Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Vain varakkaat pystyvät ostamaan tehokkaimpia lihavuuslääkkeitä - lääkäri: ”Yhdenvertaisuus ei toteudu”

Vierailija
14.07.2026 |

Suomessa Kela korvaa kahta lihavuuslääkettä, mutta tehokkaimmat valmisteet jäävät korvauksen ulkopuolelle. Lääkäri sanoo tilanteen eriarvoistavan.

Tehokkaimmat lihavuuslääkkeet Wegovy ja Mounjaro eivät ole Kela-korvattavia Suomessa. Korvattavia ovat vain vähemmän tehokkaat Saxenda ja Mysimba.

Lääkkeiden hintalautakunta on hylännyt hakemukset, koska lääkkeet ovat liian kalliita.

Lihavuudenhoitoon erikoistunut lääkäri Jarmo Kaukua sanoo tilanteen eriarvoistavan hoitoa. Lihavuus maksaa yhteiskunnalle miljardeja.

https://yle.fi/a/74-20236073

Kommentit (227)

Vierailija
181/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kaikki voi laihduttaa ilman lääkkeitä 

Vierailija
182/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten köyhä edes saa syötyä itsensä lihavaksi? Itsekin köyhänä tätä suuresti olen aina ihmetellyt. Ei mulla ole varaa ylisyöntiin. Joinain päivinä paastottava kun ruoka ja rahat loppu. Esim huomenna tulee rahaa, eilen ja tänään ruokana kaurapuuroa mustikoilla, knorrin lisää vain vesi pasta ateriaa, kurkkua, näkkäriä ja yrttiteetä. Ei tällä lihomaan pääse.

Olet näköjään myös laiska, ja se on todennäköisesti myös köyhyytesi syy. Todella halpaa ostaa vehnäjauhoja ja leipoa sämpylää ja pullaa, lisäksi pannaria niin jo on lihomisen ainekset koossa. Itse en ikinä tuhlaisi rahaa johonkin Knorrin kuivapastaan, samanlaisen mössön saa itse halvemmalla aikaiseksi. En ole ollut tuloton kuin lyhyen pätkän elämässä, mutta ei ollut vaikeaa saada mahaa täyteen halvalla. Ymmärrän, mitä köyhyys on, mutta ihmeellisintä on se, että jos on päivät pitkät kotona, ei saada mitään aikaiseksi vaan itketään paistopistetuotteiden kalleutta.

Ruokajaosta sain sitä knorrin pastaa, itse en siihen rahaa tuhlaisi, mutta toki ilmaiset kalorit käytän. Se jäikin viimeiseksi ruoaksi ennen tilipäivää ihan tarkoituksella sillä oletuksella, että olisi ollut muuta syötävää.

Vehnäjauhot on tuttuja ja niistä olenkin tehnyt monen moista syötävää. En silti ole niilläkään onnistunut itseäni lihottamaan. Joudun aina säännöstelemään annoskokoa, että saan kaiken riittämään mahdollisimman pitkään.

En ole kotona päivät pitkät vaan ihan työssäkäyvä olen. Palkka ei ole niin hyvä, että sillä saisin lihotettua itseni.

Tänään on tilipäivä ja laskujen jälkeen saa taas miettiä kuinka kituuttaa kuukausi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te syyllistäjät ta patte ihmisiä päivittäin, aivan, teidän vuoksi ihmisiä ku olee. Mun yksi ystävä on niin marinoitunut teidän syytöksissä, että ei kehtaa hommata lääkitystä lihavuuteensa vaikka kolesterolit huitelee taivaissa. Yrittää kerta toisensa jälkeen jotain mehudiettejä jotka kuulostaa oikeasti hengenvaarallisilta. Syyttää itseään kun paino vain nousee. Lääkettä ei voi kuulemma ottaa koska se olisi huijaamista ja pitää kuulemma nyt itse laihtua kun on itse lihonutkin. Hän on saanut tämän ajatuksen teiltä, syyllistäjät. Kuollee nuorena. Ilmeisesti ansaitusti, jos teiltä kysyy, mitäs läksi lihomaan vaikean lapsuuden traumatisoimana.

Vierailija
184/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska lääkäri. Todellisuudessa kukaan ei tarvitse lihavuus lääkkeitä eikä niiden tarvitse olla kela-korvattavia vaan laihtuakseen pitää vain syödä vähemmän kuin kuluttaa ja kuluttaa liikkumalla enemmän kuin syö, jättää kaikki herkut ja sokerit kokonaan pois sekä pitää pätkäpaastoja. Ja jos se ei heti tehoa niin vähentää syömistä ja lisää liikuntaa kunnes alkaa laihduttamaan.

En ole koskaan ollut lihava, mutta uskon täysin, että joillakin aineenvaihdunta tekee laihtumisesta todella haastavaa, koska itsellänikin on aivan kummallinen metabolismi. Treenaan salilla 5-6x/vko, ja lisäksi teen melko fyysistä työtä. Olen nainen. Saliharrastukseen liittyen olen yrittänyt ns. bulking ja cutting -syklejä, joissa siis tarkoituksella ensin kerätään painoa, jotta lihasmassan saaminen helpottuu ylikalorien ansiosta, ja sitten myöhemmin laihdutetaan kertynyt rasva pois. Olen nyt kaksi kuukautta bulkannut yli 3000 kalorilla/päivä, ruokavaliolla, joka sisältää mm. 200g suklaalevyn päivässä, koska en enää pysty syömään enempää "oikeaa ruokaa" yltääkseni kaloreihin, jotka tarvitsen lihoakseni. Ruokavaliossa on jo myös todella paljon rasvaa. Noh, tänään kun kävin pitkästä aikaa puntarilla, paino on TIPPUNUT 200 grammaa 2kk takaisesta. Vyötäröltä on lähtenyt 2 senttiä eli olen minä lie lihasta saanut, mutta ei tämä kyllä ole se, mitä yritän tehdä. 

Viime kesänä pidin loukkaantumisen vuoksi taukoa liikunnasta, ja sainkin muutaman kilon painoa. Mutta jumaliste että niiden pudottaminen oli hankalaa! Saatoin syödä 1500 kaloria eli puolet nykyisestä päivässä ja liikkua saman verran kuin nyt, eikä silti painoa pudonnut kuin pahimmillaan kilo kuukaudessa, ja sekin oli osin lihasmassaa.

Mulla on siis sellainen aineenvaihdunta, että se on erittäin tehokas pitämään nykytilaa yllä, eli minun on todella vaikea sekä lihoa että laihtua. Ainoastaan jos teen jonkun järisyttävän muutoksen kuten liikunnan lopetus kokonaan, olen onistunut vahingossa lihomaan, kun olen jatkanut vanhoilla ruokailutottumuksilla. Laihtumiseen en taas ole löytänyt mitään keinoa, metabolismini lyö liinat kiinni saman tien kun havaitsee miinuskalorit. Onneksi sitä painoa ei tosiaan tulekaan, mutta jos tällä metabolismilla pudotettavaa olisi vaikka kolmekymmentäkin kiloa, niin kyllä minulla siinä voisi olla motivaatio aika lopussa. 

Vierailija
185/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luulin tarvitsevani lihavuuslääkkeitä, mutta muutin ensin elintapojani ( säännöllinen ruokailu & pienemmät annokset, välipalat pois, lisää liikuntaa - vähemmän autoilua ) ja kappas, paino on kuukaudessa tippunut jo kaksitoista kiloa.

Vierailija
186/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska lääkäri. Todellisuudessa kukaan ei tarvitse lihavuus lääkkeitä eikä niiden tarvitse olla kela-korvattavia vaan laihtuakseen pitää vain syödä vähemmän kuin kuluttaa ja kuluttaa liikkumalla enemmän kuin syö, jättää kaikki herkut ja sokerit kokonaan pois sekä pitää pätkäpaastoja. Ja jos se ei heti tehoa niin vähentää syömistä ja lisää liikuntaa kunnes alkaa laihduttamaan.

Ei kannattaisi irvailla asiasta, josta ei ole omakohtaista kokemusta. En ole itsekään kärsinyt loputtomasta ruokahalusta, mutta ymmärrän, että on todella vaikeaa laihtua, jos on koko ajan kiljuva nälkä. Me, joilla nälänsäätely toimii normaalisti, emme voi ymmärtää, millaista on olla koko ajan nälässä, mutta kun on kokenut joskus kunnon nälkää, niin ei voi kuin olla kiitollinen, että syömällä se lähtee eikä tule heti takaisin. Lihavilla on aineenvaihdunta sekaisin, ja vaikka lihavuus olisi itseaiheutettua, ei se enää sillä parane, että "fiksummat" hokevat, ettei olisi ikinä pitänyt alun perinkään lihottaa itseään. 

Vaatii vain itsekuria.

Itsellänikin oli tuo " kiljuva nälkä " koko ajan, mutta kun muutaman kuukauden sitä jaksoi, niin näläntunne alkoi kadota ja herkkujen himo lakkasi.

Vierailija
187/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa saada Ozempic-kasvot (Ozempic face), tyyliin Ariana Grande tai Kelly Osborne, jotka laihtuneet tällä "lääkkeellä".  Seuraus siitä, kun laihtuu liian nopeasti. 

https://health.clevelandclinic.org/ozempic-face

Unohdat nyt sen, että kaikille ei ole kyse puhtaasti ulkonäöstä, vaan terveys ratkaisee. Itsellä kun on tällä hetkellä jos mitä vaivaa ja lääkettä (ei ole kyse lihavuuden hoidosta), ei enää sureta edes hiustenlähtö, jos lääkkeet toisivat helpotusta kipuihin. Jos olisin hengenvaaralisesti lihava ja saisin lääkkeistä apua, ottaisin ne vastaan, jos en muuten onnistuisi laihduttamaan.

En sanonut, että kaikki sairaudet täytyy jättää hoitamatta. Ozempicin sivuvaikutuksena on tuo, että ihminen alkaa näyttää zombielta, mutta siitä vaan. Ongelma lääkkeen kanssa on sitten se, että sitä täytyy syödä loppuikänsä. MIltähän sitä mahtaa näyttää sitten 20 vuoden jälkeen. Lääketehtaan osakkeenomistajat kiittää. 

Sivuvaikutuksina on myös pysyvä sokeutuminen, haiman toiminnan loppuminen ja monta muuta kivaa, joista ei vain keskustella.

Vierailija
188/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te syyllistäjät ta patte ihmisiä päivittäin, aivan, teidän vuoksi ihmisiä ku olee. Mun yksi ystävä on niin marinoitunut teidän syytöksissä, että ei kehtaa hommata lääkitystä lihavuuteensa vaikka kolesterolit huitelee taivaissa. Yrittää kerta toisensa jälkeen jotain mehudiettejä jotka kuulostaa oikeasti hengenvaarallisilta. Syyttää itseään kun paino vain nousee. Lääkettä ei voi kuulemma ottaa koska se olisi huijaamista ja pitää kuulemma nyt itse laihtua kun on itse lihonutkin. Hän on saanut tämän ajatuksen teiltä, syyllistäjät. Kuollee nuorena. Ilmeisesti ansaitusti, jos teiltä kysyy, mitäs läksi lihomaan vaikean lapsuuden traumatisoimana.

Puhuin oikein laihduttamisesta ilman lääkkeitä, tuo kaverisi tekee kaiken väärin. Se on vain syöksykierre alaspäin. 

Vierailija
189/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö vähemmän niin säästää ja on vara ostaa Ozempicia. Jokainen köyhä voi tehdä tämän ihan itse kun lääke ei ole kovin kallis. 

On tämä kumma maa kun kelan tukia nostavat saatanat vaativat kaikenlaista. Miksi ette painu vttuun Suomesta saatanan verenimijät.

Vierailija
190/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äkkipaasto on tosiaan huonoin tapa yrittää laihtua. 

Vierailija
191/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuin oikein laihduttamisesta ilman lääkkeitä, tuo kaverisi tekee kaiken väärin. Se on vain syöksykierre alaspäin. 

Hän on yrittänyt laihtua kaikilla tavoilla 30 vuotta. Myös urheillen ja ruokavaliota muokaten. Mikään ei toimi, lihavuus tulee takaisin. Nyt pari vuotta tehnyt noita sairaita paastojaan. Se mikä toimii sinulla ei toimi kaikilla muilla maailman ihmisillä, kai sen tiedät?

Vierailija
192/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa saada Ozempic-kasvot (Ozempic face), tyyliin Ariana Grande tai Kelly Osborne, jotka laihtuneet tällä "lääkkeellä".  Seuraus siitä, kun laihtuu liian nopeasti. 

https://health.clevelandclinic.org/ozempic-face

Ozempicin valmistaja on kuulemma haastettu oikeuteen kun lääke hidastaa vatsan tyhjentymistä mutta vaikutus ei olekkaan poistunut vaikka lääke on lopetettu, no aina roiskuu kun rapataan, en kyllä itseeni piikittäisi.

Vierailija
193/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut lihava, mutta uskon täysin, että joillakin aineenvaihdunta tekee laihtumisesta todella haastavaa, koska itsellänikin on aivan kummallinen metabolismi. Treenaan salilla 5-6x/vko, ja lisäksi teen melko fyysistä työtä. Olen nainen. Saliharrastukseen liittyen olen yrittänyt ns. bulking ja cutting -syklejä, joissa siis tarkoituksella ensin kerätään painoa, jotta lihasmassan saaminen helpottuu ylikalorien ansiosta, ja sitten myöhemmin laihdutetaan kertynyt rasva pois. Olen nyt kaksi kuukautta bulkannut yli 3000 kalorilla/päivä, ruokavaliolla, joka sisältää mm. 200g suklaalevyn päivässä, koska en enää pysty syömään enempää "oikeaa ruokaa" yltääkseni kaloreihin, jotka tarvitsen lihoakseni. Ruokavaliossa on jo myös todella paljon rasvaa. Noh, tänään kun kävin pitkästä aikaa puntarilla, paino on TIPPUNUT 200 grammaa 2kk takaisesta. Vyötäröltä on lähtenyt 2 senttiä eli olen minä lie lihasta saanut, mutta ei tämä kyllä ole se, mitä yritän tehdä. 

Viime kesänä pidin loukkaantumisen vuoksi taukoa liikunnasta, ja sainkin muutaman kilon painoa. Mutta jumaliste että niiden pudottaminen oli hankalaa! Saatoin syödä 1500 kaloria eli puolet nykyisestä päivässä ja liikkua saman verran kuin nyt, eikä silti painoa pudonnut kuin pahimmillaan kilo kuukaudessa, ja sekin oli osin lihasmassaa.

Mulla on siis sellainen aineenvaihdunta, että se on erittäin tehokas pitämään nykytilaa yllä, eli minun on todella vaikea sekä lihoa että laihtua. Ainoastaan jos teen jonkun järisyttävän muutoksen kuten liikunnan lopetus kokonaan, olen onistunut vahingossa lihomaan, kun olen jatkanut vanhoilla ruokailutottumuksilla. Laihtumiseen en taas ole löytänyt mitään keinoa, metabolismini lyö liinat kiinni saman tien kun havaitsee miinuskalorit. Onneksi sitä painoa ei tosiaan tulekaan, mutta jos tällä metabolismilla pudotettavaa olisi vaikka kolmekymmentäkin kiloa, niin kyllä minulla siinä voisi olla motivaatio aika lopussa. 

Syöt liikaa hiilaria ja siksi metabolismisi ei ole kunnossa. Syö enemmän rasvaa.

Vierailija
194/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääke auttaa pääsemään eroon syömishäiriöstä.

Miten muka? Lääkkeen lopetettua entinen mässäily jatkuu. Pitää vain laihtua ilman lääkkeitä, on helppoa jos osaa. 

Lihavuuslääkkeet eivät sovi syömishäiriöisille. He tarvivat psykiatrin eivätkä painonhallintaan erikoistuneen lääkärin apua. Täällä on ketju AHMIJAT. Käy lukemassa sitä ja alat ymmärtää paremmin, mistä on ahmimisessa kyse. He ahmivat hallitakseen omia sisäisiä jännitteitään. Ahmiminen on tavallaan sijaistoiminto vaikeassa elämäntilanteessa.

Vierailija
195/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ozembic näyttää aiheuttavan anoreksiaa. Kelly Osbourne oli upean terveen näköinen vielä pari vuotta sitten, nyt hän vetelee laihdutuslääkettä niin että näyttää jo keskitysleirin vangilta:

https://share.google/5ZRIjtIocLdJJ1ohI

Vierailija
196/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on yrittänyt laihtua kaikilla tavoilla 30 vuotta. Myös urheillen ja ruokavaliota muokaten. Mikään ei toimi, lihavuus tulee takaisin. Nyt pari vuotta tehnyt noita sairaita paastojaan. Se mikä toimii sinulla ei toimi kaikilla muilla maailman ihmisillä, kai sen tiedät?

Aerobinen liikunta ei estä lihaskatoa joka aina seuraa pikadieeteistä. Tämä laskee energiankulutusta. Oikea menetelmä on lihastreeni ja sopiva tarpeeksi proteiinia sisältävä dieetti. 

Vierailija
197/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on täysin rikkaan rahastavan eliitin omistama. Eliitti on pakko ajaa alas mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
198/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuetaanko varakkaita näiden lääkkeiden ostamisessa kelakorvauksilla, eli kustantavatko veronmaksajat ne varakkaille? 

Vierailija
199/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannattaisi irvailla asiasta, josta ei ole omakohtaista kokemusta. En ole itsekään kärsinyt loputtomasta ruokahalusta, mutta ymmärrän, että on todella vaikeaa laihtua, jos on koko ajan kiljuva nälkä. Me, joilla nälänsäätely toimii normaalisti, emme voi ymmärtää, millaista on olla koko ajan nälässä, mutta kun on kokenut joskus kunnon nälkää, niin ei voi kuin olla kiitollinen, että syömällä se lähtee eikä tule heti takaisin. Lihavilla on aineenvaihdunta sekaisin, ja vaikka lihavuus olisi itseaiheutettua, ei se enää sillä parane, että "fiksummat" hokevat, ettei olisi ikinä pitänyt alun perinkään lihottaa itseään. 

Mutta jos on koko ajan kiljuva nälkä, niin miksi sitä nälkää ei voi sammuttaa kasviksilla? Porkkanaa ja kurkkua sellaisenaan? Miksi pitää vetää hiilarihöttöä? Herkkuja? Jos kerran viitataan esim. Hengenvaarallisesti lihava - sarjan potilaiden "jatkuvaan nälkään".

Vierailija
200/227 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuetaanko varakkaita näiden lääkkeiden ostamisessa kelakorvauksilla, eli kustantavatko veronmaksajat ne varakkaille? 

Tämä on kai tuon omakustanne osuuden tsrkoitus, osalle se omaskustanneosuus on liian suuri ja sitä nostettiin vasta, silloin jää tärkeät lääkkeet hankkimatta. Se on tiett vuosittainen raj johon asti pitää maksaa lääkkee itse. Toki kun katto tulee täytee niin loppuvuoden lääkkeet saa korvauksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi