Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä istuin selkä menosuuntaan takapenkin keskelle?

21.05.2007 |

Ongelmana olisi löytää istuin Skoda Octavian (ei farmari) takapenkin keskipaikalle selkä menosuuntaan. Ongelma on siinä että on vain ns. lantiovyö kiinnitykseen. Lisäksi mies on pitkäjalkainen ja minä lyhytjalkainen jolloin kuskin penkkiä liikutellaan ees takaisin. Onko tällä kuviolla mahdoton löytää istuinta ?

Muita ratkaisuja ? Vanhin on 5½ v. ja istuu Römer Kid vyöistuimessa, keskimmäinen reilut 2v eli liian pieni vielä vyöistuimeen (nyt on Römer King TS plus). Nuorin istuu vielä Graco autobabyssa keskipaikalla (isot sisarukset siis reunoilla) mahtunee vielä loppukesään saakka, talvivaatteissa ei enää toista talvea mahdu... Etupenkillä ei ole air bagia (vm.2001).

Miten ratkaisisitte ongelman ? Tässä haen vaihtoehtoja joita kannattaisi kokeilla mahduttaa autoon...olisi vähän helpompaa aloittaa istuinten sovittaminen kun tietäisi mitä kannattaisi/voisi kokeilla käytännössä.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tosiaan ostettiin kuopukselle tuo Mobi (vain selkä menosuuntaan -istuin). Aiemmin oli Aktan käännettäviä, mutta niiden sivusuojat on niin pienet ja koska meillä lapset on istuneet 3-vuotiaaksi asti selkä menosuuntaan on mielestäni turvavyöistuin jo sitten parempi.

Mutta tuohon Mobiin, käytössä se on ollut jo noin vuoden, olen ollut siihen tosi tyytyväinen. Tilaa se kyllä autossa vie tosi paljon, mutta niinhän tuon malliset tuppaavat tekemään. Kun kaupassa (Tikkurilan Pikku.Hurmuri) kyselin mahtuuko tuo autoomme, myyjä kertoi että jos tuo ei mahdu, ei mikään muukaan selkä menosuuntaan -istuin sitten oikein mahdu (eli tilantarve noissa sitten aika sama, leveysmitoissa en tiedä onko eroja). Meillä autona Fordin Galaxy (tila-auto), jossa istuin pelkääjän paikan takana. Mahtuu ihan ok, ja itsekin mahdun eteen vielä istumaan ihan mukavasti (olen 170cm).

Kuopus, juuri 2v, mahtuu istuimeen ihan hyvin. Istuvassa asennossa jaloille on todella hyvin tilaa, mutta kaikkein makaavimmassa asennossa jalat joutuvat olemaan hieman koukussa. Tuossa istuimessa on tosi kätevä istuinkulman säätö, jota voi siis käyttää vaikka ajon aikana jos istuu siinä vieressä. Itse istuinkehikkoa ei siis muuteta, vaan istuinta siinä kehikossa (tämä taitaa olla jo aika yleinen ominaisuus istuimissa?). Nukahtanut lapsi siis saadaan helposti lepoasentoon, eikä pää todellakaan pääse retkottamaan. Istuimen vöiden kiristys on helppoa, eivätkä vyöt mene rullalle tms.

Sitä en tiedä pitääkö tuon istuimen nojata edessä oleviin penkkeihin (jos keskipaikalla). Meillä se siis on tiukasti kiristetty kiinni etupenkkiin, vaikka siinä onkin myös kiinteä säädettävä tukijalka. (Tämä nyt on ainakin oikea tapa.) En tiedä onko sellaista istuinta olemassakaan joka voisi oikeaoppisesti laitettuna nojata vain toiselta puolelta tms.

Tuulilasin sivuilta löytyi jonkinlaista vertailua istuimista, niitä oli asennettu Toyota Corollaan. Mobin eteen pelkääjän paikalle ei kuulemma mahtunut aikuinen istumaan, eli tilaa se vie. Kannattaa sovittaa omaan autoon, koska jos mahtuu voin kyllä suositella tuota istuinta.

kangaka:

Maxi Cosin Mobia oon myös suunnitellut ja sitä jo testattiinkin typylle kun käytiin toisessa Lastentarvikkeessa. Onko kellään siitä kokemuksia/testitietoja? Tai sit Britaxin Securasta (se tais saada miinusta korkeasta rasituksesta lapsenrintaan kohdistuen kolaritilanteessa).

Vierailija
22/24 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisällä, ei sii autoon. Vaikutti ihan hyvältä.

Kuitenkin keksin eilen vielä yhden liikkeen Jyväskylässä joka myy istuimia ja käytiin siellä. Kokeiltiin Freewaytä, niillä siis on vielä sitä vanhaa myynnissä, autoon, mut sit kun laitettiin vajaa 3-v isosisko istuun siihen tuli pää jo yli. Haluan kuitenkin et pikkusisko mahtuis mahd. pitkään istuun selkämenosuuntaan. Sit kokeiltiin Securaa ja oli parempi. Siinä on samanlainen kallistuksen säätö kun Mobissa. Mä olisin halunnut vielä käydä kokeileen Mobia autoon ja miettiä näiden kahden välillä(Hiwayta kun ei täällä oo), mut mies oli ihan kypsä " jahkailuun" ja sanoi et nyt otetaan Secura ja sillä siisti. Kyl se ihan hyvältä vaikuttaa. Onhan se aika massiivinen, mut meil on molemmat autot tila-autoja, pieniä, mut kuitenkin. Ihan hyvä se on.

Ai niin soitin muuten Britaxin maahantuojalle ja se nainen arvas heti vaik en suoraan sanonut mikä liike kertoi, ettei Hiwayta ois maahantuojallakaan. Et kyllä Hiwayta on ollu koko ajan maahantuojalla. Tekis mieli boikotoida koko Lastentarviketta, kun ihan suoraan valehtelevat, kun haluavat myydä vaan omia merkkejään.

No mut nyt meil on istuin ainakin seuraavaks 2-3-vuodeks!

Kangaka (P.S. ei Ap)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jompi kumpi noista meille tuleva istuin :) niitten istuinkiinnikkeiden laittaminen vaatii kuulemma jotain suunnittelua, sanoi mies. Totesin et on se halvempaa kuin vaihtaa autoa jossa on takapenkillä 3-pistevyö ja koukut valmiina pultattuna kiinni... sitten ei tuumannut asiaan enää vastenmielisesti ;)

Kiitokset kommenteista... auttoi oikeasti todellakin paljon asian miettimisessä jokainen kommentti !

t. ap

Vierailija
24/24 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse soitin tutulle merkkiliikkeeseen ja sanoin että mun autoon pitäis laittaa etuistuimen kiskoihin turvaistuinta varten kiinnikkeet pitääkö tilata aika. Niin vastaus oli että ei tarvii aja vaan pihaan joku kertaa niin joku laittaa ne samantien. Mitä omaa autoa katselin niin luulsin että se on yksi ruuvi irti, kiinnike väliin ja ruuvi takaisin paikoilleen. Jolloin se käy varsinkin sähköisellä ruuvin väätimellä tosi nopeasti.