Pystyisitkö elämään 600 eurolla kuukaudessa kun asumisen kulut on jo maksettu?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Nyt menee ruokaan ja tarvikkeisiin vajaa 300e. Kännykkä ja netti 35e yhteensä. Eli hyvin tulee toimeen.
Höpö höpö. Kyllä ihmisellä on muitakin kuluja kuin pakolliset ruokamenot pesuaineineen. Vaatteet, terveysmenot, joku laite hajoaa ja joutuu hankkimaan uuden. Eikö koskaan saisi mennä elokuviin, uimahalliin, teatteriin, museoon, käydä kahvilassa, matkustaa sukulaisiin?
Jos ei ole rahaa niin silloin ei mennä "elokuviin, uimahalliin, teatteriin, museoon, käydä kahvilassa, matkustaa sukulaisiin" Se on kylmä tosiasia monella.
Teatteriliput taitaa lähennellä jo satasta. Tienaan itse 5000/kk ja en raaski käydä paria kertaa enempää vuodessa. Miksi sosiaalituilla pitäisi voida käydä?
Köyhillekö riittää pelkkä kävely kodin lähellä?
Tekemiset tulojen mukaan.
Helposti, mutta ei kyllä läheskään noin paljon jää. Olen oikeutettu vaan työmarkkinatukeen ja siitä menee suurin osa vuokraan.
t. Työtön
Pakko tehdä pikku hommia josta saa rahaa että edes pysyy järjissään. 600 eurosta menee vuokraan ja laskuihin vielä pari sataa euroa. Työtön saa 595 euroa työmarkkinatukea. Jotkut huijaa että muka saisi monta sataa enemmän. Yksin asuva saa siis asumistuen ja työmarkkinatuen. Ei siitä jää 600 euroa kun maksaa koko vuokran ja laskut. Paitsi jos asuu teltassa niin sitten eriasia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hesalaiset työttömät joiden vuokra on yli 700 euroa, pitäisi pakottaa muuttamaan johonkin mistä saa asunnon 400 eurolla. Valtio säästäisi paljon rahaa asumistuissa. 600 eurolla elää jos on halpa asunto ja saa asumistukia. Pitää kuitenkin luopua monestakin asiasta kuten sosiaalisesta elämästä.
Tarkoitat, että pois Hkista. Kalliiksi tulisi, kun omaisvanhus tarvitsisi sitten kaupungin kotihoitoa.
Helposti! Opiskelijana tulin vuosia toimeen paljon vähemmällä ja silti ei ollut pulaa mistään. Onneksi on nyt työ ja nettopalkka 5000€/kk.
Ei mulle jää tollasta summaa, koska luottovelkaa ja opintolainaa pankki ei anna tauottaa enää. Lisäksi täällä Hgissä on niin korkeat vuokrat ettei lähellekkään sitä summaa mitä yhdelle lasketaan vaan menee reilusti yli (varmaan kaikilla). 300€ jää kk kaikkeen elämiseen ja laskuihin vuokran ja lainojen jälkeen.
Mä sain työttömänä 595e ja siitä maksoin asumisen.
Varmasi pystyisin koska 270 eurollakin pystyn. Ehkä jopa vähen täisin roskiksien dyykkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole aika ruhtinaallisesti jopa? Lisäksi ilmainen asuminen, joka vie työssäkävijöiden tuloista leijonanosan.
Anteeksi vaan, mikä ILMAINEN asuminen? Kyllä työtön työnhakija maksaa asumisensa.
Ei vaan Kela maksaa sen.
No ei maksa. Olin 4v työtön enkä saanut senttiäkään asumistukea.
Siitä on leikattu puolet pysyvästi. Ei asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
kukas sen asumisen sitten maksaa?
omistusasuja ei saa asumistukia
Ihan se työtön itse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole aika ruhtinaallisesti jopa? Lisäksi ilmainen asuminen, joka vie työssäkävijöiden tuloista leijonanosan.
Anteeksi vaan, mikä ILMAINEN asuminen? Kyllä työtön työnhakija maksaa asumisensa.
Ei vaan Kela maksaa sen.
Minä olen työtön työmarkkinatuella eli siis nykyään yleistuella. Itse ja eläkeläismieheni maksamme yhdessä yhtiövastikkeen ja putkiremontin rahoitusvastikkeen, yhteensä 650 euroa/kk. Oma työttömyyskorvaukseni ei tuohon riittäisi. Miehenikin on sairastellut ja eläke on vain n. 1000 euroa kk. Maksukatto 815 euroa sairaalahoidoista ehti hänellä jo täyttyä, mutta sairaalahoito maksaa senkin jälkeen eli pari tonnia varmaan on mennyt jo sairaskuluja tältä vuodelta. Onneksi on säästöjä, joilla paikkaan rahapulaa joka kuukausi.
Kummallinen oletus täällä, että työttömille maksetaan kaikki ja vielä jää "humputtelurahaa" yli 600 euroa kuukaudessa.
Sinä et ole normaali työtön, perus normaali työtön saa toimeentulotukea, jolloin Kela maksaa koko asumisen ja saa suon 600€/kk hupirahaa
Onko sinusta syöminen pelkkää hupia? Jokaisen pitää syödä jotain ja ruoka ei ole ilmaista. Siitä 600 eurosta pitää maksaa myös ruoka. Turha väittää, että jostain ruokajonoista saa joka viikko riittävästi ravinteikasta ruokaa. Eikä ruokajakoa edes ole joka paikassa. Itse näin muuten nyt ensimmäistä kertaa ruokaroskisdyykkareita, kun kesäkuumalla poikkesin S-Marketissa. Nuorisoporukka meni Ikean sinisten kassien kanssa kaupan lastauslaiturille tonkimaan biojäteroskiksia ihan päiväsaikaan. Toivottavasti heillä oli toimintaansa vain ideologiset syyt, ei oikea nälkä ja rahapula.
Meillä menee ruokakauppaan kolmelta n. Tonni kuussa. Ja syödään pihvejäkin. On se kumma, että kuudella sadalla ei sossupummi saa sapuskojaan.
Mutta siis sinustakaan syöminen ei ole hupia, joten väite 600 euron hupirahasta ei pidä paikkaansa. Siitä osa menee syömiseen ja muihin välttämättömiin menoihin. Toisinaan pitää ostaa vaikka vessapaperia tai esim. paristot verenpainemittariin tai uusi led-polttimo kattolamppuun. Jos se 600 euroa olisikin pelkkään ruokaan, totta kai riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minimituloisena on onni asua vauraassa Suomessa, jossa esimerkiksi vaatteiden yltäkyllä valuu kirppareille, joista saa hyväkuntoisia asiallisia vaatteita suhteellisen edullisesti. Mutta koska kengät muotoutuvat yksilöllisesti käyttäjän jalan mukaan, vältän pilaamasta jalkojani ostamalla käytettyjä kenkiä. Sadan euron kengät ovatkin sitten jo iso menoerä, johon joutuu osin säästämään monta kuukautta. Ja minimituloista ei kauheasti säästöjä kerry. Joten pienikin ylimäärä meno on köyhälle iso haaste. Siinä missä keskimäärin ansaitseva piipahtaa vain kauppaan hoitamaan homman ilman että se aiheuttaisi sen kummempia taloudellisia ongelmia jatkoa ajatellen. Köyhänä elämä on hyvin niukkaa, joten turha repiä pelihousujaan heidän takiaan. Kannattaa hankkia hyvä koulutus ja tehdä työnsä hyvin ja tunnollisesti mutta unohtaa perfektionismi, joka johtaa vain ennenaikaiseen henkiseen romahdukseen.
Olen ollut vakituisena työelämässä 1990-luvun puolivälistä alkaen. Minulla ei ole ikinä ollut sadan euron kenkiä. Tosin olen mies. Kengätkin ostan tarjouksista ja alennusmyynneistä usein alle puoleen hintaan.
Eipä ole minullakaan ollut 100 euron kenkiä, mutta rahaa on ollut ostaa ne alennuskengät silloin, kun alennusmyynti on. Köyhällä ei välttämättä ole sitä 50 - 70 euroa, jolla olen ostanut vaikka talvikengät varastoon seuraavaa talvea varten. Minulla on myös auto, jolla näppärästi kiertelee eri kauppakeskukset läpi. Viime aikoina olen löytänyt myös aikuisille lapsilleni kirpputoreilta hyviä vähän käytettyjä kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan Kela maksaa sen.
Minä olen työtön työmarkkinatuella eli siis nykyään yleistuella. Itse ja eläkeläismieheni maksamme yhdessä yhtiövastikkeen ja putkiremontin rahoitusvastikkeen, yhteensä 650 euroa/kk. Oma työttömyyskorvaukseni ei tuohon riittäisi. Miehenikin on sairastellut ja eläke on vain n. 1000 euroa kk. Maksukatto 815 euroa sairaalahoidoista ehti hänellä jo täyttyä, mutta sairaalahoito maksaa senkin jälkeen eli pari tonnia varmaan on mennyt jo sairaskuluja tältä vuodelta. Onneksi on säästöjä, joilla paikkaan rahapulaa joka kuukausi.
Kummallinen oletus täällä, että työttömille maksetaan kaikki ja vielä jää "humputtelurahaa" yli 600 euroa kuukaudessa.
Sinä et ole normaali työtön, perus normaali työtön saa toimeentulotukea, jolloin Kela maksaa koko asumisen ja saa suon 600€/kk hupirahaa
Mikä saatanan "perus normaali työtön"? Joku aivovammainen persuko siellä taas ripuloi nettiin?
Nämä valopäät luulee että jokainen työtön saa tt-tukea ja kaikki terveydenhoito ja asuminen maksetaan tuon LISÄKSI (??!)
Elän 555 eurolla kuukaudessa - vuokran jälkeen. Pärjään ihan hyvin 👍
kukas sen asumisen sitten maksaa?
omistusasuja ei saa asumistukia