kommentit (89)
Me saamme 13 v kanssa asumistukea maksimin Helsingissä eli 540 e. Ei pojan kanssa plla löydetty halvempaa kuin meidän kaksio on 820 e kk. Pojalla oma huone minä olkkarissa. Joka puolella Suomea palveluiden ja koulujen lähellä jossa kulkee joukkoliikenne vuokrataso on tämä. Ajokorttia ei ole joten julkisten pitää kulkea.
Pystyn, olen elänyt vähemmälläkin.
Pystyisin tai siis pystyn nytkin. Olen ollut työssäkäyvä ihminen koko ikäni 16- vuotiaana aloitteista kesätöistä asti. Koko ajan käynyt töissä opiskelujen ohella, äitiysvapaa ainoa paussi. Silti palkka ei ole kummoinen mutta lainojen lyhennysten jälkeen käteen jää varmaankin juuri 500- 600 euroa.
Joskus pikkaisen kirpaisee kun sosiaalialalla näkee ihmisten elävän leveämmin kuin itse täysin yhteiskunnan tuella. On uudet asunnot leveällä parvekkeella ja mukava vapaus juoda kaljaa ja poltella vapea, välillä voi hakea ruokajonosta ruokaa että rahaa säästyu taas uuteen tatuointiin. Ne leimat ihossa kun ovat heille elintärkeitä. Leipä ei siis ole niin leveä mutta ainakin itsekunnioitus pysyy kun tietää että antaa tälle yhteiskunnalle oman panoksensa.
Ei makseta asumisen päälle tuota rahaa eli turha kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa joutuu vielä tuosta itse maksamaan vuokraa joitain satasia, ei jää oikeasti kuin ehkä 200€/kk laskujen jälkeen.
Se on valinta, jos haluaa asua leveämmin kuin asumistuki sallii.
Asumistuki ei koskaan kata vuokraa kokonaan vaan aina pitää muista rahoista maksaa osa.
Tuohan menee jo dieseliin työssäkäyvällä ihmisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa joutuu vielä tuosta itse maksamaan vuokraa joitain satasia, ei jää oikeasti kuin ehkä 200€/kk laskujen jälkeen.
Ei ole oma valinta, kun halvempia asuntoja ei ole kaikille.
Ja entistä vähemmän löytyy kun niiden kysyntä kasvoi asumistuen leikkausten seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim Helsingissä tällä hetkellä noin 600 asuntoa vapaana joissa vuokra menee Kelan toimeentulotuen rajaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim Helsingissä tällä hetkellä noin 600 asuntoa vapaana joissa vuokra menee Kelan toimeentulotuen rajaan
Ja Helsingissä 50 000 työtöntä, joten mikä on pointtisi? Ja sitä paitsi iso osa noista on soluja tai parin kuukauden määräaikaisia asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole pitkä työmatka.
Tottakai, aina on pitänyt tulla toimeen sillä mitä on.
Kyllä pystyisin, olisi helppoa elämää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Helsingissä 50 000 työtöntä, joten mikä on pointtisi? Ja sitä paitsi iso osa noista on soluja tai parin kuukauden määräaikaisia asuntoja.
Miten työttömyys ja vapaat asunnot liittyvät toisiinsa? Oma mieheni on työtön ja asuu sadan neliön omistusasunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole aika ruhtinaallisesti jopa? Lisäksi ilmainen asuminen, joka vie työssäkävijöiden tuloista leijonanosan.
Anteeksi vaan, mikä ILMAINEN asuminen? Kyllä työtön työnhakija maksaa asumisensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole pitkä työmatka.
Ei todellakaan ole. Mulla on kaikki työmatkat olleet 5 km tai sitäkin lyhyemmät. Ja nuo matkat on useimmiten kuljettu kävellen tai pyöräillen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole aika ruhtinaallisesti jopa? Lisäksi ilmainen asuminen, joka vie työssäkävijöiden tuloista leijonanosan.
Anteeksi vaan, mikä ILMAINEN asuminen? Kyllä työtön työnhakija maksaa asumisensa.
Ei vaan Kela maksaa sen.
Ei ne Kela huomio kun osan asunmiskuluista nykyään. Sit 2024 sain jotai 124 e ja nyt 32 e. Millä luulet sil maksavan kaikki sähkölaskut ja siirtomaksut yms. Taitaa olla ulkomaalaisilla paremmat tuet. Onhan siitä ollu juttua miten kantaväestö on eri asemassa. Jos Kela oikeesti korvaisi nii kyl pärjäisi.
Mä saan vain 595 e kk, sillä asun omistuskämpässä. Tuosta 595 e pitää maksaa itse yhtiövastike, ruuat, sähköt, puhelin, netti, lääkkeet jne. En saa myöskään toimeentulotukea, sillä elämäni aikana olen säästänyt itselleni rahaa (silloin, kun en ollut työtön).
Eli syön koko ajan säästöjäni, tämän jälkeen on kämpän myynti edessä. Sitten syön siitä saadut rahat. Sitten olenkin persaukinen ja vasta sitten saan kaikki tuet siten, että saan peräti 600 e rahaa käyttöön, josta on jo maksettu asumiskulut.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan vain 595 e kk, sillä asun omistuskämpässä. Tuosta 595 e pitää maksaa itse yhtiövastike, ruuat, sähköt, puhelin, netti, lääkkeet jne. En saa myöskään toimeentulotukea, sillä elämäni aikana olen säästänyt itselleni rahaa (silloin, kun en ollut työtön).
Eli syön koko ajan säästöjäni, tämän jälkeen on kämpän myynti edessä. Sitten syön siitä saadut rahat. Sitten olenkin persaukinen ja vasta sitten saan kaikki tuet siten, että saan peräti 600 e rahaa käyttöön, josta on jo maksettu asumiskulut.
Paitsi että se ei ole 595 €/kk, kuten on sanottu ad nauseam, vaan 595 €/20 pv.
Kuukaudessa on keskimäärin 21,5 työpäivää, joilta yleistukea maksetaan.
Asuminen maksaa.