Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Vain varakkaat pystyvät ostamaan tehokkaimpia lihavuuslääkkeitä - lääkäri: ”Yhdenvertaisuus ei toteudu”

Vierailija
14.07.2026 |

Suomessa Kela korvaa kahta lihavuuslääkettä, mutta tehokkaimmat valmisteet jäävät korvauksen ulkopuolelle. Lääkäri sanoo tilanteen eriarvoistavan.

Tehokkaimmat lihavuuslääkkeet Wegovy ja Mounjaro eivät ole Kela-korvattavia Suomessa. Korvattavia ovat vain vähemmän tehokkaat Saxenda ja Mysimba.

Lääkkeiden hintalautakunta on hylännyt hakemukset, koska lääkkeet ovat liian kalliita.

Lihavuudenhoitoon erikoistunut lääkäri Jarmo Kaukua sanoo tilanteen eriarvoistavan hoitoa. Lihavuus maksaa yhteiskunnalle miljardeja.

https://yle.fi/a/74-20236073

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön mitä haluan, ja niin paljon kuin haluan. Se on yhteiskunnan vika jos lihon, ja yhteiskunnan pitää tämä vääryys korjata, hoitaa ja maksaa, yhteisestä kassata maksetaan mun laihtuminen. Syömistäni en lopeta.

Tuo on juuri sosialismin keskeisin sanoma: ei vastuuta omasta terveydestä, vaan se on muiden tehtävä pitää minut terveenä.

Vierailija
62/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekuri+ terveellinen ruokavalio+liikunta on ainoa laihdutuskeino, loput on rahastusta ja itsensä pettämistä ja suorastaan raukkamaista toimintaa jos lääkeillä pitää saada läskejä kuriin ja maksaa siitä omaisuuden.

Itseinholla tehdään triljoonia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutushan sopii täydellisesti pienituloisille, koska siinä säästää. Syö vähemmän ja herkut pois.

Onnetonta että laihdutuskin pitäisi tehdä iskemällä jokin lääkepiikki lihaan että voi jatkaa mässytystä.

Ongelma on se, että pienituloiset ovat niitä jotka lihovat. 

Omista ongelmista pitää ottaa itse vastuu. Ei maailma voi toimia niin että muut tekevät kaiken jonkun puolesta.

Vierailija
64/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutushan sopii täydellisesti pienituloisille, koska siinä säästää. Syö vähemmän ja herkut pois.

Onnetonta että laihdutuskin pitäisi tehdä iskemällä jokin lääkepiikki lihaan että voi jatkaa mässytystä.

Omista ongelmista pitää ottaa itse vastuu. Ei maailma voi toimia niin että muut tekevät kaiken jonkun puolesta.

Näin se on ja siksi tarvitaan oikeistohallitus, joka aidosti siirtää vastuun omasta terveydestä yksilölle itselleen. 

Vierailija
65/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen järkevä ihminen on ottanut yksityisen sairausvakuutuksen silloin kun on vielä ollut terve.

Ne eivät korvaa lihavuuden hoitoa.

Järkevä ja älykäs ihminen ei liho

Olet onnekas, kun elämäsi on ollut niin helppoa, että se ei ole murskannut sinua fyysisesti ja henkisesti.

Syyllinen on aina joku muu. 

Vierailija
66/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se johdu pienituloisuudesta vaan laiskuudesta ja matalasta ÄO:stä. Samasta syystä johtuu pienituloisuus, köyhyys ja työttömyyskin.

Vierailija
67/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on rahaa, mutta ei tulisi mieleenkään ostaa lääkettä laihdutukseen. Aika monella köyhällä on laiska asenne. Ruokakin pitää saada valmiina, kun on niin paljon vaivaa tehdä itse.

Vierailija
68/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noilla lääkkeillä on afrikkalaiset nimet?  

Vierailija
69/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska lääkäri. Todellisuudessa kukaan ei tarvitse lihavuus lääkkeitä eikä niiden tarvitse olla kela-korvattavia vaan laihtuakseen pitää vain syödä vähemmän kuin kuluttaa ja kuluttaa liikkumalla enemmän kuin syö, jättää kaikki herkut ja sokerit kokonaan pois sekä pitää pätkäpaastoja. Ja jos se ei heti tehoa niin vähentää syömistä ja lisää liikuntaa kunnes alkaa laihduttamaan.

MITÄ horiset!

Suolistobakteerien puutos tai monimuotoisuuden väheneminen (dysbioosi) on yhdistetty tutkitusti lihavuuteen ja aineenvaihdunnan häiriöihin. Tietyt suolistomikrobit säätelevät sitä, miten paljon energiaa ravinnosta imeytyy ja miten elimistö varastoi rasvaa. [1, 2, 3]

Suolistobakteerien ja lihavuuden yhteys

Energiantuotanto: Hyvät suolistobakteerit pilkkovat ihmiselle sulamattomia kuituja ja tuottavat niistä lyhytketjuisia rasvahappoja, jotka edistävät aineenvaihduntaa ja kylläisyyden tunnetta. [1, 2]

Matala-asteinen tulehdus: Bakteeriston epätasapaino lisää suoliston läpäisevyyttä. Tämä voi johtaa lievään, jatkuvaan tulehdustilaan (metaboolinen tulehdus), joka heikentää insuliiniherkkyyttä ja edistää rasvan kertymistä. [1, 2, 3]

Ruokahalu: Suolistomikrobit lähettävät viestejä suolistosta aivoihin ja vaikuttavat näin ruokahaluun sekä mielitekoihin. [1, 2]

https://www.duodecimlehti.fi/duo13309

Astu nykyaikaan ja lopeta höperehtiminen!

Vierailija
70/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdenvertaisuus ei toteudu, koska ihmiset eivät ole koskaan olleet samanlaisia. Lapsista jo näkee suuria eroja. Opettajat tietävät että yksi lapsi oppii nopeasti ja toinen ei millään. Näillekö kaikille yhdenvertainen lopputulos? Se on luonnoton ajatuskin.

Jos ihmisistä haluttaisiin mahdollisimman, huom mahdollisimman tasa-arvoisia, kaikkien lapset pitäisi ottaa huostaan kaksivuotiaana.

Vierailija
71/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuoden päästä huomataan, että laihdutuslääkkeet aiheuttavat vakavia sivuoireita. Lisäksi se psyykkinen ongelma, joka saa lihoneen syömään liikaa, jää hoitamatta. Millaisen ulostulon se keksii sitten kun ei voi enää syödä? Mikä addiktio astuu kehiin? 

Minusta laihduttaminen lääkkeellä on mekanistinen idea. 60-luvulla amerikkalaiset perheenäidit laihduttivat amfetamiinilääkkeillä. Miksi uskoa laihdutusteollisuuteen nyt?

Vierailija
72/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen järkevä ihminen on ottanut yksityisen sairausvakuutuksen silloin kun on vielä ollut terve.

ei sitä sulta kysytä!

Elimistö on monimutkainen toimija!

Sulla on hampaassa vika, saatat saada sydiksen. KOSKA et mennyt hammaslääkäriin!

Vierailija
73/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on rahaa, mutta ei tulisi mieleenkään ostaa lääkettä laihdutukseen. Aika monella köyhällä on laiska asenne. Ruokakin pitää saada valmiina, kun on niin paljon vaivaa tehdä itse.

Mulla on nälkä, mutta olen niin laiska etten jaksa nousta syömään.

Vierailija
74/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä kuvittelet laihdutuslääkkeiden toimivan? Ne perustuvat nimen omaan siihen, että ihminen ei enää pysty syömään paljoa, vaan laihtuu juurikin kalorivajeen takia. Ja noin jumalattoman tyhmä ihminen kuvittelee olevansa vielä jotenkin lihavien ylipuolella.

Vierailija
75/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta, sillä lihavuus on itse aiheutettu. Siihen liittyvät hoidot sekä lääkkeet on ihmisen maksettava itse.

Missä kulkee itse aiheutetun raja? Äidin terveys odotusaikana vaikuttaa tulevan lapsen painoasioihin vielä aikuisena. Kotoa saatuja malleja ruokatavoista ja ateriarytmeistä on todella vaikea alkaa muuttaa aikuisena. Yhtä hyvin voidaan sanoa, että ahdistuskin on itse aiheutettua, koska ihminen ei ole tarpeeksi taistellut sitä vastaan.

Vierailija
76/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasavertaisuus ja tasa-arvo ovat saatanasta ja vasemmiston keksimöä hölynpölyhömppää.

Vierailija
77/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano tuo lapsille, jotka lihovat. Tai vaikkapa kaupunkien lähistöllä oleskeleville eläimille. Obesogeeninen ympäristö lihottaa. Kiitos ihmisen älykkyyden, eli ravitsemustieteilijöiden, elintarviketieteilijöiden ja lääketieteilijöiden.

Kyllä kyllä, entä vanhempien vastuu? Onko mikään nykyään vahingossakaan omaa syytä? Lapsuudessani Yleisradiosta tuli Urheiluruutu. Nyt Ylestä on tullut ”Uhreiluruutu”. 80-luvulla kilpailtiin, kuka heittää keihästä pisimmälle. ”Uhreiluruudussa” kilpaillaan, kuka heittää keihästä kaikkein lyhimmälle. Sen jälkeen etsitään syyllinen. Syyllinen on aina joku muu.

Vanhemmilla on toki vastuu, mutta jos vanhemmille on kautta historian opetettu esimerkiksi se, että lautanen pitää syödä tyhjäksi, niin miten ne opettaisivat lapsensa syömään vain sen että nälkä lähtee? Tosin, tavat selittävät vain osan lihavuustrendistä. Suorempi vastaus löytyy mm. antibioottien käytön lisääntymisestä ja sillä vaikuttaa olevan kausaaliset yhteydet tuleviinkin sukupolviin, koska mikrobisto kaventuu antibioottien vuoksi. Tai ainakin suolistomikrobeilla on merkittävä osuus lihavuudessa ja siihen nämä lihavuuslääkkeet juuri tulevat tarpeeseen (ts. oman suoliston mikrobisto ei eritä GLP-1 siten kuin pitäisi). Lääketieteen voi siis katsoa aiheuttaneen sekä ongelman että ratkaisun ongelmaan.

Ei jumalauta. Mä en kestä.😂 

Mitä et kestä? Tietoa? Tutki asiaa niin saatat kestää.

Lehdissä ja internetissä vilisee tietoa, tilastoja ja taulukoita, kun erilaiset asiantuntijat päästelevät ilmoille pölynkatkuisia lausuntojaan, joita asiaan vihkiytymätön tuskin jaksaa lukea. Ongelmana eri lausunnoissa on vaikeatajuisuuden lisäksi se, ettei tietoja ole niputettu yhteen. Yksi asiantuntija nakertaa yhdeltä kulmalta ja toinen toiselta, syntyy sekava sinfonia, jonka hento ääni katoaa läskin lotinaan. 

Vierailija
78/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei sitä sulta kysytä!

Elimistö on monimutkainen toimija!

Sulla on hampaassa vika, saatat saada sydiksen. KOSKA et mennyt hammaslääkäriin!

Elimistö on hyvin yksinkertainen. Jos syöt enemmän kuin kulutat niin lihot, jos kulutat enemmän kuin syöteniin laihdut.

Vierailija
79/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta, sillä lihavuus on itse aiheutettu. Siihen liittyvät hoidot sekä lääkkeet on ihmisen maksettava itse.

Missä kulkee itse aiheutetun raja? Äidin terveys odotusaikana vaikuttaa tulevan lapsen painoasioihin vielä aikuisena. Kotoa saatuja malleja ruokatavoista ja ateriarytmeistä on todella vaikea alkaa muuttaa aikuisena. Yhtä hyvin voidaan sanoa, että ahdistuskin on itse aiheutettua, koska ihminen ei ole tarpeeksi taistellut sitä vastaan.

Elin ihminen on tahdoton olento vaikka vastuuta? Pitäisikö valtion ottaa kaikki huostaan? 

Vierailija
80/115 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen syntyy koko ajan sairaampia ja mielenterveysongelmaisempia lapsia, johtuen synnyttäjien ylipainosta. Ihan perseestä, että lapsen saaminen on kenen tahansa oikeus. Paneskellaan liuta lapsia vaikka ei pystytä vastaamaan edes itsestään.

- 4v eka kertaa huostaanotettu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi