Mikäs niitä poikia oikein pelottaa siinä armeijankäymisessä?
Minä olin kateellinen pojille teininä, kun he pääsivät armeijaan. Saivat päivärahaa, asekoulutusta, ohjattua liikuntaa, jotkut aseluvan ja ajokortinkin sieltä. Lopuksi pojat saivat valtion puolesta vuokra-asunnon. Ja koko ajan mammat ja äidit palvoivat univormua käyttävää kultapoikaa ja tunkivat hänelle seteleitä.
Kuulin vasta hiljattain, että armeijassa onkin kaameaa, päiväraha on jotain 1€/ viikko, eikä kukaan saa sieltä ajokorttia eikä asuntoa. Henkilökuntakin on pelkkiä häijyjä sadisteja. Tämä on ollut hämmentävää, etenkin kun nykypäivän nuoret aikuiset miehet raivoavat naisille armeijasta. Mitäs väärää naiset ovat tehneet? Eivätkö armeijat ole miesten perustamia instituutioita? Kuka voisi päättää asevelvollisuuden muutoksista? Marttaliitto sen varmaan päättää, tai demarinaiset...
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain vuonna 2006 C-paperit sanomalla että käytän päihteitä. Eivät suorittaneet edes kusitestiä kutsunnoissa, mutta nykyään lienee vaikeampaa koska vain 60% suorittaa asepalveluksen, ja siellä kait halutaan kaikki kynnelle kykenevät armeijaan.
Jos ei uskalla yrittää C-paperien hankkimista voi kait mennä sivariin. Itse olisin valinnut sivarin jos en olisi saanut C-papruja.
Itse sain c-paperit vasta intin jälkeen, ennen inttiä en niitä edes yrittänyt saada. Tosin minulla ei silloin ollut nykyistä diagnoosiakaan (ms-tauti). Sitä voi tietysti jossitella, aiheuttiko intti taudin puhkeamisen.
Voihan senkin taudin laukaista kaikki bakteerit ja homeet mitä kasarmeilla on.
Tuttu kävi intin 2010 ja oli järkyttynyt missä kunnossa kasarmit oli, siellä olevien hygienia oli olematonta, esim valtaosa porukasta ei pessyt käsiään käytyään kakkosta vääntämässä, lisäksi porukka ruiskautteli avoimesti mällejä kaikkialle ja hauskaa oli junttiporukalla. Tyyppi oli jatkuvasti sairaana tuona aikana.
Ja nyt kun kasarmeja remontoidaan ja muutenkin hommaa modernisoidaan, niin ikäloput ukot narisevat kuinka maanpuolustus on tuhottu kun tuvassa on enemmän kuin yksi pistorasia ja vessoissa ovet.
Veljeni sai aikoinaan homeisessa kasarmissa astman, kotiutettiin kun ei enää pystynyt tekemään oireiltaan mitään, palasi palvelukseen vähän terveemmässä paikassa, suoriutui toisella yrityksellä ja kärsii oireistaan edelleen. On esimerkiksi joutunut jo kahdesti vaihtamaan työpaikkaa huonon sisäilman takia. Ilmeisesti ne 70-luvun löysän kermapersearmeijan käyneet haluavat lisää samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toista oli ennen, heh voi tätä nykyaikaa, ajatus ei ole maata mitä puolustaa ja kun ampuakkaan ei osaa.No mene armeijaan niin opit,ei siellä sotahulluja tehdä vaan valmius puolustaa maatasi ja kansaasi jos tarve niin vaati.
Puolustan tätä maata kun kaikki muslimit ja heidän hyysärinsä laitetaan rajalle droonin syötiksi.
Mahtava idea!
Minä voin mennä sitomaan näitä elukoita puuhun.
-sivari
Feministi Rosa Meriläinen ei voi käsittää Suomen asevelvollisuuslakia: Intti opettaa nuorille miehille, että epätasa-arvo on ok:
Vierailija kirjoitti:
Minkä maan arneijasta saa aseluvat?
Ei nyt suoraan saa, mutta ainakin takavuosina kannatti liittää kopio sotilaspassista lupahakemukseen, tai näyttää passi lupatoimiston tiskillä. LIsäsi hakemuksen läpimenon todennäköisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
1980.Alik.
Samoin 1980. Kotiuduin kersanttina, kertauksien jälkeen ylensivät ylikersantiksi vaikka en ole kenellekään pahaa tehnyt.
Mitähän tuo aloittaja halusi kertoa? Miehet raivoaa naisille armeijasta, mitä??
Kaikki sinne menevät jännittävät ja osa jopa pelkääkin, mutta se karisee pois heti alussa.
Kaikki ovat samassa veneessä ja ryhmänä toimitaan. Kuten kaikessa muussakin, osa on sotilashommissa hyviä ja osa vähemmän hyviä. Mukavaa aikaa 40 vuotta sitten ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa kun sota alkaa ja suomalaiset paskahousut tapetaan drooneilla. Aion sodan alkaessa karata ruotsiin ja katselen siellä videoita missä droonit repii suomen sontiaisille uuden persereiän. 😂
-sivari
Eivätkö päästä maahan, kun et ole vielä lähtenyt?
Poikani kävi intin veneen kuljettajana Upinniemessä ja Pansiossa. Intin jälkeisenä kesänä piti hommata talouteen eka moottorivene ikinä. Veneily- ja navigointikoulutus oli siellä erinomaista.
- Broidini onnistui pääsemään Kauhavalle (eli kauan sitten) varusmiesohjaajakurssille. Sai lentolupakirjan, toimi sivutoimisena ammattilentäjänä (=ammattilentäjän lupakirja, 2-moottorikelpuutus ja vesitasokelpuutus ym.) vuosia ja omisti kaksi lentokonetta. (eri aikaan). Hänelle kertyi tietääkseni jotain 3000h++ lentotuntia joka on ymmärtääkseni yksityishenkilölle paljon. Hän olisi päässyt Finskille lentoperämieskurssille sekä ilmvoimien kadikseen, lähti kuitenkin Otaniemeen sen aikaiselle Polille.
- Itse kävin viestipuolen titari-aukin ja pidin hommaa sen verran hauskana, että toimin jonkin aikaa titari-radioamatöörinä kokelasluokassa intin jälkeen. Lisäksi sain tekuun työkokemuspisteitä 9kk työkokemuksen edestä radiotekniikkaa sisältäneestä koulutuksesta johtuen. Olisin päässyt kyllä muutenkin.
- Vanhin broidini oli vain ilmavoimien viestissä ja vänskänä tuli pois intistä, yleni aikanaan res. kapteeniksi. (itse kessuna) Faija palveli ilmavoimissa kolmessa sodassa ja perheessämme intti kuului osana tavalliseen, säälliseen elämänmenoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi joutua tupapillukksi! Ujoille ja heiveröisille tämä on arkea!
Missä ihmeen todelisuudessa elät? Ei meillä tupakavereihin kajottu, vaikka systeemi oli se, että viikonloppuvapaalle pääsi vain joka kolmas viikonloppu, eikä naisia ollut armeijassa vielä siihen aikaan. Iltalomatkin tuppasivat loppumaan aina kesken, kun kasarmilla piti olla klo 24.
Taitaa olla omia fantasioita vaan noilla tupapillu-huutelijoilla. Eiköhän armeijan käyvät homotkin osaa kunnioittaa toisten koskemattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Feministi Rosa Meriläinen ei voi käsittää Suomen asevelvollisuuslakia: Intti opettaa nuorille miehille, että epätasa-arvo on ok:
Rosalla on kyllä ihan relevantti näkökulma. Varsinkin, kun kyse ei ole aikuisista miehistä, vaan 18-19 -vuotiaista pojista. Joillain tulee vähän sellaista ajatusta (osittain alitajuisesti), että "jos minulle tämä on pakollista, niin sitten minulla on sitten lupa ottaa vähän vapauksia muissa asioissa".
Ei pitäisi yllättää ketään. Tapahtuuhan tätä aikuistenkin keskuudessa. Tälläkin palstalla näkee kaikenlaista "jos en saa naista/työtä, niin kenenkään on turha odottaa minulta yhtään mitään" tai sitten "minä teen töitä ja työtön/maamu loisii tukia nostaen, joten heidät voi heittää bussin alle tai viedä sodan sattuessa rintamalle miinoja polkemaan".
Eli täysin sama ajatus - Jos minä joudun tekemään jotain, mitä joku toinen ei tee, niin sitten voin kohdella heitä paskasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa kun toiset komentelee.
Ja pitää herätä, rasittaa itseään, ei jää aikaa meikata eikä kähertää tukkaa, goonata eikä vetää huumetta. Mars suoraan seinää vasten vai menetkö mieluummin hyökkääjän eturintamaan josko olisi viihtyisämpää.
Kai siellä nyt ainakin somettaa saa
Vierailija kirjoitti:
Poikani kävi intin veneen kuljettajana Upinniemessä ja Pansiossa. Intin jälkeisenä kesänä piti hommata talouteen eka moottorivene ikinä. Veneily- ja navigointikoulutus oli siellä erinomaista.
- Broidini onnistui pääsemään Kauhavalle (eli kauan sitten) varusmiesohjaajakurssille. Sai lentolupakirjan, toimi sivutoimisena ammattilentäjänä (=ammattilentäjän lupakirja, 2-moottorikelpuutus ja vesitasokelpuutus ym.) vuosia ja omisti kaksi lentokonetta. (eri aikaan). Hänelle kertyi tietääkseni jotain 3000h++ lentotuntia joka on ymmärtääkseni yksityishenkilölle paljon. Hän olisi päässyt Finskille lentoperämieskurssille sekä ilmvoimien kadikseen, lähti kuitenkin Otaniemeen sen aikaiselle Polille.
- Itse kävin viestipuolen titari-aukin ja pidin hommaa sen verran hauskana, että toimin jonkin aikaa titari-radioamatöörinä kokelasluokassa intin jälkeen. Lisäksi sain tekuun työkokemuspisteitä 9kk työkokemuksen edestä radiotekniikkaa sisältäneestä koulutuksesta johtuen. Olisin päässyt kyllä muutenkin.
- Vanhin broidini oli vain ilmavoimien viestissä ja vänskänä tuli pois intistä, yleni aikanaan res. kapteeniksi. (itse kessuna) Faija palveli ilmavoimissa kolmessa sodassa ja perheessämme intti kuului osana tavalliseen, säälliseen elämänmenoon.
Kyllä, on siellä pieni osa pääsee tehtäviin, joista on mahdollista saada paljon irti. Kaverini suoritti intin merivoimissa raivaussukeltajana. Sen jälkeen hänen oli helpohko hankkia jotain ammattipätevyyksiä. Teki opintojen ohessa ja sen jälkeen sivutyönä hommia ammattisukeltajana. Hienoahan se on, jos onnistuu tuollaisiin tehtäviin pääsemään. Suurelle osalle se ei valitettavasti ole mahdollista, vaikka motivaatiotakin olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai venäjällä euron viikossa.
Suomessa sentään 6.15€/päivä jo alkuun lyhyemmän ajan asepalvelus.
Asun Helsingissä, se ei kuulune Venäjään? -ap
Helsinki kuuluu nykyään Somaliaan!
Vierailija kirjoitti:
Varmaan menestys on kiinni myös siitä, millaiset komentajat sattuu saamaan, ja onko alokkailla hyvä yhteishenki. Joukon johtaja määrää, millainen ilmapiiri koko kasarmilla on.
Oma isäni (jo vainaa) meni armeijan jälkeen yk-sotilaaksi Suezille. Sinne lähetettiin v.1956 Suomesta kuusi sotilasta, isäni oli yksi heistä. Joskus humalassa isä puhui siitä ajasta, oli joutunut ampumaan ihmisen siellä vartiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi joutua tupapillukksi! Ujoille ja heiveröisille tämä on arkea!
Missä ihmeen todelisuudessa elät? Ei meillä tupakavereihin kajottu, vaikka systeemi oli se, että viikonloppuvapaalle pääsi vain joka kolmas viikonloppu, eikä naisia ollut armeijassa vielä siihen aikaan. Iltalomatkin tuppasivat loppumaan aina kesken, kun kasarmilla piti olla klo 24.
Taitaa olla omia fantasioita vaan noilla tupapillu-huutelijoilla. Eiköhän armeijan käyvät homotkin osaa kunnioittaa toisten koskemattomuutta.
Homoja ei huolita armeijaan, vaan ne pannaan siviilipalveluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain vuonna 2006 C-paperit sanomalla että käytän päihteitä. Eivät suorittaneet edes kusitestiä kutsunnoissa, mutta nykyään lienee vaikeampaa koska vain 60% suorittaa asepalveluksen, ja siellä kait halutaan kaikki kynnelle kykenevät armeijaan.
Jos ei uskalla yrittää C-paperien hankkimista voi kait mennä sivariin. Itse olisin valinnut sivarin jos en olisi saanut C-papruja.
Itse sain c-paperit vasta intin jälkeen, ennen inttiä en niitä edes yrittänyt saada. Tosin minulla ei silloin ollut nykyistä diagnoosiakaan (ms-tauti). Sitä voi tietysti jossitella, aiheuttiko intti taudin puhkeamisen.
Voihan senkin taudin laukaista kaikki bakteerit ja homeet mitä kasarmeilla on.
Tuttu kävi intin 2010 ja oli järkyttynyt missä kunnossa kasarmit oli, siellä olevien hygienia oli olematonta, esim valtaosa porukasta ei pessyt käsiään käytyään kakkosta vääntämässä, lisäksi porukka ruiskautteli avoimesti mällejä kaikkialle ja hauskaa oli junttiporukalla. Tyyppi oli jatkuvasti sairaana tuona aikana.
Turpa kiinni homo! Itsestäsi tuossa vain kerrot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai venäjällä euron viikossa.
Suomessa sentään 6.15€/päivä jo alkuun lyhyemmän ajan asepalvelus.
itse puursin tuossa palkattomassa pakkotyössä täsmälleen tuon umpisurkean päivärahan tarjoamalla innolla duunia siellä, eli niin vähän kuin mahdollista niin huonosti kuin mahdollista. Tuo päiväraha on kaiken kaikkiaan aivan hävyttömän vähän ja kertoo vain ja ainoastaan täydellisestä halveksunnasta varusmiehiä kohtaan.
Täsmälleen yhtään mitään hyötyä armeijan käynnistä ei minulle ole koskaan ollut ja tosiasiassa se täsmälleen ainoa hyvä hetki koko palveluksessa oli se, kun se viimein loppui ja sieltä pääsi viimeinkin porteista ulos palveluksen suorittaneena.
Sen kieltämättä liian pienen päivärahan lisäksi tarjotaan ilmainen ruoka ja majoitus ja matkat kodin ja palveluspaikan välillä. Omillaan asuville valtio maksaa myös asunnon vuokran.
Miksi varusmiesten "ilmainen ruoka ja majoitus" on jotenkin hieno juttu, mutta jos samaa majoitusvaihtoehtoa ehdottaisi työttömille, niin ehdotus olisi 30-luvun Saksasta?
eri
En nyt välttämättä kutsuisi sitä hienoksi jutuksi, mutta sekin on kuitenkin huomioitava silloin kun puhutaan päivärahasta. Se päiväraha kun ei kuitenkaan ole ainoa rahallinen etu minkä varusmies palveluksessaan saa.
Se, että palkattomassa pakkotyössä saa ruuan tai kusisen tupamajoituksen ei ole kyllä yhtään minkään arvoinen asia laskettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jotkut siellä sitten viihtyy, ja jää jopa tekemään uraa kapiaisena? Onko siellä ihan mielivaltainen johto?
Koska se ei oikeasti ole niin kamalaa kuin jotkut väittävät. Ei tietysti pidä vähätellä heidänkään kokemuksiaan, mutta ei myöskään yleistää niitä koskemaan kaikkia. Valtaosalle se on ihan ok kokemus, ei suoranaisesti kivaa mutta ei niin kamalaakaan. Lähisuvussa ja kavereilla on monella armeijaikäisiä lapsia ja ihan hyvällä mielellä kaikki ovat sen käyneet. Sukujuhlissa on nyt jokusen vuoden ollut sitä että vanhemmat serkut toivottelevat nuoremmille aamuja ja isät muistelevat omaa palvelusaikaansa ja kuinka rankkaa nykyiseen verrattuna se oli.
Ja tuon säälittävämpää ja surullisempaa keskustelua ei kyllä sitten yhtään missään voi käydäkään kuin tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuu asumaan puolesta vuodesta vuoteen samassa huoneessa rikollisten mulkkujen kanssa. Tämä on pahempaa kuin juuri mikään. Inttiä olisi syytä vieroksua paljon enemmän kuin nyt tapahtuu.
Eikö rikosrekisteri estä intinkäymisen? Siis esim. tuomittu väkivaltarikollinen tai ehdottoman tuomion istunut? Ja koskeeko samat säännöt naisiakin?
Kyllä. Samoin homot hylätään kutsunnoissa ja läheteään siviilipalvelukseen.
Tämä!