Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kierrätte sen, että vanhempien omistamaan asuntoon ei saa asumistukea?

Vierailija
14.07.2026 |

Miten kierrätte sen, että vanhempien omistamaan asuntoon ei saa asumistukea?

Itse ostimme ystäväperheen kanssa samanlaiset asunnot samasta taloyhtiöstä, ja vuokraamme niitä toistemme lapsille.

Lisäksi vielä maksamme vuokran kokonaan lapsen puolesta, jolloin hän saa verottomana lahkoituksena noin 8400 euroa vuodessa samalla, kun nostaa täysiä tukia.

Kommentit (142)

Vierailija
141/142 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette kusettajia. Nyhdätte epärehellisin keinoin itsellenne etuuksia meidän verorahoista.🤮

Hah! Ihan kuin sinä maksaisit mitään veroja 😹

30 vuotta työelämässä ja olen edelleen. Palkka 5000 euroa/brutto. Eli kyllä olen maksanut ja maksan edelleen. En kuseta tätä yhteiskuntaa. Tämän viestiketjun perusteella monen mielestä kusettaminen on hyväksyttyä. 

Tässä ei ole kyse mistään kusettamisesta. Laillinen järjestely, jossa tukeen oikeutettu saa tukia.

mutta miksi maksaa vastaasti  aiheettomssti veroa?  

Eihän vero ole aiheeton, sillä vuokratuotosta joutuu aina maksamaan veroa, silloinkin, kun vuokranmaksaja on oma lapsi. Todennäköisesti myös vuokratulo tuollaisessa järjestelyssä jää aika pieneksi, mikäli asunto on ostettu sijoituslainalla.

Vierailija
142/142 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohi aiheen, mutta on kyllä aivan järjetön sääntö että asumistukea / lisää saa vain jos sillä ei rikastuta omia vanhempiaan. Tämä pitäisi muuttaa. 

Miksi ylipäätään verovaroin pitää tukea sitä, että joku omistaa asunnon ja vuokraa sitä. Veronmaksaja maksaa toisten omaisuuden kerryttämisen.

Mulla on perintökämpässä vuokralainen. Mistä ja mitä tukia minä nyt voin hakea? 

Mielestäni olen maksanut perintöveroa, varainsirtoveroa (lunastin kuolipesästä muut ulos) ja joka kk tuloveroa... mitään verorahoja ei kyllä tule tännepäin.

Nyt olet ymmärtänyt pahasti väärin. Vuokralaisesi voi hakea opintorahan asumislisää, jos hän on opiskelija. Mikäli hän ei ole opiskelija, ja on pienituloinen, niin hän voi hakea asumistukea, tai mahdollisesti myös perustoimeentulotukea ja toimeentulotuen asumislisää.

Sinä vuokranantajana saat vuokralaisesi maksaman vuokran, ja maksat siitä veroa, vai kuvitteletko, että sinulle kuuluisivat vuokran lisäksi myös kaikki vuokralaisesi saamat tuet lapsilisiä myöten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla