Yle: Vain varakkaat pystyvät ostamaan tehokkaimpia lihavuuslääkkeitä - lääkäri: ”Yhdenvertaisuus ei toteudu”
Suomessa Kela korvaa kahta lihavuuslääkettä, mutta tehokkaimmat valmisteet jäävät korvauksen ulkopuolelle. Lääkäri sanoo tilanteen eriarvoistavan.
Tehokkaimmat lihavuuslääkkeet Wegovy ja Mounjaro eivät ole Kela-korvattavia Suomessa. Korvattavia ovat vain vähemmän tehokkaat Saxenda ja Mysimba.
Lääkkeiden hintalautakunta on hylännyt hakemukset, koska lääkkeet ovat liian kalliita.
Lihavuudenhoitoon erikoistunut lääkäri Jarmo Kaukua sanoo tilanteen eriarvoistavan hoitoa. Lihavuus maksaa yhteiskunnalle miljardeja.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska lääkäri. Todellisuudessa kukaan ei tarvitse lihavuus lääkkeitä eikä niiden tarvitse olla kela-korvattavia vaan laihtuakseen pitää vain syödä vähemmän kuin kuluttaa ja kuluttaa liikkumalla enemmän kuin syö, jättää kaikki herkut ja sokerit kokonaan pois sekä pitää pätkäpaastoja. Ja jos se ei heti tehoa niin vähentää syömistä ja lisää liikuntaa kunnes alkaa laihduttamaan.
Myöskin Ketipinorin ja Olanzapinin käyttö pitää lopettaa, sillä ne hidastavat aineenvaihduntaa ja aiheuttavat lihavuutta, vaikka ei söisi mitään ja liikkuisi 20 tuntia vuorokaudessa.
Itse en ole lihava, mutta kokeillut kumpaakin lääkettä. Tuoteselosteet kannattaa lukea ennen käytön aloittamista.
Samoin Mirzapin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen järkevä ihminen on ottanut yksityisen sairausvakuutuksen silloin kun on vielä ollut terve.
Jokainen järkevä ei ole lihottanut itseään ja seiso sen jälkeen piiska kourassa vaatimassa paljon tekemättä itse mitään.
Juuri näin. Itsensä virtahevoksi lihottanut pelle ei laihdu pysyvästi edes laihdutuslääkkeellä kuten on nähty lihavuusleikkauksista. Ainoa keino mikä toimii on neuloa suu umpeen tai katkaista kädet.
Mielisairaat lihovat osin lääkkeiden syystä. Pitäisikö jättää hullut hoitamatta kokonaan niin eivät liho punkeroiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mielisairaat lihovat osin lääkkeiden syystä. Pitäisikö jättää hullut hoitamatta kokonaan niin eivät liho punkeroiksi.
Millä tavalla sinun lihomisesi lopulta osoittautui osin lääkkeittesi syiksi? Entä miten voi nyt mielenterveytesi osalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta, sillä lihavuus on itse aiheutettu. Siihen liittyvät hoidot sekä lääkkeet on ihmisen maksettava itse.
Missä kulkee itse aiheutetun raja? Äidin terveys odotusaikana vaikuttaa tulevan lapsen painoasioihin vielä aikuisena. Kotoa saatuja malleja ruokatavoista ja ateriarytmeistä on todella vaikea alkaa muuttaa aikuisena. Yhtä hyvin voidaan sanoa, että ahdistuskin on itse aiheutettua, koska ihminen ei ole tarpeeksi taistellut sitä vastaan.
Mikään ei vahingossakaan ole omaa syytä.
Suosittelen sinua perehtymään professori Erika Isolaurin 1990-luvulla aloittamaan tutkimukseen, jossa on analysoitu raskaana olevien naisten suolistomikrobistojen koostumuksia. Nykypäivän raskaana olevilla on suolistomikrobisto, jossa ovat lihavuutta edistävät mikrobit valloillaan. Syntyvä lapsi perii äitinsä suolistomikrobiston. Pahin kohtalo on lapsilla, jotka syntyvät keisarileikkauksella ja niillä lapsill, jotka tarvivat usein antibiootteja. He ovat muihin lapsiin verrattuna 15-20% painavampia, vaikka ovat samanpituisia kuin muut ikäisensä saman sukupuolensa edustajat.
Lapsen lihoessa rasvasolujen määrä kasvaa. Niistä ei pääse eroon ja sen vuoksi lihomistaipumus säilyy loppuiän. Normaalipainoiseksi aikuiseksi kasvaneella ja aikuisiällä lihoneella rasvasolujen määrä ei lisäänny mutta niiden solujen koko kasvaa lihoessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät laihdu ilman laihdutuslääkkeitä jos esim. Käyttää neurolepti-lääkitystä.
Ei pidä paikkaansa. Kuka tahansa laihtuu kun vähäntäö syömistään, jättää herkut pois ja liikkuu ja kuntoilee enemmän.
Kokeilepa itse kuntoilla ja liikkua niin suurella kalorivajeella, että hyvä kun pystyssä pysyt. Jokaisella on varmasti olemassa kalorimäärä jolla laihtuu, mutta eri asia sitten, mitä pystyy tekemään sen ohella. Minulla ei esimerkiksi orjallinen 1600 kcal dieetti laihduta yhtään, sillä kestän painossani, joka on reilusti ylipainon puolella. Laihdutuslääkkeitä en kokeilisi, sillä minulla ei ole juuri koskaan nälkä ja voisin olla sen puolesta vaikka syömättä, mutta olo menee niin heikoksi, etten selviä töistä, jos syön tuota vähemmän. Pahinta on huimaus.
Syö 2000 kcal päivässä tavallista ruokaa ja elä muutenkin ihan normaalisti. Olet vuoden päästä hoikempi. Ei huimaa, etkä tarvitse mitään lääkkeitä.
Minä lihoisin radikaalisti jos söisin noin paljon kaloreita vuorokaudessa. Voit tarkasta vaikka Laskurini.fi-låpalvelussa, kuinka kevyttä toimistotyötä tekevä verrattain passiivista elämää viettävä 120-kiloinen nainen ei tarvi sen enempää kuin 1900 kcal/vrk pitääkseen painonsa sellaisena, ettei se nouse eikä laske.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tajua, mihin lihavuuslääkkeitä tarvitaan. Laiduttaessani en ole koskaan tuntenut nälkää. Pitää vain syödä oikein.
Nyt on elämäntaparemontti meneillään puolen vuoden hälläbäliä elämisen jälkeen. Saa rsempata. Vasta 2,5 kg pudotettu, mutta "laihkariakin" eli oikein syömistä on ollut vasta 2 pv.
Minä taas en pysty laihduttamaan, jos en tunne nälkää välillä. Koska, jos en tunne nälkää, en tunne myöskään kylläisyyttä ja silloin syön liikaa. Näin erilaisia me ollaan. Mutta mulla siis nälkä ei ole tuota jatkuvaa, enkä tarvitse lääkkeitä hillitäkseni sitä, ainoastaan säännöllisen ateriarytmin ja tietoiset valinnat mitä syön.
Vierailija kirjoitti:
Rasittaa ihmiset, joille painonhallinta on helppoa ja sitten tullaan huutamaan, että syö vähemmän. Kun se ei oikeasti ole kaikille niin helppoa vaan joillekin se on esim. geneettisistä ja vaikkapa lääkkeistä johtuen todella vaikeaa. Ja kyllä, se on silti Mahdollista, mutta kuka haluaa elää elämää, jossa on jatkuvasti paha olo ja elämän ainut sisältö on laihduttaminen? Itse käytän hyvällä mielellä wegovya ja toki maksan sen itse myös.
Mulla on harvinaissairauden takia 12 jatkuvaa päivittäistä lääkitystä, lisäksi tarvittaessa otettavat. Useampi hormonaalinen sairaus. Olen testannut sitä, että olin lähes syömättä (vain hedelmiä ja suolakeksejä) ja kyllä laihdun normipainoon sillä, mutta en myöskään kyennyt tekemään yhtään mitään kun vointi oli niin heikko. Normaalilla syömiselläni, joka on noin puolet normipainoisten läheisteni syömisistä (1200-1400 kaloria päivässä), pysyn hieman ylipainoisena. Niin mitä se auttaa mulle huutaa, että vähennä syömistä? Tuletko nappaamaan kiinni kun pyörryn, koska tuskin tulet. Katsot vierestä kun läskin pää kopsahtaa asfalttiin.
No tuo ruokavalio hedelmät ja suolakeksit saa kyllä kenet tahansa heikoksi. Miksi et käyttänyt tuota 1200 kcalia kunnon ruokaan? Esim: Kalaa, kanaa, kukkakaalia, parsakaalia, kesäkurpitsaa, tomaattia, rahkaa, maustamatonta jugurttia, marjoja?
Ja sitä paitsi olen ymmärtänyt näiden laihdutuslääkkeiden toiminnan niin, että niiden avulla on helpompi syödä vähemmän kuin aikaisemmin. Ei suinkaan, että ne itsessään laihduttaisivat. sinun kirjoituksestasi saa nyt sen käsityksen, että jotenkin lääkettä käyttäessäsi voit syödä enemmän kuin ilman sitä.
Laihtuminen on kaytännössä ilmaista: syö vähemmän kuin kulutat. Tai kuluta enemmän kuin syöt. Valitse mitä syöt: älä syö lihottavia tyhjiä kaloreita vaan syö aitoa ruokaa.