Yle: Vain varakkaat pystyvät ostamaan tehokkaimpia lihavuuslääkkeitä - lääkäri: ”Yhdenvertaisuus ei toteudu”
Suomessa Kela korvaa kahta lihavuuslääkettä, mutta tehokkaimmat valmisteet jäävät korvauksen ulkopuolelle. Lääkäri sanoo tilanteen eriarvoistavan.
Tehokkaimmat lihavuuslääkkeet Wegovy ja Mounjaro eivät ole Kela-korvattavia Suomessa. Korvattavia ovat vain vähemmän tehokkaat Saxenda ja Mysimba.
Lääkkeiden hintalautakunta on hylännyt hakemukset, koska lääkkeet ovat liian kalliita.
Lihavuudenhoitoon erikoistunut lääkäri Jarmo Kaukua sanoo tilanteen eriarvoistavan hoitoa. Lihavuus maksaa yhteiskunnalle miljardeja.
Kommentit (227)
Ostaa vähemmän ruokaa niin on varaa lihavuuslääkkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuetaanko varakkaita näiden lääkkeiden ostamisessa kelakorvauksilla, eli kustantavatko veronmaksajat ne varakkaille?
Tämä on kai tuon omakustanne osuuden tsrkoitus, osalle se omaskustanneosuus on liian suuri ja sitä nostettiin vasta, silloin jää tärkeät lääkkeet hankkimatta. Se on tiett vuosittainen raj johon asti pitää maksaa lääkkee itse. Toki kun katto tulee täytee niin loppuvuoden lääkkeet saa korvauksella.
Tarkoitat varmaan omavastuu osuutta? Tarkennan että lääkkeiden omavastuu muodostuu alkuomavastuusta ja vuosiomavastuusta eli lääkekatosta.
Reseptilääkkeiden alkuomavastuu on 70,33 euroa korvattaviin kuuluvien lääkkeiden hinnasta per ostos, jonka joudut maksamaan kokonaan itse. Vasta tämän jälkeen Kela korvaa ylittävän osuuden lääkkeiden hinnasta.
Vuosittaisen lääkekaton enimmäismäärä on puolestaan 636,12 euroa. Eli kun olet viimein kalenterivuoden aikana maksanut alkuomavastuu osuuksia tämän edestä, niin lääkekatto tulee täyteen. Ja tuo 636,12 euron katto on noin 9 kertaa 70,33 euron lääkeostosta.
Ja kun lääkekatto tulee täyteen, maksat loppuvuoden jokaisesta korvattavasta lääkkeestä vain pienen kiinteän omavastuun, joka on vain 2,50 euron omavastuun per lääke.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten sitä ei tarvitse enää. Pitää saada laihtua samalla kun mässäilee ja kaikki muiden piikkiin.
Kyllä ne lääkerahat säästyy äkkiä, kun ei maistu enää niin hyvin roskaruoka, joka on aika kallista. Ravintolalounaskin maksaa helposti 10 euroa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuetaanko varakkaita näiden lääkkeiden ostamisessa kelakorvauksilla, eli kustantavatko veronmaksajat ne varakkaille?
Tämä on kai tuon omakustanne osuuden tsrkoitus, osalle se omaskustanneosuus on liian suuri ja sitä nostettiin vasta, silloin jää tärkeät lääkkeet hankkimatta. Se on tiett vuosittainen raj johon asti pitää maksaa lääkkee itse. Toki kun katto tulee täytee niin loppuvuoden lääkkeet saa korvauksella.
Tarkoitat varmaan omavastuu osuutta? Tarkennan että lääkkeiden omavastuu muodostuu alkuomavastuusta ja vuosiomavastuusta eli lääkekatosta.
Reseptilääkkeiden alkuomavastuu on 70,33 euroa korvattaviin kuuluvien lääkkeiden hinnasta per ostos, jonka joudut maksamaan kokonaan itse. Vasta tämän jälkeen Kela korvaa ylittävän osuuden lääkkeiden hinnasta.
Vuosittaisen lääkekaton enimmäismäärä on puolestaan 636,12 euroa. Eli kun olet viimein kalenterivuoden aikana maksanut alkuomavastuu osuuksia tämän edestä, niin lääkekatto tulee täyteen. Ja tuo 636,12 euron katto on noin 9 kertaa 70,33 euron lääkeostosta.
Ja kun lääkekatto tulee täyteen, maksat loppuvuoden jokaisesta korvattavasta lääkkeestä vain pienen kiinteän omavastuun, joka on vain 2,50 euron omavastuun per lääke.
Saisiko lähteet ja linkit noihin omavastuu osuuksiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisiko lähteet ja linkit noihin omavastuu osuuksiin
Ihan Kelan omilta sivuilta:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten sitä ei tarvitse enää. Pitää saada laihtua samalla kun mässäilee ja kaikki muiden piikkiin.
Useimmat maksavat ihan itse omasta pussistaan ne lihavuuslääkkeensä. Mutta sekään ei varmaankaan käy. Väärin laihdutettu
Oikeasti yhteiskunnalle tulisi paljon halvemmaksi kustantaa ne laihdutuslääkkeet kuin liikalihavuuden aiheuttamat lukuista vaivat, mutta kun ei voi, koska joku mäntti voi tulla kateelliseksi
Se elimistö ja ruuansulatus menevät usein sekaisin jojo-laihdutuksesta ja siksi lihavuus vain lisääntyy näillä tosi hyvillä kotikonsteilla ja kuureilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät laihdu ilman laihdutuslääkkeitä jos esim. Käyttää neurolepti-lääkitystä.
Ei pidä paikkaansa. Kuka tahansa laihtuu kun vähäntäö syömistään, jättää herkut pois ja liikkuu ja kuntoilee enemmän.
Kokeilepa itse kuntoilla ja liikkua niin suurella kalorivajeella, että hyvä kun pystyssä pysyt. Jokaisella on varmasti olemassa kalorimäärä jolla laihtuu, mutta eri asia sitten, mitä pystyy tekemään sen ohella. Minulla ei esimerkiksi orjallinen 1600 kcal dieetti laihduta yhtään, sillä kestän painossani, joka on reilusti ylipainon puolella. Laihdutuslääkkeitä en kokeilisi, sillä minulla ei ole juuri koskaan nälkä ja voisin olla sen puolesta vaikka syömättä, mutta olo menee niin heikoksi, etten selviä töistä, jos syön tuota vähemmän. Pahinta on huimaus.
Syö 2000 kcal päivässä tavallista ruokaa ja elä muutenkin ihan normaalisti. Olet vuoden päästä hoikempi. Ei huimaa, etkä tarvitse mitään lääkkeitä.
Minä lihoisin radikaalisti jos söisin noin paljon kaloreita vuorokaudessa. Voit tarkasta vaikka Laskurini.fi-låpalvelussa, kuinka kevyttä toimistotyötä tekevä verrattain passiivista elämää viettävä 120-kiloinen nainen ei tarvi sen enempää kuin 1900 kcal/vrk pitääkseen painonsa sellaisena, ettei se nouse eikä laske.
Höpsis. Tuo on pelkkä perusaineenvaihdunta, tajuttomana sängyssä makaavan energiantarve. Menehän nyt laskemaan uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan Ozempicin käytön aikana ei pysty mässäilemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi keskituloisten ja pienituloisten on maksettava ansioveroa ja korotettua alvia, jotta hyvätuloiset saavat kelakorvauksia eli sosiaalitukea noiden lääkkeiden ostoon? Maksakoot itse omista varoistaan. Mitä kalliimpi lääke, sitä nopeamman katto tulee vastaan ja voi heittäytyä muiden elätiksi.
Toivon todellakin ettei yksikään ylipainoinen lue ainakaan tätä ketjua
Hienoa, jos heille on keksitty hoitokeinoja jotka todella auttavat. Lääkkeet tasapainottavat suolistohormoneja ja hillitsevät sitä kautta sitä jatkuvaa nälän tunnetta. Lihavien suolistohormoonit ovat usein menneet sekaisin jatkuvasta laihduttamisesta, joka johtaa aina entistä suurempaan painonnousuun. Lisäksi voisi alkaa kustantamaan myös lihavuusleikkauksia niille joihin lääkkeet eivät jostain syystä tehoa tai aiheuttavat sivuvaikutuksia
Vierailija kirjoitti:
White trash -murheita.
Niin. Niiden säkkiakkojen ihrat on onneksi säkeillä peitetty. Toisin sanoen, homma hoidettu
Syö vähemmän kuin kuluttaa niin paino laskee. Fysiikka on yksinkertaista eikä sen lakeja muuta selitykset "aineenvaihduntahäiriöistä" tmv. Ei rasvaa synny tyhjästä vaan kaloreista. Hyvänä esimerkkinä; keskitysleirikuvista ei jostain syystä löydy ainuttakaan ylipainoista. Miksiköhän?
Vierailija kirjoitti:
Syö vähemmän kuin kuluttaa niin paino laskee. Fysiikka on yksinkertaista eikä sen lakeja muuta selitykset "aineenvaihduntahäiriöistä" tmv. Ei rasvaa synny tyhjästä vaan kaloreista. Hyvänä esimerkkinä; keskitysleirikuvista ei jostain syystä löydy ainuttakaan ylipainoista. Miksiköhän?
Ihmiset piikittävät mieluummin kuin opettelevat itsekuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset piikittävät mieluummin kuin opettelevat itsekuria.
Minä viis veisaan itsekurista, syön niin paljon kuin haluan ja missä haluan, ja silti olen langanlaiha mutta on näkyvät vatsalihakset. Ei siihen sen suurempaa salaisuutta ole kui että liikun ja pyöräilen runsaasti.
Tän "stadilaistumisen" näkee monessa pintaliitäjässä. Yhtäkkiä ollaan niin hoikkaa niin hoikkaa. samalla voi vaikka muokata leuan, you know.
Laihojen ihmisten laihuuden salaisuus on se että ei syödä herkkuja vaan terveellisesti ja säännöllisesti. Esimerkiksi ei kosketa ollenkaan hamppareihin, ei pitsoihin, ei pulliin, ei donitseihin, ei karkkeihin, ei sipseihin, ei limppareihin eikä energiajuomiin ja jne. Nuo kun jättää pois ruokavaliosta ja liikkuu niin myös laihtuu ja pysyy laihana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan Ozempicin käytön aikana ei pysty mässäilemään.
Kyllä pystyy. Sisareni mässäilee kahdeksan jäätelötuuttia ja kolme donitsia päivässä vaikka Ozempic käytössä. Syö vaikka ei ole nälkä. Verensokerit korkealla siis insuliinista huolimatta.
Miksi tehokkaimmista lääkkeistä ei voi tehdä halvempia mutta yhtä tehokkaita kopiolääkkeitä? Näinhän on toimittu jo pitkään, lääkäri määrää esim. verenpainelääkkeen ja apteekissa kysytään, haluaako ostaja vaihtaa sen toisen lääkefirman valmistamaan edullisempaan kopiolääkkeeseen? Verenpainetauti on tosi yleinen vaiva ja jos lihavuus nähdään niin valtavana yhteiskunnallisena ongelmana, eikö siihen ole hyvä saada vastaavat halvat lääkkeet.