Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikäs niitä poikia oikein pelottaa siinä armeijankäymisessä?

Vierailija
14.07.2026 |

Minä olin kateellinen pojille teininä, kun he pääsivät armeijaan. Saivat päivärahaa, asekoulutusta, ohjattua liikuntaa, jotkut aseluvan ja ajokortinkin sieltä. Lopuksi pojat saivat valtion puolesta vuokra-asunnon. Ja koko ajan mammat ja äidit palvoivat univormua käyttävää kultapoikaa ja tunkivat hänelle seteleitä. 

Kuulin vasta hiljattain, että armeijassa onkin kaameaa, päiväraha on jotain 1€/ viikko, eikä kukaan saa sieltä ajokorttia eikä asuntoa. Henkilökuntakin on pelkkiä häijyjä sadisteja. Tämä on ollut hämmentävää, etenkin kun nykypäivän nuoret aikuiset miehet raivoavat naisille armeijasta. Mitäs väärää naiset ovat tehneet? Eivätkö armeijat ole miesten perustamia instituutioita? Kuka voisi päättää asevelvollisuuden muutoksista? Marttaliitto sen varmaan päättää, tai demarinaiset... 

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkettää kun ei ole pitsaa ja pleikkaria... ja tukkaa ei pääse föönaamaan päivittäin,,,,

ja sit ku siellä setä karjuu niin kovaa,,,

Vierailija
22/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan erilainen, tiukasti aikataulutettu arki ja yhteisasuminen samassa tilassa muiden kanssa. Suurin osa kuitenkin pääsee tästä pelosta eroon ensimmäisen viikon aikana ja muistelee armeija-aikaa vielä vuosia tai vuosikymmeniä palveluksen jälkeen. Moni saa sieltä hyviä kavereita, ja jotkut niistä kaverisuhteista kestävät jopa loppuiän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla enää kateellinen, naisetkin pääsee. Onneksi ei ole pakko.

Vierailija
24/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, enpä itse ollut ennen inttiä ampunut käsiaseella koskaan, vaikka maalla/isän kotipaikalla, oli piekkari, haulikko ja pistooli. En siis asunut siellä; kaupunkilaisena olin "kesävieraana".

Sitten .... intissä 81-millisellä: se lähtöääni on niinkuin "PLOP", sitten kun kr. osuu kohteeseen, niin jytinä. Iskussa sitten vähän pitempi jytinä. 120-millisellä sitten vähän kovempi ääni. Se eka kerta nauratti kaikkia, sitten siihen vaan jotenkin tottui eikä naurattanut ("työhommia", ns.).

Itse olin käynyt leiririparin, niin ei se intti niin ihmeelliseltä tuntunut, porukkaa ympäri maata: Hesasta Rovaniemelle se väli; Kajaanissa siis palveltiin (itse P-Savosta lähtöisin).

Sinänsä aika hauskaa: keljuiltiin toisille kieli/murrejutuista :))) Mutta se - sen porukan ottaisin kaveriksi koska tahansa, "any given day".

Vierailija
25/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun naiset! Miksei naiset joudu! Naisten syytä koko intti! 

Miesvaltainen eduskunta sääti asevelvollisuuden.

Vierailija
26/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai venäjällä euron viikossa.

Suomessa sentään 6.15€/päivä jo alkuun lyhyemmän ajan asepalvelus.

itse puursin tuossa palkattomassa pakkotyössä täsmälleen tuon umpisurkean päivärahan tarjoamalla innolla duunia siellä, eli niin vähän kuin mahdollista niin huonosti kuin mahdollista. Tuo päiväraha on kaiken kaikkiaan aivan hävyttömän vähän ja kertoo vain ja ainoastaan täydellisestä halveksunnasta varusmiehiä kohtaan.

Täsmälleen yhtään mitään hyötyä armeijan käynnistä ei minulle ole koskaan ollut ja tosiasiassa se täsmälleen ainoa hyvä hetki koko palveluksessa oli se, kun se viimein loppui ja sieltä pääsi viimeinkin porteista ulos palveluksen suorittaneena. 

Vierailija
27/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesvaltainen eduskunta sääti asevelvollisuuden.

Eduskunta oli miesvaltainen myös silloin kun säädettiin naisten vapaaehtoinen palvelus, ja miesten velvollisuutta puolustavat ja naisten vapaaehtoisuutta vastustavat olivat enimmäkseen miehiä. Koko muutos tuskin olisi onnistunut ilman Elisabet Rehniä, joka ensimmäisenä naispuolisena puolustusministerinä oli jo monen miehen mielestä väärä valinta.

Vierailija
28/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse puursin tuossa palkattomassa pakkotyössä täsmälleen tuon umpisurkean päivärahan tarjoamalla innolla duunia siellä, eli niin vähän kuin mahdollista niin huonosti kuin mahdollista. Tuo päiväraha on kaiken kaikkiaan aivan hävyttömän vähän ja kertoo vain ja ainoastaan täydellisestä halveksunnasta varusmiehiä kohtaan.

Täsmälleen yhtään mitään hyötyä armeijan käynnistä ei minulle ole koskaan ollut ja tosiasiassa se täsmälleen ainoa hyvä hetki koko palveluksessa oli se, kun se viimein loppui ja sieltä pääsi viimeinkin porteista ulos palveluksen suorittaneena. 

Mitä! Kehtaatko ehdottaa, että varusmiesten päivärahan pitäisi olla isompi kuin vankien? Hävytön idea!

Mikä intti se on, jos luottotiedot eivät mene, eikä ole ulosotto perässä?

Vierailija
29/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

High risk - low reward. Kaveripiiriä havainnoimalla armeijan käyminen ei tunnu auttavan tippaakaan työllistymisessä, mutta asepalveluksen aikana voi saada pysyviä terveyshaittoja.

Vierailija
30/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Naisilla on kuukautiset, lasta kantaa 9 kk, synnyttää, imettää. Työtä vaikeampi saada, kun työnantaja epäilee raskaudesta. Pienemmät palkat. Ja nyt armeijakin pitäisi naisten käydä, vaikka miehet sinne paljon soveltuvampia keskimäärin. 

Vierailija
31/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan erilainen, tiukasti aikataulutettu arki ja yhteisasuminen samassa tilassa muiden kanssa. Suurin osa kuitenkin pääsee tästä pelosta eroon ensimmäisen viikon aikana ja muistelee armeija-aikaa vielä vuosia tai vuosikymmeniä palveluksen jälkeen. Moni saa sieltä hyviä kavereita, ja jotkut niistä kaverisuhteista kestävät jopa loppuiän.

Ei se mitään pelkoa ole. Se yhdessä asuminen tuvassa, jossa puolet on idiootteja palveluksen ajan on vain täyttä paskaa alusta loppuun eikä se muutu yhtään miksikään muuksi. Itse olen pitänyt aina säälittävimpinä mahdollisina luusereina niitä idiootteja, jotka jankkaavat jotain umpityperiä inttimuistojaan vuosia ja vuosikymmeniä palveluksen jälkeen. Se kertoo siitä, että ihmisellä on ollut pohjattoman säälittävä elämä, jos tuolta inttiajalta ihmiselle on jäänyt ne kultaisimmat muistot. Minun parhaat muistoni ovat ihan kaikkialta muualta kuin intistä. Ei siellä ollut oikein mitään hyvää. Eikä yhtään ihmistä, johon olisi kiinnostanut sekuntiakaan pitää yhteyttä palveluksen jälkeen. Ne oikeat kaverit ovat ihan muualta siviilielämästä.

Vierailija
32/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin aikoinaan inttiin innolla, mutta aika pian huomasin miten tylsää siellä on. Touhu on huonosti johdettua ja resurssit ovat olemattomat. 

Vierailija
33/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

High risk - low reward. Kaveripiiriä havainnoimalla armeijan käyminen ei tunnu auttavan tippaakaan työllistymisessä, mutta asepalveluksen aikana voi saada pysyviä terveyshaittoja.

Juu ja se onkin se kaikkein surkein tilanne, jos saa pysyviä terveyshaittoja, koska niistä valtiokonttorin maksamat korvaukset vaikka vammautuisi loppuelämäkseen ovat aivan umpipaskat varusmiehelle, jolla ei yleensä ole mitään merkittäviä aiempia työtuloja, joihin korvaukset pohjautuu, eli menee minimikorvauksilla. Jos vammaudut armeijassa loppuelämäksesi, olet käytännössä tuomittu köyhyyteen loppuiäksesi. 

Vierailija
34/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin. Naisilla on kuukautiset, lasta kantaa 9 kk, synnyttää, imettää. Työtä vaikeampi saada, kun työnantaja epäilee raskaudesta. Pienemmät palkat. Ja nyt armeijakin pitäisi naisten käydä, vaikka miehet sinne paljon soveltuvampia keskimäärin. 

Naiset kyllä rakastaa selitellä ja keksiä tekosyitä. Eikö yhtään hävetä käyttäytyä noin ämmämäisesti? 

Vierailija
35/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuu asumaan puolesta vuodesta vuoteen samassa huoneessa rikollisten mulkkujen kanssa. Tämä on pahempaa kuin juuri mikään. Inttiä olisi syytä vieroksua paljon enemmän kuin nyt tapahtuu.

Vierailija
36/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen kieltämättä liian pienen päivärahan lisäksi tarjotaan ilmainen ruoka ja majoitus ja matkat kodin ja palveluspaikan välillä. Omillaan asuville valtio maksaa myös asunnon vuokran.

Vierailija
37/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa kuulla rehellistä puhetta armeijasta. Itse liityin juuri Suomen Maanpuolustusliittoon, naisetkin voivat päästä muutaman päivän leireille ja asekoulutukseen. Ilman hyvää kaveria en kyllä taida lähteä leikkimään sotaa. 

Vierailija
38/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pelota mikään, en vain halua yksinkertaisen maalaisjunttien kanssa johonkin homeisiin koppiin leikkimään sotaa.

Ja suakin pitää tositilanteessa sitten puolustaa?

Vierailija
39/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen kieltämättä liian pienen päivärahan lisäksi tarjotaan ilmainen ruoka ja majoitus ja matkat kodin ja palveluspaikan välillä. Omillaan asuville valtio maksaa myös asunnon vuokran.

Miksi varusmiesten "ilmainen ruoka ja majoitus" on jotenkin hieno juttu, mutta jos samaa majoitusvaihtoehtoa ehdottaisi työttömille, niin ehdotus olisi 30-luvun Saksasta?

eri

Vierailija
40/89 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuu asumaan puolesta vuodesta vuoteen samassa huoneessa rikollisten mulkkujen kanssa. Tämä on pahempaa kuin juuri mikään. Inttiä olisi syytä vieroksua paljon enemmän kuin nyt tapahtuu.

Eikö rikosrekisteri estä intinkäymisen?  Siis esim. tuomittu väkivaltarikollinen tai ehdottoman tuomion istunut? Ja koskeeko samat säännöt naisiakin? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme