Yle: Vain varakkaat pystyvät ostamaan tehokkaimpia lihavuuslääkkeitä - lääkäri: ”Yhdenvertaisuus ei toteudu”
Suomessa Kela korvaa kahta lihavuuslääkettä, mutta tehokkaimmat valmisteet jäävät korvauksen ulkopuolelle. Lääkäri sanoo tilanteen eriarvoistavan.
Tehokkaimmat lihavuuslääkkeet Wegovy ja Mounjaro eivät ole Kela-korvattavia Suomessa. Korvattavia ovat vain vähemmän tehokkaat Saxenda ja Mysimba.
Lääkkeiden hintalautakunta on hylännyt hakemukset, koska lääkkeet ovat liian kalliita.
Lihavuudenhoitoon erikoistunut lääkäri Jarmo Kaukua sanoo tilanteen eriarvoistavan hoitoa. Lihavuus maksaa yhteiskunnalle miljardeja.
Kommentit (117)
Ihan hyvä näin. Maksat laihdutuslääkkeesi itse jos haluat uusia ja super tehokkaita. Muuten saat ne mitkä on edullisempia. Tai voit ihan kokonaan laihduttaa ilman lääkkeitä. Sekin siis on vaihtoehto. Mutta ihmiset haluavat helppoa ja nopeaa. Maksakoot tästä itse.
Tässä huomioksi että juuri viime tai toissaviikolla kela ilmoitti ettei kustanna tehokkaampia syöpälääkkeitä! Siis eivät kustanna tehokkaampia syöpälääkkeitä munasarjasyöpään eikä rintasyöpään!
Jo olisi maailma kirjat sekaisin jos kela kustantaisi kalliit laihdutuslääkkeet muttei syöpälääkkeitä. Laihduttaa voi ihan itse, ruokavaliolla ja liikunnalla. Syöpää et voi parantaa millään itsenäisellä toimella.
Kaikki eivät laihdu ilman laihdutuslääkkeitä jos esim. Käyttää neurolepti-lääkitystä.
Helppo korjaus: Ala syömään enemmän rasvaa ja vähemmän hiilihydraattia. Jos et muka edes pysty kokeilemaan tuota ruokavaliota, niin et voi syyttää muuta kuin itseäsi. Elikä: Syö aamulla vain parit leipäpalat ja laita reilusti aitoa voita ja hyvää leikkeleittä ja rasvaisaa juustoa päälle. Sit vielä ruokalusikalla oliiviöljyä naamariin. Pähkinät myös hyviä energian lähteitä. Maapähkinät prismassa alle 4 € kilo. Ei ole rahasta kiinni, älkää keksikö tekosyitä. Possun, naudan, kanan, kalan lihaa. Niiden kanssa juureksia tai salaattia ja sen päälle kunnolla oliiviöljyä. EI riisiä, pastaa eikä perunoita! Jos on pakko, niin perunoita! Se hiilarihimo loppuu tasan sillä kun rajoitat hiilarin syöntiä. Etkä osta niitä pullia ja sipsuja kaupasta. Kun hetken on syömättä hiilareita, niin se himo loppuu. Se sit on ihan oma valinta jaksaako edes aloittaa kokeilun.
Vierailija kirjoitti:
Hauska lääkäri. Todellisuudessa kukaan ei tarvitse lihavuus lääkkeitä eikä niiden tarvitse olla kela-korvattavia vaan laihtuakseen pitää vain syödä vähemmän kuin kuluttaa ja kuluttaa liikkumalla enemmän kuin syö, jättää kaikki herkut ja sokerit kokonaan pois sekä pitää pätkäpaastoja. Ja jos se ei heti tehoa niin vähentää syömistä ja lisää liikuntaa kunnes alkaa laihduttamaan.
Ei tarvitse edes liikkua. Ihan hyvin voi makoilla sohvalla ja katsoa telkkaria. Syö vain vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutushan sopii täydellisesti pienituloisille, koska siinä säästää. Syö vähemmän ja herkut pois.
Onnetonta että laihdutuskin pitäisi tehdä iskemällä jokin lääkepiikki lihaan että voi jatkaa mässytystä.
Ongelma on se, että pienituloiset ovat niitä jotka lihovat.
Omista ongelmista pitää ottaa itse vastuu. Ei maailma voi toimia niin että muut tekevät kaiken jonkun puolesta.
Näin se on ja siksi tarvitaan oikeistohallitus, joka aidosti siirtää vastuun omasta terveydestä yksilölle itselleen.
Voi sinullakin mieli muuttua, kun sairastut vakavasti tai läheisesi sairastuu. Ymmärrätköhän edes vaikkapa syöpähoitojen todellista hintaa tai sitä, että et pysty elintavoillasi sairastumista estämään? Joskus ihan kauhistuttaa, miten tyhmiä ja sivistymättömiä iso osa suomalaisista nykyisin on.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät laihdu ilman laihdutuslääkkeitä jos esim. Käyttää neurolepti-lääkitystä.
Oletko sitä mieltä, että antamalla kehitysmaiden nälkiintyvälle kansalle neurolepteja, saadaan siellä nälänhätä hoidettua? Ihmiset pullistuvat ja lihovat, vaikka ruokaa ei ole?
Jotenkin epäilen, että näin ei ole. Lihavuus on liiallista energiansaantia.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Kuka tahansa laihtuu kun vähäntäö syömistään, jättää herkut pois ja liikkuu ja kuntoilee enemmän.
Marjametsässä lähtevät kilot ja mieli paranee. Ihan totta. Huvi ja hyöty samassa. En ole saanut yksiä kesäfarkkuja jalkaan vuoteen. Olen yrittänyt laihduttaa, liikkua, käydä salilla, mutta eivät farkut mahtuneet. Kun aloin marjastamaan, niin hupsista, kyykkiminen tiputti painoa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä näin. Maksat laihdutuslääkkeesi itse jos haluat uusia ja super tehokkaita. Muuten saat ne mitkä on edullisempia. Tai voit ihan kokonaan laihduttaa ilman lääkkeitä. Sekin siis on vaihtoehto. Mutta ihmiset haluavat helppoa ja nopeaa. Maksakoot tästä itse.
Tässä huomioksi että juuri viime tai toissaviikolla kela ilmoitti ettei kustanna tehokkaampia syöpälääkkeitä! Siis eivät kustanna tehokkaampia syöpälääkkeitä munasarjasyöpään eikä rintasyöpään!
Jo olisi maailma kirjat sekaisin jos kela kustantaisi kalliit laihdutuslääkkeet muttei syöpälääkkeitä. Laihduttaa voi ihan itse, ruokavaliolla ja liikunnalla. Syöpää et voi parantaa millään itsenäisellä toimella.
Korjaus tähän: Kela ilmoitti heinäkuun alussa lopettavansa tiettyjen kalliiden lääkkeiden korvaamisen, jos ne annostellaan julkisessa terveydenhuollossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska lääkäri. Todellisuudessa kukaan ei tarvitse lihavuus lääkkeitä eikä niiden tarvitse olla kela-korvattavia vaan laihtuakseen pitää vain syödä vähemmän kuin kuluttaa ja kuluttaa liikkumalla enemmän kuin syö, jättää kaikki herkut ja sokerit kokonaan pois sekä pitää pätkäpaastoja. Ja jos se ei heti tehoa niin vähentää syömistä ja lisää liikuntaa kunnes alkaa laihduttamaan.
Ei tarvitse edes liikkua. Ihan hyvin voi makoilla sohvalla ja katsoa telkkaria. Syö vain vähemmän.
Kyllä siihen tarvitsee liikunta jotta kuluttaisi enemmän kuin syö, koska jos vain syö vähemmän mutta ei liiku niin keho menee vain säästäliekille ja aineenvaihdunta hidastuu.
Itse käytän Ozempicia ja se maksaa n.112€ kynä josta saa neljä pistosta. Kerran viikossa pistetään. En todellakaan ole varakas vaan olen pienituloinen ja mietin, että onko varaa ensi viikolla ostaa uutta kynää.
Eikö ihmisellä itsellään ole mitään vastuuta kun näkee että kiloja alkaa kertymään? Miten voi olla mahdollista että joka toinen suomalainen aikuinen on lihava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutushan sopii täydellisesti pienituloisille, koska siinä säästää. Syö vähemmän ja herkut pois.
Onnetonta että laihdutuskin pitäisi tehdä iskemällä jokin lääkepiikki lihaan että voi jatkaa mässytystä.
Ongelma on se, että pienituloiset ovat niitä jotka lihovat.
Omista ongelmista pitää ottaa itse vastuu. Ei maailma voi toimia niin että muut tekevät kaiken jonkun puolesta.
Näin se on ja siksi tarvitaan oikeistohallitus, joka aidosti siirtää vastuun omasta terveydestä yksilölle itselleen.
Voi sinullakin mieli muuttua, kun sairastut vakavasti tai läheisesi sairastuu. Ymmärrätköhän edes vaikkapa syöpähoitojen todellista hintaa tai sitä, että et pysty elintavoillasi sairastumista estämään? Joskus ihan kauhistuttaa, miten tyhmiä ja sivistymättömiä iso osa suomalaisista nykyisin on.
Joskus ihan kauhistuttaa, miten valmiita ihmiset ovat uskomaan ihmeisiin. Vaivannäkö taikka elämänmuutos ei kiinnosta. Mutta pilleri, joka muuttaa kaiken on ratkaisu.
Lääkefirmat tekevät mielettömiä voittoja jo valmiiksi miljonäärien taskuihin. Juurikin läski on tulevaisuuden dollari. Pitäisikö meidänkin yhteiskunnan varoja tunkee niihin pohjattomiin taskuihin vain siksi, että joku syö enemmän kuin kuluttaa? Eikö olisi yhteiskunnan kannalta halvempaa antaa vain vähemmän ruokarahaa?
Marjojeneja sienten kerääminen pitäisi olla lakisääteisesti pakollista kaikille Kelan asiakkaille. Siinä saavat liikuntaa sekä ruuat talveksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siihen tarvitsee liikunta jotta kuluttaisi enemmän kuin syö, koska jos vain syö vähemmän mutta ei liiku niin keho menee vain säästäliekille ja aineenvaihdunta hidastuu.
Vaikka syöt mäkkärin aterian per päivä ja makaat sohvalla päivät, niin aivan varmasti vuoden kuluttua olet tiukemmassa kunnossa. Laihtuminen on lopultakin matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Kuka tahansa laihtuu kun vähäntäö syömistään, jättää herkut pois ja liikkuu ja kuntoilee enemmän.
Kokeilepa itse kuntoilla ja liikkua niin suurella kalorivajeella, että hyvä kun pystyssä pysyt. Jokaisella on varmasti olemassa kalorimäärä jolla laihtuu, mutta eri asia sitten, mitä pystyy tekemään sen ohella. Minulla ei esimerkiksi orjallinen 1600 kcal dieetti laihduta yhtään, sillä kestän painossani, joka on reilusti ylipainon puolella. Laihdutuslääkkeitä en kokeilisi, sillä minulla ei ole juuri koskaan nälkä ja voisin olla sen puolesta vaikka syömättä, mutta olo menee niin heikoksi, etten selviä töistä, jos syön tuota vähemmän. Pahinta on huimaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaus tähän: Kela ilmoitti heinäkuun alussa lopettavansa tiettyjen kalliiden lääkkeiden korvaamisen, jos ne annostellaan julkisessa terveydenhuollossa.
Vastuu siis vain siirtyi Kelalta hyvinvointialueille.
Tässä nyt trollataan hätääntyneesti syöpälääkkeiden korvausasiassa, että saadaan nykyinen hallitus näyttämään entistä julmemmalta. Voimassa olevan Terveydenhuoltolain mukaan julkinen terveydenhuolto eli hyvinvointialueet vastaavat antamansa hoidon kaikista kustannuksista ja potilas maksaa saamastaan hoidosta poliklinikka- ja hoitopäivämaksun. Lääkkeet, jotka annetaan sairaalassa tai terveyskeskuksessa potilaalle, kuuluvat hyvinvointialueen kustannettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä määräys tuli siksi, että julkisen sairaanhoidon tulee olla ilmaista. Kun asiakas laitettiin ostamaan omat lääkkeet, maksoi asiakas lääkkeet, jotka hänen olisi kuulunut saada sairaalassa ilmaisin.
Hyvä päätös. Hyvinvointialueet yrittivät vain kusettaa sairaita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmisellä itsellään ole mitään vastuuta kun näkee että kiloja alkaa kertymään? Miten voi olla mahdollista että joka toinen suomalainen aikuinen on lihava?
Kiitos vaan vanhemmat kun pilasitte elämäni.
Mikään ei vahingossakaan ole omaa syytä.